×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
کارشکنی مسئولین استان در برگزاری برنامه شب یلدا در بوشهر با حضور ۷۹کشور جهان

حسن باغبانی در گفتگو با چغادک نیوز اظهار داشت: انجمن نجوم بوشهر از سال ۱۳۸۲ تشکیل شده و در ادامه مسیر توانست با کسب مجوز رسمی از سوی وزارت آموزش و پرورش، اتحادیه ستاره شناسی معلمین ایران و سپس قطب ستاره شناسی پژوهش سراهای کشور را توسط جوانان خوش آتیه و نخبه بوشهری تشکیل دهد.

رئیس هیات مدیره انجمن نجوم بوشهر افزود: در این راستا با فعالیت صورت گرفته مهمترین جایزه علمی کشور با عنوان برترین نهاد ترویج علم ایران در سال ۱۳۹۴ به بوشهر تعلق گرفت و توانستیم با فعالیت در عرصه جهانی نماینده رسمی nase( شبکه بین المللی آموزش مدارس) در آسیای غربی، عضویت رسمی iau(انجمن ستاره شناسی جهان) و عضویت در کمیته مرکزی آموزش معلمان در جهان را کسب نمائیم.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی هدف مند و تلاش های صورت گرفته سایتitau انجمن نجوم بوشهر را به عنوان یکی از رفرنس های مطالعاتی دنیا معرفی کرده ایم تا بار دیگر نام جمهوری اسلامی ایران و بوشهر در عرصه علمی جهان مطرح شود.

باغبانی با اشاره به برگزاری مهمترین رویداد علمی فرهنگی با نام شب یلدا از سوی این انجمن در عرصه جهانی عنوان کرد: در شب یلدا یک اتفاق واقعی ستاره شناسی به نام انقلاب زمستانی به وقوع می پیوندد که برای ستاره شناسها بسیار مهم بوده و در تقویم ستاره شناسی نیز به عنوان یک رویداد مهم محسوب می شود.

رئیس رصد خانه مهر بوشهرعنوان کرد: در سطح جهان در مناسب های مهم ستاره شناسی؛ مکان ها را به معرض نمایش قرار می دهند و با توجه به اینکه  ما در سطح کشور جشن ها و آئین های بسیاری داریم که مصادف با تقویم ستاره شناسی است، به فکر افتادیم که این جشن ها را در عرصه جهانی  به مردم سایر کشورها معرفی نمائیم تا فراتر از یک مکان و بنا باشد و موجبات شادی بیشتر مردم نیز فراهم شود که بلافاصله پس از مطرح کردن این طرح در انجمن ستاره شناسی جهان، مورد موافقت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه بدلیل اعتبار انجمن نجوم بوشهر در عرصه جهانی، این طرح مورد موافقت قرار گرفته و برای اولین بار در ایران و در سطح جهانی انقلاب زمستانی در شب یلدا به معرض نمایش قرار داده شده است، گفت: شب یلدا پایه علمی قدرتمندی دارد و باید فرهنگ شب یلدا در عرصه جهانی بیشتر انتشار یابد تا به بهبود فرهنگ غرب نیز کمک نماید.

رئیس اتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران افزود: برگزاری مراسم شب یلدا از سوی انجمن ستاره شناسی جهان به ۷۹ کشور دنیا اطلاع رسانی شده و بصورت زنده با همکاری ایران به عنوان نماینده و میزبان نیم کره شمالی و  برزیل و شیلی به عنوان نمایندگان نیم کره جنوبی این جشن را پخش نموده اند.

حسن باغبانی به سین این برنامه بین المللی اشاره کرد و گفت: این برنامه یک ساعت و ۱۵ دقیقه بطول انجامید و شامل خوش آمد گویی رئیس اتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران از طرف نیم کره شمالی و خوش آمد گویی رئیس اتحادیه ستاره شناسی برزیل به عنوان نماینده نیم کره جنوبی، اجرای برنامه های متنوع شامل پخش کلیپ های شب یلدا در بوشهر، موسیقی محلی بوشهری، خوش آمد گویی نماینده هنرمندان بوشهری، سخنرانی رئیس ستاره شناسان بدون مرز awb و تشکر از جمهوری اسلامی ایران و برزیل بود.

وی افزود: در پی اجرای این برنامه بین اللملی ایمیل های تشکرآمیزاز کشورهای مختلف جهان به انجمن نجوم بوشهر واصل شده است که نشان از رضایتمندی و اجرای موفق این برنامه در سطح جهانی بوده است که لازم است  سایر جشن ها مثل نوروز، تیرگان و مهرگان نیز در عرصه های بین المللی معرفی شود.

حسن باغبانی با  انتقاد شدید از مسئولین استان بوشهر در کارشکنی و جلوگیری از این برنامه علمی فرهنگی، عنوان کرد: متولین امر و مسئولین استان نه تنها به ما کمک نکرده اند بلکه با بایکوت کردن ما، اجازه همکاری به هیچ شخص حقیقی و حقوقی را نداده اند وگرنه این برنامه بین المللی قرار بود با کیفیت هرچه تمام تر و در استانداردهای جهانی با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری بوشهر و اداره کل میراث فرهنگی برگزار شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده قرار بود شب یلدای بوشهر با پیام شهردار این شهر به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران جهانی شود و همچنین آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و تاریخی استان به معرض نمایش قرار داده شود ولی مع الوسف با تنگ نظری و کج سلیقگی معاون عمرانی استانداری بوشهر مانع از همکاری این نهادها با انجمن نجوم بوشهر شد.

رئیس هیات مدیره انجمن نجوم بوشهر خاطر نشان کرد: این رویداد فراتر از هر جریان و گروه بوده و به نوعی با اعتبار و آبروی جمهوری اسلامی ایران عجین بود که تا کنون از اهداف و نیت های پشت پرده و تنگ نظری های انجام شده جهت جلوگیری از اجرای این برنامه توسط معاون عمرانی استانداری بوشهر نیز اطلاعی در دست نمی باشد که از نهادهای نظارتی استان خواستار پیگیری این سنگ اندازی و قصد لکه دار کردن نام جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی هستیم.

وی خواستار شد: از نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی و همچنین استاندار بوشهر نیزدرخواست داریم این موضوع را به جد پیگری نموده تا بیش از این شاهد بازی با اعتبار ملی کشور نشود؛ چراکه در آینده ای نزدیک با توجه به اعتباری که انجمن بوشهر در سطح جهانی دارد کارهای مهمتر و اثرگزار تری به این انجمن سپرده خواهد شد که نیاز به همراهی بیشتر مسئولین می باشد تا اعتبار نام ایران صد چندان شود.

رئیس اتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران به برنامه های پیش روی این انجمن پرداخت و گفت: از برنامه های بسیار مهم انجمن، ۲۷ بهمن روز نجوم بوشهر و همچنین جشن نوروز می باشد که به این مناسبت ها برگزاری برنامه بین المللی را در دستور کار قرار داریم که می تواند همانند برنامه شب یلدا ۷۹ کشور جهان را به سوی خود جلب نماید که بازتاب بین المللی زیادی داشته و در کنار نام ایران؛ نام پر افتخار بوشهر نیز در عرصه جهانی طنین انداز خواهد شد./انتهای پیام

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false