×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
پیگیری نمایندگان بوشهر نتیجه داد/ طرح معکوس درآمد سرانه برگشت خورد

به گزارش چغادک نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی آذرماه امسال طرحی را تصویب کردند که بر اساس بند هفت این طرح دولت را مکلف کردند در تنظیم و تصویب لایحه بودجه سنواتی، توزیع عادلانه بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص‌های جمعیت، محرومیت، معکوس درآمد سرانه، نرخ بیکاری و همچنین لحاظ مساحت در توزیع اعتبارات داخل استان مدنظر قرار دهد.

وجود شاخص معکوس درآمد سرانه در این بند باعث شد تا نمایندگان استان بوشهر با نوشتن نامه ای به شورای نگهبان خواستار اصلاح مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور شوند.

در این نامه با اشاره به مغایرت‌های جدی طرح با قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز احکام قانون برنامه ششم توسعه آمده بود: شاخص‌های مطرح شده در این طرح با اصل ۵۲ قانون اساسی و بند سه ماده ۲۶ قانون برنامه توسعه ششم کشور درخصوص تخصیص سه درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی تناقض دارد. استفاده از شاخص معکوس درآمد سرانه برای توزیع اعتبارات موجب کاهش اعتبارات استان‌های بهره‌مند از درآمدهای ملی نفت خام، گاز و میعانات گازی خواهد شد و با قانون اساسی و برنامه ششم توسعه در تناقض است.

علاوه بر این ابراهیم رضایی نماینده دشتستان ۲۳ آذر بر علیه این بند در صحن مجلس نطق و اعلام مخالفت کرد.

علی‌رغم مخالفت این نماینده و در پی تصویب این طرح، نماینده دشتستان خبر داده بود که از همه ظرفیت‌ها برای اصلاح این طرح استفاده خواهد کرد و مجمع نمایندگان استان بوشهر نیز در نامه‌ای به شورای نگهبان با ذکر دلایلی برای ناعادلانه بودن این طرح و اجحاف در حق استان‌هایی چون بوشهر، خواستار اصلاح این شاخص شده بودند.

کمتر از یک ماه از تصویب این طرح در مجلس، امروز ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: پس از ارائه مستندات حقوقی و منطقی، شورای نگهبان به ماده ۷ طرح اصلاح ساختار بودجه (عبارت معکوس درآمد سرانه) ایراد گرفت. با این حساب حق استان‌های نفت‌خیز در بودجه محفوظ خواهد ماند.

عبدالکریم جمیری رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران از ایراد شورای نگهبان به ماده ۷ طرح اصلاح ساختار بودجه خبر داد و گفت: با پیگیری‌های نمایندگان استان‌های نفت‌خیز و ارائه مستندات قانونی، شورای نگهبان عبارت «معکوس درآمد سرانه» در ماده ۷ اصلاح ساختار بودجه را دارای ابهام دانست و برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارسال نمود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صبح امروز در تماسی که با یکی از حقوقدان‌های شورای نگهبان داشتم این موضوع مورد تایید قرار گرفت و قرار است کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایرادات مورد نظر شورای نگهبان را بررسی نماید.

وی با اشاره به مذاکراتی که با حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است اظهار داشت: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نگاه مثبتی در این خصوص دارد و با توجه به مستندات قانونی ارائه شده از سوی نمایندگان استان‌های بوشهر و خوزستان ماده ۷ طرح اصلاح ساختار بودجه در جهت احقاق حقوق مردم استان‌های نفت‌خیز اصلاح خواهد شد./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false