مناظره فرهنگی بین نصرالله شفیعی و حسن لاوری | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
مناظره فرهنگی بین نصرالله شفیعی و حسن لاوری

به گزارش “چغادک نیوز”، در سومین مناظره استان بوشهر، مناظره فرهنگی بین نصرالله شفیعی مدیر مسئول هفته نامه دریای جنوب، از فعالان رسانه ای و پیشکسوت اصولگرای استان و حسن لاوری مدیر مسئول هفته نامه نصیر بوشهر، از فعالان رسانه ای اصلاح طلب و پیشکسوت استان بوشهر با موضوع نقش دولتها درتوسعه فرهنگی رسانه ها در تاریخ ۹۵/۴/۲۸در دفتر پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز برگزار شد.

با توجه به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در خصوص ولنگاری فرهنگی موجود پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز برآن شد تا در حوزه فرهنگ با دعوت از چهره های شاخص سیاسی، فرهنگی، ورزشی، رسانه ای و اجتماعی اصلاح طلب و اصولگرا استان بوشهر در قالب مناظره، کاوشی صورت دهد و با  قرار دادن طیف های سیاسی کنار یکدیگرهم افزایی را بین این طیف ها ایجاد نماید.

حوزه رسانه بخشی از حوزه فرهنگ می باشد

 

نصرالله شفیعی در خصوص آزادی بیان رسانه ها در دولت ها گفت: حوزه رسانه بخشی از حوزه فرهنگ می باشد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فضای آزادی  بیان و اظهار عقیده و دیدگاهها بر کشور حکم فرما بود و این دوران یکی از دوران های مهم در تاریخ کشور می باشد که ملت توانست هویت خود را بازیابی کند و در فضایی آکنده از آزادی به طرح دیدگاههای خود بپردازد.

 

فضای رسانه ای اوایل انقلاب بخصوص در حوزه مطبوعات بسیار درهم بود

 

وی افزود: در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب آزادی بیش از حد وجود داشت و در واقع در آن موقع با توجه به اینکه انقلاب و دستگاهها تثبیت و ساماندهی نگردیده و انقلاب نیزدر حال ساماندهی بود و گروه ها و اقشار مختلفی به دیدگاههای خود می پرداختند، فضای رسانه ای بخصوص در حوزه مطبوعات بسیار درهم بود.

 

در اوایل انقلاب همه گروههای معاند و موافق نظام به چاپ روزنامه و مطبوعات می پرداختند

 

وی ادامه داد: در آن شرایط همه شرایط برای گروه هایی با  اعتقادات دینی، گروهک های معاند، منافق، مارکسیسم، کمونیسم و…. فراهم بود که به طرح دیدگاههای خود، چاپ روزنامه ها و مطبوعات بپردازند و در واقع به شکلی بود که خطوط قرمز معنایی نداشت و کشور را به سمت و سویی بسیار سخت هدایت می کرد که نتیجه آن نیز درگیری و جنگ مسلحانه بود که تا سال ۶۰ نیزادامه پیدا کرد.

 

مقتضیات جنگ و رفتارهای تند گروهکها در سال ۶۰باعث محدود شدن فعالیت مطبوعات شد

 

شفیعی بیان کرد: سال ۶۰ در اوج ترورها نظام به بازیابی مجددی پرداخت و فعالیت گروه های مارکسیسمی و به  ظاهر اسلامی که جنگ های چریکی راه انداخته بودند، منتفی شد و نتوانستند به صورت علنی به جنگ بپردازند و از سال ۶۰ تا ۶۸ که زمان ارتحال امام بود و دو دولت را پشت سر گذاشتیم، مطبوعات به صورت محدود فعالیت می کردند و تعداد آنها بسیار کم بود که از عوامل آن مقتضیات جنگ و رفتارهای تند گروهکها بود که باعث این محدودیت شد.

 

افزایش رسانه ها در دوران کارگزاران زیاد ملموس نبود

 

این فعال رسانه ای گفت: بعد از دوران جنگ و در زمان دولت کارگزاران در آزادی تغییراتی ایجاد شد و تا اندازه ای بر تعداد رسانه ها افزوده شد ولی به شکلی که ملموس باشد نبود، هر چند نیز شاهد بودیم روز نامه هایی همچون سلام انتقادات جدی را از عملکرد دولت هاشمی رفسنجانی داشت.

 

دوران اصلاحات را دورانی باید محاسبه کنیم که بر کثرت روز نامه و نشریات افزوده شد

 

شفیعی تصریح کرد: در سال ۷۶ رئیس جمهور دیگری با رویکرد اصلاحات ودوم خرداد وارد میدان شد که مبنای خود را بر شعار توسعه سیاسی گذاشت که در زیر این شعار نیز اهداف دیگری نهفته بود، و دولتی که این شعار را می داد طبیعی بود که به تکثر رسانه از نظر کمی نیز اعتقاد داشته باشد و شاهد بودیم که در سطح کشور متقاضیانی که درخواست مجوز داده بودند نیز به آنها مجوز داده شد، بنابراین دوران اصلاحات را دورانی باید محاسبه کنیم که بر کثرت روز نامه و نشریات افزوده شد.

بسیاری از نشریات دوران اصلاحات ساختار شکن بوده و کیان جمهوری اسلامی را تعدیل کرده بودند

 

وی خاطر نشان کرد: تکثر مطبوعات روندی بود که با اصل افکار عمومی و انقلاب نیز مناسبت داشت و اکثر نشریاتی که مجوز اخذ کردند دارای گرایش اصلاح طلبی بودند و بسیاری از آنها ساختار شکن بودند و دقیقا بر خلاف اهدافی که نظام به دنبال آن بود حرکت می کردند و به گونه ای کیان جمهوری اسلامی را تعدیل کرده و تخلفات قانونی گسترده ای نیز داشتند که مقام معظم رهبری به آنها عنوان نشریات زنجیره ای را اتلاق نمود.

 

در دوران ۸ ساله احمدی نژاد آزادی بیان وجود داشت و نشریات زیادی مجوز گرفتند

 

این پیشکسوت رسانه ای استان بوشهر بیان کرد: این نشریات با هدف ساختار شکنی نظام جمهوری اسلامی و ازبین بردن ارزشهای حاکم بر کشور در زمان کوتاهی مجوز می گرفتند و طبیعی بود که در آن فاصله با توجه به قانون مطبوعات توقیف و لغو امتیاز می شدند که این روند تا دوره ۸ ساله حاکمیت اصولگرایان ادامه داشت و در دوره احمدی نژاد از لحاظ کیفی و کمی هیچ مشکلی برای انتشار نشریات وجود نداشت و آزادی بیان وجود داشت و در واقع نشریات متعددی مجوز گرفتند و دوره کنونی نیز روند سال ۷۶ تا کنون وجود دارد وهیچ محدودیتی برای اخذ مجوز وجود نداشته است.

 

اوج شکوفایی مطبوعات به اوایل انقلاب بر می گردد که همه از آزادی بیان برخوردار بودند

حسن لاوری نیز در خصوص آزادی بیان مطبوعات در دولتها بیان کرد: اوج شکوفایی مطبوعات به اوایل انقلاب بر می گردد که همه از آزادی بیان برخوردار بودند و همه عقاید و گروهها نشریه و تریبونی داشتند و حتی برخی از این گروهها در شهرها بصورت مسلحانه می جنگیدند و جای دیگری نیز فعالیت سیاسی و مطبوعاتی داشتند.

 

در دوران اصلاحات بیشترین توقیف مطبوعات توسط دادگاه انجام می شد/ اوج مطبوعات در زمان اصلاحات بود

 

وی افزود: بعد از آن مطبوعات فعالیت چندانی نداشتند و فعالت آنها در دولت خاتمی آغاز شد که براحتی در آن زمان نشریات مجوز می گرفتند، و حتی برخی از نشریات نیز توقیف شدند ولی از جانب دولت نبود و بلکه از طرف دادگاه و هیات نظارت بود که ازطرف این هیات نیز کمتر نشریه ای توقیف شد و بیشترین آن توسط دادگاه انجام می شد، البته در زمان هاشمی نشریاتی نیز به صورت محدود وجود داشت ولی اوج مطبوعات در زمان اصلاحات نمایان شد .

 

در دوران احمدی نژاد ۴۶ نشریه توسط هیات نظارت توقیف و یا لغو امتیاز شد

 

وی ادامه داد: دوران احمدی نژاد برعکس دوران خاتمی بود و هیات نظارت که دبیر آن دولت بود در این هیات اکثر نشریاتی که مجوز گرفته بودند توقیف، تعطیل و یا لغو امتیاز شد که بر اساس آمار موجود تعداد آنها۴۶ نشریه بود که از جمله آنها نشریه نصیربوشهر می باشد.

 

کمترین توقیفی نشریات در دولت روحانی بوده است

 

وی خاطر نشان کرد: در طول ۳ سال حکومت دولت روحانی کمترین توقیف نشریه ای وجود داشته است و آنهایی هم که توقیف شده اند به دادگاه بر می گردد و باید گفت هیات نظارتی که متولی آن بوده است از جناح مقابل دولت بوده است.

 

سرنوشت اسفناک در حوزه فرهنگ و رسانه کشور با انتخاب مهاجرانی به عنوان وزیر ارشاد رقم خورد

 

نصرالله شفیعی در خصوص عملکرد دولت اصلاحات در حوزه رسانه  بیان کرد: دولت اصلاحات با شعار توسعه سیاسی وارد شد که هدفش اصول و مبانی اصلی نظام بود و با انتخاب وزیری به نام عطاء الله مهاجرانی که رئیس جمهور نیز برای وی سرمایه گزاری ویژه ای انجام داد سرنوشتی اسفناکی را در حوزه فرهنگ و رسانه برای کشوررقم زد که به سادگی نمی توان از آن گذشت.

ماموریت ساختار شکنی نظام با مدیریت خاتمی به مهاجرانی واگذار شد/رفسنجانی با تکثر رسانه ها میانه خوبی نداشت

 

وی با بیان اینکه ما لطمات زیادی را دوران اصلاحات دیدیم، تصریح کرد: هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه ازبرخی مطبوعات گلایه هایی داشت و در واقع  با تکثر رسانه ها میانه خوبی نداشت و در دولت اصلاحات نیز با هدف ساختار شکنی نظام این تکثر رسانه ها را مطرح کردند که مدیریت این موضوع را خاتمی انجام می داد و ماموریت آن را جهت ساختار شکنی به مهاجرانی واگذار کرده بود.

 

تفکر مهاجرانی با آرمانهای نظام و امام راحل تفاوت داشت

 

نصرالله شفیعی یکی از اشتباهات بزرگ مجلس پنجم را رای به مهاجری وزیر دولت خاتمی عنوان کرد و افزود:  دیدگاه و ماهیت مهاجرانی کاملا مشخص بود، او هر چند در دورانی نماینده مجلس بود و عنوان های مسئولیتی را داشت ولی انسانی بود که تفکرش با آرمانهای نظام و امام راحل تفاوت داشت واز نظر میزان و مبنای اعتقادی مشکل داشت.

 

ساختار شکنی مهاجرانی در دوران اصلاحات بارها مورد انتقاد رهبری قرار گرفت

 

این فعال سیاسی افزود: مهاجرانی در دوره اصلاحات ساختار شکنی را بصورت قوی شروع کرد و بارها مورد انتقاد رهبری قرار گرفت که رهبر نیز در آذر ماه ۷۸ بیان داشت( من از وزارت ارشاد توقع دارم و……وزارت ارشاد در ۲ سالی که مهاجرانی در راس این کار هستند هیچ کار اسلامی ارائه نداده است) در واقع باید گفت این وزیری بود که خاتمی در نظر داشت به عنوان زینت  جمهوری اسلامی آن را معرفی کند.

 

مهاجرانی در طول دو سال مسئولیت در وزارت خانه، کاری اسلامی انجام نداده است

 

شفیعی گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری که صحبت وی برای ما فصل الخطاب است مهاجرانی در مدت ۲ سال که مهاجرانی وزیر ارشاد بوده است کار اسلامی نکرده است و باز رهبری می فرماید اعتراض من این است که کمتر هفته ای است که در مورد صدا و سیما اعتراضی نداشته باشم و پیغام تندی ندهم ولی صداوسیما کارهای زیادی را به عنوان برنامه های هنری اسلامی انجام داده است و هر جا اشتباهاتی دارد در مقابل نیز خدمات و تلاش زیادی انجام داده است ولی سوالم آن است که ارشاد چند کتاب، فیلم و تئاتر مناسب جهت تقویت فکری و مبانی اسلامی انجام داده است.

 

آزادی مطرح شده در دوران اصلاحات جهت ولنگاری و ضدیت با آرمانهای انقلاب اسلامی بود

 

وی ادامه داد: رهبری در ادامه می فرماید (در این سالهای وابسته به وزارت ارشاد نمایش و  تئاترهایی انجام می شود که برخی از آنها ۱۰۰درصد ضد دین و انقلاب است) و در واقع باید گفت این شاخص دولت اصلاحات بود که وزیری را انتخاب کردند که رفتارش جهت ضدیت با دین و انقلاب بود و آن وقت باید به دولت اصلاحات افتخار کنیم و بگوئیم که آزادی و هنر بوده است ولی آزادی مطرح شده در جهت ولنگاری، ضدیت با آرمانهای انقلاب اسلامی، مخالفت با آرمانهای امام راحل(ره)، مخالفت باارزشها و اعتقادات مردم بوده است.

 

بر اثر فشار افکار عمومی و دلسوزان نظام، مهاجرانی برکنارشد و فعالیت خود را در بی بی سی آغاز کرد

 

نصرالله شفیعی بیان کرد: ما شاهد بودیم که بر اثر فشار افکار عمومی و دلسوزان نظام، مهاجرانی برکنار می شود و باز خاتمی وی را به عنوان بازوی راست خود در ریاست مرکز گفتگوی تمدن ها قرار می گیرد و در آنجا نیز هوا و هوسی که در درون مهاجرانی گل کرده بود به سراغش می آید و با خانمی ارتباط برقرار می کند و او را به ازدواج موقت و یا دائم خودش در می آورد و در نهایت از کشور فرار می کند و بعد مهاجرانی که گل سر سبد اصلاحات بود به عنوان تحلیگر رسانه های بیگانه و بی بی سی فعالیت خود را آغاز می کند.

هزینه تحصیل فرزند مهاجرانی در ازای نوکری عربستان توسط سفارت این کشور پرداخت می شود

 

وی تصریح کرد: حتی خانمی که صیغه مهاجرانی بود و صیغه آن نیز ثبت نشده بود از وی شکایت کرد که مهاجرانی از پرداخت نفقه وی نیز خود داری کرد و در نهایت هزینه و بورسیه تحصیل پسرش را از سوی سفارت عربستان کثیفی که علیه جمهوری اسلامی اقدام می نماید تامین می کند که در واقع باید گفت مهاجرانی نوکری آنها را انجام می دهد که مخارج فرزندش را متحمل شوند.

 

مهاجرانی و نوری زاده از سران ضد انقلاب در بزم  شبانه عربستان شرکت کرده است

 

شفیعی گفت: حضورمهاجرانی در فوریه ۲۰۱۵ به همراه نوری زاده از سران ضد انقلاب برای دست بوسی با پادشاه آل سعود در بزم شبانه ای شرکت داشت که یکی از شاهزاده های عربستان نیز بخاطر اعمال کثیفی که در آن محفل انجام شد ترس غضب الهی را برای عربستان داشت، ولی  مهاجرانی آن شب را از بهترین خاطرات زندگی خودش عنوان کرده است.

 

تشکیل اتاق فکر جنبش سبز با حضور مهاجرانی اجرا شد

 

این پیشکسوت رسانه ای استان اضافه کرد: وی از زمان فتنه ۸۸ که آسیب زیادی به کشور وارد شد با تشکیل اتاق فکر ۵ نفره جنبش سبز شامل مهاجرانی، کدیور، گنجی، بازرگان وسروش قلم فرسایی هایی را در سایت جرس داشتند و همکاری با بی بی سی، حضور در جلسات میز ایران ام۱۶از جمله برنامه هایی است که مهاجرانی داشته است.

 

جریان اصلاحات هیچ تعریف دقیقی ندارد واز گوگوش تا سروش جزو این جریان هستند

 

وی خاطر نشان کرد: ما می گوئیم مهاجرایی یک برآیند و نتیجه ای از اصلاحات می باشد و جریان اصلاحات نیز هیچ تعریف دقیقی ندارد و در واقع غربالی بدون تور می باشد که اگراز بعد فرهنگی در نظر بگیریم هرکسی می تواند در این جریان قرار بگیرد، از گوگوش تا سروش در این جریان وجود دارد و به همین خاطر ضربه های زیادی را ازآن خوردیم.

 

ولنگاری فرهنگی یک فاجعه می باشد/فرهنگ در دراز مدت از اقتصاد مهمتر است

 

وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ بیان کرد:  رهبری در حال حاضر بدلیل اهمیت زیاد بحث فرهنگ، دغدغه های فرهنگی خود را به صراحت با مردم و نمایندگان مطرح می کند که اخیرا نیز در این خصوص عنوان ولنگاری فرهنگی را مطرح نموده است  که باید گفت این ولنگاری یک فاجعه می باشد که از زبان بزرگترین شخصیت مملکت که سعی می کند خیلی از مسائل را بصورت علنی نگوید، این موارد مطرح می شود، ایشان عنوان می دارد فرهنگ در دراز مدت از اقتصاد مهمتر است و از مسائل فوری و در اولویت ماست که شان از اهمیت موضوع می باشد.

 

مساله فرهنگ باید در سطح کلان بازنگری شود

 

نصرالله شفیعی بیان کرد: عملکرد دولت و سیاست های کنونی وزرات ارشاد باعث شده است که رهبری به صراحت در تریبون عمومی که دوست و دشمن آن را می شنوند این مسائله را مطرح می کند، بنابراین نباید مساله فرهنگ را نادیده گرفت و باید در سطح کلان این موضوع را بازنگری کرد.

توهین به مهاجرانی از نظر شرعی و قانونی جایز نیست

 

حسن لاوری به شفیعی در خصوص مراعات و عدم توهین به مهاجرانی در سخنان خود تذکر داد و شفیعی نیز در این خصوص بیان کرد این مسائل قبلا رسانه ای شده است و نیازی به تذکر در این باره وجود ندارد.

 

حسن لاوری در ادامه گفت: از نظر شرعی، قانونی و فردی جایز نیست که برای کوبیدن یک فرد به مسائل خصوصی افراد ورود کرد.

 

تعریف مدونی از اصلاحات و اصولگرا وجود ندارد

 

لاوری در جواب شفیعی در خصوص تعریف اصلاحات بیان کرد: تعریف اصلاحات نیز مثل تعریف اصولگرا که از آن تعریفی وجود ندارد، از اصلاحات نیز بصورت مدون تعریفی وجود ندارد و در اصولگرا از رحیمی محکوم به زندان و اختلاص گر تا احمدی نژاد و… در آن جای می گیرد.

 

جریان اصولگرا از طرفداران نظام کم می کند و به آن عنوان ضد ولایت فقیه می بندد

 

وی با بیان اینکه خاتمی در دوران اصلاحات سیاستی داشت که باید طرفداران نظام را زیاد کنیم، افزود: هنر یک نظام و یک دولت این است که طرفداران نظام را زیاد کند و نه اینکه از آن کم کند، ولی متاسفانه جریان اصولگرا نتنها به طرفداران نظام اضافه نمی کند از طرفداران نظام نیز کم می کند و به آن عنوان ضد ولایت فقیه می بندد و به همین خاطر انواع و اقسام محدودیت ها بوجود می آید.

 

 تبدیل معاندین به مخالف، مخالفین به موافق و موافقین را طرفدار و حامیان نظام از سیاست های خاتمی بود

 

این فعال رسانه ای اصلاح طلب گفت:سیاست خاتمی این بود که معاندین را تبدیل به مخالف،  مخالفین به موافق و موافقین را طرفدار و حامیان نظام تبدیل کنیم ولی درحال حاضر سیکل اصولگرایان برعکس می باشد یعنی به عبارتی کسانی که حامیان و طرفداران نظام می باشند طوری با آنها برخورد می شود که تبدیل به موافق شوند ولی بعد از مدتی به دلیل همین برخوردها به مخالف و سپس به معاند نظام تبدیل می شوند یعنی در واقع این رفتار اصولگرایان است که طرفداران نظام را به مخالف نظام تبدیل می کند و باید اصولگرایان به جای اصلاح طلبان پاسخگو باشند.

 

وزارت ارشاد ۱۰ درصد در بحث بودجه مسائل فرهنگی سهم دارد

 

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی در یک دولت مشخص نمی شود، بیان کرد: مسائل فرهنگی در نظام ما هزار متولی دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد در بحث بودجه مسائل فرهنگی ۱۰ درصد سهم دارد و نهاد هایی همچون حوزه علمیه آیت الله  مصباح، بسیج سپاه پاسداران، حوزه هنری سازمان تبلیغات، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، بنیاد سعدی با مدیریت حداد عادل، مرکزالگوی اسلامی ایران پیشرفت، جامعه مصطفی عالمیه، ستاد اقامه نماز، مرکز رسیدگی به امور مساجد، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سهم بیشتری دارند.

حسن لاوری افزود: مرکز پژوهشی انقلاب اسلامی، سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با مدیریت آیت الله مصباح یزدی، مرکز خدمات حوزه علمیه، مجتمع ولایت، دانشگاه اهل بیت، مجتمع جهانی اهل بیت، مجمع جهانی تقویت مذاهب اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای سیات گذاری حوزه های علمیه خواهران از دیگر انی نهادها می باشند.

 

وی ادامه داد: از دیگر نهاد ها می توان به آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره)، موسسه نشر آثار حضرت امام راحل، دانشگاه مذاهب اسلامی، شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه های علیمه خراسان، شورای عالی حوزه های علمیه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، کمک به ستاد عمره داشگاهیان، سازمان بسیج ارتش بیست میلیونی اشاره کرد که در کل این نهادها در۹۰ درصد بودجه کشور سهیم می باشند.

 

اگر ولنگاری فرهنگ وجود دارد باید نهادهای اصولگرا پاسخگو باشند

 

لاوری خطاب به شفیعی گفت: این نهادها جزو جناح اصولگرا می باشند که در خصوص فرهنگ سهم داشته اند، جناب شفیعی آیا باید داد بر سرکسانی زد که ۱۰ درصد سهم داشتند و یا کسانی که بیشترین سهم را داشتند؟ اگرولنگاری فرهنگی وجود دارد باید این نهادها پاسخگو باشند که بودجه کشور را می برند.

 

باید داد بر سر صدا و سیما زد، ولنگاری فرهنگی را باید صدا و سیما پاسخ دهد

 

وی افزود:ما چقدر مسجد، نماز جمعه در این کشور داریم، به نظر شما اینها ازظرفیت سازی برای فرهنگ کشور نمی تواند باشد؟ چرا کار نمی کنند؟ در سطح کشورفقط ۱۰ درصد از نشریات ما اصلاح طلب هستند،صداوسیما چند درصد کشور را پوشش می دهد و چند شبکه دارد؟مگر فرهنگ سازی کار صداو سیما نیست؟ نباید بر سر فرهنگ و ارشادی داد زد که کمترین سهم در بحث فرهنگ دارد، باید داد بر سر صدا و سیما زد، ولنگاری فرهنگی را باید صدا و سیما پاسخ دهد،  مگر همیشه وزارت ارشاد مقصر است؟ بیشترین دوران یعنی ۳۸ سال وزارت ارشاد دست اصولگرا ها بوده است، جناب شفیعی به نظر شما چه کسانی باید جواب دهند؟

 

بدشانسی نظام، بدشانسی در حوزه های مسئولیتی دولتها بود

 

نصرالله شفیعی در پاسخ به سخنان لاوری به خوش شانسی و بد شانسی نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: در خوش شانسی نظام دو رهبر وجود داشت که توانست در حد ایده آل کشور را مدیریت کند  که در نوع خود بی نظیر می باشند و به همین خاطر شاکر درگاه خداوند متعال هستیم و بدشانسی که داشته ایم در حوزه های مسئولیتی دولتهابود که ما را با یک سری مشکلات مواجه کرد و آن دولت ایده آل که بدنبال آن بودیم، شایستگی لازم را نداشتند.

 

بازرگان و بنی صدر از بدشانسی های نظام و رجایی و باهنر ازایده آل های نظام بودند

 

وی افزود: در زمان پیروزی انقلاب بازرگان به عنوان نخست وزیری لیبرال با  تفکر ملی مذهبی بود که تفاوت مسیر زیادی نیزداشت و بعد بنی صدر که یک خائن وطن فروش بود رئیس جمهور می شود که از بد شانسی ها نظام بود و در فرصت بعدی شهید رجایی در سمت رئیس جمهور و شهید باهنر در مسئولیت نخست وزیر به عنوان ایده آل نظام بودند ولی منافقین کور دل اجازه فعالیت بیش از یکماه جهت مدیریت دولت به آنها را نداد.

 

نگاه تکنوکراتی همراه با تجمل و اشرافیگری رفسنجانی باعث شد ما از مسیرانقلاب منحرف شویم

مدیر مسئول هفته نامه دریای جنوب اضافه کرد: بعد از آن آیت الله خامنه ای رئیس جمهور می شود که از ایده آل های نظام می باشد ولی شخصیتی به عنوان نخست وزیر در کنارش بوجود می آید که آن نیز قدرت زیادی داشت و ۸ سال این ترمز دولت بود در راستای اهداف دولت کریمه ای که مد نظر داشتیم، در دوران ۸ ساله سازندگی نیز هر چنددر آن موقع هاشمی رفسنجانی برای ما رئیس جمهوری ایده آل بود ولی در حال حاضر که نگاه می کنیم می بینیم انحرافی که از جانب تجمل و اشرافیگری و نگاه تکنوکرات ها بر حاکمیت انقلاب داشت با انتخاب وزرایی که داشت باعث شد ما از مسیری که بدنبالش بودیم منحرف شویم.

 

اگر دولت اصلاحات قدرت واقعی پیدا می کرد قطعا باعث اسقاط و سرنگونی نظام می شد

 

وی ادامه داد: دوران اصلاحات نیزیک دولت کاملا ساختار شکن بود و اگر این دولت قدرت واقعی را پیدا می کرد قطعا به اسقاط و سرنگون کردن نظام جمهوری اسلامی منجر می شد، و به نظامی با رویکرد لیبرالی و حاکمیت دموکرات منش با رویکردی غربی تبدیل می شد که اگر اسم آن نیز جمهوری اسلامی می بود اهمیتی نداشت.

 

از دولت دهم انتقاداتی دارم/ دولت روحانی مشکلات زیادی در زمینه نوع عملکرد و مدیریت دارد

 

وی اضافه کرد: بعد از آن دوره حاکمیت اصولگرایان و احمدی نژاد را داریم که دولت بسیار خوبی بود ولی در دولت دهم مشکلاتی ایجاد شد که بنده هم به عنوان فردی که در سطح استانی مسئولیت داشتم در واقع از آن دولت انتقاداتی را داشتم، دولت کنونی نیز به عقید من مشکلات زیادی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، نوع عملکرد، مدیریت، اشرافیگری، حقوق های نجومی  دارد.

 

ما ضعف ها و بد شانسی های زیادی را در وزارت ارشاد داشتیم

 

شفیعی با بیان اینکه ما ضعف ها و بد شانسی های زیادی را در وزارت ارشاد داشتیم، بیان کرد: اولین وزیر ارشاد ما میناچی از حزب کارکزاران دولت موقت و از جاسوسان آمریکا بود که بعدها از ایران فرار کرد و در فاصله ای بسیار کوتاه دوزانی بر روی کار آمد که قدرت مانور زیادی نداشت و سپس معادی خواه بر سر کار آمد که بعد از مدت کوتاهی برکنار شد که در حال حاضر نیز نگاهی اصلاح طلبانه دارد، بعد از آن نیز سیدمحمد خاتمی در زمان میر حسین موسوی و چند سالی نیز در دوران هاشمی رفسنجانی وزیر ارشاد بود که نگاهی کاملا غرب گرایانه و ساختار شکن بود و در نهایت نیز چند سالی لاریجانی وزیر شد که به صداو سیما رفت و سپس میر سلیم نیز در زمان کوتاهی بر سر کار آمد.

 

بهترین وزیرارشادی که می توان انتخاب کرد صفار هرندی می باشد

 

وی افزود: سپس مهاجرانی که شرح آن نیز گفته شد روی کار آمد و دوران کوتاهی نیز مسجد جامعی بود و در ادامه نیز در دوران احمدی نژاد، صفار هرندی و حسینی روی کار آمدند که به تعبیر بنده بهترین وزیرارشادی که می توان انتخاب کرد صفار هرندی بود که شخصیتی جامع و کاملی داشت.

تغییر و دگرگونی در وزارت ارشاد با حضور صفار هرندی لازم بود

 

وی به  بیانات رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۴ خطاب به صفار هرندی که می فرماید:( شما فرش نجسی را تحویل گرفتید و روی آن نشستید پس وزیر فرهنگ هر که هست ابتدا باید عین نجاست را برطرف کند و سپس بر روی آن فرش آب بکشد و پاک کند، وضعیت فرهنگی وزارت ارشاد به گونه ای که دلسوزان نظام دعا می کنند که کار ضد دینی و ضد انقلابی از این وزرات خانه خارج شود) اشاره کرد و گفت: مهاجرانی کاری بر سر وزارت ارشاد آورد که به تعبیررهبری تبدیل به فرشی نجس شده است که واقعا این تغییر و دگرگونی در چنین وزارت خانه ای کاملا مشکل می باشد.

 

در بحث فرهنگ همه مقصرند/ بنده از منتقدین صداو سیما هستم

 

شفیعی در جواب لاوری در خصوص سهم بودجه ای نهادهایی به غیر از ارشاد در بحث فرهنگ، بیان کرد:  خیلی از این نهادها بودجه هایی آموزشی دارند و نباید گفت که تمام امورات فرهنگی برعهده وزارت ارشاد است ولی باید گفت در بحث فرهنگ مقصر همه می باشند که در این خصوص صداو سیما مقصر است و بنده نیز یکی از منتقدین صداوسیما بخصوص در بحث فیلم و سریال هستم.

 

یکی از علل ولنگاری و بدحجابی در جامعه، صداو سیما می باشد

 

این فعال رسانه ای گفت: هر مجری صدا و سیما در نقش یک معلم در جامعه صحبت می کند که باید انتخاب مجریان در حد استانداردهای لازم باشد و این طوری نیست که ریاست صدا و سیما همفکر بنده می باشد ما انتقادی از آن نداشته باشیم، بلکه از انتقاداتی که می توان به صدا و سیما داشت بحث بد حجابی است که شاید یکی از علل این بدحجابی سریالهای صدا و سیما در سطح کلان می باشد که از عوامل ولنگاری فرهنگی موجود می باشد.

 

شورای هماهنگی  و اداره کل تبلیغات اسلامی نتوانسته اند به وظایف خود بخوبی عمل کنند

 

وی بیان کرد: متولی اصلی فرهنگ در ابعاد مختلف، موسیقی، تئاتر، کتاب، رسانه، خوشنویسی، فیلم و نمایش وزیر ارشاد می باشد، همچنین اداره کل تبلیغات اسلامی حوزه مشخصی دارد و در حوزه فرهنگ دینی فعالیت می کند ولی نتوانسته است به وظایف خود بدرستی عمل کند، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که متولی برگزاری مناسبت ها می باشد بصورت ایده آل نتوانسته عمل کندالبته اگر اعتبارات بیشتری را تحت اختیار داشته باشد می تواند بهترفعالیت نماید.

 

شعار اصلاح طلبان شعاری توخالی جهت فریب افکار عمومی برای توجیح رفتار ساختار شکنانه آنها بود

 

شفیعی در جواب لاوری مبنی بر تبدیل کردن موافق نظام به معاند نظام توسط اصولگرایان، بیان کرد: این گفته که اصلاح طلبان معاند را به موافق تبدیل خواهندکرد شعاری بیش نیست، آنان در۸سال از تمام ابزار و امکانات استفاده کردند که نتیجه آن فتنه ۷۸ شد که از رفتارهای براندازانه نظام بود و کسانی که افراد معمولی نیز بودند به خاطر این رفتار اصلاح طلبان نسبت به نظام حساسیت پیدا کردند و از درون همین شعارها فتنه ۸۸ نیز ایجاد شد و چطور شما می خواستید  معاند را به مخالف و موافق نظام تبدیل کنید؟ ولی نتیجه آن طوری شد که موافقین به معاندین تبدیل شدند و در واقع باید گفت این شعاری توخالی جهت فریب افکار عمومی برای توجیح رفتار ساختار شکنانه اصلاح طلبان بود.

چرا اکبرگنجی در کنار گوگوش علیه نظام در کشورهای بیگانه فعالیت می کند؟

 

وی خطاب به لاوری گفت: چرا اکبر گنجی که مغز متفکر اصلاحات بود هم اکنون در کنار گوگوش در کشورهای بیگانه علیه نظام در حال فعالیت است، آیا اعترافات سعید حجاریان که مغز متفکر اصلاحات بود را در خصوص فتنه ۸۸ شنیده اید، نظر شما در خصوص این اعترافات چیست؟ و در حال حاضر کجاست؟ نظر شما در خصوص اعترافات رئیس دفتر خاتمی چیست؟

 

اتهام ساختار شکنی دولت خاتمی منطقی نیست/خاتمی بیشتر از احمدی نژاد دم از ولایت فقیه می زد

 

حسن لاوری در خصوص سخنان شفیعی پیرامون ساختار شکنی دولت خاتمی و تغییر ماهیت نظام جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و افزود: این تهمتی است که هیچ کس تا کنون با این جرات و صراحت نتوانسته است بیان کند و حتی در رده های بالا نیز هیچ فردی این جرات را نداشته است که این چنین دولت خاتمی را به ساختار شکنی متهم کند که این امر منطقی نیست به خاطر اینکه خاتمی در سخنرانی های خود همیشه دم از ولایت فقیه می زد و بیشتر از احمدی نژاد م در عمل و هم در سخن پایبندی خود را به ولایت فقیه اعلام می کرد، در حالی که احمدی نژاد کمتر از ولایت سخن می گفت ولی خاتمی در تمام سخنرانی های خود در استانها دم از ولایت می زد.

 

چرا احمدی نژادی که روبروی رهبری ایستاد ساختار شکن نیست؟

 

مدیر مسئول هفته نامه نصیر بوشهر اضافه کرد:  به زعم شفیعی، خاتمی ساختار شکن شده است ولی احمدی نژادی که روبروی مقام معظم رهبری ایستاد و گفت وزیر اطلاعات نباید باشد و ۱۰ روز هم خانه نشین شد فرد خوبی است!!!

 

وزارت ارشاد فرهنگ ساز نیست، نهادهایی همچون صدا و سیما فرهنگ ساز هستند

 

حسن لاوری ادامه داد: باز اعلام می کنم وزارت ارشاد فرهنگ ساز نیست و از نظر بودجه فرهنگی ۱۰ درصد و از لحاظ نیرو نیز سهم کمتری دارد و نهادهایی همچون صدا و سیما فرهنگ ساز است که از جناح اصولگرا می باشد و جالب اینکه شفیعی هم از آن انتقاد دارد و بعد سرکوفت آن را به دولت خاتمی بدبخت می زند!!!و باز از سازمان تبلیغاتی انتقاد دارد که جزو نهادهایی است که در جامعه در حال فرهنگ سازی و فعالیت است و ظرفیت های فرهنگی را گرفته است.

 

ولنگاری فرهنگی توسط اصولگراها بوده است که وزارت خانه ارشاد را تحت اختیار داشته اند

 

وی تصریح کرد: همه نهادهایی که قبلا ذکر شد در حال فرهنگ سازی می باشند و اگر فرهنگ خوب و یا بد است این نهادها در حال گسترش آن می باشند، وزارت ارشاد کمتر از ۱۰ درصدسم دارد که در دوران خاتمی ۸ سال و دوران روحانی نیز ۳ سال این وزارت خانه تحت اختیار اصلاح طلبان بوده و بقیه سالها صفار هرندی، لاریجانی و اصولگراها بوده است که اگر در فرهنگ این مملکت ولنگاری صورت گرفته است توسط اصولگراها بوده است که وزارت خانه را تحت اختیار داشته اند…

ظرفیت سازی فرهنگی توسط ائمه جمعه و جماعات صورت نمی گیرد

 

وی با بیان اینکه در ۸سال و ۳ سال ولنگاری صورت نمی گیرد، افزود: در هرشهر، بخش و روستایی ائمه جمعه در حال سخنرانی هستند و تمامی مساجدی که در کشور وجود دارد از امکانات کشور جهت ظرفیت سازی فرهنگی می باشد که متاسفانه این ظرفیت سازی توسط ائمه جمعه و جماعات صورت نمی گیرد.

 

فرهنگ سازی در دستان اصولگراها ست و ارشاد فقط ۱۰ درصد سهم دارد

 

لاوری بیان کرد: سازمان تبلیغات و حوزه علمیه آیت الله مصباح پول می گیرند که روحانیون را برای فرهنگ سازی مملکت تربیت کند ولی متاسفانه خبری ازفرهنگ سازی توسط این نهادها نیست و اگر ولنگاری فرهنگی وجود دارد توسط این نهادها انجام گرفته است و اگر ولنگاری فرهنگی وجود ندارد پس کارهای خوبی انجام داده اند، این در حالی است که شما اصولگراها که فرهنگ دست خودتان بوده است معترض هستید، پس بار دیگر اعلام می کنم این فرهنگ سازی دست ارشاد، صفار هرندی و.. نیست چونکه آنها ۱۰ درصد سهم دارند، بلکه دست اصولگراها می باشد.

 

به زعم اصولگرایان از اول انقلاب همه مسئولان بد بودند ولی کشور خوب است

 

این فعال سیاسی گفت: اگر معترض دولت می باشید، دولتها دست اصولگراها بوده است و حتی اصولگراها قبلا طرفداردولت هاشمی بودند ولی در حال حاضر به مخالف هاشمی تبدیل شده اند و به عبارتی دیگر به زعم اصولگرایان از اول انقلاب همه مسئولان بد هستند ولی کشور خوب است .

 

اصولگراها اگر رجایی و باهنر شهید نمی شدند معلوم نبود چه نظری در رابطه با آن داشتند

 

دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بوشهر خاطر نشان کرد: تناقضی در صحبت های دوستان وجود دارد که می گویند بازگان بد است و از شهید رجایی و باهنر هم استثناء قائل شدند و آن هم به خاطر اینکه شهید شدند و اگر شهید نمی شدندمعلوم نبود چه نظری در رابطه با آن داشتند و سپس هاشمی نخست وزیر امام که امام نیز وی را تائید کرد ولی اصولگراها منتقد آن هستند و در حال حاضرنیز می گویند احمدی نژاد آدم بدی است و جای سوال دارد که می گویند نظام، نظام خوبی است و افراد درون آن افراد بدی هستند.

 

احمدی نژاد گفت همه دزد هستن و در آخر مشخص شد معاونش دزد بوده است

 

وی افزود: احمدی نژاد در صحبت های خود می گوید از اول انقلاب همه بد بودند، همه دزدی کردند ولی اسامی دزدها از جیبش بیرون نیامد و در آخر مشخص شد معاونش دزد بوده است.

 

وی در جواب شفیعی در خصوص موافق و معاند نظام بودن گفت: این شعار نیست که در دوران اصلاحات معاندین را به موافق تبدیل کردند و تنها این امر دست دولت نبوده است از طرف دیگر قوه قضائیه، نیروی انتظامی و دیگر نهادها نیز بودند که مردم را جذب می کردند و از طرف دیگر برخوردهایی با مردم می شد که باعث دفع آنها  شد .

 

دوستان اصولگرا به دشمنان اضافه می کنند و از دوستان می کاهند

لاوری به ضرب المثل  یک دشمن زیاد است و هزاران دوست کم است اشاره کرد و گفت: ما نباید دوستان را کم کنیم و به دشمنان خود بیفزایم که از لحاظ عقلی، قانونی بسیار منطقی می باشد ولی دیده می شود دوستان اصولگرا به دشمنان اضافه می کنند و از دوستان می کاهند که این امری ناپسند می باشد.

 

یکی از نقش آفرینان فتنه ۸۸ خاتمی بود

 

نصرالله شفیعی درباره دفاع لاوری از خاتمی گفت: خاتمی نگاهی غرب گرایانه داشت و اعتقاد وی آن بود که اگر نیاز است کشور به توسعه و پیشرفت دست یابد ما باید با غرب هماهنگ باشیم که در نهایت نقش آفرینی و جوهره وجودی خود را در فتنه ۸۸ نشان داد که باز هم باید گفت یکی از نقش آفرینان فتنه ۸۸ بود که به تعبیر رهبر معظم انقلاب این فتنه نظام را تا آستانه فروپاشی پیش برد.

 

به تعبیر رهبر انقلاب خاتمی باغی انقلاب است

 

فعال رسانه ای استان گفت:  دیگر چیزی بدتر از این برای نقش یک فرد در کشور نمی توان در نظر گرفت که یک نظام مردمی که با رای مردم انتخاب شده است زیر سوال ببرد و حتی زمانی که مقام معظم رهبری در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته بود و مسئولین به عیادت وی می آمدند و خاتمی پیام فرستاده بود که به عیادت رهبر خواهد آمد مقام معظم رهبری اجازه نداد که به تعبیرعده ای از بزرگان رهبر فرموده بود خاتمی باغی انقلاب است یعنی فردی که علیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی شوریده است.

 

کل حاکمیت دولتها حاکمیت منحرفی نبود

 

وی افزود: ما هم به جذب حداکثری و دفع حداقلی اعتقاد داریم ولی ما می گوئیم همه خدماتی که صورت می گیردتوسط یک فرد نبوده است و مجموعه دولت در آن سهم داشته است و حتی در خصوص نحوه مدیریت میرحسین موسوی در بحث اقتصاد دولتی نقد داشتیم و حتی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور وقت آن موقع را نمی خواست معرفی کند ولی امام به صلاح دید و باتوجه به اوضاع جنگ پیشنهاد میر حسین را داد و با توجه به اینکه شاخصه مقام معظم رهبری ولایت مداری بود، رهبر تصمیم به این کار گرفت ولی در واقع میرحسین مطلوب رهبری نبود که نیز یک واقعیت می باشد، بنابراین ما که انتقاد می کنیم به معنای این نیست که کل حاکمیت دولتها حاکمیتی منحرف بوده است.

 ما نباید اعتراضی به محکومیت فردی که علیه نظام قیام کرده است داشته باشیم

 

شفیعی تصریح کرد: بهزاد نبوی یکی از دست اندر کاران فتنه بود که رسما در دادگاه نیز به ۵ سال زندان محکوم شده است بنابراین نباید ما به کسی که تخلف کرد علیه نظامی که متکی به آراء مردم می باشد و رفتارش منجر به سرنگونی نظام شود و موجبات محکومیت و مجازاتش را فراهم آورد، اعتراضی داشته باشیم.

 

آیا تمام دستگاههای فرهنگی توانسته اند به وظایف خود خوب عمل کنند که در پاسخ باید گفت خیر!!

 

وی گفت: مراکز فرهنگی همچون نماز جمعه ها، مساجد و ائمه جمعه اگر نبودند ما هم اکنون در برابر هجوم وسیع رسانه دشمن در خارج و داخل کشور این اعتقادات را نداشتیم و اگر می بینیم مردم پایبند به نظام و ولایت می باشند از تاثیرات همین نمازهای جمعه و جماعات، مراسمات شبهای قدر، راهپیمایی ها، روحانیون، فعالیت دستگاههای فرهنگی، جلسات و سخنرانی ها و.. می باشد که تاثیرات بالقوه ای داشته اند ولی باید گفت آیا تمام دستگاههای فرهنگی توانسته اند به وظایف خود خوب عمل کنند که در پاسخ باید گفت خیر!!

 

صداو سیما نقش یک دانشگاه را دارد

 

شفیعی با بیان اینکه امام راحل، رهبری و تمام مردم نسبت به صداو سیما حساس بوده اند، بیان کرد: صداو سیما نقش یک دانشگاه را دارد که اگر بتواند به رسالت خود عمل کند می تواند بر افکارعمومی، اعتقادات و سبک زندگی مردم بسیار تاثیرگذار باشد.

 

سریالهای صدا و سیما نوعی از تجمل گرایی را ترویج می دهد که از آرزوها و اعتقادات آن هنرمند است

 

وی تصریح کرد: بنده ضمن اینکه اعتقاد دارم صداو سیما خدمات بسیار زیادی را برعرصه فرهنگی، اعتقادی و شور انقلابی در جامعه انجام داده است، انتقادات جدی نیزبه آن در حوزه فرهنگ وجود دارد و در برخی از سریالهای آن نوعی از تجمل گرایی را ترویج می دهد که شاید آن هنرمند آرزوها و اعتقادات خود را در قالب فیلم و سریال القاء می کند در حالی که این هنرمند نباید به صرف اعتقاد خود، به این موضوعات بپردازد، بلکه باید مخاطب شناسی نماید و به خواسته های عموم مردم توجه داشته باشدو حتی باید به دورترین مردم در نقاط مختلف کشورنیزتوجه داشت.

 

باید در فیلم ها و سریالها بازنگری صورت گیرد

 

این پیشکسوت رسانه ای و سیاسی استان بوشهر خاطر نشان کرد: یکی از گرایش های موجود به بدحجابی همین سریالهایی است که در صدا و سیما پخش می شود که باید در فیلم ها و سریالها بازنگری صورت گیرد تا تاثیرات فرهنگی در جای خود قرار گیرد.

 

۹۵درصد بازیهای رایانه ای وارداتی است/وزارت ارشاد متولی اصلی فرهنگ است

 

نصرالله شفیعی بیان کرد: ولنگاری فرهنگی که رهبری مطرح نمودند در همه عرصه ها ست و ما نمی خواهیم وزارت ارشاد را مقصر کنیم ولی این وزارت خانه متولی اصلی فرهنگ می باشد که بعنوان مثال در بحث بازیهای رایانه ای ۹۵درصد این بازیها وارداتی می باشد که فرهنگ غرب را به کودکان ما منتقل می کند، کودکی که از ابتدا با فرهنگ غرب رشد کند طبیعی می باشد که آن گرایش ایرانی و اسلامی را نمی تواند داشته باشد پس باید بر روی این هویت ایرانی و اسلامی تاکید ویژه ای صورت گیرد.

 

بی توجهی و غفلت از اقدامات دشمن و عدم استفاده از محصولات فرهنگی مفید از عوامل ولنگاری است

 

وی با با بین اینکه ولنگاری فرهنگی به دو شکل خودش را نشان می دهد، افزود: غفلت و کوتاهی دراستفاده از منابع غنی اسلامی ایرانی برای تولید محصولات فرهنگی مفید یکی از اشکال است که ما از این مورد محروم هستیم و مشاهد می کنیم که در حوزه موسیقی گرایش ها به صورت موسیقی وارداتی پاپ می باشد و بی توجهی و غفلت از اقدامات دشمن و عوامل نفوذ در تولید و توزیع محصولات فرهنگی مضر در کشور از دیگر عوامل می باشد.

بکار بردن لفظ باغی خطاب به خاتمی فاقد سند و اعتبار است

 

حسن لاوری در خصوص سخن شفیعی پیرامون بکار بردن لفظ باغی خطاب به خاتمی توسط رهبری را فاقد سند و اعتبار دانست و گفت: من در هیچ جای ندیده و نشنیدم که رهبر این سخن را گفته باشد و اگر سندی هم وجود دارد ارائه شود تا ما هم در جریان قرار بگیریم و باید نقل و قول هایی که از طرف مقام معظم رهبری صورت می گیرد بی پایه و اساس نباشد و سندی دال بر این ادعا وجود داشته باشد و یا در رسانه ها انتشار یافته باشد.

 

مقصر دانستن ارشاد در بحث ولنگاری فرهنگی صحیح نیست

 

وی افزود: ما به نقطه مشترکی در بحث ارشاد نرسیدیم ولی شفیعی تلویحا” قبول دارد که ارشاد مقصر نیست ولی در بیان، ارشاد را مقصر می داند که اینطور صحیح نیست.

لاوری ادامه داد: نقش مهم و اساسی که صداو سیما در بحث فرهنگ سازی در این مملکت دارد، در قبال آن ارشاد ۵ درصد سهم هم ندارد که شفیعی مقصر را ارشاد می داند که صحیح نیست.

 

ضعف ائمه جمعه، مساجد و حوزه های علمیه باعث ولنگاری فرهنگی شده است

 

این فعال سیاسی گفت: در حال حاضر در سطح کشور ۸۵۰ امام جمعه، ۶۵هزار مسجد، ۴۵۰مدرسه علمیه ۱۰۰۰طلبه در آموزش پرورش خدمت می کنند که باید مملکت را در بحث فرهنگ مدیریت کنند که با این حجم نیرو نباید ما بحث ولنگاری فرهنگی را داشته باشیم و باید گفت ضعف این نهادها بدلیل عدم فراگیری آموزش های لازم و حرفه ای نبودن آنها باعث ولنگاری شده است و بعد داد می زنیم بر نهادی همچون ارشاد که سهم کمتری از فرهنگ را دارد.

 

اصولگراها می خواهند با کوبیدن وزیر فرهنگ و ارشاد به متامع سیاسی خودشان برسند

 

وی با بیان اینکه وضعیت فرهنگ کشور مناسب نیست بیان کرد: اصولا مقصرین فرهنگ به غیر از دولت می باشد که دوستان اصولگرا آن را سیاسی نمودند و می خواهند با کوبیدن وزیر فرهنگ و ارشاد آن متامع سیاسی خودشان را بگیرند و باز هم باید اعلام کنم که مدتها بود که وزارت ارشاد دست اصولگرایان بود که اگر اعتراضی هم می شود خطاب به خودتان است و نباید اینطور باشد که در زمانی که با دولت کنونی مخالف هستید تقصیرکار را دولت جلوه دهید.

 

صداو سیمایی که دست اصولگراهاست به تنهایی می تواند فرهنگ سازی را در این مملکت انجام دهد

 

لاوری بیان کرد: اگر وزارت ارشاد، ائمه جمعه، روحانیون و مساجد نباشد صداو سیما به تنهایی می تواند فرهنگ سازی را در این مملکت انجام دهد که این صداو سیما نیز در دست اصولگرایان بوده است و جالب اینکه هم اکنون می بینیم بر این صداو سیما نیز نقد دارند و آیا این دلیلی بر کوبیدن دولتی نیست که با آنها هماهنگ نمی باشد؟

 

اگر بدنبال مقصرولنگاری بگردیم خودمان مقصرمی شویم/ رسانه ها و مطبوعات کمترین نقش را در ولنگاری دارند

 

وی اضافه کرد: فرهنگ یک موضوع مهم و اساسی در این مملکت می باشد که ولنگاری نیز دامن گیر آن شده است ولی اگر بدنبال مقصر بگردیم خودمان مقصر این ولنگاری می شویم، رسانه ها و مطبوعات کمترین نقش را در این ولنگاری دارند که اگر بخواهیم موشکافانه با این موضوع روبرو شویم می بینیم مخاطبین یک نشریه حتی یک اپسیلن صدا و سیما هم نمی شوند و هر چقدر تیراژ یک نشریه بالا باشد در حد این ۶ هزار مسجد نمی شود که می توانند نقش مهمی را در بحث فرهنگ داشته باشند.

ما نقد افراد را در زندگی شخصی آنان نمی بینیم بلکه ما نقش عملکردی آنها در آن حوزه مسئولیتی مد نظر داریم

 

نصرالله شفیعی نیز در این باره گفت: اگر قرار است اقتصاد شکوفا شود و اقتصاد مقاومتی در کشوراجرا شود توسط مسئولان اجرا می شود و سلائق مسئولان است که می تواند گرایش به اقتصاد آزاد سرمایه ای و یا اقتصاد مقاومتی داشته باشد و اگر باید فرهنگ متعالی اجرا شود و انسانها را به شکوفایی و کمال برساند توسط افراد می باشد، بنابراین ما نقد افراد را نقد سلائق و زندگی شخصی آنان نمی کنیم بلکه ما نقش عملکردی آنها در آن حوزه مسئولیتی را مد نظر داریم .

 

در بحث ولنگاری فرهنگی ما نمی خواهیم یک دستگاه را مخاطب قرار دهیم

 

وی بیان کرد: در بحث ولنگاری فرهنگی ما نمی خواهیم یک دستگاه را مخاطب قرار دهیم و قطعا نظرمقام معظم رهبری در این بحث خطاب به وزارت ارشاد نیست ولی ارشاد سر سلسله دستگاههای فرهنگی است و باید گفت در اداره کل تبلیغات اسلامی حوزه موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی وجود ندارد و یا حوزه های علمیه تعریفی خاص وجود دارد که آن هم تربیت طلبه می باشد و بودجه ای مشخص مثل یک مدرسه و دانشگاه دارد.

 

فقدان فهم استراتژیک مسائل فرهنگی توسط مسئولان و عدم برنامه ریزی مدون از عوامل ولنگاری است

 

وی در خصوص عوامل بوجود آمدن ولنگاری فرهنگی گفت: فقدان فهم استراتژیک مسائل فرهنگی، اجتماعی و هنری توسط مسئولان و عدم برنامه ریزی مدون که در نهایت در قالب یک سری تغییر و تحولات سیاسی حاکمیت فرهنگی را بر عهده می گیرند و تا می خواهند برنامه ریزی کنند می بینند که وقت گذشته است یکی از عوامل است و دیگری نیزعدم شناخت صحیح از منظومه فکری و فرهنگی امام راحل می باشد.

 

بی توجهی نهادهای قانون گذار کشور به مساله مهم فرهنگ از دیگر عوامل ولنگاری است

 

شفیعی افزود:  از دیگر عوامل ولنگاری فرهنگی بی توجهی نهادهای قانون گذار کشور به مساله مهم فرهنگ می باشد که در مجلس نیز مشاهده می کنیم کمترین عضو نمایندگان در کمیسیون فرهنگی مجلس می باشد که بزور می خواهند نمایندگان را عضو آن نمایندو باید گفت چرا باید فرهنگ اینقدر مظلوم باشد.

 

مطالبات فرهنگی مردم ضعیف است

 

شفیعی مطالبات عمومی نسبت به مساله فرهنگ را کم دانست و گفت: اکثر مطالبات مردمی در بحث مسائل اجتماعی و اقتصادی است و درصد اندکی از خواسته های مردمی، فرهنگی است که در واقع اگر مطالبات مردمی ضعیف باشد مسئول نیز تحت تاثیر این مطالبات قرار می گیرد.

 

از ابعداد مظلومیت فرهنگ، اختصاص کمترین بودجه در بحث فرهنگ بوده است

 

این فعال رسانه ای گفت: بی اطلاعی و بی توجهی مسئولین دولتی به ارزش و جایگاه نقش فرهنگ درجامعه و فشارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که بر سر مسئولان هجوم می آورد و باعث می شود مسئولان از مقوله فرهنگ خارج شوند از دیگر عوامل ولنگاری است و می بینیم که کمترین بودجه در بحث فرهنگ بوده است که از ابعداد مظلومیت فرهنگ بشمار می رود.

 

پائین بودن غیرت سیاسی برخی از مسئولان و دو قطبی کردن جامعه از عوامل فاصله گرفتن فرهنگ است

 

وی تصریح کرد: پائین بودن غیرت سیاسی برخی از مسئولان از دیگر عوامل است که  نفوذ فرهنگی را باعث شده است و در برخی موارد مسئولان ما آن غیرت لازم را ندارند که با نفوذ غرب گرایان برخورد نمایند و در واقع حرکت مسئولان در راستای خواسته های دشمن برای دو قطبی کردن جامعه، میان کند رو و تند رو می باشد که باعث شد مردم مشغول این موارد شوند و از مقوله فرهنگ فاصله بگیرند.

 

یکی ازمشکلات بحث فرهنگ، وجود شبه روشنفکران است

 

نصرالله شفیعی بیان کرد: یکی ازمشکلات ما وجود شبه روشنفکران می باشد، کسانی که تحصیلکرده غرب و با تفکر غربی می باشند در نتیجه فیلم هایی با نگاههای غرب گرایانه می سازند و یا رسانه و تئاتر آنها در آن راستا می باشد، بنابراین گاهی هنرمندان نیز مورد انتقاد می باشند، کسانی که در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه کار می کنند از لحاظ فکری گرایش غربی دارند و می خواهند فرهنگ ساز شوند و در نتیجه فرهنگ ولنگاری را ترویج می دهند.

وی با مروی کوتاه در خصوص ولنگاری فرهنگی بر عملکرد وزارت ارشاد کرد و گفت: در تهران تئاترهایی اجرا می شود که افراد وقیح ترین الفاظ را در حضور تماشاگران زن و مرد بکار می برند، در همین نمایش ها نظام جمهوری اسلامی مورد تمسخر قرار گرفته است و در جایی دیگر نوشیدن شراب در این نمایش ها ترویج می شود که این حرکات برخلاف هنجارها و اعتقادات دینی می باشد.

 

شفیعی افزود: در نمایش نامه پائیز دیالوگ های سخیفی اجرا می شود که برای تماشاچیان و هنرمندان قابل هزم نبوده است که به خاطر افتضاح زیاد بعد از ۶ روز تعطیل می شود.

وی ادامه داد:  در حوزه کتاب نیز جنتی اعلام می کند باید ممیزی  برداشته شود و بعد از مدتی نیز فهمید که این کار اشتباه بوده است و باعث خسارات شدیدی به هنرمندان می شود آن را اصلاح کرد./ انتهای پیام

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false