دولت ترامپ بالغ بر یک میلیون دلار برای سوءاستفاده از اغتشاشات ایران هزینه کرده است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
دولت ترامپ بالغ بر یک میلیون دلار برای سوءاستفاده از اغتشاشات ایران هزینه کرده است

به گزارش چغادک نیوز: ، «نفیظ احمد»*، نویسنده و روزنامه‌نگار تحقیقی انگلیسی در یک گزارش تحقیقی در وبگاه «اینسرج‌اینتلیجنس» نوشته وزارت خارجه دولت فعلی آمریکا دست‌کم یک میلیون دلار برای سوءاستفاده از ناآرامی‌های اخیر در ایران هزینه کرده است.

این استاد «دانشگاه  ساسکس» انگلستان نوشته برای نگارش این گزارش تحقیقی از اسناد رسمی و تحقیقاتی که به مرکز تحقیقات کنگره آمریکا ارائه شده استفاده کرده است.

تحقیقات «نفیظ احمد» به طور خلاصه نشان می‌دهد وزارت خارجه آمریکا با تأمین مالی گروه‌های معارض و تقویت رسانه‌های مخالف با حاکمیت جمهوری اسلامی تلاش‌های دولت‌های قبلی برای زیر سوال بردن مشروعیت نظام ایران را ادامه داده است.

یکی از اسنادی که این محقق به آنها اشاره کرده یک سند بودجه وزارت خارجه آمریکا است. سند مذکور به پروژه‌ای اشاره می‌کند که خواستار استفاده از بحران آب در ایران برای سوق دادن افکار عمومی به سمت ناکارآمدی نظام ایران در مدیریت است.

وی می‌نویسد: «اسناد دولت آمریکا تا این تاریخ نشان می‌دهند دولت ترامپ از سال ۲۰۱۶ بیش از یک میلیون دلار برای تأمین بودجه فعالیت‌هایی در مخالفت با حکومت در داخل ایران هزینه کرده است.»

نویسنده انگلیسی به گزارش‌های تحقیقی «کنث کزمان»، تحلیلگر سابق سیا در امور ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرده که نشان می‌دهد دولت‌های آمریکا، از جمله دولت ترامپ ده‌ها میلیون دلار برای پیشبرد براندازی در ایران در قالب برنامه‌های موسوم به «ترویج دموکراسی» اختصاص داده‌اند.

«نفیظ احمد» در بخش دیگر این یادداشت به بررسی بودجه‌های مربوط به بنیادهای جنگ نرم آمریکا مانند «نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین‌المللی» (USAID) پرداخته است.

او می‌نویسد:  «اسناد USAID و وزارت خارجه آمریکا آشکار می‌کنند دولت ترامپ از سال ۲۰۱۶ تا اواسط ۲۰۱۷ دست‌کم ۱۱۴۶۱۹۶ دلار به NGO‌های مختلف معارض در داخل ایران کمک کرده است. این بودجه‌ها توسط وزارت خارجه آمریکا و با واسطه صندوق موقوفه ملی دموکراسی منتقل شده‌اند. ارقام کامل مربوط به سال ۲۰۱۷ هنوز در دسترس نیست.»

صندوق موقوفه ملی دموکراسی یک سازمان غیرانتقاعی است که بودجه آن را کنگره آمریکا و وزارت خارجه این کشور تأمین می‌کنند. این سازمان در سال ۱۹۸۳، در اصل برای حمایت از جنبش‌های ضد شوروی تشکیل شد، اما به مرور فعالیت‌هایش را گسترش داد و به یکی از بازوهای اصلی سازمان سیا برای راه‌اندازی انقلاب‌های رنگی و براندازی‌های نرم در کشورهای ناهمسو با منافع آمریکا تبدیل شد.

* نگارنده یادداشت اصلی به زبان انگلیسی، دکتر نفیظ احمد، بنیانگذار و سردبیر مجله INSURGE intelligence است که ۱۶ سال سابقه در زمینه روزنامه‌نگاری تحقیقی دارد. او قبلاً در روزنامه گاردین به تحقیق درباره ژئوپولتیک بحران‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی اشتغال داشت. نفیظ احمد دو بار موفق به دریافت جایزه  Project Censored بابت نگارش گزارش‌های تحقیقی شده؛ دو بار در فهرست تأثیرگذارترین شهروندان لندن در مجله «ایونینگ استاندارد» قرار گرفته و معروف‌ترین جایزه ادبی ایتالیا را دریافت کرده است. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false