×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
بچه معروفی از ارومیه تا سری آ ایتالیا/ ماجرای کاپیتانِ ریش جادویی با اخلاقی خاص!

به گزارش چغادک نیوز، والیبال را در شهرش یعنی ارومیه شروع کرد. در ارومیه مردم عاشق والیبال هستند و باشگاه‌های بسیاری در این رشته فعالیت می کنند. او در یکی دو تیم ارومیه‌ای بازی کرد و سپس به تیم صنام تهران آمد و توانست برای نخستین بار عنوان قهرمانی را به دست آورد. این پاسور توانمند به قدری توانست پیشرفت کند که نگاه‌ها به وی تغییر پیدا کرد و توانست یک سر و گردن بالاتر از هم پستی‌هایش قرار بگیرد.

میر سعید معروف متولد مهر ماه ۱۳۶۴ و در محله عطایی ارومیه است که حالا خداحافظی‌اش از بازی‌های ملی موجب شد تا بار دیگر در صدر خبرها قرار بگیرد. معروف در انتخابی المپیک ۲۰۰۸ در قاره آسیا و در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ در سطح جهانی در پایان رقابت‌ها به عنوان بهترین پاسور انتخاب شد و در قهرمانی آسیا ۲۰۱۳ نیز به عنوان بهترین پاسور و باارزش‌ترین بازیکن انتخاب شد.

وی با عملکرد درخشان خود در لیگ جهانی ۲۰۱۴ اولین جایزه معتبر فراآسیایی‌اش را به عنوان بهترین پاسور مسابقات دریافت کرد. وی در قهرمانی جهان ۲۰۱۴ نیز عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشت و به همراه ایران برای اولین بار جزو ۶ تیم برتر قهرمانی جهان قرار گرفت. معروف از جمله ورزشکاران ایرانی، یاور سازمان ملل متحد است و در سال ۱۳۹۴ به عنوان اولین سفیر آب ایران انتخاب شد.

به او لقب بهترین پاسور آسیا را داده‌اند، اما شاید جالب باشد بدانید که او در رشته‌های دیگر هم فعالیت داشته و حتی توانسته عنوان هم به دست آورد. او نفر سوم دوی صحرانوردی آذربایجان شده و قهرمانی بسکتبال و سومی در هندبال مدارس استان را هم به دست آورده است. با این حال استعدادهای این ستاره والیبال کشورمان در رشته دیگری شکوفا شد تا نامش در زمره برترین‌های جهان قرار بگیرد. معروف در مسابقات گزینشی المپیک ریو با عملکرد خوب خود که منجر به صعود ایران پس از ۵۲ سال به المپیک شد، به عنوان برترین پاسور مسابقات نیز انتخاب شد.

معروف در سال ۱۳۸۰ وارد تیم ملی نوجوانان و از سال ۱۳۸۴ هم رسماً عضو تیم ملی بزرگسالان شد. او که از سال ۲۰۰۷ عضو تیم ملی بود، در سال ۲۰۱۱ با توجه به حضور امیر حسینی به عنوان پاسور اول، ترجیح داد از تیم ملی کناره‌گیری کند، اما سرانجام در سال ۲۰۱۲ به تیم ملی بازگشت. او پس از عدم دعوت علیرضا نادی توسط خولیو ولاسکو، از سوی کادر فنی و بازیکنان، به عنوان کاپیتان تیم ملی مردان ایران انتخاب شد.

معروف والیبال باشگاهی را از تیم مقاومت ارومیه شروع کرد و سابقه بازی در تیم‌های پگاه، صنام، استقلال گنبد، سایپا، داماش، کاله و شهرداری ارومیه و متین ورامین را دارد. معروف در سال ۱۳۸۳ اولین قهرمانی لیگ خود را با صنام تجربه کرد و در فصل ۱۳۹۰ با کاله برای دومین بار به قهرمانی لیگ دست یافت و این امر برای سومین بار در سال ۱۳۹۲ با متین به تحقق پیوست. او در جام باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۱۳ مانیل با متین ورامین به قهرمانی رسید و در سال ۱۳۹۳ با قراردادی دو ساله دوباره به شهرداری ارومیه بازگشت و در نیم فصل قرارداد خود را فسخ کرد و به زنیت کازان پیوست. معروف در لیگ ۱۳۹۴ برای شهرداری ارومیه و در سال ۱۳۹۵ با پیکان تهران برای عقد قرارداد به توافق رسید و برای فصل متوالی برای پیکان به میدان رفت.

این موارد تنها گوشه‌ای از موفقیت‌ها و درخشش ستاره نامدار والیبال بود. اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی بود که پیشنهاد خوب تیم مطرح زنیت کازان روسیه به سعید معروف رسید. او در باشگاه شهرداری ارومیه بازی می‌کرد و برای گرفتن رضایتنامه با مسئولان تیم مذاکراتی را انجام داد و در نهایت توانست به پیشنهاد یک میلیون یورویی زنیت کازان پاسخ مثبت بدهد. قرارداد معروف با اعلام مسئولان باشگاه زنیت کازان در دسامبر ۲۰۱۴ نهایی شد و او به صورت رسمی به تیم والیبال زنیت کازان روسیه پیوست و به عنوان هفتمین بازیکن پردرآمد والیبال جهان در سال ۱۵–۲۰۱۴ تبدیل شد و با رقم قراردادی بالا به عنوان یکی از لژیونرهای ورزش و والیبال ایران شناخته شد.

شکل و شمایل سعید معروف باعث شده تا در روسیه طرفداران زنیت برای او لقبی مهیا کنند. هواداران به خاطر شباهت او به «ودایم خاموتسکیخ» پاسور و کاپیتان پیشین تیم ملی روسیه، سعید را «ریش جادویی» نامیده اند. معروف بلافاصله پس از حضور در تیم زنیت کازان و بازی برای این تیم، محبوبیت ویژه‌ای نزد هواداران پیدا کرد.

مغز متفکر تیم ملی والیبال ایران در ادامه روند صعودی خود در رده باشگاهی با قراردادی ۲ ساله راهی سری آ شد و به سیه‌نا پیوست، اما این تیم در انتهای فصل به همراه تیم کاستلانا به سری آ۲ سقوط کرد. معروف پس از لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ در تصمیمی عجیب به تیم بایک موتور پکن پیوست. این تیم مقتدرانه و بدون شکست، فاتح جام قهرمانی لیگ چین شد و معروف در انتهای مسابقات به عنوان بهترین بازیکن خارجی لیگ معرفی شد.

معروف که اخلاق خاصش موجب شده تا دوستان و دشمنانی هم داشته باشد علاقه خاصی هم به فوتبال دارد. او به گواه اطرافیانش بیشتر فوتبال خارجی تماشا می‌کند و از طرفداران پروپا قرص تیم فوتبال بارسلونا است. چون به بازی‌های رایانه‌ای هم علاقه دارد، بخشی از سرگرمی‌هایش را هم به بازی با کنسول‌های مختلف می‌گذارد. گفته می‌شود وی معمولاً فوتبال بازی می‌کند و با بارسلونا حریفان را درهم می‌کوبد؛ البته به گفته جهانگیر سیدعباسی، دایی‌اش که از مربیان والیبال کشورمان هم هست او وقت زیادی را صرف مطالعه می‌کند.

مدال برنز جام قهرمانان بزرگ جهان ۲۰۱۷، مدال طلا بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸، مدال طلا بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴، مدال طلا قهرمانی آسیا ۲۰۱۹، مدال طلا قهرمانی آسیا ۲۰۱۳، مدال نقره قهرمانی آسیا ۲۰۰۹، مدال نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰، مدال طلا جام ای‌وی‌سی کاپ آسیا ۲۰۱۰، مدال طلا جام ای‌وی‌سی کاپ آسیا ۲۰۰۸، مدال نقره قهرمانی زیر ۲۰ سال آسیا ۲۰۰۴، مدال نقره قهرمانی نوجوانان آسیا ۲۰۰۳ و مدال برنز قهرمانی زیر ۱۹ سال پسران جهان ۲۰۰۳ تنها بخشی از موفقیت‌های معروف در رده ملی است. او حالا با کوله‌باری از تجربه و پس از حذف والیبال کشورمان از رقابت‌های المپیک توکیو از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

تیم ملی والیبال ایران با دو پیروزی و سه شکست، المپیک ۲۰۲۰ توکیو را ترک کرد. تیم ایران با پیروزی مقابل کانادا و یا ژاپن، می‌توانست به جمع هشت تیم برتر راه پیدا کند، ولی از هر دو تیم شکست خورد و حذف شد. پس از ناکامی تیم ملی والیبال ایران، سعید معروف کاپیتان و پاسور این تیم، با انتشار پستی در فضای مجازی از تیم ملی والیبال خداحافظی کرد.

در پست سعید معروف آمده بود:

«خیلی تلاش کردم‌ که تو پایان قصه، بتونم زیر این پست حرفای دلمو بزنم ولی انقد زیاد بود که شاید کسی حوصله نمی‌کرد بخونه. این صفحه تنها جایی هستش که تا الان توش حرفام‌ زده شده و خواهد شد. قطعاً به احترام همه دوستداران والیبال و بنده‌ حقیر، در اولین فرصت، سوالای همه رو جواب خواهم داد و حتما سعی خواهم‌ کرد که مثل همیشه کاملاً شفاف و واضح صحبت کنم؛ البته بیشترش در جهت قدردانی از زحمات علاقه‌مندانی خواهد بود که تو این چند سال فعالیت ورزشیم لطفشون شامل حالم بوده. هر چند دوست داشتم که تو سکوت از والیبال خداحافظی کنم ولی خوب، زمان خوبیه واسه صحبت. به‌زودی می‌بینمتون.»

فدراسیون جهانی پس از خداحافظی کاپیتان تیم ملی والیبال نوشت: «ما تصور می‌کردیم که سعید معروف تا سال ۲۰۲۲ در تیم ملی ایران می‌ماند. با توجه به اینکه مسابقات قهرمانی جهان سال آینده برگزار می‌شود، همه امیدوار بودیم معروف بماند. پاسور تیم ملی ایران با حضور در دو المپیک متوالی به کارش خاتمه داد. سعید معروف یک بازیکن کلیدی و اصلی برای تبدیل تیم ایران به عنوان یک تیم درجه یک در والیبال جهان به حساب می‌آمد. معروف متشکریم! میراث تو الهام‌بخش بوده و برای افرادی که تو را دنبال می‌کنند باز هم الهام‌بخش خواهد بود»./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false