×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
۴۵۰ هزار بی‌سواد امسال در مسیر سوادآموزی قرار می گیرند

به گزارش چغادک نیوز: علی باقرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا اظهار کرد: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ مرکز آمار ایران که در اختیار سازمان نهضت سوادآموزی قرار داده شد از جمعیت ۵۴ میلیونی کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، تعداد دو میلیون و ۶۹۲ هزار نفر (معادل ۵٫۲ درصد)، بی‌سواد هستند.
وی با توضیح اینکه بی‌سواد به شخصی اطلاق می شود که نمی تواند بخواند و بنویسد، افزود: طبق برآوردهای به عمل آمده از سوی کارشناسان سازمان نهضت سوادآموزی، حدود یک سوم این جمعیت، دچار معلولیت ذهنی و آموزش ناپذیرند و به همین دلیل اصلا به مدرسه نرفته اند.
باقرزاده اظهار کرد: حدود یک سوم جمعیت بیسواد در کشور را اتباع خارجی تشکیل می دهند و مابقی هم از هموطنان آموزش پذیر هستند که باید به آنان آموزش های سوادآموزی ارائه شود.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور افزود: براساس آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، سازمان نهضت سواد آموزی در سال ۹۵ طی برنامه ریزی های انجام شده، تعداد ۴۸۲ هزار نفر را زیر پوشش قرار داده که این رقم ۱۵ درصد بیش از توافقی بود که با دولت انجام شد.

** پوشش ۴۲۰ هزار بی‌سواد در سال ۹۵
وی با بیان اینکه رقم توافق شده با دولت در سال گذشته برای مقابله با بی‌سوادی حدود ۴۲۰ هزار نفر بود، اظهار کرد: از تعداد ۴۸۲ هزار نفری که در سال ۹۵ زیر پوشش سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفتند ۲۴ هزار نفر اتباع خارجی بودند.
باقرزاده گفت: از این مجموع سوادآموزان اتباع خارجی، آموزش حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر با مشارکت دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در تهران و هزار و ۲۰۰ نفر با مشارکت کشور نروژ تحت پروژه NRC، انجام شد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه عمده جمعیت سوادآموزان اتباع خارجی متعلق به کشور افغانستان است، اظهار کرد: از تعداد ۲۴ هزار اتباع خارجی تحت پوشش نهضت سوادآموزی، ۹۵ درصد متعلق به افغانستان و مابقی از کشورهای عراق و پاکستان هستند.
وی با بیان اینکه بیشتر مواقع نیمه دوم از سال زمینه جذب بی‌سوادان است، افزود: امسال طبق توافق با دولت ۴۵۰ هزار نفر بی‌سواد جذب خواهد شد و تاکنون ۲۶۱هزار و ۵۰۰ نفر در سراسر کشور، معادل ۶۴ درصد با تعهد دولت، زیر پوشش نهضت سوادآموزی درآمده اند.
باقرزاده گفت: تا پایان امسال بیش از صد درصد تعهد سازمان برای پذیرش سوادآموزان انجام خواهد پذیرفت و از ۲۶۱ هزار نفری که تاکنون زیر پوشش قرار داده شده اند، ۲۴۳ هزار نفر ایرانی و ۱۸هزار و ۳۰۰ نفر اتباع خارجی هستند که با توجه به هدفگذاری در پوشش اتباع خارجی می توان گفت در این خصوص عملکرد مناسبی برای سازمان نهضت سوادآموزی به شمار می رود.
وی اظهار داشت: در سال ۹۶، از تعداد ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر اتباع خارجی، برای آموزش حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر آنان را سازمان نهضت سوادآموزی از اعتبارات دولتی هزینه می کند و چهار هزار و ۶۰۰ نفر از سوی پروژه NRC و دو هزار و ۳۰۰ نفر هم با مشارکت دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ، انجام می پذیرد.

**گروه های هدف ۱۰ تا ۵۰ ساله
باقرزاده در خصوص گروههای سنی ۱۰ تا ۵۰ سال که در امسال و تا زمان مخابره خبر، زیر پوشش سوادآموزی قرار داده شده اند گفت: ۱۶هزار و ۷۰۹ نفر این افراد در رده سنی ۱۰ تا ۱۹ سال و شامل کودکان و نوجوانی هستند که سال گذشته از تحصیل بازماندند و امسال جذب نهضت سوادآموزی شدند.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور ادامه داد: حدود ۵۰ هزار نفر بین ۲۰ تا ۲۹ سال و مابقی از ۳۰ تا ۵۰ سال، سن دارند.
وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی به طور ویژه برای زیر پوشش قرار دادن گروههای خاص افزایش سن لحاظ کرده است، افزود: برای افرادی که در زندانها هستند با ۱۵ سال تخفیف از ۱۰ تا ۶۵ سال، مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) افراد ۱۰ تا ۶۰ سال و همچنین در پروژه ای با وزارت جهاد کشاورزی برای سوادآموزی کشاورز ۱۰ تا ۶۰ سال، به توافق رسیدیم.
باقرزاده افزود: در این راستا با انجمن حامی (انجمن حمایت از زنان پناهنده)، اجرای طرح سواد آموزی یک هزار نفر بی‌سواد که عمدتا کودکان زیر ۱۷ سال هستند در پنج استان کشور به عنوان یک مدل در حال اجراست.

** آموزش مهارتهای کامپیوتر همزمان با سوادآموزی
وی گفت: طرح مشترک با بنیاد «آی سی دی ال» در تمام استانهای کشور در حال اجراست که در این رابطه همزمان با سوادآموزی، مهارت های آی سی دی ال (مهارت هفت گانه در زمینه کامپیوتر) هم در سطح مبتدی به سوادآموزان آموزش داده می شود و برای این امر تعداد پنج هزار و ۴۰۰ نفر هدفگذاری شده که در استانها به عنوان یک پروژه آزمایشی در حال انجام است.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: آموزش تبلت از طریق آزمایشی و پژوهشی تاکنون برای ۱۰ نفر انجام شد و نرم افزار آن برای کاربرد در موبایل و تبلت تولید و برای سال آینده هدفگذاری شده تا تعداد بیشتری را زیر پوشش این روش قرار دهیم.
باقرزاده افزود: کتابخوانی مبتنی بر تبلت هم در پنج استان و برای تعداد ۵۰ نفر در حال اجراست و نسخه نرم افزاری آن به صورت کاربردی و برای برنامه ریزی سوادآموزان کاملا مهیا شده تا ضمن آموزش، برنامه های عملی را در این نسخه به کار برند.
وی خاطرنشان کرد: ۲۱۴ مرکز یادگیری محلی برای مهارت آموزی در زمینه های مختلف همچون حقوق شهروندی، سبک زندگی، توانایی های شخصی و کسب و کار در کشور اختصاص داده شده و در این مراکز بیش از ۲۰۰ ساعت برای آموزش سوادآموزان برنامه ریزی شده که تاکنون تعداد ۱۸هزار نفر در این مراکز ثبت نام کرده اند که عمدتا سوادآموز و یا افراد کم سواد هستند و سعی شده تا از ظرفیت های موجود اعم از کارشناسان و دست اندرکاران در محل، برای آموزش این افراد استفاده شود.

**جذب اعتبارات دولتی
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص اعتبارات این سازمان گفت: سازمان نهضت سواد آموزی از جمله دستگاههای اجرایی است که مجری بودجه ریزی عملیاتی است و دولت در قبال عملیاتی که از سوی دستگاه مجری انجام می شود، متعهد شده بودجه آن را پرداخت کند و سازمان نهضت سواد آموزی از سه سال پیش در این ردیف از بودجه ریزی قرار گرفت.
باقرزاده با بیان اینکه از سه سال گذشته سازمان برنامه و بودجه نسبت به تعهدی که به نهضت سوادآموزی داشته ، متاسفانه به درستی عمل نکرده است ، اظهار داشت: در سال ۹۴ نهضت سواد آموزی در حالی که ۳۸۷ هزار نفر تعهد داشت موفق شد ۵۱۲ هزار نفر در این سال جذب کند و رقمی حدود ۳۲ درصد بیشتر نسبت به تعهد خود عملکرد نشان می دهد.
وی گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور متعهد شده بود در این رابطه مبلغ ۲۵۹ میلیارد تومان بودجه اختصاص دهد در صورتی که از این رقم تنها مبلغ ۱۶۸ میلیارد تومان به سازمان نهضت سوادآموزی پرداخت کرد که ۳۵ درصد کمتر از تعهدات خود بود.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه به دلیل کمبود اعتبارات، آموزش دهنده ها حقوق خود را دیرتر دریافت کردند، افزود: سال ۹۵ سازمان نهضت سوادآموزی متعهد به آموزش تعداد ۴۲۰ هزار نفر شد و در همین راستا موفق به جذب ۴۸۲ هزار نفر شده و ۱۵ درصد از تعهد خود بیشتر عملکرد داشتیم.
باقر زاده گفت: دولت در سال ۹۵ متعهد به پرداخت ۲۷۶ میلیارد تومان به سازمان نهضت سواد آموزی شده بود اما رقمی که دریافت شد مبلغ ۱۷۸ میلیارد تومان بود و ۳۵ درصد کمتر از رقم تعهد دولت به سازمان است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در سال ۹۶ برای تعداد ۴۵۰ هزار نفر سوادآموز متعهد شده ایم که تا این لحظه موفق به جذب تعداد ۲۶۱ هزار نفر معادل ۵۸ درصد تعهد سازمانی شده ایم و دولت نیز تا این زمان مبلغ ۱۳۲ میلیارد تومان به سازمان پرداخت کرده که معادل ۲۵ درصد از مبلغ تعهدات است.
وی با بیان اینکه اگر این رویه ادامه پیدا کند احتمالا در سال ۹۷ برای پرداخت بدهی به آموزشیاران هیچ فعالیت جذب صورت نخواهد پذیرفت، اظهار کرد: آموزش دهنده ها در سخت ترین شرایط و طی ۹ ماه تلاش کرده اند و منصفانه نیست در پرداخت دستمزد آنان اینگونه عمل کنیم.
باقرزاده گفت: عدم پرداخت به موقع دستمزد آموزشیاران، کیفیت آموزش را پائین خواهد آورد و ادامه این رویه موجب خواهد شد تا سازمان نهضت سوادآموزی برخی فعالیت های خود را در سال آینده تعطیل کند و یا کاهش دهد تا به پرداخت معوقات این افراد بپردازد.

**مشارکت دستگاهها برای مبارزه با بی‌سوادی
وی نسبت به استفاده از منابع جدید برای مشارکت در امر آموزش افراد بی‌سواد، اظهار کرد: مشارکت دستگاهها و یا نهادهای مردمی در امر سوادآموزی تنها بخشی و یا حتی الامکان ۵۰ درصد هزینه ها را پوشش خواهد داد و مابقی برعهده سازمان نهضت سوادآموزی است و در کل مشارکت دیگر نهادها به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای این سازمان نخواهد بود و در این رابطه سازمان برنامه و بودجه و یا دولت باید تصمیم جدیدی برای حل این مشکل، اتخاذ کنند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به این سوال که دیگر دستگاه ها چگونه و به چه نحو می توانند برای امر مبارزه با بیسوادی در کنار سازمان نهضت سوادآموزی قرار گیرند، افزود: دولت تمامی بودجه امر مبارزه با بی‌سوادی را در برنامه های نهضت سوادآموزی خلاصه کرده و چنانچه این سازمان و یا نهادها بخواهند در این امر مشارکت کنند، حضور آنان جنبه مکمل و مشوق دارد.
باقرزاده گفت: در شرایط فعلی چنانچه بخواهیم دو سوم از مجموع دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آموزش پذیر ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور را که رقمی معادل یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شامل می شود، سالیانه برای ۳۰۰ هزار نفر برنامه آموزش درنظر بگیریم، مدت ۶ سال برای آن باید وقت صرف کرد و این درحالیست که طی این مدت به آمار افراد نیازمند آموزش، اضافه نشود.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: چنانچه دولت بخواهد بی‌سوادی در کشور ریشه کن شود باید برای آموزش سالیانه ۶۰۰ هزار نفر برنامه ریزی کند که در مجموع جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری، سه سال زمان لازم است و این در صورتی تحقق خواهد یافت که بودجه آن نیز تامین و پرداخت شود.

**نهضت سوادآموزی جلوتر از تعهدات دولتی
وی گفت: سازمان نهضت سواد آموزی طی چهارسال گذشته همیشه بیشتر از بودجه تخصیص یافته عمل کرده است به نحوی که طبق آمار در سال ۹۳ افزون بر۱۰۹ درصد، سال ۹۴ حدود ۱۳۲ درصد و سال ۹۵ نیز حدود ۱۱۵ درصد فعالیت این سازمان بوده است.
باقرزاده اظهار کرد: بخشی از کسری بودجه ها را طی این سالها از محل صرفه جویی از منابع داخلی پیش بینی و پائین آورده ایم از آن جمله هزینه تولید و چاپ کتاب، نظارت و کنترل، برون سپاری و بسیاری کارهای دیگر انجام گرفته و این کاهش ها فقط در حد افزایش عملکرد سازمان است و صد درصدی نیز متوجه تعهد دولت نمی شود.

** تغییرات در کتاب های درسی
وی در خصوص تغییر و تحول در کتابهای درسی نهضت سوادآموزی گفت: متن تمامی کتابهای درسی سوادآموزان از سال ۹۱ تغییر کرد و با تالیف جدید به دست داوطلبان رسید و کتابهای جدیدالتالیف از جمله کتاب ویژه اتباع خارجی، کشاورزان و کارگران، زنان، زندانیان، طرح حلقه ها، کتاب خواندن همراه با خانواده، طراحی، چاپ و تولید شد.
باقرزاده از تالیف و چاپ ۳۵ جلد کتاب راهنمای مهارتی برای مراکز یادگیری محلی که ۴۰ مهارت باید در این مناطق عرضه شود، کتاب شعار سال، کتاب متناسب با پرسش مهر رئیس جمهوری همراه با مسابقه انشاء برای حضور ۱۴۰ هزار نفر و چاپ و تولید کتاب برای معلولان نابینایان به خط بریل، خبر داد.
باقرزاده گفت: افراد بی‌سواد اگر باسواد شوند مشوق هایی برای آنان در نظر گرفته شده و دولت به شرط احراز خواندن و نوشتن و قبولی در آزمون نهایی مبلغ ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ تومان به عنوان پاداش به آنان می دهد.

**استخدام آموزشیاران
وی درخصوص استخدام آموزشیاران در نهضت سوادآموزی گفت: هنوز وضعیت این افراد مشخص نشده و از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و هر زمان که آموزش و پرورش کسری نیرو داشته باشد این امکان وجود دارد که از آموزش دهنده ها با تبدیل وضعیت به حق التدریس، استفاده کند.
باقرزاده گفت: تبدیل وضعیت به معنای استخدام نیست بلکه طبق فرآیندی استخدام باید از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از آن به دولت و سپس برای اجرا به سازمانها ابلاغ شود.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false