×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
اعزام زائران عتبات در قالب “کاروان‌های آزاد” خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی است

به گزارش چغادک نیوز:  در سالهای اخیر به دلایلی شاهد حضور کاروانهایی در عتبات هستیم که با اعزام زائران خارج از چارچوبهای حوزه حج و زیارت، چالشها و مخاطراتی را برای دست‌اندرکاران امر پدید آورده‌اند؛ حال اوج گرفتن این مشکلات موجب ورود سفیر ایران در عراق به این موضوع شده است.

بر هیمن اساس، ایرج مسجدی درباره کاروان‌های اعزامی به عتبات که به صورت آزاد فعالیت می‌‌کنند، گفت: برای کنترل هر چه بیشتر کاروان‌های اعزامی به عتبات که خارج از سیستم سازمان حج و زیارت اقدام به اعزام زائران می‌کنند، در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه کاروان‌های آزاد باید با ساماندهی و رعایت تمامی قوانین فعالیت کنند، ادامه داد: زائرانی که به‌صورت آزاد به عتبات اعزام می‌شوند، باید یک مسئول و متولی برای آنها تعریف شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل و نیاز به ارائه خدمات براساس قانون به زائران پاسخگو باشند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه در حال حاضر اینگونه خدمات به زائران توسط سفارت و کنسولگری‌های کشورمان به‌صورت متمرکز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برای ساماندهی کاروان‌های آزاد در حال رایزنی با مسئولان مربوطه در تهران هستیم.

در این نوشتار بنا نیست به موضوع تفاوت کاروان‌های آزاد با کاروان‌های حج و زیارت بپردازیم بلکه در چند سال اخیر، بسیار شاهد کلاهبرداری‌، جعل روادید و آسیب‌ دیدن زائرانی بوده‌ایم که توسط گروههای آزاد و دفاتر غیرمجاز به عتبات اعزام شده‌اند.

در این میان، بسیاری از زائران، تفاوت‌های مهم کاروان‌های حج و زیارت و کاروان‌های غیر مجاز را نمی‌دانند و حتی به تفاوت این دو شکل اعزام به عتبات آگاهی ندارند.

درمان، معاینه و داروی زوار، قرارداد امنیت و محافظت از زائران، بیمه سلامت و… بخشی کوچکی از تفاوت‌های این دو گروه از اعزام زائران به عتبات عالیات است.

   در ارتباط با سخنان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق باید خاطر‌نشان کرد دغدغه‌مندی وی به منظور بررسی و برطرف کردن مشکل را باید به فال نیک گرفت.

تعریف یک مسئول و متولی برای کاروان‌های آزاد و پاسخگو کردن به زائران در مقابل ارائه خدمات براساس قانون، می‌تواند بسیاری از آسیب‌های این عرصه را کاهش دهد و در نوع خود اقدام مثبتی است.

هرچند درباره اقدامات آقای سفیر مبنی بر برنامه‌ریزی کاروان‌های خارج از سیستم سازمان حج و زیارت و رایزنی با مسئولان مربوطه در تهران اطلاعاتی در دست نیست اما این نکته را نباید از یاد برد؛ همانطور که حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: اعزام زائران ایرانی در قالب کاروان‌های آزاد، خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و طبق مصوبه این شورا، مسئولیت اعزام زائران عتبات عالیات با سازمان حج و زیارت است.

با این وجود، مصوبه مهم‌ترین و عالی‌ترین نهاد امنیتی کشور در این ارتباط،  مورد توجه دستگاههای مسئول قرار نگرفته است؛ شاید این مصوبه جزء معدود تصمیمات این شورا است که تا این اندازه به آن بی‌توجهی می‌شود.

به هر حال با چالش‌های متعددی که حضور بی‌ضابطه این افراد در عتبات عالیات عراق برای کشور در ابعاد سیاسی، اجتماعی و امنیتی ایجاد کرده، ضروریست که مسئولان امر، به طور جدی به موضوع کاروان‌های آزاد بپردازند و با آسیب‌شناسی فرایندهای موجود نسبت به برطرف کردن  مشکلات این حوزه اقدام کنند.

انتهای پیام/

 منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false