×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۶ آبان - ۱۳۹۹  
false
true
مصاحبه با فرمانده پایگاه هوایی شهید یاسینی بوشهر

به گزارش چغادک نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ؛ سرتیپ دوم خلبان مهدی هادیان ، متولد سال ۱۳۴۴ است. اصالتاً طالقانی است و اهل کرج. در سال ۱۳۶۴ به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمد. در دانشکده خلبانی مشغول به تحصیل شد و در داخل کشور دوره های تحصیلی را گذراند.

سال ۱۳۶۷ فارغ التحصیل شد و به گردان آموزشی هواپیمای جنگنده اف۴ منتقل شد. اتمام دوره آموزشی اش برای جنگنده اف۴ مقارن بود با پذیرش قطعنامه و اتمام جنگ. بعد از آن در سال ۱۳۶۸ به پایگاه هوایی بوشهر منتقل شد و خدمت خود در یگانهای عملیاتی را آغاز نمود.

در آن زمان شهید یاسینی فرمانده وقت پایگاه بوشهر بود. وی تا سال ۱۳۷۳ در همین یگان خدمت کرد، سال ۱۳۷۳ به پایگاه هوایی همدان برای طی نمودن دوره معلم خلبانی منتقل شد و تا سال ۱۳۸۸ در این پایگاه به تدریس دوره های کابین عقب و جلوی جنگنده اف۴ پرداخت.

در میانه خدمت در پایگاه همدان، سال ۱۳۸۳ به مدت یک و نیم سال، دوره دافوس را در تهران گذراند و دوباره به همدان بازگشت. سال ۱۳۸۸ خدمتش در این پایگاه تمام شد و مجدداً به پایگاه هوایی بوشهر منتقل شد.

نوشتار پیش رو، حاصل مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی نهاجا با فرمانده این پایگاه و به زبان خود وی است:

 

* عشق به پرواز عامل ورود به رشته خلبانی

پرواز معمولاً اتفاقی است که همه کودکان و نوجوانان به آن علاقمند هستند. به خصوص در منطقه ای که ما زندگی می کردیم، هم مسیر هواپیماهای شکاری بود و هم هواپیماهای سبک و هم محله ای های من، به پرواز و خلبانی خیلی علاقه داشتند.

بعد از اتمام دیپلم، تصمیم گرفتم خلبان بشوم. پاییز سال ۶۳ بود که برای استخدام در نیروی هوایی اقدام کردم و زمستان همان سال معاینات پزشکی را انجام دادم تا سال ۶۴ که در نیروی هوایی استخدام شدم.

قبل از انقلاب من در مقطع راهنمایی در می خواندم و خیلی مشتاق بودم که روزی خلبان شوم، اما عامل مهم دیگری که باعث شد در انتخاب این حرفه مصمم شوم، انقلاب اسلامی و شرایط جنگ تحمیلی بود.

اخبار جنگ و مخصوصاً اخبار مربوط به نیروی هوایی را پیگیری می کردم، به ویژه اخبار یک سال اول جنگ که عمده بار دفاع از کشور به عهده نیروی هوایی بود.

در آن مقطع، روزی نبود که خبری از اقدامات نیروی هوایی در جراید و صدا و سیما اعلام نشود. علاوه بر اینها، مأموریت های خلبانان این نیرو مانند حمله به اچ۳ سال ۶۰ و حماسه شهید دوران سال ۶۱ و غیره، در اذهان عموم مردم نقش می بست.

* استخدام در زمان جنگ با وجود شهادت تعداد زیادی از خلبانان نیروی هوایی

کسانی که زمان جنگ بین سالهای ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۷ جذب نیروی هوایی شدند، می دانستند با انتخاب رشته خلبانی، ممکن است با چه خطراتی مواجه شوند.

قبل از ورودم به نیروی هوایی، شهر کرج چند خلبان شهید تقدیم به انقلاب کرده بود، خود من در مراسم تشییع و تدفین آنها شرکت کرده بودم.

بعد از استخدام هم، در حین آموزش، خلبانانی که برای مأموریت می رفتند و شهید می شدند، بالاخره اخبارش به گوش ما می رسید.

* معلوم نبود که جنگ چه زمانی تمام می شود

اصلاً کسی حدس نمی زد جنگ کی تمام می شود، مخصوصاً دوره ما که فارغ التحصیل هم شده بودیم و در گردان آموزشی جنگنده اف۴ درحال گذراندن دوره بودیم که قطعنامه تصویب شد.

اینها در روحیه ما تأثیر منفی نداشت. برای حرفه ای آموزش می دیدیم که عاقبتش را داشتیم مشاهده می کردیم. شرایط آن روزهای جنگ قابل توصیف نیست. با اینکه اخبار اسارت و شهادت خلبانان مدام به گوش ما می رسید، اما عشق به انقلاب، عشق به رهبر و عشق به میهن اسلامی باعث می شد در این راه ثابت قدم باشیم. دوست داشتیم زودتر فارغ التحصیل شویم و بتوانیم برای دفاع از میهن قدمی برداریم.


* خلبانی هواپیمای شکاری یعنی در آغوش کشیدن کلی سختی و دشواری

هرچقدر برای آمادگی برای خلبانی پیش می رویم، به سختی ها و حساسیت آن بیشتر پی خواهیم برد. متقاضیان واقعاً اگر مرد این کار نباشند، مطمئناً به سرانجام نخواهند رسید. خلبان به عنوان یک سرمایه ملی است، چون حداقل ۱۰ سال باید برایش هزینه کرد تا بتواند یک مأموریت جنگی انجام دهد. معاینات فوق العاده سخت از بین سه چهار هزار نفر، حدود ۳۰ نفر را انتخاب می کند. دوری از خانواده، محیط خشک و خشن نظامی، تنبیهات سخت و آموزشهای طاقت فرسا برای هر کسی قابل تحمل نیست.

خلبان شکاری همیشه شغلی است مردانه و شغلی که باید جسارت و شجاعت خاصی داشته باشید. شغلی که خطرات خاص خودش را دارد. در طول دوره آموزش، هر لحظه این امکان وجود دارد که در یک آزمایش مردود شده و از خلبانی جنگنده کنار گذاشته شوید، هیچ کس تا لحظه آخر دوران آموزش، مطمئن نیست که بتواند در نهایت خلبان شکاری بشود یا خیر.

بچه هایی که زمان جنگ جذب شدند، فقط به خاطر عشق و علاقه به وطن و انقلاب داوطلب می شدند، در حال حاضر با توجه به اینکه به برکت خون شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و عنایات ویژه آقا امام زمان (عج) هیچ دشمنی جرأت تعرض به این آب و خاک را ندارد چه آمریکا و صهیونیستها، چه دشمنان منطقه ای، الان هم تهدید به صورت بالقوه وجود دارد و کسانی که در این حرفه گام بر می دارند، با خطرات اجتناب ناپذیری دست و پنجه نرم می کنند.

* جنگنده اف۴، هواپیمایی که یک بار اتفاق افتاد

اف۴ به نوعی گذر از نسل قدیم جنگنده ها و ورود به نسل جدید این نوع هواپیما است. خود امریکایی ها اعتقاد دارند که این هواپیما برای یک بار اتفاق افتاده است. در تمام دنیا برای خلبانان اف۴ احترام ویژه ای قائل هستند. این امر به خاطر سنگینی مأموریت هایی است که این هواپیما انجام می دهد. تنوع موشکهای هوا به هوا، هوا به زمین، حمل ۲۴ بمب ۵۰۰ پوندی، بمب های مختلف و غیره، ویژگی خاص این جنگنده است، بالطبع کسی هم که با این هواپیما می خواهد پرواز کند، باید ویژگی های خاصی داشته باشد.

اف۴ در اصل یک هواپیمای بمباران کننده است، اما از همان ابتدای خرید و تا اکنون، عملیاتهای درگیری هوایی را هم انجام می دهد.

* معرفی پایگاه هوایی بوشهر

پایگاه بوشهر سال ۱۳۴۴ طراحی و ساخته شد، سال ۱۳۴۶ هواپیمای اف۵ در آن مستقر شد و سال ۱۳۵۴ هواپیمای اف۴ وارد این پایگاه شد.

موقعیت جغرافیایی این پایگاه مهم است. روی نقشه که نگاه کنید، می بینید که دقیقاً وسط خلیج فارس قرار گرفته. قرار گرفتن در شمال خلیج فارس، نزدیکی به میدان نفتی خارک و نیروگاه اتمی بوشهر و سایر نقاط حساس، بر اهمیت آن روز به روز می افزاید.

با توجه به برد عملیاتی هواپیمای اف۴ مستقر در این پایگاه، به نوعی پشتیبانی کننده از مرکز انرژی ایران چه در خوزستان، چه منقطه عسلویه است و این مناطق در حیطه محدوده عملیاتی و استحفاظی این پایگاه قرار دارد.

علاوه بر اینها، حراست از فضای خلیج نیگلون همیشه فارس هم در شعاع عملیاتی این پایگاه قرار دارد.

* نقش بی بدیل پایگاه بوشهر در عملیاتهای شکست حصر آبادان، آزادسازی خرمشهر، بیت المقدس، اولین پاسخ، مروارید، جنگ نفتکشها / بوشهر اولین پایگاه درگیر در منطقه جنوب

جدای از شعاع عملیاتی و استحفاظی پایگاه بوشهر که برایتان توضیح دادم، مناطق جنوب و جنوب غرب عراق هم در محدوده عملیاتی این پایگاه بوده. به همین خاطر در دوران جنگ به خصوص ۶ ماه اول عملیاتهای پوشش هوایی تنگه هرمز و کل استان بوشهر و نیز عملیاتهای عمقی در خاک عراق از این پایگاه انجام می شد.

اولین پایگاهی که در منطقه جنوب در تهاجم هوایی دشمن درگیر می شد، پایگاه بوشهر بود. به همین خاطر شرایط ویژه ای داشت. نزدیک به ۱۱ هزار مأموریت جنگی در هشت سال دفاع مقدس از این پایگاه انجام شد، که حدود ۳ هزارتا از اینها، بمباران مواضع دشمن و بقیه مربوط به درگیری های هوایی با جنگنده های دشمن و عملیات های شناسایی و غیره بود.

حضور فعال و مؤثر در عملیات شکست حصر آبادان، آزادسازی خرمشهر، بیت المقدس، جنگ نفتکشها و خیلی دیگر از عملیاتهای دفاع مقدس از افتخارات این پایگاه است.

عملیات اولین پاسخ جزو شاهکارهای این پایگاه محسوب می شود که تنها دو ساعت بعد از آغاز رسمی جنگ با همراهی پایگاه همدان اولین پاسخ رسمی به تجاوز عراق داده شد و امیر خلبان ابن یمین اولین جنگنده ای بود که وارد خاک عراق شد و اولین بمب را بر سر صدامیان فرود آورد.

به طور کلی عملیاتی در دوران دفاع مقدس نبود در منطقه جنوب و جنوب غرب که پایگاه بوشهر به طور کلی یا جزئی در آن دخیل نباشد.

* اگر ایثارگری خلبانان نیروی هوایی نبود، حماسه هفتم آذر خلق نمی شد

عملیات مروارید، عملیاتی است که نیروی هوایی ارتش ایران و مخصوصاً بچه های پایگاه بوشهر، نیروی دریایی عراق را به طور کلی نابود کردند، هفتم آذر آن سال و ایستادگی ناو پیکان به عنوان نمادی از آن عملیات است که به روز نیروی دریایی ارتش نامیده شد، اما اگر از بچه های نیروی دریایی که از آن عملیات در قید حیات هستند بپرسید، اعتراف می کنند که کار آن روز را نیروی هوایی انجام داد، افرادی مثل شهید یاسینی، شهید دوران، شهید خلعتبری اگر نبودند و حماسه آفرینی های آنان در انهدام ناوها و ناوچه های عراقی نبود، هفتم آذر خلق نمی شد.


* ایجاد مرکز فرماندهی جنگ در پایگاه بوشهر توسط شهید فکوری

در عملیات شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر، شهید فکوری فرمانده وقت نیروی هوایی، به خاطر حساسیت موضوع، خودش به پایگاه بوشهر می آید و ستاد جنگ و مرکز فرماندهی را در این پایگاه تشکیل می دهد و از این پایگاه به عنوان قرارگاه عملیاتی کار برنامه ریزی پروازها انجام می شود.

باید بپذیریم که اگر نیروی هوایی ارتش نبود، جنگ به شکل دیگری رقم می خورد.

* ماشین جنگی عراق را نیروی هوایی متوقف کرد

ماشین جنگی عراق که دیوانه وار و با تمام قوا داشتند به سمت مرکز ایران حرکت می کردند را چه کسی متوقف کرد؟ آن روزها چه ارگان و چه سازمانی قادر به توقف این غول بی شاخ و دم بود؟ مطمئن باشید اگر نیروی هوایی یک تنه به جنگ عراق در روزهای اول نمی رفت، وارد خاک ایران می شدند و بیرون کردن آنها، بسیار سخت می شد.

کجای دنیا سابقه دارد که یک جنگنده شکاری برای زدن چند تانک به پرواز درآید؟

چه کسی فکرش را می کرد آن خلبانانی که همه دوره دیده کشور آمریکا بودند و به نوعی سوگلی ارتش زمان شاه بودند، با وقوع انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی اینگونه برای دفاع از میهن اسلامی پیشگام باشند؟

نیروی هوایی قبل از آغاز رسمی جنگ متوجه شده بود که تحرکاتی در حال وقوع است. به همین خاطر با کار اطلاعاتی دقیق و تدبیر شهید بزرگوار فکوری، تمام مراکز مهم و حیاتی و اقتصادی عراق، تمام مراکز نظامی و کلیه مراکزی که به نوعی قدرت سیاسی عراق محسوب می شد را با مختصات دقیق شناسایی کرده بودند و در عملیات ۱۴۰ فروندی به نوعی موتور اقتصادی عراق را خاموش کردند. یکی از علل عدم توفیق صدام در پیشروی در خاک ایران هم همین بمباران پالایشگاه ها و مراکز اقتصادی عراق توسط هواپیماهای اف۴ نیروی هوایی در روزهای آغازین جنگ بود.

* پدافند عراق قدرت بلامنازع منطقه در زمان جنگ / غیر ممکنی که شهید دوران انجام داد / ۴۰ سورتی پرواز در روز از پایگاه بوشهر

ارتش عراق در بین کشورهای عربی قدرت اول بود، پدافند عراق حرف اول را در منطقه خاورمیانه می زد، با این حال بچه های نیروی هوایی بدون هیچ ترس و واهمه ای در خاک عراق عملیات انجام می دادند. کار اطلاعاتی آنها آنقدر دقیق بود که قبل از ورود هواپیماهای ما به خاک عراق آماده بودند و پدافند آنها به شدت با جنگنده های ایران مقابله می کرد. به همین خاطر اکثر مأموریت ها صبح زود انجام می شد تا به خاطر طلوع آفتاب، پدافند عراق دید کافی نداشته باشد.

نیروی هوایی عراق با سوخوی ۲۲ و میگ ۱۹ و ۲۲ جنگ را شروع کرد و با سوخوی ۲۴، میگ ۲۹ و میراژ اف۱ تمام کرد. پدافند عراق هم توسط روسها چند بار متحول شد. تصور کنید هرآنچه ساخته روز بود، دست عراقی ها بود، موشکهای سام، توپهای هوشمند، رادارهای قوی.

کاری که شهید دوران و مرحوم اسکندری در بغداد کردند را با این توانایی پدافند عراق باید سنجید. چندین رینگ پدافندی، انواع موشکها و امکانات مدرن روز باعث نشد که از انجام این عملیات منصرف شودند.

اوایل جنگ بچه ها در ارتفاع بالا پرواز می کردند چون عراق توانایی زدن اهداف در ارتفاع بالا را نداشت که این نقیصه را بلافاصله روسها برای پدافند عراق برطرف کردند و بعد از آن کلیه پروازهای ما در ارتفاع پایین انجام می شد. اواخر جنگ نیز موشکهای رولند فرانسوی در اختیارشان قرار گرفت که از فاصله پنجاه پایی هم هواپیماها را مورد هدف قرار می داد.

علاوه بر قدرت بالای ارتش عراق، کم تجربگی و جوان بودن خلبانان ما را هم در نظر بگیرید. سال ۵۴ هواپیمای اف۴ وارد بوشهر شد و تنها چند سال بعد جنگ آغاز شد، هیچ کدام از خلبانان تجربه پرواز جنگی نداشتند، با این حال، با توکل به خدا و وطن پرستی مثال زدنی آنان، کاری کردند که جنگ به گونه ای دیگر رقم خورد.

پرواز روزی بیش از ۴۰ فروند هواپیما از پایگاه بوشهر در زمان جنگ کار واقعاً سختی بود. این اتفاق بدون پشتیبانی پرسنل فنی پروازی امکان پذیر نبود. پرسنل فنی کسانی بودند که شاید خیلی بیشتر از خلبانان برای این مرز و بوم زحمت کشیدند، ۲۴ ساعت شبانه روز در حال فعالیت بودند تا یک فروند هواپیما بتواند به پرواز درآید. آماده سازی هواپیماها با آن شرایط تحریم و جنگ و نبود قطعه، کاری جهادی بود که شکر خدا پرسنل فنی ما آن را به بهترین نحو انجام دادند.

* بیشترین آمار شهدای خلبان متعلق به پایگاه بوشهر

شهدای خلبان نیروی هوایی به نسبت جمعیت کلی آنها، درصد خیلی بالایی است. بیش از ۲۴۰ شهید خلبان این نیرو را اگر به نسبت تعداد خلبانان آن زمان محاسبه کنیم، آمار واقعاً تکان دهنده ای دارد. خیلی از گردانها، با ۳۰ یا ۴۰ نفر جنگ را شروع کردند و آخر سر ۱۰ خلبان باقی ماندند.

پایگاه بوشهر ۸۴ شهید به انقلاب و ایران اسلامی تقدیم کرده است. بیشترین آمار شهدا در نیروی هوایی متعلق به این پایگاه است که از این تعداد ۶۳ شهید، خلبان هستند. این آمار برای یک پایگاه هوایی، خیلی آمار بالایی است.

از شهدای شاخص این پایگاه می توان از شهید سرلشکر خلبان سیدعلیرضا یاسینی، شهید عباس دوران و شهید خلعتبری نام برد.

شهید دل حامد، شهید غفور جدی اردبیلی، شهید حاجی، فتوحی شعار و خیلی های دیگر از شهدای به نام این پایگاه هستند. از قدیم به خاطر حساسیت بالای این پایگاه سعی فرماندهان نیرو بر این بود که کادر پروازی قوی در اینجا مستقر باشد، به همین خاطر همه این شهدا، جزو وزنه های نیروی هوایی محسوب می شوند.

خیلی از شهدای نیروی هوایی غریب و گمنام هستند، در پایگاه همدان درست بعد از پایان جنگ گردانی بود که برای اولین بار ما آنجا را بعد از جنگ تحویل گرفتیم و مرتب کردیم. یک سری کمدها و انبارها را تمیز می کردیم که عکس یکسری از شهدا را پیدا کردیم که هیچ کس حتی اسم آنها را هم نمی دانست. شهدای نیروی هوایی واقعاً مظلوم واقع شده اند.

جا دارد به برگزاری اولین یادواره شهید سرلشکر خلبان یاسینی اشاره کنم، این اتفاق با تعامل بسیار خوب مجموعه پایگاه چه فرماندهی، چه عقیدتی و سیاسی با مسئولان استان بوشهر و صدا و سیمای استان رخ داد که بازخورد بسیار خوبی در کل کشور داشت و خیلی خوب پوشش داده شد. خود من از انجام این یادواره با این حجم گسترده کمی واهمه داشتم، اما به کمک خدا و یاری خود شهیدان ایمان داشتم که بحمدالله توانستیم شرمنده نام این شهیدان نباشیم.


* جنگ نفتکشها، جنگ بر سر اقتصاد کشورها

لازمه پیشبرد اهداف نظامی و سیاسی هر کشوری، مباحث اقتصادی آن کشور است. اقتصاد کشوری که در حال جنگ است، از حساسیت ویژه ای برخوردار است. در زمان جنگ، عراق پالایشگاه ها و کارخانجات ما به شدت مورد حمله قرار می داد. اقتصاد ایران هم در آن دوران به شدت وابسته به نفت بود. عراق هم قلب اقتصاد ایران را مورد هدف قرار داده بود و آن، قطع صادرات نفت ایران بود. اگر عراق می توانست صادرات نفت ایران را مختل کند، شاید به راحتی در عرصه نظامی و جنگ پیروز می شد.

در جنگ نفتکشها، یکسری از اسکله ها و چاه های نفتی ما را هدف قرار دادند، بعلاوه تعدادی از نفتکشها و کشتیهای ما را هم منهدم کردند.

باز هم یکی از افتخارات نیروی هوایی ارتش این است که توانست جلوی اجرای این نقشه برنامه ریزی شده دشمن را بگیرد.

* شرکت نفتی ها می دانند که بچه های نیروی هوایی چه کردند

شرکت نفتی ها و بچه های شرکت نفت می دانند که بچه های نیروی هوایی در آن زمان چه کردند. اگر بچه های ما در بوشهر و پرسنل پدافندی در جزیره خارک که آن زمان جزو نیروی هوایی بود، مقابل دشمن ایستادگی نمی کردند، مطمئناً صادرات نفت کشور قطع می شد.

نقش پایگاه بوشهر به خاطر نزدیکی با جزیره خارک و نیز مجاورت خلیج فارس در پشتیبانی از نفتکشها و کشتی های تجاری بسیار پررنگ بود. فقط کشتیهای نفتی نبود که باید اسکورت می شدند، حتی کشتی های تجاری که حامل مواد غذایی مورد نیاز کشور بودند نیز هدف حملات عراقیها قرار می گرفت.

پایگاه تا روز آخر جنگ درگیر اسکورت این کشتی ها بودند، از زمانی که نفتکشها و سوپر نفتکشها بارگیری می کردند و به صورت کاروانی تجمیع می شدند، ناوهای جنگی نیروی دریایی کنار آنها حرکت می کردند و هواپیماها نیز بالای سرشان بودند و از نقطه ای که جدا می شدند تا تنگه هرمز می بایست اسکورت می شدند.

در طول دوران دفاع مقدس، خلبانان ما به صورت شبانه روز و ۲۴ ساعته در فضای آبهای خلیج فارس حضور داشتند. برای اینکه ابتکار عمل را از عراقیها بگیریم، بچه ها مجبور بودند دائماً حضور داشته باشند.

* تدبیر شهید بابایی در انتقال اف۱۴ به بوشهر نقطه عطف جنگ نفتکشها

نقطه عطف جنگ نفتکشها، تدبیر بسیار هوشمندانه شهید بابایی در انتقال هواپیماهای اف۱۴ به بوشهر بود، که به نوعی توطئه دشمن را به کلی خنثی کرد.

اف۱۴ هواپیمایی است که به مدت طولانی می تواند در آسمان حضور داشته باشد، این هواپیما به تدبیر شهید بابایی از شیراز و اصفهان به بوشهر منتقل شد تا بتواند بلافاصله و بدون فوت وقت عملیات انجام دهد.

علاوه بر انتقال خود هواپیما، کادر پروازی خیلی خوبی هم از خلبانان اف۱۴ به بوشهر منتقل شدند، در ابتدای کار غیر از خود شهید بابایی و امیر ابوطالبی، کمتر کسی تجربه پرواز روی آب با این هواپیما را داشت و شرایط به گونه ای بود که همیشه این دو نفر پرواز می کردند، اما با آموزشهای شهید بابایی به سایر خلبانان این مشکل برطرف شد.

* بیش از ۵۰۰۰ حمله هوایی در طول جنگ به جزیره خارک برای قطع صادرات نفت

بر اساس آمارهای موجود، جزیره خارک در طول جنگ حداقل روزی دو بار مورد حمله قرار می گرفت. شما آمار حمله به این جزیره را با تداوم صادرات نفت ایران کنار هم قرار دهید، اهمیت کار نیروی هوایی را متوجه خواهید شد. به محض اینکه رادار بوشهر و بهبهان هواپیماهای عراقی را مشاهده می کرد که به سمت خارک در حرکت هستند، اسکرامبل پایگاه بوشهر باید بلند و با هواپیمای عراقی درگیر می شد، که در بیشتر مواقع حتی به جزیره خارک نمی رسید، اما اگر موفق می شد به جزیره برسد، آن موقع پدافند خارک باید هواپیمای عراقی را مورد هدف قرار می داد.

علاوه بر مأموریت اسکورت نفتکشها و حراست از جزیره خارک، همانطور که عراقیها نفتکشهای ما را هدف قرار می دادند، بچه های پایگاه بوشهر و بندرعباس هم به تلافی اقدام آنها، نفتکشها و کشتی هایشان را هدف قرار می دادند. به جرأت می گویم، بالغ بر ۸۰ درصد کشتیهای عراقی که در جنگ منهدم شد را خلبانان نیروی هوایی هدف قرار دادند.


* حراست از مراکز مهم اقتصادی کشور در منطقه جنوب از وظایف پایگاه هوایی بوشهر / حضور پهپادها و هواپیماهای آمریکایی در آبهای آزاد نزدیک بوشهر

همجواری با مراکز مهم اقتصادی و استراتژیک مثل حوزه های نفتی خارک و عسلویه، نیروگاه اتمی بوشهر و مناطق شمالی خلیج فارس، شرایط ویژه ای برای پایگاه هوایی بوشهر رقم زده است. حراست از آسمان میهن اسلامی در این بخش از کشور بر عهده پایگاه بوشهر است.

علاوه بر اینها، حضور بر فراز آبهای آزاد برای نشان دادن اقتدار کشور، کاری است که توسط خلبانان این پایگاه انجام می شود. به صورت موردی هم برخی مأموریتها به این پایگاه واگذار می شود.

مثلاً چندی پیش، هواپیماهای امریکایی در آبهای آزاد خلیج فارس حاضر شده بودند. همانطور که می دانید ۱۲ مایلی ساحل، به عنوان آبهای آزاد محسوب می شود و آنها می توانند در آبهای آزاد پرواز کنند. همچنین ناوها، بالگردها و پهپادهای آمریکایی هم در مقطعی حضور خیلی زیادی در آبهای آزاد نزدیک ایران داشتند. به پایگاه بوشهر مأموریت داده شد که حضور در این قسمت از آبهای خلیج فارس را کمی پررنگتر کنیم.

از زمانی که پروازهای ما در این قسمتها بیشتر شده است، حضور آمریکاییها و فعالیت پهپادهای آنان و نیز حضور ناوها و هواپیماهایشان خیلی کنترل شده تر و کمرنگ تر شده است.

در حال حاضر مأموریتهایی داریم که بعد از بلند شدن از بوشهر و گردش به چپ، مستقیم خلبانان روی آب قرار می گیرند و مرز هوایی را در عمق آبهای خلیج فارس لمس می کنند، سپس بر فراز تنگه هرمز و جزیره سیری و ابوموسی دور می زنند و از مسیر خشکی به پایگاه بر می گردند، این کار بیشتر به خاطر اعلام حضور مقتدرانه نیروی هوایی در آبهای خلیج فارس انجام می شود.

* دستگیری ریگی / آمادگی مقابله با تهدیدات گروه های تروریستی افراطی

در زمان دستگیری ریگی ملعون هم این پایگاه در آماده باش کامل به سر می برد. با اینکه پروازی از این پایگاه انجام نشد، ولی همه آماده باش بودند تا در صورت نیاز بتوانند به وظیفه خود عمل کنند. با اینکه دستگیری ریگی حاصل کار اطلاعاتی بسیار قوی سربازان گمنام امام زمان (عج) بود، ولی تیر خلاص را باز هم خلبانان شجاع نیروی هوایی زدند.

در حال حاضر هم، اتفاقات منطقه خصوصاً عراق و سوریه مرتباً رصد می شود و برای مقابله با تهدیدات احتمالی آنها نیروی هوایی در آمادگی کامل به سر می برد.

* تولید مستند گردان ۶۱، آمادگی برای ساخت فیلم سینمایی شهید یاسینی و برگزاری یادواره شهید یاسینی از اقدامات فرهنگی ماندگار در پایگاه هوایی بوشهر

کارهای زیادی به همت برادران عقیدتی سیاسی در این پایگاه انجام شده و در حال پیگیری است، تنها چند مورد را بیان می کنم: برگزاری اولین یادواره شهید یاسینی که اشاره کردم، تولید و پخش مستند گردان ۶۱ و ساخت فیلم شهید یاسینی که در دست اقدام است.

مستند گردان ۶۱ که به لطف خدا با استقبال خوبی همراه شد، با تعامل پایگاه با صدا و سیمای بوشهر تولید شد، در جلسه ای که من و رئیس صدا و سیمای استان حضور داشتیم، عنوان کردم که ما گنجینه های بسیاری از دفاع مقدس در استان بوشهر و در پایگاه هوایی بوشهر داریم، کسانی که لحظه لحظه جنگ را با پوست و گوشت خود لمس کرده اند، باید سراغشان برویم و از وجود آنها به نحو احسن بهره برداری کنیم که این پیشنهاد با استقبال رئیس صدا و سیما به تولید این مستند انجامید.

این مستند در بسیاری از شبکه های تلویزیونی پخش شد و همین امر باعث شد که در جشنواره فیلمهای مستند، استان بوشهر مقام اول را به خود اختصاص دهد. من هرگز فکر نمی کردم که شب انتخابات ریاست جمهوری، در بهترین ساعت بازدیدکنندگان از شبکه یک این مستند پخش شود.

به برکت خون شهیدان ساخت فیلم سینمایی شهید یاسینی نیز آغاز شده، فیلمنامه آن نوشته شده و تیم فیلمبرداری و کارگردانی این مجموعه در این پایگاه مستقر شده و کار خود را آغاز کرده اند.

فعالیت های دارالقرآن، زینبیه، فرهنگسرای پیامبر اعظم (ص) و نیز بهره برداری مناسبت از وجود امام زاده هاشم (ع) در این پایگاه، کارهای فرهنگی و تبلیغی پایگاه را با وجود کمبودهای شدید به لحاظ بودجه و نیروی انسانی در شرایط مناسبی قرار داده است.

امیدوارم بتوانیم سرباز خوبی برای امام زمان (عج) باشیم و شرایط را برای ظهور آن حضرت مهیا کنیم و پرچم دفاع از ناموس و شرف و دین را به دست صاحب اصلی آن برسانیم.

 

تهیه و تنظیم: حامد آریانی

با تشکر از عقیدتی سیاسی پایگاه شهید یاسینی بوشهر

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false