ساخت سددالکی دشتستان با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان عملیاتی شد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ساخت سددالکی دشتستان با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان عملیاتی شد

به گزارش چغادک نیوز:  شاهپور رجایی بعدازظهر امروز در بررسی روند اجرای سد دالکی در دشتستان با اشاره به سابقه تاریخی منطقه دالکی در بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری اظهار داشت: این شبکه ۳۵۰ سال پیش با تلاش مردانی سخت کوش ساخته شد و کشاورزان بهره‌برداری از شبکه را در قالب تشکل‌هایی مدیریت می‌‌کردند.

وی با اشاره به ساخت سد انحرافی سرقنات دشتستان خاطر نشان کرد: وزارت نیرو اقدام به ساخت سد انحرافی سرقنات کرده و کانال‌های آبیاری حاج مهدی، درجه یک و دو را به کانال‌های بتنی تبدیل کرد.

رجایی ویژگی‌های شبکه دالکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: وسعت شبکه دالکی  ۸ هزار و ۴۰۰ هکتار می‌باشد و تمامی اراضی آن نخلستان است.

مدیرعامل شرکت  آب منطقه‌ای بوشهر، با اشاره به کمبود  آب رودخانه دالکی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عدیده مردم این منطقه کمبود آب رودخانه دالکی در فصل آبیاری و گرم سال و از آن سو هدر رفت و تخلیه حجم زیاد آب بدون استفاده به دریا، در فصل بارندگی‌ها و زمستان است.

وی با اشاره به اهمیت  اجرای سد دالکی به عنوان پروژه بزرگ آبی خاکی استان بوشهر تصریح کرد: ارزیابی و برنامه ریزی اولیه، استفاده از آب سد دالکی، برای بخش کشاورزی و تأمین حقابه‌های پایین دست بود اما با توجه به پایداری جریان و آبدهی مناسب رودخانه دالکی، بر آن شدیم که بخشی از آب آشامیدنی استان، به خصوص شهرستان دشتستان را از محل این سد تأمین کنیم.

رجایی با اشاره به اینکه مجری سد دالکی قرارگاه خاتم‌الانبیاء انتخاب شده است افزود: سد دالکی دشتستان با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان توسط قرارگاه خاتم الانبیا  بر روی رودخانه دالکی عملیاتی شده است.

مدیرعامل شرکت  آب منطقه‌ای بوشهر تاکید کرد: بیشترین تمرکز اجرای طرح بر تکمیل زیرساخت‌های سد  دالکی متمرکز شده و  عملیات اجرای تونل‌های انحرافی در اولویت اجرای سد دالکی است.

وی با بیان اینکه تونل‌های انحرافی سد دالکی طبق برنامه زمان بندی یک ساله به اتمام می‌رسد به روند پیشرفت تجهیز کارگاه پرداخت و گفت: خوشبختانه بخش‌های تجهیزاتی کارگاه شامل سنگ شکن، بچینگ‌ها، سایت‌های اداری و پشتیبانی، تأمین آب، جاده دسترسی و تجهیز کارگاه‌ها در حال فعال شدن است و این کارگاه در آینده نزدیک به کارگاه عملیاتی تبدیل می‌‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false