×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۸ مرداد - ۱۴۰۴  
false
true
⭕️ « #بررسی‌_روایت‌_و_شعر_روایی» در کارگاه آهنگ دیگر حوزه هنری بوشهر

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر ، دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر با تبریک ایام شعبانیه نخست به « #تعریف_روایت» در ادبیات پرداخت و گفت: روایت توالی از پیش‌ انگاشته‌ شده‌ی رویدادهایی است که به طور غیرتصادفی به هم گره خورده‌اند. در واقع روایت« محصول درنگ شاعرانه‌ی ما بر معنا بخشیدن به زیست‌جهان است که در زمان رخنمون می‌شود.»

غلامرضا ابراهیمی اضافه کرد: روایت ضرباهنگ گسترده‌ی حیات است که در بستر وقایع، کردارها و تجربیات بشری مشهود است. به تعبیر #رولان_بارت « روایت‌ خود زندگی است که صورت‌های ذهنی، شکل زبانی پیدا می‌کند.»

وی با اشاره به « #پیشینه‌ی_روایت» بیان کرد:
روایت، یکی از کهن ترین خصلتهای شعر در جهان کلاسیک تا امروز است. نخستین شعرهای بشری، از شعرهای سومری گرفته تا گیل‌گمش و ادبیات کلاسیک یونان، از متون کهن مذهبی ایران باستان و هند و چین کهن گرفته تا نمایشنامه های منظوم ، بیشتر از آنکه غنایی باشند همگی با شگردهایی چون تمثیل ،قصه و روایت‌های موزون و آهنگین، سروده شده‌اند و عنصر روایت از دوران پیش از کتابت تا دوران مدرن، ضامن بقا و ماندگاری‌شان بوده است.
ابراهیمی ادامه داد: عنصر روایت در داستان، از اهمیت حیاتی و اساسی برخوردار است؛ اما در شعر حتی شعر مدرن نیز عنصر روایت را نمی‌شود نادیده گرفت و از آن سرسری گذشت. در بوطیقای #نیما_یوشیج «استغراق، تصویر، وصف و روایت » چهار عنصر بنیادین است که شاکله‌ی شعر بر پایه آن بنا می‌شود و ضامن بقا و ماندگاری آن است.

ابراهیمی با اشاره به مکتب فرمالیسم و ساختارگرایی خاطرنشان کرد: ساختارگرایی در دهه دوم قرن بیستم در روسیه آغاز شد. در این مکتب به عنصر« روایت» بعنوان نقطه همگرایی و مرکز نظام‌بخشی به اشیای منفرد و عناصر پراکنده پرداخته می‌شود. بر اساس نظر فرم‌گرایان، روایت می‌تواند «زمان تقدیمی» را به «زمان هستی‌شناسانه » بدل نماید.

دبیر کارگاه آهنگ دیگر افزود: روایت به شکل ‌های گوناگون در شعر به کار می‌رود. روایت گاه ساخته‌ی ذهن خود شاعر است و گاه شاعر روایتی کهن را بر اساس نقش‌بندان خیال و آرایه ‌های ادبی به شعر در می‌آورد که با بیانی نمادین و استعاری همراه است. شعر «افسانه» نیما ، «کتیبه» اخوان، «مسافر» سهراب سپهری ، «آرش کمانگیر » سیاوش کسرایی و «عبدوی‌جط» منوچهر آتشی از نمونه‌های مطرخ اشعار روایی معاصر محسوب می‌شوند.

🔹در بخش دوم کارگاه آهنگ دیگر بعد از معرفی منابع آموزشی از ایران ، جهان و استان بوشهر به نقد و تحلیل شعری سپید از « #بهراد_باغبانی_نیک» از اعضای فعال کارگاه پرداخته شد. استفاده از تکنیک ‌های زبانی ، افق دید نو، عینیت گرایی ، زاویه ‌گردانی ، تاویل معنایی، عاطفه قوی و بهره‌گیری از فرم و ساختار تازه از ویژگی‌های اشعار ایشان بود که توسط « #مرتضی_زندپور و #سجاد_ندومی » برشمرده شد. دبیر کارگاه آهنگ نیز باغبانی نیک را یکی از شاعران جوان و مستعد در حوزه «شعر زبان» معرفی کرد که اشعارش با بهره‌گیری از جریان‌های ادبی معاصر با چشم‌هایی نو، دلپذیر همراه است.

🔹در ادامه هر یک #شاعران_هم_استانی « یوسف جمالی، کرامت‌الله قاسمی، مرتضی زندپور ، سجاد ندومی ،محمد امینی ، محمد صالح منصوری ، دریا افکار آزاد و مهرناز میرزازاده » تازه‌‌ترین سروده‌های خود را در در قالب غزل ، سپید، رباعی و دوبیتی قرائت کردند.
پایان بخش این محفل پربار با غزلی شورانگیز از حضرت حافظ توسط هنرمند و ادیب توانا « بهنام هنری» از اعضای فعال کارگاه همراه بود.

🔸لازم به ذکر اینکه کارگاه شعر آهنگ دیگر دوشنبه هر هفته راس #ساعت_۱۷ در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر میزبان مشتاقان گلزار ادب فارسی است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false