×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
پست: پاشنه آشیل نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش چغادک نیوز، سید محمد طباطبایی: اگرچه نگارنده به دلایل مشخص که برای تمامی اهالی نشر و کتاب روشن است خود را در ردیف منتقدان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب قرار می‌دهد اما حالا که قرار است این نمایشگاه برگزار شود خوب است به احترام مخاطب و اهالی نشر و کتاب در بهترین شکل ممکن خود برگزار شود.

یکی از مهمترین بخش‌هایی که ممکن است در برگزاری این رویداد مشکل آفرین شده و حتی به گِرهی کور تبدیل شود توزیع کتاب‌هاست. بر اساس تجربه و با نگاهی به توان مدیریتی و پشتیبانی شرکت پُست به سادگی می‌توان نتیجه گرفت ناشران در تحویل و ارسال کتاب‌ها در زمان مناسب با مشکل جدی مواجه خواهند بود.

مصاحبه‌ها و وعده‌های مسئولان پست به جای خود اما بجاست کمی واقعی‌تر و فراتر از وعده‌های رسانه‌ای موضوع پست کتاب‌ها مورد توجه قرار داده شود. آیا مسئولان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اطلاع دارند در چند وقت اخیر در بعضی از استان‌ها، نظیر استان البرز، محموله‌های پستی با دو تا سه هفته تأخیر به مقصد رسیده است؟ با این حساب آیا به تحقق وعده‌های رسانه‌ای مسئولان پست می‌توان امید داشت؟

به گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه، بیش از ۱۸۰۰ ناشر در این رویداد شرکت کرده‌اند و با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت اگر به طور میانگین برای هر ناشر روزانه ۲۰ سفارش خرید ثبت شود (بعضی ناشرها بسیار بیشتر از این سفارش دارند و بعضی کمتر) هر روز حدود ۳۶ هزار محموله پستی از نمایشگاه کتاب باید ارسال شود. عددی که باید تردید کرد شرکت پست از پس آن برآید و حتی اگر توان آن را داشته باشد بعید است ارسال بسته‌های نمایشگاه کتاب در اولویت کارهای این شرکت قرار گیرد.

شاید گفته شود شرکت پست روزانه بسیار بیشتر از این اعداد، محموله جا به جا می‌کند و از طرفی به دلیل برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی از تجمع ناشرها در یک محل خودداری شده و پراکندگی مراکز سفارش دهنده (ناشرها) امکان بهره‌گیری از توان پست در سراسر کشور فراهم می‌شود و بر این اساس نگرانی از این بابت جدی نیست. در پاسخ اما باید گفت خودمان را اگر گول نزنیم به این نکته خواهیم کرد که بیشتر ناشرها در تهران و تعدادی هم در چند شهر بزرگ مستقر هستند پس بیشتر سفارش از تهران و درصدی هم از چند شهر بزرگ خواهد بود نه سراسر کشور. اگرچه خریداران کتاب در سراسر کشور پراکنده هستند و در مرحله ارسال نهایی (فقط) می‌توان از امکانات دفاتر پستی شهرستان‌های کوچک استفاده کرد اما مرحله دریافت، دسته‌بندی و ارسال در تهران و چند شهر بزرگ انجام خواهد شد.

اگرچه شاید برای همه این نکات پاسخ‌های واقعی و دقیق وجود داشته باشد اما به هر حال باید توجه داشت پُست می‌تواند چشم اسفندیار (پاشنه آشیل) نمایشگاه مجازی کتاب باشد./مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false