جانبازان ایرانی در اجلاس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی چه فعالیت‌هایی دارند؟ | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
جانبازان ایرانی در اجلاس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی چه فعالیت‌هایی دارند؟

به گزارش چغادک نیوز:  کنوانسیون منع تولید، توسعه، انباشت و کاربرد سلاح‌های شیمیایی، در سال ۱۹۹۳ به تصویب رسید و در سال ۱۹۹۷ اجرایی شد، در حال حاضر ۱۹۰ کشور دنیا عضو این کنوانسیون هستند و چند کشور هنوز به این معاهده ملحق نشده‌اند. ایران یکی از اعضای فعال این کنوانسیون است و انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی به همراه مصدومان شیمیایی به عنوان اسناد زنده کاربرد این سلاح‌های غیر انسانی، در سال‌های اخیر در کنفرانس‌های سالیانه این سازمان حضور فعال دارند.

از دستاوردهای حضور جانبازان شیمیایی در اجلاس‌های سال‌های گذشته می‌توان به برپایی تندیس مصدومان شیمیایی ایران “به عنوان نماد مظلومیت قربانیان سلاح‌های شیمیایی کشورمان” طی مراسمی با حضور ۵۰ هیئت خارجی به ویژه رئیس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اشاره کرد که در حیاط این سازمان پرده‌برداری شد.

نمایشگاهی از عوارض دیررس گاز خردل بر چشم

همچنین نمایشگاهی از عوارض دیررس گاز خردل بر چشم که برای اولین بار در دنیا در چند سال گذشته در حاشیه کنفرانس سالیانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه برپا شد از جمله فعالیت‌های ماندگار جانبازان در این اجلاس بود. در آن نمایشگاه تصاویری منحصر به‌فرد از تخریب تدریجی بافت چشم در اثر گاز خردل که ۲۰ تا ۳۰ سال پس از تماس اولیه با این ماده شیمیایی خطرناک ایجاد می‌شود به نمایش گذاشته شد. در ایران بیش از ۷۰ هزار نفر مبتلا به عوارض دیررس و بیماری‌های ناشی از مصدومیت با گاز خردل هستند و بسیاری از آنان به کدورت قرنیه، تخریب بافت چشم و از دست دادن تدریجی بینایی مبتلا هستند.

سال ۹۲ دو نفر از جانبازان شیمیایی ۷۰ درصد ایران که به همراه تنی چند از اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی و چند سازمان غیر دولتی دیگر در هجدهمین کنفرانس سالیانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی(OPCW) در لاهه شرکت کرده بودند برای اولین بار از تاریخ تأسیس این سازمان در سال ۱۹۹۷  این امکان را یافتند تا در جلسه عمومی کنفرانس و در حضور هیئت های دیپلماتیک ۱۹۰ کشور دنیا و نیز یکی از جلسات تخصصی این کنفرانس سخنرانی کرده و به نمایندگی از یکصدهزار مصدوم شیمیایی ایران پیام این جانبازان را به جهانیان برسانند.

“محمدحسین شگرف نخعی” و “حمید صالحی” که هر دو از بیماری‌های شدید ریوی و چشمی ناشی از مصدومیت با گاز خردل رنج می‌برند در سخنان خود ضمن بیان گوشه‌ای از درد و رنج مصدومان شیمیایی، آمادگی خود را برای کمک به این سازمان در قالب برنامه سفیران صلح، برای آگاه سازی مردم جهان از خطر سلاح‌های شیمیایی و سایر سلاح‌های کشتار جمعی بیان داشتند.

امسال بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه و موافقت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با هماهنگی اداره کل امور بین‌الملل و همکاری اداره کل دفتر دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر ۴ نفر از جانبازان شیمیایی(از هر انجمن یک نفر) در بیست و دومین اجلاس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شرکت کرده‌اند. در حاشیه اجلاس سازمان مذکور در راستای مظلومیت جانبازان شیمیایی و جهانی عاری از سلاح‌های شیمیایی تبلیغات گسترده‌ای را با برپایی نمایشگاه و ارائه بروشور و پخش فیلم مستند و عکس به نمایش درآورده‌اند.

برپایی نمایشگاه موزه صلح تهران در اجلاس سالانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

آثار نمایشگاه موزه صلح تهران در بیست و دومین اجلاس سالانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از بین ۱۵۴ اثر از ۱۰۰ هنرمند جوان کشورمان که از سراسر ایران ارسال شده است انتخاب شده و از میان آثار ارسالی ۱۸ اثر از ۱۸ هنرمند توسط هیئت داوران و اساتید دانشگاه هنر تهران برگزیده شده و در این نمایشگاه با عنوان نمایشگاه «بوی بادام» به نمایش در آمده است.

در روز اول این نمایشگاه تعدادی از سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف از غرفه ایران در بیست و دومین اجلاس سالانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بازدید کرده و با برخی از جانبازان گفت‌وگو کردند. غلامحسین دهقانی مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه ایران و رئیس هیئت اعزامی وزارت امور خارجه کشور در دومین روز این اجلاس از نمایشگاه موزه صلح تهران که با همت تعدادی از جانبازان شیمیایی و با همکاری دو نفر از هنرمندان کشورمان بر پا شده است دیدن کرد.

وی ضمن تأکید بر تأثیر ماندگار آثار نقاشی و به تصویر کشیدن از زندگی و درد و رنج قربانیان سلاح‌های شیمیایی بر ذهن بازدیدکنندگان نمایشگاه که همگی از دیپلمات‌های حدود ۲۰۰ کشور جهان و برخی از رسانه‌های خارجی حاضر در اجلاس هستند، گفت: زبان هنر زبان ماندگار و تأثیرگذاری است که بر دل آنان می‌نشیند و به بهترین شکل می‌تواند عمق فاجعه را بیان نماید.

بازدید مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی از نمایشگاه و غرفه جانبازان شیمیایی

اوزومجو، مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز به همراه رئیس کنفرانس و جهانگیری سفیر ایران در لاهه از نمایشگاه بوی بادام در کشور هلند بازدید کردند و فاطمه عبدالله زاده و الهه پوینده نماینده موزه صلح تهران در مورد اهداف برپایی این نمایشگاه شامل آگاه سازی جامعه نسبت به عواقب استفاده از سلاح‌های شیمیایی و همچنین میزان حضور و استقبال گسترده هنرمندان از سراسر کشور ایران و برنامه‌های موزه صلح تهران توضیحاتی ارائه دادند. مدیر کل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن چنین فعالیت‌هایی از برپایی این نمایشگاه توسط هنرمندان کشورمان تقدیر کرد.

دیدگاه سفیر سوریه و عراق درباره نمایشگاه بوی بادام

مقامات کشورهای جهان و شرکت کنندگان در اجلاس منع سلاح‌های شیمیایی از نمایشگاه نقاشی بوی بادام از آثار جانبازان شیمیایی کشورمان بازدید کردند. سفیر سوریه در لاهه از نمایشگاه بوی بادام در کشور هلند بازدید کرد و درباره این نمایشگاه گفت: دیدن آثار هنرمندان ایرانی بازتاب خوبی در پی خواهد داشت، هم در رابطه با مطلع ساختن مخاطبان و هم در رابطه با نظر برخی از مخاطبان دربارۀ ایران و مشکلاتی که مردم ایران با آن مواجه هستند. هنرمندان ایرانی روی نقش قربانیان جنگ و کسانی که در معرض سلاح‌های شیمیایی قرار گرفته و شیمیایی شده‌اند تمرکز کرده‌اند تا بتوانند از این طریق مخاطب را تحت تأثیر قرار داده و فرهنگ صلح را در جامعه ترویج کنند.

سفیر سوریه از برگزاری این نمایشگاه و بازدید از آثار آن ابراز خرسندی کرد و گفت: شما به مردم سایر کشورها نشان دادید که استفاده از سلاح‌های شیمیایی که تأثیرات مخربی بر روی انسان‌ها دارد و کسانی را که هنوز از عواقب آن مطلع نبودند را آگاه ساختید.

سیوان بارزانی سفیر کشور عراق در لاهه نیز پس از بازدید از این نمایشگاه گفت: برگزاری این نمایشگاه حرکتی بسیار مسرت‌بخش است و در عراق نیز برنامه‌هایی جهت حمایت از هنرمندان برای فعالیت در چنین زمینه‌هایی وجود دارد و از فیلم‌های سینمایی، مستندها، نمایشگاه‌ها و کتاب‌هایی که در این زمینه به چاپ رسیده‌اند حمایت شده است.

پروفسور الستر هی: هنرمندان ایرانی به خوبی خطرات سلاح‌های شیمیایی را روایت کرده‌اند

پروفسور «الستر هی» برنده جایزه OPCW سال ۲۰۱۵ از دانشگاه لیدز انگلستان نیز در حاشیه بیست و دومین کنفرانس منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه هلند گفت: مشارکت هنرمندان در این رویداد بسیار شگفت انگیز است و هنرمندان ایرانی به خوبی داستان‌هایی را روایت کرده‌اند که نشان می‌دهد چه خطراتی افرادی که در معرض سلاح‌های شیمیایی هستند را تهدید می‌کند. هنرمندان احساسات خود را با هنرشان به تصویر می‌کشند و راجع به آنها صحبت می‌کنند. زبان و پیام هنرمندان جهانی است و مهم این است که جهانیان متوجه شوند که این سلاح‌های شیمیایی چه بر سر مردم می‌آورند.

«کاترینا مکوئِیشِن» عضو یکی از تشکل‌های غیردولتی حاضر در کنفرانس نیز در مورد نمایشگاه بوی بادام گفت: حضور هنرمندان در نمایشگاه بوی بادام و تلاش آنها برای شرکت در این رویداد خارق‌العاده و شگفت‌انگیز است. این رویداد، یک جنبش هنریِ جهانی و ارزشمند است زیرا هنر، یک زبانِ بین‌المللی است. این نمایشگاه بسیار تماشایی است و من به نوبۀ خودم به جامعۀ هنرمندان بابت توانایی‌شان در برگزاری چنین رویدادی تبریک می‌گویم.

منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false