مردم می‌دانند دولت درگیر مشکلات است/نباید به حاشیه‌ها اعتنا کنیم | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
مردم می‌دانند دولت درگیر مشکلات است/نباید به حاشیه‌ها اعتنا کنیم

به گزارش چغادک نیوز؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با تبریک ایام ماه ربیع‌الاول، اظهار کرد: هجرت پیامبر به مدینه در این ماه نشان داد که اسلام و حکومت اسلامی با چه مشکلات و سختی‌هایی توأم بود و پیامبر در میان آن همه توطئه‌هایی که علیه اسلام و جان او طراحی شده بود، با هدایت حق توانست از مکه هجرت کند و دوازدهم ماه ربیع‌الاول وارد مدینه شود. می‌توانیم بگوییم که حکومت اسلامی با هجرت پیامبر در جهان آغاز شد.

روحانی گفت: پیامبر در طول سیزده سال مکه دنبال دعوت مردم به حق و اسلام بود و پس از ورود به مدینه، در کنار آن رسالت بحث امامت و آغاز حکومت اسلامی شروع شد. این خیلی مهم است که مبدأ تاریخ اسلام نه متولد پیغمبر و نه بعثت ایشان است، مبدا تاریخ اسلام هجرت پیغمبر است، هجرت آن زمانی است که امامت با رسالت توأم می‌شود، حکومت با دعوت توأم می‌شود و جامعه اسلامی در مدینه تشکیل می‌شود. این نشان می‌دهد که از دید اسلام و مسلمانان، جامعه اسلامی و حکومت اسلامی تا چه اندازه حائز اهمیت است.

وی با اشاره به رفع محدودیت‌های تسلیحاتی اظهار کرد: تحریم تسلیحاتی ایران در روز یکشنبه برداشته شد، این برای مردم ما بسیار مهم بود، نه از این نظر که ما از لحاظ مقررات سازمان ملل امروز آزادیم اسلحه بخریم و بفروشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از این مهم‌تر اینکه منطق حق و حقیقت و منطق قانون و عقلانیت بر زور، قدرت و قلدری پیروز شد. سال‌ها آمریکایی‌ها تلاش کردند برای اینکه ملت ایران را از حقوق خودشان محروم کنند، اصلاً مهم نیست که ما چقدر اسلحه می‌خریم یا می‌فروشیم بلکه مهم آن است که ما باید به حقمان برسیم، ملت ایران باید آزاد باشد و اگر خواست سلاح بخرد یا بفروشد.

روحانی تاکید کرد: احقاق حقوق مردم بسیار حائز اهمیت است. روز یکشنبه معلوم شد که توطئه‌های آمریکا در چهار سال گذشته، توطئه ناموفقی بوده است. آمریکایی‌ها از آغاز این دولت جدید، دنبال این بودند که برجام را بهم بزنند، نه اینکه خودشان به تنهایی خارج شوند. اگر از اول می‌خواستند این کار را بکنند که از روز اول این کار را می‌کردند و یکسال معطل نمی‌شدند.

وی ادامه داد: تمام تلاش آنها این بود که کاری کنند همه دسته جمعی از آن خارج شوند. دنبال این بودند که شورای حکام و آژانس اتمی را وادار کنند با توطئه‌های رژیم صهیونیستی و خودشان یک قطعنامه علیه ما صادر شود و با آن قطعنامه کشورهای دیگر را وادار کنند تا از برجام خارج شوند اما موفق نشدند.

رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها ناچار شدند که به تنهایی از برجام خارج شود. ما این تاریخ را دقیق باید بدانیم و تحلیل کنیم و برای مردم توضیح دهیم. همه امید آنها هم این بود که ایران هم از برجام خارج می‌شود و وقتی ما هم خارج شدیم بلافاصله همه قطعنامه علیه ما برمی‌گردد.

روحانی گفت: تدبیر نظام جمهوری اسلامی ایران و تدبیر حاکمیت بسیار مهم بود. ما بسیار سیاست پیچیده‌ای را پیش رو گرفتیم و نتایج بسیار درخشانی را به دست آوردیم. ما هم از تعهدات برجامی کاستیم و به یک نوعی از تعهداتمان فاصله گرفتیم اما بسیار حساب شده و قدم به قدم و مرحله به مرحله اقدام کردیم، بگونه‌ای که دوست و دشمن نتوانستند ایرادی از کار ایران بگیرند. هیچکس نتوانست بگوید کار ایران خلاف مقررات بین‌المللی بوده است، ما مهلت دادیم و صبر کردیم.

وی افزود: یک روزهایی در کشور ما گذشت که حتی دوستان ما نتوانستند از ما حمایت کنند. روسیه و چین قبلاً هم دوست ما بودند اما با وجود یکسری شرایط مجبور شدند در کنار صف دشمنان ما قرار بگیرند. اما در این فرصت می‌بینید که دوستان با قدرت ما ایستادند، ما این قدرت و شرایط را برای آنها فراهم کردیم، یعنی نظام جمهوری اسلامی ایران این شرایط را فراهم کرد تا دوستان ما فعال شوند. تا حتی اروپایی‌ها هم بتوانند در کنار ما قرار بگیرند.

رئیس‌جمهور گفت: آنچه در سازمان ملل متحد پیش آمد، در تاریخ این سازمان بی‌نظیر بوده است. شما تمام تاریخ سازمان ملل را ورق بزنید و ببینید آیا یک بار بوده که آمریکا اراده کرده باشد تا با اذناب و دوستانش در سازمان ملل کاری انجام دهد و موفق نشود؟ این اتفاق تنها یک بار رخ داد که آمریکا منزوی و تنها شد و هیچکس از آمریکا حمایت نکرد. رئیس شورای امنیت هم حمایت نکرد. نه تنها از آمریکا حمایت نکردند بلکه اعتنا نکردند.

روحانی تاکید کرد: این بسیار مهم‌تر از آن بود که درخواست آمریکا تصویب نشود. شورای امنیت نامه آمریکا را کان لم یکن تلقی کرد و در دستور کار قرار نداد.

وی ادامه داد: ما موفقیت‌های خودمان را باید به خوبی برای مردم تبیین کنیم. مردم در فشار و سختی هستند و فشار اقتصادی روی آنها قرار دارد اما مردم باید به خوبی موفقیت‌های سیاسی ما را در سطح جهان بدانند. این موفقیت‌ها و پیروزی‌ها ممکن است مرهمی بر آلام مردم باشد. مردم باید ببینند که دولت، سیاست خارجی و نظام با قدرت و تحرک عمل می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آن حرفی که امام فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، یکی از مواردی که به کرسی نشانده شد در همین ایام بود که آمریکا همه توان خود را به کار برد اما نتوانست کاری انجام دهد. بنابراین یک موفقیت بسیار بزرگی را ملت بزرگ ایران در سیاست خارجی کسب کرد.

روحانی گفت: ما باید از همه آنهایی که در این زمینه تلاش کردند، از وزارت خارجه، تشکر کنیم. البته هرکجا ما پیروز شدیم جایی بود که ارکان نظام در کنار هم بود، هر کجا ما پیروز شدیم جایی بوده است که ملت یکپارچه با هم بودند، هر کجا ما پیروز شدیم جایی بوده است که هدایت‌های رهبری ما را در مسیر درست قرار داده است، بدون هدایت رهبری و بدون حمایت مردم و وحدت ارکان نظام این پیروزی‌ها امکان پذیر نبود.

ما از مردم عزیز ایران که در همه مقاطع تاریخی حمایت کردند و حضور یافتند و توانستند در برابر قدرت‌های جهانی بایستند تشکر می‌کنیم و در برابر عظمت این ملت بزرگ تواضع می‌کنیم.

روحانی گفت: همه دنیا گرفتار ویروس کرونا هستند و همان گونه که ما در یک موج بسیار وسیع و سختی هستیم کشورهای مختلف نیز با یک موج جدید روبرو هستند و تعداد زیادی بیمار بستری می‌شوند. دولت و سایر ارکان کشور از جمله نیروهای مسلح، صدا و سیما و سایر قوا همه در کنار هم هستیم تا همدیگر را یاری کنیم و از سختی‌های مردم بکاهیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در این مدت همه نیازهایی که وزارت بهداشت داشته است با وجود سختی‌ها تأمین کرده ایم. به محض اینکه وزیر بهداشت اعلام کرد نیاز به ۱۵۰ میلیون دلار برای تهیه ۳۰ میلیون کیت آزمایشی جدید دارد، با این درخواست موافقت کردم تا با یک زمان کوتاه افراد مبتلا را مورد تست قرار دهیم.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی با وجود همه مشکلاتی که داریم تلاش کردند تا نیازمندی‌ها تأمین شود. از سوی دیگر بخش اعظمی از این نیازها توسط شرکت‌های دانش بنیان تهیه می‌شود. امروز ۲۲ میلیون ماسک تولید می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین تجهیزات پزشکی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.

روحانی ادامه داد: یک سوم مقالات علمی در خصوص کرونا توسط دانشمندان ایران تولید می‌شود که این یک کار بسیار بزرگ است. همچنین سازمان برنامه و بودجه در این مدت ۹ هزار میلیارد تومان برای پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران اختصاص داده که ۶ هزار میلیارد آن تاکنون پرداخت شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات نیروهای مسلح در مقابله با ویروس کرونا، تصریح کرد: از نیروی انتظامی و همه نیروهای مسلح که در این مدت پای کار بودند، تشکر می‌کنم. نیروی انتظامی که مسئولیت‌های بسیاری را برای تأمین امنیت در داخل شهرها و مرزها برعهده دارد و در راه مبارزه با جرایم سایبری و مواد مخدر زحمات زیادی می‌کشد در عین حال در مقابله با کرونا، دوشادوش دولت به فعالیت می‌پردازد.

وی با اشاره به تعیین جرایم برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تأکید کرد: مقصود ما از تعیین جریمه برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی دریافت پول از مردم نیست. ما می‌خواهیم به آنها بگوییم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم است و باید دراین مسئله به همدیگر یاری برسانیم. نیروهای مسلح، بسیج و همه دستگاه‌ها پای کار هستند و امیدواریم با یاری هم بتوانیم از این مشکل هم عبور کنیم.

روحانی با اشاره به ۲۹ مهرماه و سالروز صادرات، بیان کرد: صادرات غیرنفتی برای ما بسیار مهم است. دشمنان ما تلاش کردند تا جلوی صادرات نفت، میعانات و فرآورده‌های نفتی را بگیرند اما تنوع صادرات ما مانع شد تا آنها در این امر موفق شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: دشمن در توطئه ۴ ساله‌ای که طراحی کرد و سه سال آن را اجرا کرد حتماً شکست خورده است و نمی‌تواند این مسیر را ادامه دهد. اینکه در آمریکا چه کسی یا چه حزبی پیروز می‌شود برای ما اهمیت ندارد. هر کسی در آمریکا روی کار بیاید مجبور است دربرابر ملت ایران تسلیم شود زیرا راهی ندارد. به خوبی مشخص شد که راه و مسیر آنها غلط بوده است.

وی افزود: آنها می‌خواستند نظام ما دربرابر آنها تسلیم شود اما ما تسلیم نشده و تسلیم نخواهیم شد. آنها گروهی هستند که دیر یا زود تسلیم خواهند شد.

روحانی ادامه داد: صادرات غیرنفتی یکی از خطوط مقابله ما با دشمن است و اینکه می‌بینید روز گذشته در سامانه نیما ۲۴۰ میلیون ارز، عرضه می‌شود معنی اش این است که صادرات ما به حرکت درآمده است.

رئیس جمهور تلاش برای افزایش صادرات غیر نفتی را یکی از برنامه‌های مهم دولت خود اعلام کرد و گفت: در دولت گذشته که مقصودم دولت نهم و دهم است مجموع صادرات غیرنفتی ما در آن دوره ۸ ساله ۱۷۱ میلیارد دلار بود. امروز و پس از هفت سال و چند ماه از دولت ما ۳۰۱ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته ایم و امیدواریم تا پایان این دولت، صادرات غیرنفتی مان حدود دو برابر هشت سال گذشته باشد که این نشان دهنده یک حرکت بزرگ است و فشار تحریم موجب شده همه کسانی که باید در صحنه باشند، به صحنه آمده اند.

وی افزود: امروز شاهد یک جهش در پتروشیمی هستیم و شاهد توسعه در بخش‌های دیگر مثل آلومینیوم، مس و فولاد هستیم. این حرکتی که ایجاد شده نشان داده که ما در صادرات غیر نفتی می‌توانیم فعال‌تر از گذشته باشیم و این صادرات غیر نفتی موجب شده که دشمن را با مشکلات بزرگی روبرو کنیم و نگذاشته این دشمن در حرکت نادرستش به پیروزی برسد.

روحانی اظهار داشت: در این مدت خدمات خوبی برای کمک به افرادی که دارای حقوق ثابت هستند، انجام شده است. زیرا این افراد در تورم مشکلاتشان زیاد است. بر همین اساس بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام شد که مجموعاً حقوق ۳.۵ میلیون نفر بازنشسته افزایش یافت.

رئیس جمهور تصریح کرد: روز گذشته نیز برای ۱.۵ میلیون بازنشسته آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه و سایر بازنشستگان کشوری این همسان سازی انجام شد و به طور متوسط ۷۷ درصد دریافتی شأن افزایش یافت.

وی خطاب به رسانه‌ها گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم همانطور که مشکلات را بیان و دولت را نقد می‌کنند، خدماتی که انجام می‌شود را نیز تبیین کنند. ما فردا افتتاح در بخش مسکن را داریم و هر پنج شنبه مردم با موجی از تلاش‌ها و فداکاری‌های شرکت‌های خصوصی و دولتی آشنا خواهند شد.

روحانی گفت: در ماه‌های ابتدایی سال دچار مشکلات فراوانی بودیم و در حوزه ارز و اقتصاد با مشکلاتی مواجه شدیم به این دلیل بود که حدود دو ماه مشکلاتی در حوزه صادرات داشتیم اما صادراتمان نسبت به گذشته شرایط بهتری را داشته و شاهد رشد در این حوزه بودیم. همچنین در نحوه مصرف ارز نیز تقسیم کاری بین بانک مرکزی و وزارت صمت انجام دادیم.

رئیس جمهور ادامه داد: من در مجموع شش ماه دوم سال را بهتر از شش ماه اول سال می بینم. البته کرونا و مشکلات وجود دارد اما در عین حال شش ماه دوم بهتر از شش ماه اول است.

وی افزود: همه ما باید وظیفه خود را رفع مشکلات مردم بدانیم. مردم با مشکلات مختلفی روبرو هستند و همه انتظار دارند و ما در دولت در میدان هستیم و بار بر دوش ماست. تأمین ارز و ریال با ماست و همچنین کالا را دولت باید تأمین کند و همه فشارها نیز بر دوش دولت است اما همه قوا باید در صحنه باشند و به ما کمک کنند که خوشبختانه این کار نیز انجام می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم به برخی از نکات حاشیه‌ای توجه نکنند. گاهی این حواشی به وجود می‌آید و افراد و گروه و یا جناح خاصی ممکن است حرفی بزند که باید از آن بگذریم و وارد حواشی نشویم. ما نماینده مردم هستیم. آنها ما را انتخاب کردند. وزرا نیز منتخب باواسطه مردم هستند که رئیس جمهور و مجلس آنها را انتخاب کرده است. باید خادم مردم باشیم و کاری کنیم که آنها می‌خواهند.

رئیس جمهور اظهار داشت: مردم می‌دانند که ما مشکل داریم و می‌دانند که دو دست بیشتر نداریم. با یک دست با تحریم مقابله می‌کنیم و با دست دیگر در حال مبارزه با ویروس کرونا هستیم. اگر حاشیه و جنجالی درست شود نباید به آن اعتنا کنیم. با وحدت و یکپارچگی، همدلی و هم افزایی می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم و با اختلاف و جدایی به جایی نمی رسیم. ما اینجا اعلام می‌کنیم که دولت بدون مجلس و قوه قضائیه، صدا و سیما، نیروهای مسلح، بخش خصوصی و بدون مردم نمی‌تواند کاری بکند.

وی تصریح کرد: دولت، هدایت رهبری و حمایت مردمی را می‌خواهد و با وحدت و همدلی باید پیش برویم. ما دست همکاری را به سوی همه قوا دراز می‌کنیم. روزهای سخت را پشت سر گذاشتیم و تردید نداریم که ملت ما در این جنگ تحمیلی اقتصادی همانند جنگ تحمیلی نظامی پیروز میدان خواهد بود.

منبع: مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false