×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
۲۴ درصد مردم استان بوشهر فشار خون بالا دارند/ نمک متهم اصلی است

به گزارش چغادک نیوز، عبدالمحمد خواجه ئیان در نشست شورای سلامت شهرستان گناوه با دستور کار هماهنگی اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا اظهار داشت: امروز بیشترین میزان مرگ و میر را بیماری‌های غیر واگیر یا مزمن تشکیل می‌دهند و این بیماری‌ها ریشه در سبک زندگی و نحوه رفتار و تغذیه و عادات انسان دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر افزود: هرساله عوامل این بیماری‌ها و سبک زندگی و شیوه‌های خطرزا برای زندگی بررسی می‌شود تا وضعیت استان بوشهر با سایر نقاط کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: آمار استخراج شده پس از بررسی و مطالعه و باهدف بررسی عوامل خطر که ممکن است بیماری غیر واگیر ایجاد کند انجام و از همه رفتارها و عادات غذایی افراد موردسنجش آزمایش به عمل می‌آید.

خواجه ئیان بیان کرد: حدود ۱۶ میلیون نفر در کشور مبتلا به فشار خون تخمین زده می‌شود که حدود ۴۰ درصد از این افراد از فشار خون بال خود اطلاع ندارند.

وی تصریح کرد: از نظر وضعیت فشار خون استان بوشهر با ۲ هزار نفر بالای ۳۰ سال در زمینه مبتلا به پرفشاری خون، در جایگاه ۲۲ کشور در بین سایر استان‌های کشور قرار دارد و شیوع فشار خون در استان نسبت به سایر نقاط کشور پایین‌تر است ولی به طور کلی این شیوع نیز بالا است.

وی افزود: ۲۴ درصد از افراد بالای ۳۰ سال استان بوشهر مبتلا به فشار خون بالا هستند که گناوه با ۱۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال دارای فشار خون در جایگاه خوبی قرار دارد.

شیوع چاقی

خواجه ئیان گفت: در شهرستان گناوه از هر ۵ نفر یک نفر مبتلا به فشار خون بالا است که این میزان نیز بالا است.

وی یادآور شد: شیوع چاقی از عواملی است که ارتباط مستقیمی با بیماری‌های غیر واگیر از جمله فشار خون دارد و استان بوشهر در این زمینه با دارا بودن جایگاه ۲۴ در کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر بیان کرد: میانگین استانی شیوع چاقی ۵۵ درصد است که شهرستان گناوه رتبه اول شیوع چاقی را در بین شهرستان‌های استان بوشهر با ۶۸ درصد داراست.

مصرف بالای نمک در استان بوشهر

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف نمک متهم اصلی فشار خون است افزود: استان بوشهر در زمینه مصرف نمک جایگاه خوبی در کشور ندارد و میانگین مصرف نمک در استان بوشهر بالاست.

خواجه ئیان با اشاره به اینکه استان بوشهر در زمینه میزان ابتلاء به چربی خون، در رتبه ۱۵ کشور قرار دارد تصریح کرد: استان بوشهر در زمینه میزان ابتلاء به چربی خون بد ۲۹ درصد است که گناوه بیش از این میزان و ۳۲ درصد و از میانگین استانی بالا است.

وی با اشاره به آمار مصرف دخانیات در استان گفت: استان بوشهر در زمینه مصرف دخانیات در کشور رتبه اول دارد و گناوه را در این زمینه از میانگین کشوری بالاتر است.

وی افزود: مهمترین نوع ماده دخانی در استان بوشهر قلیان بوده که متأسفانه گرایش به سمت سیگار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در زمینه کم تحرکی استان بوشهر رتبه اول کشور را دارا است و گناوه در این زمینه وضعیت خوبی دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: مرحله اول این طرح از ۱۸ خرداد تا ۱۵ تیرماه اجرا می‌شود و گروه هدف در این طرح همه جمعیت ۳۰ سال به بالا، زنان باردار و افراد دچار بیماری‌های مزمن و کلیوی هستند.

شناسایی افراد دارای فشار خون بالا

خواجه ئیان اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح شناسایی افراد دارای فشار خون بالا در جمعیت هدف و آگاهی نسبی به این افراد است.

وی خاطر نشان کرد: در استان بوشهر حدود ۵۲۰ هزار نفر افراد بالای ۳۰ سال هستند که تحت پوشش طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا قرار می‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر افزود: در اجرای این طرح از ظرفیت تمامی نهادهای عمومی و خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها، بسیج، هلال احمر، انجمن پزشکان، نظام پزشکی، بیمه‌ها و دستگاه‌های ذیربط مانند شهرداری مراکز درمانی استفاده می‌شود و همچنین سیستم ثبت خوداظهاری نیز در نظر گرفته شده که افراد دارای سابقه فشار خون با ورود به سیستم و ثبت سوابق بیماری خود فشار خون خود را ثبت می‌کنند.

وی گفت: در ثبت خود اظهاری فشار خون دستگاه‌های اندازه گیری فشار حتماً باید کالیبریزه باشد و اگر افراد از کالیبریزه بودن دستگاه اطمینان ندارید به مراکز درمان برای ثبت فشار خون مراجعه کنند.

خواجه ئیان بیان کرد: همه افرادی که فشار خون آنها اندازه گیری می‌شود پیامکی را دریافت می‌کنند که افراد دارای فشار خون بالا پس از دریافت پیامک به مراکز جامع خدمات سلامت و یا پزشک مربوطه ارجاع می‌شوند و مراحل مراقبت و درمان خود را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

وی گفت: انتظار می‌رود در کشور حدود ۲۰ میلیون نفر مورد ارزیابی قرار گیرند و حدود ۲ میلیون نفر مبتلا به فشار خون شناسایی شوند و تحت درمان و کنترل قرار گیرند و افزایش اطلاع جامعه را نسبت به این موضوع داشته باشیم.

منبع:مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false