عسلویه گوشه ای از الطاف خداوندی و بهانه ای برای شکر گذاری از رحمت واسعه الهی | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
عسلویه گوشه ای از الطاف خداوندی و بهانه ای برای شکر گذاری از رحمت واسعه الهی

به گزارش چغادک نیوز: حسین سرمشقی از فعالان رسانه ای استان بوشهر در یادداشتی نوشت: عسلویه نامی آشناست که از دوران ایلامی ها ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن بوشهر داشته وهمواره در ادوار مختلف نام آن در پهنه گیتی طنین انداز شده است، الطاف باریتعالی نیز نصیب مردم این خطه خون گرم شده و گنجینه عظیمی از نفت و گاز را در این دیار گسترانید تا مایه مباهات مسلمانان ایران زمین شده و به غیر محتاج نگردند.

عسلویه براساس سرشماری سال ۹۵ با جمعیت۱۳٬۴۷۶ نفر  در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی کنگان و ۳۷ کیلومتری شرق بندر طاهری در راس خلیج نایبند بین مدار ۲۷ درجه و ۲۸ دقیقه عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی واقع شده  و فاصله آن تا مرکز استان بوشهر ۳۰۸ کیلومتر بوده و دارای ظرفیت های بسیار بالایی از ذخائرانرژی می باشد که چشم و گوش هر بیننده و شنونده ای را به سوی خود معطوف ساخته تا پایتخت انرژی ایران نام گیرد.

یکی از ظرفیت های عظیم عسلویه، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می باشد که در ۱۰هزار هکتار ازغرب به روستای شیرینو، جنوب به خلیج فارس، شمال به دامنه سلسه جبال زاگرس و ازشرق به روستای چاه مبارک وصل بوده و حدود ۱۰۰ کیلومتر با حوزه گاز پارس جنوبی که در میان خلیج فارس واقع شده است، فاصله دارد.

گفته می شود: از زمان توسعه پارس جنوبی تا کنون بیش از ۱۰۰میلیارد دلار در این میدان سرمایه گذاری شده و تا کنون بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد مترمکعب گاز غنی شده از میدان پارس جنوبی که بین ایران و قطر مشترک می باشد، برداشت شده است که اگر ارزش هر هزار فوت مترمکعب آن ۱۸ سنت در نظر گرفته شود، ۲۵۰ میلیارد دلار عایدات تولید تجمیعی این میدان است.

میدان گازی پارس جنوبی  که با نام گنبد شمالی در قطر شناخته می شود؛ بزرگترین میدان گازی مستقل جهان است که  با ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع دارای ظرفیت ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی است و حدود ۱۹ درصد از کل ذخائر گازی جهان و ۵۰ درصد از ذخائر گاز ایران را در دل خود جای داده است.

آمار ها حاکی از آن است که درحال حاضر ظرفیت برداشت گاز ایران از میدان مشترک گازی ایران و قطر با ۲۶۷ حلقه چاه تولیدی به مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

پارس جنوبی به غیر از تاسیسات فراوانی که در دل آن جای گرفته و هزینه های فراوانی نیز صرف احداث آن شده است، به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی: مخزن پارس جنوبی ارزش معادل ۱۵۵هزار و ۹۹۲ تن طلا را داشته و گفته می شود: اگر این مقدار طلا را درکامیون بارگیری کنیم و اگر در هرکامیون ۲۰ تن طلا قرار گیرد، ۷ هزار و ۸۰۰ کامیون و کاروانی به طول ۷۸ کیلومترخواهد شد؛ به عبارت دیگر، مخزن پارس جنوبی ارزشی معادل ۱۲۰ سال تولید نفت کشور را داراست.

هم اکنون بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام نیز در عسلویه تولید می شود که همه تلاش متولیان امر جهت رسیدن به ۵ میلیون بشکه می باشد که قطعا در آینده ای نزدیک این امر نیز محقق خواهد شد تا به عنوان برگ زرینی از افتخارات جمهوری اسلامی و استان بوشهر در تاریخ بدرخشد.

در واقع این ذخائرعظیم که خداوند لایزال در منطقه ای به نام عسلویه گسترانیده است؛ از نعمت های بزرگی است که باید ضمن سپاس از معبود هستی، قدر آن را دانست و با استفاده بهینه از ذخائرموجود، زمینه استفاده آیندگان را از این گوهر خدا دادی فراهم ساخت.

با وجود اینکه عسلویه در کنار نام استان بوشهر به شهرت جهانی دست یافته است و از موهبت الهی بسیار زیادی برخوردار است، ولی کاستی های فراوانی دارد و مردمان عسلویه و استان بوشهر کماکان در بیکاری و محرومیت بسر برده و از امکانات مناسبی برخوردار نیستند که اگر پتروشیمی ها و پالایشگاه های مستقر در آن هر روز در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود هزینه و تلاش نمایند، بدلیل بی توجهی در سال های قبل، حدود ۱۰ الی ۱۵ سال طول خواهد کشید تا بتوانند رنگ رخسار محرومیت را از این دیار کهن بزدایند.

مردمان این دیار دارالحماسه بواسطه تواضع و فروتنی که دارند، معتقد هستند که ایران سرایشان است و اگر ایران و ایرانی نیز با این موهبت الهی سمت و سوی پیشرفت و تعالی را به خود گیرد قطعا افتخار آن نیز نصیبشان خواهد شد و آن را از افتخارات خود می دانند که ایران در سایه نام پرآوازه این منطقه بر خود می بالد، آنان این باور را از حق پیشرفت و توسعه شهر و استانشان بالاتر می دانند که الحق شایسته نعمت های افزون تری از خداوند بی همتا هستند چراکه با وجود مشکلات فراوان، نعمت الهی را منحصر به خود ندانسته و زمینه را برای استفاده سایر انسانها فراهم آورده اند.

در پایان سخن باید گفت؛ عسلویه گوشه ای از الطاف خداوندی و بهانه ای برای شکر گذاری از رحمت واسعه الهی جهت افزون شدن این لطف خدادادی است که مایه افتخار هر ایرانی بوده و وظیفه هر انسانی است که در حفظ و حراست از آن بکوشد تا آیندگان نیز بتوانند از این نعمت خدادادی استفاده ببرد.

 

یا رب مکن از لطف پریشان ما را          هر چند که هست جرم و عصیان ما را

ذات تو غنی بوده و ما محتاجیم              محتاج بغیر خود مگردان ما را

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false