بیش از ۲۱ هزار هکتار از زمین‌های شهرستان دشتی آماده کشت گندم است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
بیش از ۲۱ هزار هکتار از زمین‌های شهرستان دشتی آماده کشت گندم است

به گزارش چغادک نیوز؛شیرعلی بهادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی اظهار داشت: در سال جاری ۳ هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی شهرستان دشتی زیر کشت گوجه‌فرنگی قرار گرفته که با توجه به برابری الگوی کشت همراه با برگزاری جلسات توجیهی با کشاورزان، سطح زیر کشت نسبت به سال قبل یک‌هزار و ۳۶۲ هکتار کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: در سال جاری سطح ۴ هزار و ۵۱۸ هکتار توسط کشاورزان کشت‌شده که سطحی بالاتر از سطح ابلاغی است در حالی که سطح ابلاغی کشت گوجه‌فرنگی در سال گذشته سه هزار و ۷۵۰ هکتار بوده که به علت عدم رعایت کشاورزان در کشت بی‌رویه عملاً ۵ هزار و ۸۸۰ هکتار سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی صورت گرفت که با مشکل عدم تنظیم بازار مواجه شدیم و کشاورزان نیز دچار مشکل جدی شدند.

بهادری بیان کرد: یا توجه به حاصل‌خیزبودن زمین‌های کشاورزی در شهرستان دشتی سطح زیر کشت صیفی‌جات بالغ‌ بر ۴۰۰ هکتار خربزه با عملکرد  تولید ۲۵ تا ۳۰ تن در هکتار و بالغ‌ بر۱۰ هزار تن برداشت بوده است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دشتی بیان کرد: در خصوص کشت هندوانه نیز شاهد کشت در سطح ۱۰۰ هکتار بوده‌ایم که با عملکرد میانگین ۳۵ تن در هر هکتار، حدود ۳۵۰۰ تن تولید هندوانه انجام شده است.

بهادری تأکید کرد: کشت کنجد نیز در ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان انجام و پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۵۰۰ تن از این محصول برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی گفت: در شهرستان دشتی دوهزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جهت کشت گندم آبی مهیا شده و پیش‌بینی می‌شود در ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشت گندم دیم انجام شود.

وی ضمن دعوت از کشاورزان جهت کشت محصول کلزا در شهرستان دشتی یادآور شد: کشت کلزا در سال گذشته به علت عدم بارندگی در شروع سال زراعی امکان‌پذیر نبود و فقط در حدود دو هکتار در شهرستان اجرا شد.

بهادری اضافه کرد: امسال با اقدامات صورت گرفته و توجیه کشاورزان برای انجام یک کشت خوب جایگزین دیگر محصولات که هم آب زیادی برای تولید نیاز داشته و هم با فروش در  بازار مناسب باشد کشت می‌شود.

وی ادامه داد: کشت کلزا یک کشت مفید و اقتصادی است و تاکنون میزان ۵۰ هکتار با کشاورزان قرارداد منعقد شده و بذر و کود مورد نیاز این محصول تأمین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

بهادری در پاسخ به این سؤال که نرخ کارکرد تراکتور و ادوات مربوطه بر چه اساسی محاسبه می‌شود، گفت: نرخ کارکرد تراکتور و ادوات مربوطه بر اساس تعرفه مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور برای سال زراعی مشخص می‌شود و با جلسه‌ای که در شهرستان با صاحبان تراکتورها و کشاورزان تشکیل شد محقق گردید بر اساس بافت خاک و سختی اراضی شهرستان کارکرد برای اراضی دیم هر ساعت ۳۵ هزار تومان و اراضی آبی هر ساعت ۴۰ هزار تومان تعیین شد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false