×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اعتراض به نحوه انتخاب شهردار بوشهر و پاسخ رئیس شورا

به گزارش چغادک نیوز: نویسندگان این نامه شامل اکبر توسلی ، مهرداد آسایش ، عبدالخالق برزگر زاده و کیوان هاشم زاده در این نامه خطاب به وزیر کشور آورده اند : در پی استعفای شهردار بوشهر در ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری و پس از سپری شدن مهلت سه ماهه مقرر در تبصره ماده ۸۳ شورای شهر ناشی از عدم پیگیری رئیس و هیات رئیسه، شورای شهر بوشهر اقدام به انتخاب شهردار در ۱۷ شهریور کرد گرچه حقوق‌دانان ایراداتی بر این انتخاب با توجه به اتمام مهلت سه ماهه گرفته‌اند اما در نشست این انتخاب چهار عضو از ۹ عضو شورای شهر بوشهر به مراتب اعتراض خویش را در خصوص نحوه رای گیری و انتخاب شهردار بوشهر به شرح زیر اعلام داشته و و خواستار رسیدگی به موضوع عدم ترتیب اثر دادن به صورتجلسه مورخ ۱۷ شهریورماه جاری هستند.

با این وصف که صبح روز ۱۷ شهریورماه از طریق پیامک تلفنی موضوع جلسه انتخاب شهردار به اطلاع اعضا ‌رسانده می‌شود که بلافاصله تذکر آیین نامه‌ای توسط یکی اعضا طی نامه شماره ۱۶۹۴ مبنی بر اینکه ماده ۱۸ آیین نامه داخلی رعایت نشده و نشست وجاهت قانونی ندارد اعلام می‌شود.

ضمن اینکه همزمان نیز با تشکیل جلسه در ساعت ۱۴ به مراتب تذکر قرائت شد اما رئیس شورا بدون توجه به این امر مقرر می‌دارد پس از استماع برنامه‌های کاندیداها مطابق توافق صورت گرفته و روال سنوات قبل رای گیری به صورت مرحله‌ای انجام پذیرفته تا شهردار منتخب از آرای بیشتری برخوردار شود به طوری که در ادامه بین دو کاندیدایی که بیشترین آرا را دریافت کرده باشند رای گیری و نفری که حائز کسب بیشترین آرا شود به عنوان شهردار منتخب معرفی شود.

که حسب این امر کیوان هاشم زاده یک رای، محمد فرخ زاده و سعید برزگر سه رای و صالحیان پنج رای از مجموع ۱۲ رای دریافت شده از ۹ عضو شورا را دریافت می‎کنند.

رئیس شورا در اقدامی خلاف توافق اولیه با اعلام اینکه صالحیان بیشترین آرا را به دست آورده نبود نیاز به رای گیری مرحله دوم را بیان داشته و خاتمه رای گیری را اعلام می‌کند.

این عمل خارج از عرف و غیر اخلاقی مورد پذیرش چهار عضو معترض واقع نشده و از امضای صورتجلسه خودداری می‎کنند.

همچنین با عنایت به اینکه چون فرد معرفی شده (حسن صالحیان) از شهر یزد بوده و از مدیران سابق معاون  عمرانی جمالی نژاد در دوره تصدی که شهردار یزد بوده‎، می‎باشد به منظور رفع هرگونه ابهام مراتب  در اینجا آورده می‏‌شود زیرا در شهر بوشهر  وی را به عنوان شهردار دیکته شده می‏‌دانند.

با توجه به موارد فوق الذکر و موضوع انتخاب شهردار و انجام نشدن مرحله دوم انتخاب و نیز رعایت نشدن حدنصاب امضای صورتجلسه، جهت رفع هرگونه شائبه می‌شود علاوه بر بررسی و رسیدگی به موضوع‌های اعلامی و تخلفات صورت گرفته نسبت به مصوبه انتخاب شهردار که به دلیل امتناع چهار عضو شورا از امضا آن در واقع حکم صورتجلسه را دارد هیچ گونه ترکیب سر داده نشود.

پاسخ رئیس شورا به نامه اعتراضی 

ابوذر دهدار رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر در پاسخ به نامه اعضای معترض آورده است: شهروندان گرامی بوشهر، در خصوص حواشی موضوع انتخاب شهردار بندر بوشهر مواردی را جهت تنویر موضوع حضورتان اعلام می‌کنم.

در ابتدا لازم می بینم در خصوص اتفاقاتی که در این سه سال که از عمر شورا میگذرد نکاتی را به صورت گلایه از چند عضو شورا بیان کنم.

از ابتدای امر چند عضو شورا بخصوص احدی از آن ها با کارشکنی و پذیرش نکردن نظر جمعی شورا همواره باعث حاشیه سازی و تضعیف جایگاه شورا شده و این اقدام‎ها سبب شده تا این شورا بیشتر انرژی خود را صرف این حاشیه‌ها کند از عدم حضور در جلسات مهم شورا، موضوع عزل شهرداران گرفته تا انتخاب شهردار اخیر، که تمامی این مسائل هیچگاه از سوی مقامات ذی صلاح مخدوش تلقی نشده و در انتها تنها زمان و انرژی شورا را صرف اموری کرده که در نهایت منتج به تائید مصوبات شورا گردیده است.

در واقع شورا قسمت قابل توجهی از زمان خود را صرف اثبات قانونی بودن مصوبات خود کرده که اگر این حاشیه سازی‌ها نبود شاید این شورا کارنامه قابل قبول تری داشت.

اما در خصوص حاشیه اخیر و بخصوص نامه چهار عضو شورا به وزیر کشور، این شورا با توجه به تائید نشدن حکم شهردار منتخب، به صورت مجدد با دستور جلسه‌ای مقرر می‌دارد تا اعضا نسبت به معرفی کاندیدای خود اقدام و در نهایت نسبت به انتخاب شهردار رای گیری شود.

این چهار عضو بعد از اینکه کاندیدای مورد نظر آن ها منتخب نگردیده اظهاراتی را بیان کردند که نه تنها کذب محض است بلکه اصول اخلاقی نیز در آن رعایت نشده است که در پاسخ به این اظهارات مواردی را به اطلاع شهروندان می‌رساند:

در نامه مذکور درج گردیده که جلسه انتخاب شهردار از نظر حقوقی واجد ایراد بوده ؟ حال باید از این چهار عضو پرسید اگر انتخاب شهردار از نظر حقوقی ایراد داشته چرا برادرزاده خودتان را معرفی نموده‌اید؟ چرا خودتان بعنوان کاندیدا ثبت نام کردیده‌اید؟ چرا از یک روز قبل از رای گیری اقدام به رایزنی جهت دریافت رای برای کاندیدای مورد نظر خودتان که اتفاقاً از استان همجوار بوده، کردید؟ و چرا در جلسه‌ای که از نظر شما غیر قانونی بوده شرکت و رای دادید؟ آن هم جلسه ای که هفت ساعت به طول انجامیده است.

اگر بر فرضی کاندیدای مورد نظر این اعضا رای اکثریت را دریافت می‏‎کرد این حاشیه ها رقم می‏خورد. جایگاه تصمیم‌های جمعی و نظر اکثریت شورا کجاست؟

اصولاً هیچگاه مقرر نبوده که انتخاب شهردار دو مرحله‌ای باشد کما اینکه روشن و مبرهن است اگر هیچ یک از کاندیدا حائز حد نصاب لازم نمی‎‌شدند انتخاب شهردار به مرحله دوم کشیده می‌شد این در حالی ست که بر اساس آراء دریافتی حسن صالحیان با دریافت اکثریت آراء و حد نصاب قانونی به عنوان شهردار منتخب تعیین و در صورت تنفیذ حکم وی از سوی مراجع ذی صلاح صالحیان شهردار منتخب شهر بوشهر خواهد بود.

نکته حائز اهمیت این است هر ۹ عضو شورا در جلسه انتخاب شهردار حاضر و اتفاقاً در رای گیری نیز شرکت کردند ( تعرفه‌های رای گیری هر ۹ عضو موجود که در صورت نیاز در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت ) حال اینکه ادعا دارند رای گیری قانونی نیست سوالی است که باید خود این عزیزان پاسخگو باشند.

در پایان همه این عزیزان را به احترام به نظر جمعی و قانونمداری دعوت می‌‎کنم که فلسفه وجودی شورا نیز همین رجوع به خرد جمعی و احترام به قانونمندی است.

با امید اینکه با شروع بکار شهردار جدید بیش از پیش بتوانیم خدمتگذار شهروندان فهیم بوشهری باشیم.

منبع: ایرنا

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false