ولخرجی شهرداری بوشهر از جیب مردم/ بی‌خیال پروژه!+عکس | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ولخرجی شهرداری بوشهر از جیب مردم/ بی‌خیال پروژه!+عکس

به گزارش چغادک نیوز، فانوس دریایی یکی از کمک‌های ناوبری در دریاها است که معمولاً یک ساختمان بلند قامت و با نورپردازی‌های فروان بوده و وظیفه ارسال علامت‌های نوری به شناورها را دارد.

در سومین دوره شورای شهر بوشهر طرح ایجاد فانوس دریایی در نوار ساحلی این شهر مطرح شد و به تصویب رسید، و در شورای چهارم نیز مطالعات آن انجام و ۲۴ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد آن اختصاص یافت.

غلامعلی میگلی نژاد شهردار وقت بوشهر در دی ماه سال ۹۵ خبر از احداث این پروژه داد. وی در بازدیدی که پروژه‌های عمرانی شهر داشت گفته بود: برج فانوس دریایی به ارتفاع ۴۰ متر احداث خواهد شد و در طراحی مجتمع فانوس سالن‌های VIP و مجموعه‌های فرهنگی و هنری(کتابخانه، نمایشگاه صنایع دستی و…) دیده شده است.

در حالیکه استارت احداث پروژه فانوس دریایی زده شد و حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما این پروژه برای بررسی دقیق‌تر در شورای پنجم به کمیسیون عمران فرستاده می‌شود و بعد از ارزیابی‌های دقیق کارشناسان، پروژه به دلیل ایرادات فنی زیاد متوقف می‌گردد.

ایراد فنی شورا بعد از ۲۰ درصد پیشرفت پروژه

در همین خصوص عبدالخالق برزگر زاده عضو شورای شهر بوشهر در صحن علنی شورای عنوان کرد: پروژه فانوس دریایی باید توسط یک گروه فنی متشکل از کارشناسان خبره تعیین وضعیت و اسکله تفریحی نیز از بلاتکلیفی بین شهرداری، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های متولی خارج شود.

ویگفت: نیمه تمام ماندن پروژه‌های فانوس دریایی و اسکله تفریحی چهره ساحل این بندر را نازیبا کرده و باید هرچه زودتر وضعیت آن‌ها سامان یابد.

همچنین ابوذر دهدار رئیس پیشین شورای اسلامی شهر بوشهر در خصوص این پروژه که هزینه‌های زیادی برای ساخت آن انجام شده و مدتهاست رها شده است در اردیبهشت سال گذشته در جمع خبرنگاران عنوان کرد: فانوس دریایی ایرادات فنی داشته و در کمیسیون عمران نیز بررسی شده است و همه به این نتیجه رسیده‌اند که باید با ساحل فاصله بگیرد و به همین دلیل اتمام کار پیمانکار زده شده است.

فانوس دریایی ردیفی در بودجه شهرداری ندارد

خبرگزاری فارس در جریان پیگیری این مساله، موضوع را از شهردار بوشهر جویا شد. حسین صالحیان در خصوص این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: فانوس دریایی مربوط به چند سال گذشته بوده و از زمانی که بنده در شهرداری ورود پیدا کرده‌ام پروژه‌های زیادی از جمله این پروژه بر روی زمین مانده است.

شهردار بوشهر درخصوص بوجه این پروژه ابراز داشت: بودجه‌هایی که اختصاص پیدا می‌کنند برای پروژه‌ها مربوط به همان سال است و هم اکنون فانوس دریایی هیچ بودجه‌ای ندارد.

وی ادامه داد: در حال برسی موارد حقوقی و مطالعاتی آن هستیم و ان شاالله طی چند ماه آینده مطالعات آن به پایان می‌رسد و گزارش تکمیلی را به مردم ارائه خواهیم داد.

احداث پروژه بدون مطالعات دقیق

سوال اینجاست چگونه ممکن است پروژه‌ای پیش از ورود به فاز عملیاتی هیچ گونه مطالعات و امکان‌سنجی دقیق به لحاظ مختلف روی آن صورت نگرفته است. همچنین چرا دستور کار توسعه ساخت آن رعایت نشده، و مطالعات ترافیکی و ارزیابی‌های توجیهی مربوطه در این پروژه مد نظر قرار نگرفته است؟

پولی که سکوت از بیت المال رفت

با گذشت چندین سال از زمان شروع بکار احداث این پروژه اما هیچکدام از مسؤولین شهر پاسخ قانع کننده‌ای برای این اقدام خود نداده‌اند. این در حالی است که احداث این پروژه حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و قطعاً همین مقدار هزینه کلانی را برای احداث آن در برداشته اما با این وجود هیچکس جوابگوی هدر رفت بودجه بیت المال نیست و کسی خود را مقصر نمی‌داند.

در همین خصوص خبرنگار فارس در یک هفته مکرر طی تماس با برخی از اعضا شورا شهر بوشهر خصوصاً اعضا قدیمی این شورا خواستار پاسخگویی آنان شد اما متاسفانه این پیگیری به نتیجه نرسید و هیچ کدام از آن‌ها پاسخگو نبوده‌اند.

با این وجود می‌طلبد نهادهای نظارتی و قضایی ورود جدی به این مساله داشته باشند تا مشخص شود چرا به این راحتی عده‌ای می‌توانند موجب هدر رفت بیت المال شوند. /فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false