×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
در صورت تحریم فروش نفت، سال ۹۸ سال فرصت ها خواهد بود

به گزارش چغادک نیوز: حسن اسماعیلی عضو انجمن اقتصاد دانان ایران در یادداشتی نوشت؛  در اینجا می خواهم این نکته را توضیح دهم که تحریم فروش نفت اگر چنانچه محقق شود می تواند سال ۹۸ را به سال فرصت ها تبدیل کند.
سال ۹۶ بدون تحریم ، درآمد نفتی ایران حدود ۶۰ میلیارد دلار بود که با محاسبه ارز دولتی۳۰۰۰ تومانی بودجه دولت( از نفت که هفتاد درصد است) نزدیک به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود و سال ۹۷ با تحریم، درآمد نفتی ایران حدود ۱۷میلیارد دلار بود که با محاسبه ارز ۴۲۰۰ تومانی بودجه دولت به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید که  یارانه پرداختی پنهان دولت در سال ۹۷ برای بنزین، گاز، برق و… ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۸ برابر بودجه دولت از فروش نفت بوده است.

همچنین در سال۹۷ صادرات غیرنفتی به صورت واقعی ۲ میلیارد دلار بیش از واردات بود. که مطابق پیش بینی ها این مقدار با حذف ارز۴۲۰۰ تومانی می توانست به ۵ تا ۹ میلیارد دلار افزایش یابد. این مسئله نشان می دهد که حتی به لحاظ تجارت خارجی ، وابستگی جدی به دلارهای نفتی برای تأمین واردات ضروری کشور نداریم و اگر چنانچه اقدام به تحریم نفت ایران حدود ۶۳ سال قبل نیز توسط دولت انگلیس اتفاق افتاد به طوریکه فروش روزانه نفت که آن زمان ۶۶۰ هزار شبکه بود در سال ۱۹۵۲ به صفر رسید و لیکن نکته جالب این بود که در آن سال هم تراز تجاری کشور برای اولین بار مثبت شد و عملاً برای اولین بار بودجه ی کشور بدون نفت نوشته شد و در آن زمان زمینه برای صادرات و تولیدات چراغ های نفتی علاءالدین ساخت کارخانه عالی نسب، خشکبار و روده گوسفند مهیا شد.

نکته مهم اینکه در سال۱۹۵۲ از لیره های نفتی و در سال۱۳۹۷ از دلارهای نفتی محروم شدیم اما اتفاقاً در هر دو سال تراز تجاری مثبت داشتیم و در مابقی سال ها تراز تجاری منفی داریم. لذاست بودجه که عمود خیمه اقتصاد کشور هست را بایستی نجات دهیم با محوریت دو اصل اقتصادی:
۱-صادرات غیرنفتی که موجبات رونق تولید، ایجاد اشتغال و به ویژه ثبات بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی
۲- اصلاح یارانه های پنهان پرداختی توسط دولت که زمینه عدالت اجتماعی را فراهم خواهد آورد.

در حال حاضر یارانه پرداختی پنهان دولت به ازای هر نفر ایرانی ۱۱میلیون تومان می باشد و بودجه که جالب است بدانید; یارانه های دریافتی اقشار مرفه و ثروتمند جامعه۶ برابر فقراست، تصدیق می فرمایید که قطعاً بایستی روش پرداخت یارانه ها به سمت و سوی اقشار آسیب پذیر اصلاح گردد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false