×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
۳۰ پرونده کیفری و حقوقی ویژه صنایع آلاینده منطقه پارس جنوبی تشکیل شد

به گزارش چغادک نیوز، فرهاد قلی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دشتی با اشاره به آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه پارس جنوبی اظهار داشت: در یک محدده زمانی بسیار کوتاه، صنایع عظیمی در عرصه‌های پالایشگاه‌های گازی، پتروشیمی و صنایع وابسته در منطقه پارس جنوبی در عسلویه و کنگان ایجاد شد.

وی، با بیان اینکه در زمان تاسیس و استقرار صنایع پارس جنوبی شاخص‌های لازم در زمینه واحدهای مسکونی و بعد فاصله  از مراکز مورد توجه قرار نگرفت گفت: در این راستا پارامترهای لازم زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفت و آلاینده‌های گوناگون به شکل آلودگی هوا، بوم‌زیستی و محیط زیست زندگی مردم را تحت شعاع قرار داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با مشکلات آلایندگی زیست محیطی در مناطق کنگان و عسلویه خاطر نشان کرد: در یک‌سال گذشته بوی نامطبوع به تعداد روزهایی که ساکنان پیرامونی طرح‌های پارس جنوبی مردم را آزار می‌داد با اجرای طرح‌های مختلف کاهش یافته است.

قلی‌نژاد با بیان اینکه از ۱۰ مورد بوی نامطبوع ناشی از صنایع پارس جنوبی در سال گذشته  امسال تاکنون ۲ مورد ثبت شده است گفت: کاهش تعداد روزهای آلودگی در منطقه پارس جنوبی نشان می‌دهد اقدامات کنترلی در حال اجرا است و سبب می‌شود آرام، آرام وضعیت هوا در این منطقه بهبود یابد.

وی، از شناسایی منابع آلاینده و صدور اخطاریه‌های لازم به این منابع خبر داد و بیان کرد: در این راستا تاکنون ۳۰ پرونده کیفری و حقوقی ویژه صنایع آلاینده منطقه پارس جنوبی توسط دستگاه قضایی استان بوشهر تشکیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: شکایت از منابع و صنایع آلاینده با این توجیه است که ضمن اجرای قوانین، مدیران عامل پالایشگاه‌ها و صنایع آلاینده منطقه به این موضوع واقف باشند که هرگونه آلودگی محیط زیست در قانون جرم‌انگاری شده و تخلف است و باید برای کاهش آلایندگی اقدام کنند.

قلی‌نژاد از اجرای طرح‌های مشارکتی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت خبر داد و تصریح کرد: در این راستا کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به دستور رئیس جمهور در سفر هیئت دولت به عسلویه و کنگان در اسفند سال ۱۳۹۷ مصوب شد و برنامه جامع کاهش آلودگی‌های زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت تدوین شد.

وی، از تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی‌های زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت خبر داد و بیان کرد: در این برنامه برنامه اقدامات یک‌ساله و سه‌ساله برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی برای منطقه پارس جنوبی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی گفت: بخشی از این برنامه در حال اقدام و اجرا است  که نمونه آن تصفیه‌خانه مرکزی ویژه فاز ۲ پتروشیمی‌های منطقه از سوی شرکت دماوند انرژی در مرحله نهایی و بهره‌برداری است.

قلی‌نژاد با بیان اینکه برنامه جامع کاهش آلودگی‌های زیست محیطی عسلویه در آبان ۹۹ تدوین شد افزود: این برنامه توسط هیئت دولت مصوب شد و امروز عسلویه دارای یک کارگروه و برنامه ملی اقدام عمل برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی با بودجه مشخص است و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید برای اجرای این برنامه ۱ تا ۳ ساله پاسخگو باشند تا بتوانیم حجم قابل توجهی از آلودگی‌های زیست محیطی را کاهش دهیم.

وی، اقدامات بعدی در این راستا را احداث و تجهیز انبارهای مکانیزه گوگرد در منطقه پارس جنوبی دانست و تصریح کرد: توسعه فضای سبز در حال اجرا است و خوشبختانه امروز هیچگونه پساب و فاضلاب مجتمع‌های پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی وارد دریا نمی‌شود و اکنون تصفیه‌خانه مبین فعال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از بهره‌برداری تصفیه‌خانه تکمیلی پتروشیمی دماوند در عسلویه خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر آن احداث تصفیه‌خانه‌های مرکزی پالایشگاه‌های پارس جنوبی از اقدامات و مصوبات وزارت نفت و در حال اجرا است.

قلی‌نژاد با بیان اینکه تمامی پسماندهای صنعتی، ویژه و خطرناک در پارس جنوبی برای بازیافت از استان بوشهر خارج می‌شود افزود: هیچگونه مرکز دفن زباله و ویژه‌ای در منطقه پارس جنوبی وجود ندارد.

وی از شناسایی تمامی مراکز آلودگی زیست محیطی در منطقه پارس جنوبی خبر داد و بیان کرد: در این راستا پاکسازی سایر پسماندهای عادی در منطقه پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفته است./تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false