×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مناظره فعالان اصلاح طلب و اصولگرای استان درخصوص عملکرد دولت

به گزارش چغادک نیوز : مناظره فرهنگی در خصوص نحوه عملکرد دولت  در دفتر چغادک نیوز با حضور مبین کرباسی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و محمد میرزایی از فعالان اصولگرای استان بوشهر برگزار شد.

در ذیل متن کامل این مناظره که در تاریخ ۹۵/۱۰/۱۷ انجام شده است  را بدون دخل و تصرف در آن جهت تنویر افکار عمومی و قضاوت شما مخاطبین و آگاهی در خصوص دیدگاههای شخصیت های اصلاح طلب و اصولگرای استان بوشهر پیرامون دولت یازدهم حجت الاسلام حسن روحانی در طول ۴ سال، می بینید.

 

مبین کرباسی از شخصیت های اصلاح طلب استان بوشهر:

اول یک تشکر خیلی ویژه دارم بابت این که پذیرفتید و ما رو قابل دانستید در خدمت شما باشیم و تشکر می کنم از سایت چغادک نیوز که همیشه در این زمینه پیشتاز بوده و میزبانی این مناظره رابرعهده گرفتند؛ انشالله که حالا هم خداوند پاداش زحمات شما راچه در زمینه مادی و معنوی به شما بطور کامل دهد،ان شاء الله.

وظیفه ما این است که از این سایت حمایت کنیم چونکه این سایت تا آنجایی که امکان داشته است شهامت را به خودش میدهد و در لبه های پرتگاه خطرناک حرکت میکند و این را  می دانیم چقدر سخت است حرکت در این مسیر… میدانم چقدرفشار روی شماست، خوب به هرحال ارزشمنداست و انشالله که برای جامعه مفید باشد و باقیات صالحات باشد برای شما. انشالله خداوند همیشه آبروی شما ررا حفظ کند. در خدمتتان هستیم.

محمد میرزایی از شخصیت های اصولگرا و انقلابی استان بوشهر:

تشکر می کنم  از سایت چغادک نیوز که پنجمین مناظره استان را تدارک دیده اند. انشالله که بتوانیم در فضایی صمیمی و دوستانه مناظره ی خوبی را داشته باشیم و بتوانیم از آن استفاده کنیم .

عملکرد دولت روحانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا ایشان توانسته است به شعارهایی که وعده آن را می دادعمل نماید؟

محمد میرزایی:

بسم الله الرحمن الرحیم. بنده فکر میکنم اگر بخواهیم نگاهی به عملکرد دولت آقای روحانی داشته باشیم اول باید بپردازیم به این که ایشان چه وعده هایی را در موقع تبلیغات یا انتخابات ریاست جمهوری داده اند و چقدر در عمل به وعده هایی که دادند موفق بوده اند.

با توجه به این که ماه های پایانی عمر دولت یازدهم می باشد، من فکر می کنم یکی از عمده ترین دلایلی که آقای روحانی رای آورد وعده های اقتصادی ای بوده است که داده شد و به عنوان مثال در زمینه تحریم ، شکستن تحریم و این که هم چرخ سانترفیوژ ها بچرخد و هم چرخ اقتصاد و… شعار هایی را مطرح می کرد .

ازآنجایی که در اواخر دولت گذشته از لحاظ اقتصادی مردم در تنگنا قرار گرفته بودند، قیمت ها به صورت تصاعدی بالا رفته بود؛ نرخ ارز و دلار و خیلی از مسائل …و اجناس هم که  گران شده بود باعث شد دنبال کسی بگردند که اون فضای اقتصادی را بتواند بشکند و تورم را پایین بیاورد و بقیه ی مسائلی که عمدتا به تحریم ها بر می گشت .

شعارهایی که آقای روحانی مطرح کرد؛ اینکه آنچنان گشایش اقتصادی ای ایجاد خواهد کرد که کسی نیاز به این ۴۵ هزارتومان یارانه نداشته باشد، یا اینکه مثلا هم چرخ سانترفیوژ ها بچرخد و هم چرخ اقتصاد، باعث شد که ایشان رای بیارورد، منتها اینکه چقدر توانسته است به وعده هاش عمل کند تو این زمینه هم ان شاء الله در وقتی که در نظر گرفته شده است به آن خواهیم پرداخت.

 

عمده ترین دستاورد دولت در طول ۴ سال که وقت زیادی هم صرف آن شد و تمام توان دولت به خاطر آن صرف شد، مسئله برجام بود . ایشان ابتدا امید کاذبی به وعده های آمریکا داشتند و اینکه بتوانند طی ارتباط با آمریکا با مذاکره همه مشکلات را حل کنند و به امید اینکه مثلا ما یک بار برویم مذاکره کنیم همه قضایا حل خواهد شد و  به همین خاطر از آمریکا به عنوان کدخدا یاد میکرد.

با همچین دیدگاهی نسبت به استکبار جهانی و آمریکا  آبرو و مایه گذاشتند که این برجام به تصویب برسد؛ این به غیر از تسهیلات و دستاورد هایی است که از آن گذشتیم،خط قرمزهایی که رعایت نشد و می بینیم که عملا نه تحریم ها آنچنان برداشته شد، نه چرخ سانترفیوژ ها چرخیده شد که تعدادی از آنها  حدود ۵ هزار تا هم باقی ماند، منتها ۱۴ هزار چرخ سانترفیوژ از چرخیدن باز ماند.غیر از این که بتن ریخته شد در قلب راکتور اراک و “فُردو” اصلا تحقیقاتی شد و از چرخه تقریبا خارج شد.

دانشمندان هسته ای متلاشی شدند، منتها در زمینه اقتصادی ما می بینیم که بیش از ۱۵ هزار واحد تولیدیِ صنعتی یا تعطیل شدند یا اصلا هیچ بازدهی ندارند.

شرکت های بزرگی مثل پارس خزر ، پارس کروم، قند ورامین، شرکت بزرگ ارج و خیلی از کارخانه های بزرگ دیگر .که در زمینه فولاد ، کاشی ، چرم و زمینه های دیگر آمار دادند، که خیلی از این واحدهای تولیدی تعطیل شدند، خیلی ها بیکار شدند.

در خصوص وعده ی گشایش اقتصادی که میدادند و خودشان میگفتند که هفتصد هزار شغل ایجاد شده است؛ منتها آمارهای دیگر غیر از این را نشان میدهد ؛ این که خیلی ها بیکار شدند و خیلی ها هم کارشان را در این دولت از دست دادند باید  ببینند آمار بیکاری به جمعیت بیکاران افزوده شده است. این هم از این بابت میباشد.

منتها وقتی که می بینیم، در بقیه ی شعارهایی که مطرح می کرد تا به حال موفق نبوده است، در نهایت گفتند که برجام سایه ی جنگ را از کشور برداشته است و یا اینکه می گفتند هدف از مذاکرات اثبات دروغگویی آمریکا بود که تا قبل از این خلافش را میگفتند .

میگفتند که مثلا با کدخدا ببندیم راحت تر به نتیجه می رسیم؛ آقای روحانی شخص اوباما را مودب و هوشمند می یافت؛ آقای ظریف به وعده های جان کری اعتماد داشت،  منتها اخیراً به اشتباه خود اعتراف کرده است، بخاطر همین می بینیم که دستاوردی نداشتند در این زمینه و عمده ترین شعارهایشان که گشایش اقتصادی بود عملی نشد.

مبین کرباسی:

بسم الله الرحمن الرحیم . سوال شما سوال خیلی کاملی می باشد؛  یعنی وقتی ما میخواهیم یک دولت را بسنجیم مؤلفه هایی همچون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، روابط بین الملل را باید در نظر بگیریم و  بعد معدل کلی آن را باید گرفت که عملکرد دولت چه بوده است.

موضوع دوم این هست که ما باید ببینیم چه چیزی را داده یم  و چه چیزی میخواهیم. چه شرایطی را ایشان تحویل گرفت و چه چیزی را الان بعد از ۴ سال به ما تحویل می دهند؛ چون که این ها خیلی موضوعات مهمی می باشد که ما در چه نقطه ای بوده ایم و الان در چه نقطه ای هستیم؛ شما وقتی یه سنگی را از بالای کوه میخواهید پایین بیندازید؛ این سنگ حرکت میکند به ریزش، اینرسی اش طوری می باشد  که اول بایدآن را نگه داشت و بعد برداشت و سپس به سمت بالا حرکت داد.

در سال ۹۲ نظام به جایی رسید که دید در وضعیت اقتصادی و روابط بین الملل اگر بخواهد رو به جلو پیش رود تهدید های زیادی امکان دارد که از منطقه و خارج از منطقه برایش بوجود آید، پس تصمیم گرفت  تغییر رویکرد به وجود آورد.

آقای روحانی ۲ معضل خیلی بزرگ را همزمان با هم داشت؛ مثل زمان شاه عباس که در شمال غرب با دولت عثمانی بود و در شمال شرق و شرق نیز با همسایه های شرقی اش بود؛ که ابتدا یکی پس از دیگری خواست حل کند .

به نظر من ذهنیت اول آقای روحانی این بود که میتواند برجام را خیلی زوتر از این ها به نتیجه برساند که مثلا حداقل ۱ سال یا ۲ سال که از انتهای دولت آقای اوباما باقی است این به فاز عملیاتی برسد؛ تلاش ایشان این بود که حرکت منفی شروع شده را به نقطه صفر برساند و بعد آن را مثبت نماید.

آقای روحانی مجوز ها را از مقام معظم رهبری هم گرفته بودند؛ ایشان بحث رَوِش قهرمانانه کردند را در دستور کار داشتند؛ ایشان به هرحال تیمی که ما می توانستیم به عنوان بهترین تیم مذاکره کننده ی ایران باشد را چیدمان کرد؛  به هرحال اتاق فکر نظام ، کمیسیون امنیت ملی،  بیت  رهبری  و مقام معظم رهبری قطعاً اطلاع داشتند و همه طبق برنامه طرح ریزی شده عمل می کردند؛ وگرنه آقای روحانی که بدون اجازه نمی توانست کاری انجام دهد.

مضافاً بر این که ایشان به هرحال فرد معتبری است و قطعاً به ایشان اعتماد کامل وجود دارد ،چون که ایشان مربوط به امروز و دیروز نیستند؛ من بر این باورمی باشم؛ با توجه به اینکه  بارها مقام معظم رهبری گفته اند که من به آمریکا اعتماد ندارم؛ که درست می باشد، نباید فکرکرد که مثلاً آقای روحانی هم اعتماد داشته است؛ یا مثلاً فکر نکنید آقای ظریف از مسائل آگاه نبود، ایشان نزدیک ۲۴ الی ۲۵ سال سفیر سازمان ملل و  در روابط بین الملل بوده است .

 

به نظر بنده امضاء کردن یک تعهد یک موضوع است و اجرا کردن آن نیز موضوع دیگری است. یعنی ما همان اندازه که انرژی گذاشتیم که یک مبحثی  مطرح و امضاء شود چندین برابر آن باید انرژی بگذاریم که آن اجرا شود؛ چون که این امری طبیعی می باشد و دنیا بیهوده نمی آید به ما امتیاز دهد. چرا باید اینکارو کند؟… و باید گفت هیچ کس اینکار را انجام نمیدهد.

وقتی شما صاحب امتیازات و قدرتهایی هستید که نمی خواهید آن را به راحتی انتشار دهید؛. همین طور که الان ما انرژی هسته ای مان را به کسی نمی دهیم. چون که برای آن هزینه، انرژی و شهید داده ایم ؛ پس قسمت اجرایی برجام نیز همینطور است یعنی شما اصلا انتظار نداشته باشید که الان برجام امضاء شد آنها چوب لای چرخ مان نکنند، آن ها برنامه ها را خراب نکنند.

نه بلکه خراب میکنند و ما باید از این کاغذ نهایت استفاده را کنیم.ما باید همین کاغذ را محکم روی سرشان بکوبیم و تا آنجایی که امکان دارد باید گفت وظیفه تان بود که امضاء نمودید و انجامش دادید که آن هم نیاز به دیپلماسی دارد؛ من فکر می کنم که ما باید از این فرصت استفاده کنیم…. الان من از آقای میرزایی یک سوال دارم؛ ما اگر بخواهیم برجام را حذف کنیم، چه جایگزین هایی را برای آن داریم؟

چون که مذاکره سه نوع است، یکی از آنها مذاکره برحسب مواضع می باشد که شما منافع را  از بین می برید و مواضع را به دست بیارید، یک نوع مذاکره ، مذاکره منافع می باشد که طی آن شما مواضع را از دست میدهید که منافع را به دست بیارورید، یکی دیگر هم این است که ما بین است یعنی شما هم مواضع را حفظ می کنید، هم منافع را …

بحث من این است که ما در دولت قبلی بر مواضع ایستاده و منافعی را از دست دادیم، بعد به این نکته رسیدیم که نباید چنین حالتی باشد که هم مواضع باشد و هم منافع؛  به هر حال مذاکره داد و ستد است که باید چیزی داد و یک چیزی گرفت؛ البته قبول دارم تا الان ایران تمام تعهداتش را انجام داده است و به آن هیچ شکی نیست که آمانو هم این موضوع را بارها و بارها گفته است.

یعنی خدا را شکر در این زمینه فرهنگ و اخلاق ایرانی ها ثابت کرده است آدم های پایداری هستند؛ بحث ما این است که باید رو این کاغذ و امضاء پافشاری کنیم و آن را باید در سرشان زده و به رخشان کشاند و این که ما برای  این امضا کردیم و باید انجام بدهیم و میدانم که انجام هم نمیدهند؛ ما پنجاه درصد از هفتاد درصد هم بتوانیم انجام بدهیم ما هم کار خودمان را کردیم. من سوالی که از آقای میرزایی و دوستانی که از برجام انتقاد دارند این است که  اگر برجام حذف شود چه جایگزینی برای آن دارند ؟

محمد میرزایی:

حالا بحث به موضوع برجام کشیده شد که مطمعنا اگر عملکرد آقای روحانی بخواهد نقد شود یا تایید شود مشکل اصلی فکر میکنم همان قضیه برجام است؛ چون این برجام را به نتیجه نرسانده اند؛ اولا این که این یک حق طبیعی ما و همه ی کشورهای عضو (NPT) می باشد.

در ماده چهارم (NPT) آمده است؛ هر کشوری که جزو این پیمان باشد هرچقدر که میخواهد می تواند غنی سازی کند؛ هرچند درصد می تواند غنی سازی صلح آمیز داشته باشد و با هر دستگاهی که میخواهد کارش را به پیش ببرد؛ منتها ما از این حق محروم شدیم.

غنی سازی ۲۰ درصدی که ما به آن رسیده بودیم توسط تیم شهید شهریاری که برای گِرَم به گِرَمش زحمت کشیده بودند و آن را به ۴۱۸ کیلوگرم رسانده بودند آن را بطور کامل حذف کردند؛ نزدیک یازده هزار کیلو، یازده تن اورانیوم غنی شده از کشور خارج شد و  به سیصد کیلو رسید؛که آن هم معادل ده بمب اتم بود که این هم  یک ظرفیتی برای کشور بود .

بعضی کشورها میترسیدند که مثلا نکند ایران بخواهد بمب اتم استفاده کند؛ که آن هم کامل از بین رفت، تاسیسات اراک که کامل بتن شد، تاسیسات فردو هم از رده خارج و تحقیقاتی شد؛ یعنی در واقع تقریبا جمع دانشمندان هسته ای مان هم متلاشی شد که خودشان، غربی ها و همکاران شهید احمدی روشن نیز این موضع را اذعان کرده اند .

من خودم شخصا با مهندس……………..صحبت میکردم ،این فرد کسی بود که اصل غنی سازی، بودجه اش و در واقع کلید روشن خاموش کردن آن دست خود ایشان بود که الان در سازمان اوقاف به عنوان مشاور مشغول کار است؛ آن دانشمندان اصلی که غنی سازی ما را رسانده بودند به درجه سه و نیم و بالاتر. الان یکی از آنها در مترو، دیگری در  اداره ی آب و فاضلاب شاغل هستند .

در واقع توانستند جمع دانشمندان هسته ای ما را متلاشی کنند؛ و فقط ما می توانیم طی این پانزده سال و سالهای مختلفی که وجود دارد، اجازه نداریم از نسل جدید سانترفیوژ ها استفاده کنیم ، فقط از قدیمی ترین و ابتدایی ترین آن می توانیم استفاده کنیم؛ که تا پانزده سال هم این نسل جدید دانشمندان هسته ای ما دیگر از کار افتاده و  بازنشسته شده اند.

منتها دشمن چه امتیازاتی را  به ما داد؟ یه سری امتیازات و وعده های شفاهی که بعدا جناب آقای ظریف مخفیانه اذعان کردند اشتباه کردم که به وعده های جان کردی اعتماد کردم؛ و نی آمد صادقانه با مردم این را  بیان کند ،در واقع ما آن حقی که داشتیم در (NPT) از ما گرفتند؛ تا قبلش در مذاکرات ژنو  در همین دولت به سوخت پنج درصد راضی بودند منتها همین هم به سه و نیم درصد رساندند؛ یعنی از امتیازاتی که قبلا به ما داده بودن عدول کردند و تعداد زیادی که آمدند زیر ساخت های ما را نابود کردند و نه تنها سانترفیوژها بلکه حتی کابل کشی ها، پمپ های خلع و برق کشی و همه لوله های گاز  را جمع کردند؛ خوب عرضم به خدمت شما این همه امتیازات نقدی که از ما گرفتند چه شد؛ قرار بود ثمره آن لغو تحریم ها شود؛ …. حالا شما میفرمائید جایگزین یا آلترناتیو این چه می باشد؛

من می گویم این درست است که مقام معظم رهبری اجازه مذاکره را فرمودند با این که از اول هم می گفتند نه، اعتماد ندارم چندین بار هم گفتند و گفتند اگر خرشان از پل گذشت بعد میاند به ریش شما میخندند …. از آنها تعهد مکتوب بگیرید، باید  اتحادیه اروپا و رئیس جمهور آمریکا تعهد مکتوب  دهد یعنی می شد این مذاکرات را در یک ظرفیتی هم برد که رهبری هم فرمود ظرفیت فکری مردم هم بالا می بر د. چون که می دانست که به آمریکا نمی شود اعتماد کرد.

رهبری فرمودند که این خط قرمزها رعایت شود که رعایت نکردند؟ مقام معظم رهبری سال گذشته فرمودند. وزیر امور خارجه، یعنی آقای ظریف به من گفتند: ما متاسفانه نتوانستیم بعضی از این خط قرمز ها را رعایت کنیم. که در واقع اعتراف خود آقایون می باشد؛ که اگر جایگزینی قرار بود برای این باشد به این معنا است که شما می خواهید ۱۴ هزار سانترفیوژ را که یادگار امثال شهید احمدی روشن و شهریاری ها و بقیه ی شهدای هسته ای می باشد این ها را میخواهیم از بین ببریم.

فرض کنید ما در مرحله اول سه هزارسانترفیوژ را از رده خارج می کنیم شما هم بیایید مثلا این قسمت از تحریم ها را بردارید درست است؟ بعد میرویم فلان جا را بتن می ریزیم شما هم بیاید این تحریم ها را لغو کنید. ما می آییم مثلا فرودو را از رده خارج می کنیم ، می کنیمش تحقیقاتی شما هم بیایید چه کار کنید؟ شما هم بیایید این قسمت از دارایی های ما را که بلوکه کردید به ما باز گردانید.

خوب وقتی این مسائل را انجام ندادند که مرحله به مرحله، فقط عجله که حالا اخیرا هم اخباری است که میگویند هرکجا آقای ظریف می خواستند روی خط قرمز حضرت اقا پافشاری کند آقای حسین فریدون که نمی دانیم نقش ایشان چه بوده  است آنجا چون آقای حسین فریدون از همه چیز افراد مختلفی که در جاهای مختلف…. آقای فریدون در مذاکرات مرتب می گفته است  که بگذر از این و با عجله ی زیاد این و تصویب کردند ، خوب نتیجه اش همین می شود ، آقا من می گویم که اشکال ندارد که مذاکره  شود.

آقا هم به این ها اجازه داد و اجازه دادند که مذاکره صورت بگیرد منتها خوب با رعایت آن خطوط قرمز ، حالا این خطوط قرمزش فکر می کنم صحبتهای حضرت آقا هم داشته باشد  مثل همان جملاتی که حضرت آقا فرمودند اگر همراه آورده باشم ……؛ به هرحال منتها خُب اون خطوط قرمز وقتی رعایت نشد ثمره اش این میشود که الان هم قانون IFA مجددا تحریم تمدید  شود ، خود آقای ظریف هم همین امسال خرداد در مجلس گفت که بله اگر این اعمال شود این لغو برجام است .

تا حالا هم چند بار لغو برجام کردند؟…. من عرض میکنم خدمت شما. پارسال ۲۶ دی تقریبا… ۲۶ دی سال ۹۴ برجام تصویب شد دیگر رسمی. به قول بعضی ها ساعت ۱ بامداد ۲۷ دی. همان بامداد ۲۷ دی یعنی فردای تمدید آن آمدند ده نفر از افراد حقیقی و حقوقی کشور ما را تحریم کردند.

یه یک ماه و  چند روز بعد، یعنی فکر کنم اول بهمن ۹۴ بود آمدند قانون ویزا را بر ضرر ما آمدند این هم تصویبش کردند. این یک نقض بعد می باشد. در آن زمانی که آقای ظریف زیر پرچم آمریکا دقیقا زیر پرچم آمریکا ایستاد و عکس گرفت زیر پرچم شیطان در همان روز آمدند دو میلیارد دلار از اموال ما را بالا کشیدند به چه حق… به چه جرمی؟ به جرم اینکه یک جوان لبنانی سی و چند سال پیش تیپ تفنگداران آمریکایی در بیروت را منفجر کرد ! ایران باید ثمره اش را بدهد ،  این هم دو میلیارد دلار. و دیگه کلی از افراد حقیقی و حقوقی دیگری که تحریم کردند.

تا اینکه اخیرا هم قانون IFA بود. یعنی نقض برجام بارها صورت گرفته است  اما از طرف ما هیچ گونه عکس العملی نداشتیم. خُب این مشخص است دیگر برجام فاتحه اش خوانده شده است. وقتی فاتحه اش خوانده شده مجبورهستند بیاییند مظلوم نمایی کنند یا مثلا برای انحراف افکار عمومی بگویند ما هیچ قدمی برنداشتیم مگر اینکه در مسیر فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است. درصورتی که فرمایشات حضرت آقا همه بارها شنیدند. نه اعتماد داشت و بعد نه اینکه بدون خط قرمز گذاشته بود.

می فرمودند که خط قرمز ها را رعایت کنید. تعهد مکتوب باشد. این چندتا خط قرمز را مراعات کنید. بعد بروید مذاکره کنید. بعد بروید به نتیجه برسید. نشود که مثلا طرف زیر تعهداتش بزند. بارها هم می فرمودند الان دارند حرفایی میزنند که این تحریم ها ساختارش حفظ میشود. چنان که جان کری گفت، اوباما گفت، افراد دیگه گفتند ، به اسرائیلی ها قول دادند. به قول خودشون با مشورت اسرائیل این را تصویب کرده بودند.

منتها خُب همه ی اینها را رعایت نکردند الان میگویند ما هر قدمی برداشتیم در همان مسیربوده است. حضرت آقا فرمودند وارد جزئیات نمی شوند…؛ واقعا گفته است . از کلیات حالا دفاع می کرد مذاکرات با حفظ خطوط قرمز منتها دیگر آنها متاسفانه رعایت نکردند ثمره اش این شد برجام… خیلی بهتر از این میتوانست کار شود. حتی در مجلسی که کمتر از بیست دقیقه برجام را تصویب کردند که من فکر میکنم اقا خیلی امید داشت در مجلس بهتر بررسی شود منتها خب آن ها هم دیگر سریع السیر آن را تصویب کردند و باز مجددا این اجازه را به دولت دادند منتها خُب الان ثمره اش را می بینیم.

نزدیک به یکسال تحریم ها چه می شود؟ برداشته نشده ،، خود آقای …………………. اذعان کرد که تقریبا هیچ دستاوردی برای ما… رئیس جمهور اتریش گفت. گفت سوئیس هنوز باز نشده است. خط لوله ی…………….. که قرار بود از پاکستان – هند بگذرد را ، رئیس جمهور پاکستان عذرخواهی کرد گفت به خاطر تحریم ها نمی شود ، سفارت کره ی جنوبی میگوید ما نمی توانیم پول انتقال  دهیم به سفارت شما نمیدانیم چه کار کنیم. اخیرا حتی قطع گاز ترکمنستان را هم به همین ربط میدهند. خُب این می شود خسارات محض. چیزی که حضرت آقا اول سال به آن اشاره کرد که این خسارات محض داره رقم می خورد. متاسفانه کار به این جا کشیده شد الان که شما میفرمائید مثلا ما باید این روا بکوبیم در سر اوباما و از دیپلماسی استفاده کنیم به رُخشان بکشیم آنها که اصلا کاری به این ندارند. الان نقض برجام که کردند تو همان قطعنامه ۲۲ – ۳۱ آمده. اگر ایران هم  شاکی  شود چه ما شاکی  شویم چه دیگران شاکی  شوند ما محکوم هستیم. یعنی دقیقا میتوانند بعد یک ماه مجددا همه تحریم ها را برگردانند و چه کسانی  مثلا حاکم هستند و قضاوت میکنند در این زمینه؟ خودشان. خُب معلومه آن هفت – هشت  کشور که بودند عمده ی قدرت دست خودشان است دیگر . اتحادیه اروپا… دو سه کشور اروپا خود آمریکا این ها همه با هم یکی هستند یک چین و روسیه می ماند.

جالبه این است که در این زمینه قطعنامه ۲۲-۳۱ گفتند که در اینجا حق قانون وِتو هم برداشته می شود. یعنی یک وقت چین و روسیه بخواهند وِتو  کنند ، نه خیر. یعنی این ها هروقت دلشان بخواهد این تحریم ها را هم دوباره برمیگردانند.

مبین کرباسی:

عرضم به حضور شریفتان که بنده می خواهم اینطوری خدمتتان عرض کنم که تاریخ نشان داده که سازمان ملل ماده های زیادی می نویسد ولی وقتی میرسید به عمل…بله. این قانون جهانه . با واقعیت ها باید طرف باشیم. چانه زنی بعد از دیپلماسی هم مهم است . من چیزهایی که از صحبت های آقای میرازیی متوجه شدم ایشان با بحث مذاکره مخاصمه ندارد و می گوید مذاکره بد انجام شده است.

درست است اقای میرازیی؟ (اقای میرزایی: دقیقا) خُب خدا را شکر. در خصوص حرفهای ایشان … خوب ایشان خودشان آموزگار، معلم و مدرس هم بودند ودیدند ؛ ما وقتی به یک نفر یک چیزی را یاد میدهیم. یا آن نفر یک چیزی را یاد میگیرد، این دانش نهادینه شده. خدا را شکر دانش انرژی هسته ای در ایران بومی شده.

یعنی ما این علم را الان داریم. درسته به قول ایشان ، دوستان… من نمی خواهم چیزی را تایید یا رد کنم. ایشان بر این باورند پخش شدن و آن کارایی را دیگه ندارند دانشمندان ما ، ولی خُب دانشمندان که هستند . حالا هر روز یا روزگاری خدای نخواسته اتفاقی افتاد فورا جمع میشوند باز میشود این ها را برگردانند حالا دو ماه ، سه  یا چهارماه  ولی می شود این ها  را برگردانند. این چیزی نیست که ما از هیچ شروع کردیم.الان ما می توانیم.

پس به نظر من از آن قسمت شما نباید زیاد نگران باشید. منافعی که الان وجود دارد ما باید یک خورده شرایط منطقه و جهانی هم در نظر بگیریم. حالا آقای دکتر روحانی یا دکتر ظریف کم تجربه نیستند اگر برفرض اینکه ایشان یک مقدار عجله کرده حالا این  را باز من قبول ندارم این را… ایشان یک مقدار  سریع عمل کرده است  خُب ببینید شما در آن طرف قضیه ما ،هنوز اتحاد سازمان ملل به این نقطه نرسیده بود که انگلستان ازآن جدا شود. این فاجعه است  .

این یعنی این که دنیا دارد به سمتی برمی گردد که ما دوباره به دولت های فئودالیسم داریم برمی گردیم. شما ببینید اتحادیه ی اروپا دارد از هم می پاشد. بعد از انگلستان احتمال اینکه شما بروید فرانسه خانم………… درمیان هست. اگر خانم…………… برگردد خوب اینجا هم باز میشود.حلقه ی بزرگی است اگر فرانسه از آنها جداشود. آلمان تنها می ماند.

هلند هم باز مشکل دارد. درسته رای نیاورد ولی باز مشکل داریم… عرضم به حضور شریفتان. و اوباما. اوباما هم به هر حال در امریکا … نمی گویم حالا صداقت عمل ولی لسانی آمد برای اینکه من می خواهم مذاکره کنم. من می خواهم با گفتگو مشکل را حل بکنم. این فرصتی بود.

آیا عمل میکند یا خیر. پس من بر این باورهستم که اگر یک زمانی فشردگی بود اگر یک زمانی دوستان سعی می کردند که زودتر به نتیجه برسند برای این بود که میخواستند قسمتی از پخش اجرایی برجام در همین دولت فعلی باشد. که متاسفانه نشد. به هرحال ما با فرضیه اقای ترامپ روبرو هستیم که معلوم نیست چه فضایی رو در دنیا میخواهد به وجود بیارورد.

پس  به آن ور نگاه کنید و این که به هرحال داخل کشور فشار بود. ما می خواستیم سریعتر فشار را برداریم از روی این مردم. این هم یک واقعیتی می باشد.ما گزینه ای غیر از این مذاکره نداشتیم. چون اصلا ما قصد برابری و رویارویی نداریم با دنیا.

جمهوری اسلامی همیشه دفاع کرده. هیچوقت جمهوری اسلامی به فکر خدای نکرده حمله یا تخاصم که نبوده پس با این دیدگاه ما ، دوستان یه زحمتی کشیدند. حالا بله کم و کسری هست. بالا و پایین هست. خودشان هم میگویند ما بعضی جاها… انسان های عادلی هستند…

اما بعضی جاها ما یک اشتباهاتی کردیم. این هم باز از صداقت است. خیلی خوب میباشد . ولی من فکر میکنم که ما بیایم یک کاری کنیم. اگر برجام را برداریم و سال ۹۲ ادامه پیدا میکرد به کجا میرسیدیم؟ اگه این برجام را گذاشتیم کما این که سوئیس   باز شده ولی بانکها میترسند بیایند.

آمریکا در ده نوبت زیر صد میلیون دلار به ما پول داده است. آن هم در هواپیما که کنگره دادند رفت بالا. شما چرا دارید این پولها را میدهید؟ بحث به ایران دارید میدهید؟ ما در خیلی از جاها به هرحال نفت ما الان مستقیم  پول ما دارد وارد کشورمان میشود. دربانک ثالث نمیرود. ما قبلا این مشکل را داشتیم که پول نفت هایی که می فروختیم در بانک های مالزی باید میرفت پولش یا در کشور ثالثی میرفت.

من میگویم باید از این فرصت استفاده شود وایرانی ها پایبند بودیم به حرفمان. ما کاری که باید انجام  دهیم و تعهداتی که دادیم تا اخرین لحظه رفتیم. حالا اگر دنیا انجام نداده به هرحال دنیا حسابی هست و کتابی. اینها ثبت میشود. تا الان هرچه گشتند یک نقطه منفی از ما پیدا نکردند هر جا رفتند یک بهانه ما دستشان ندادیم. عمل واقعی کردیم. این اخلاق مداری مامی باشد خیلی خوب است. ولی خب واقعیت را باید بپذیریم.

همه ی دنیا تا لحظه ی آخر دشمنی شان را ادامه میدهند. تا لحظه اخر کارشکنی خواهند کرد و این ما هستیم باید با هنرمان با تیزهوشی مان با فراست مان یک جوری اینها را به سر مقصد منظور برسانیم. به هرحال الان به نظر من ایران در منطقه صاحب قدرت می باشد. از همین قضیه میشود استفاده کرد. در معادلات. این برجام حالا حالا ها باید برود پای میز مذاکره. حالا حالا ها باید مورد بحث قرار گیرد.

درمورد آن قضیه که ایشان فرمودند مرحله به مرحله من فکر میکنم همین طوری بوده است. ولی درعوض هرمرحله ای یک مبلغی پول آزاد شده است. نفت ما فروشش آزاد شده است . ما الان به ظرفیت سه میلیون رسیدیم. این خیلی عالی می باشد. با این بحث را تمام میکنم که در بودجه ما (حالا می رسیم به بحث اقتصادی) ما اگر بشکه ای ۸۵ دلار  شود ۳ میلیون و پانصد هزار بشکه در روز، تازه به نقطه ی سرتاسر بودجه میرسیم.پس ببینید ما از حرکت هشتصد هزار تا آمدیم در سه میلیون و پانصد. این نکات مثبت هم دارد. برجام نکات مثبتی هم دارد. من به نظرم اتحاد ملت می خواهد.

مردم می خواهد. دولت می خواهد. پشت سرهم همین را بروی جلو. مگر راه دیگری باشد. واقعا راه دیگری است. مسیر دیگری است؟ و بازهم بحث  را تمام میکنم با این نکته که… عرضم به حضور شریفتان. حالا باز مسیررا گم کردیم داخل برجام…

محمد میرزایی:

عرضم به خدمت شما اینکه اقای کرباسی فرمودند حالا حالا ها باید ادامه بدهیم تا کی؟ ۴ سال دولت اقای روحانی تمام شد و معلوم نیست ایشان مجددا رای بیاورد با توجه به این وعده هایی که داده است. نتوانست به آن عمل کند. هزار وعده و آن یکی عمل نکند. بعد اقای روحانی یاد دارم دیگر. میگفتند ما قبلا هر روز یک تحریم داشتیم بعد از برجام یا پسابرجام هر روز ما یک گشایش داشتیم. این جای شکرگذاری می باشد.

گفتند آفتاب تابان برجام هست یک عده چشمهایشان نمی بیند. این نعمت گذرا می باشد شکر نعمت اگر نکنید ناسپاسی کنید کفران نعمت است. عذاب نازل میشود. و این که عرض من به خدمت شما برجام را کردند فتح الفتوح. بعضی ها بالاتر از خط خرمشهر آن دانستند که اصلا یک مقایسه بود.

چرا که خرمشهر را کاملا با تکیه بر نیروی بومی رزمندگانمان حقمان را از دهان شیر به قولا گرفتیم. منتها خب الان چه؟ امتیازاتی که ما دادیم و تبدیل شده به خسارت محض. کجاست آن هرروز گشایشی که رئیس جمهور ازآن دم میزنه خُب هر روز باید یکی از آن را بگویند. از این بابت نباید دلارهایی که قبلا مثلا اعتراض می شد چرا رسیده به سه هزار و ششصد – هفتصد از چهار هزارهم رد شود. مرتب حساب داشته باشد.

خیلی ها آمدند خوشحالی کردند در خیابان ریختند چند سری هم آمدند که دیگر نمی آیند. الان هرچقدر برجام را مجددا دنبال یک برجام دیگری هم تایید شود بهتر از آن هم تایید شود دیگر نمی آیند چون فهمیدند این همه در خیابان آمدند جشن و پای کوبی راه انداختند یک هزارتومانی را با یک دلار کنار هم میگذاشتند حالا باید چهارتا را باید کنار یه دلار بگذارند.

می بینید حالا بعد از چهارسال ثمره اش هیچ شده است. گشتیم و گشتیم و ظرفیتی که کشور در این سالها از دست داده ایم و کلی کارخانه ها که طبق بعضی از آمارها شصت درصد کارخانجات تولیدی کشور حالا چه تولیدی صنعتی و واحدهای دیگر یا تعطیل هستند یا نیمه تعطیل بقیه نیز کمتر از پنجاه درصد فعالیت میکنند.

خُب این همان اشاره ای است که عرض کردم چرخ کارخانه ها از حرکت ایستاد درکنار چرخ سانترفیوژ ها. الان باید سوال کرد از آنها ، ۴ سال زمان کمی نیست که گذشت و عملا ما خیلی از آن موارد… الان هم میفرمایید حالا حالاها باید این را پیگیری کنیم. پیگیری بنظر شما فایده ای دارد در این زمینه. حالا آقایان میگویند ما فشار ایمیلی وارد میکنیم. این فشار ایمیلی چقدر میتواند مصداق داشته باشد که اخیرا هم خُب بعضی از آقایان غیبشان زده شده است. پاسخگو هم نیستند و هرچه دنبالشان میگردند نیستند .

مثلا قبلا می آمدند این ها را ماست مالی میکردند ماله کشی میکردند توضیحاتشان را ارائه  دهند.خودشان فهمیدند آمریکا دبه کرده است میدانند که منطقی که بر دنیا حاکم می باشد یک منطق قانون جنگل هست.آمریکا میگویدبرای حمله به عراق مجوز شورای عالی امنیت ملی گرفت،، نگرفت.

الان عربستان به یمن حمله کرده کسی هست جلویش بگیرد؟ نه خیر.گذاشتند عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل. کسی هم ازآن سوال نمی پرسد. منتها در ایران به خاطر اینکه فلان زندانی حالا راست یا دروغ میگوید اعتصاب غذا کرده کسی که حامی و تروریست ها هم هست برایش کمپین تشکیل دادند. تازه میخواهند ایران هم محکوم کنند. فشار هم وارد کنند.

فشار حقوق بشری. کاری به جاهای دیگه هم ندارد. ما اینها را باید بدانیم دیگری. وقتی که رئیس جمهور امریکا هوشمند و مودب می یابند باید پاسخ دهند چه شد آن مودب بودنشان. همش تهمت علیه ایران. همین که مثلا تحریم ها ادامه پیدا کند اینکه حتی نتوانند یک دموکرات هم نمیامد که همین قانون ISA را که تمدید کردند… تحریم ها را تمدید کردند…

یک نفر از آنها هم نیامد که ابراز مخالفت کند. هم آن ها یکسان همسان باهم علیه جمهوری اسلامی. حالا در این زمینه بعضی ها دنبال برجام ۲و ۳هم هستند که آن حالا مصیبت دیگر هست. که برجام ۱ به ثمر ننشسته است… خب دیگر با چه زبانی دشمن بگویدکه ما برجام را نقض کردیم. دولت باید بیاید یک اقدام متقابل انجام دهد نه پیشران هسته ای که یک چیز فرمالیته آن هم سه ماه زمان برایش اعلام کنند که این حق مسلم ما بوده در این زمینه است.

اصلا هیچ نقض برجامی هم حساب نمیشود. آنها نقض کردند ما نباید نقض کنیم؟ یا حداقل در این زمینه بیایم قسمتهایی از سانترفیوژهایمان را برگردانیم؟  یا کارهای دیگرمتقابلا انجام بدهیم. نه خیر. وقتی موضوع انقلابی نباشد دشمن هم فشار وارد میکند و میداند که این دولت مرتب دارد امتیاز میدهد و نسبت به نقض برجام هیچگونه حساسیتی نشان نمیدهد.

قاطع نیست. آنها هم باز مجددا فشار وارد میکنند و میگویند همین جا جایی هست که ما باید فشارهایمان را اضافه کنیم تا به نتیجه برسیم. بخاطر همین ما اگر بگوییم حالا حالا ها ما باید دنبال این باشیم و فشار وارد کنیم فایده ای ندارد به نظر من. اینکه از هوشیاری مثلا رئیس جمهور یا وزیر امور خارجه صحبت شد که اینها آدم های کارکشته ای هستند مُنتها خُب اینها انسان از بعضی هایش تعجب میکند که خُب چرا این هم ضرباتی که ما خوردیم از اعتماد به امریکا از دوران مصدق تا الان… الان در جهان می بینیم. هم وضعیت مُرسی را دیدیم. هم وضعیت اردوغان را دیدیم ،هم جاهای دیگر… چرا به این دشمن مثلا اعتماد شود. باآن ها قدم بزنند. زیر پرچمشان عکس بگیرند.

بعدهم به وعده هایشان عمل نکنند و نیایند صادقانه این را به مردم بگویند. در لفافه بگویند. در جای مخفی  ، مثلا بعضی از اعضای کمیسیون امنیت ملی در مجلس این را اعلام کردند. نمی آیند شفاف بگویند که بله. دشمن، یک دشمن مکار و حیله گر بوده است. یک دشمن دروغگو بود. چرا خانم  بندی شرمن به ما می گفت این اهانت ها را می کرد که دروغ جز دی ان ای ایرانی ها می باشد. ما نمی گوییم آمریکا اصلا اساس دولتش به قول امام تروریست به ظاهر دولتی می باشد و دروغ و کلک اصلا جز برنامه و سیاست هایشان است.

این را مثلا ما حتما باید اعلام کنیم با زبان رفاه هم اعلام کنیم که دشمن بفهمد. متوجه بشود. مُنتها خُب تو این زمینه ما می بینیم آقای ظریف حتی برجام را یا نخوانده و ندیده آن موارد را یا اطلاع ندارد. یا اینکه عمدا داردصحبت میکند در این راستا و شفاف نیست. چرا در مجلس میگوید ما اصلا تعلیق نداریم. بحث لغو تحریم هاست. در صورتیکه چهار بار کلمه تعلیق در این برجام گنجانده شده بود. چرا مثلا چهاربارش را ندیده یا نمی خواهد ببیند.

بعد اقای نعمتی که در بحث برجام در کمیسیون برجامی که تشکیل شد و ده ها ساعت وقت گذاشته شد، چندین روز  کار کارشناسی هم شد مُنتها خُب مجلس کمتر از بیست دقیقه اهمیت نداد به این کمیسیون برجام اما وقتی آقای نعمتی که چشمک میزد به اقای ظریف عکس آن هم انداختند با ایما و اشاره ، کلاً از اقای ظریف حمایت می کرد. الان اخیراً پشیمان شده است. یکی از چندین نفری که پشیمان شدند. می گفت که خودم چند بار از آقای ظریف پرسیدم که آیا این تحریم ها کامل روز اول برداشته و حذف میشود یا نه. گفت بله. سه بار به من گفت که بله روز اول. منتها الان خُب یکسال و نیم دارد میگذرد

بخاطر همین من فکر میکنم این ها خیلی هم این نیست که ما آنها را هوشمند ببینیم. چون هوشمند شخصی است که از همه ی امکانات استفاده میکند. امریکایی ها حالا طبق یه نقلی هشتاد نفرحقوقدان با خودشان اورده بودند. هشتاد نفر حقوقدان که بتوانند این برجام را طوری ببندند که هیچگونه از لحاظ حقوقی کسی نتواند ازش استفاده کند. منتها خُب روالشون این بود که سریع تصویب کند.

اینجا کوتاه بیایند ما قول دادیم. رئیس جمهور وعده ی صد روزه اش… که حالا صد روزآن سر رسید… وعده داده. اینجا سخنرانی دارد. می خواد گزارش عملکرد دولت بدهد. اینجا حتما تا یک قسمتی از آن در ژنو تایید شود ، اینجا در لوزان. مثلا و جاهای دیگر. همین مرتب این عجله کردند ها یا این که ماست مالی کردند ها باعث شد که همچین برجامی برروی دست ما بماند.

خیلی از موارد نقض هست دیگر. حالا بعضی از جاها می بینیم که این نشانه ی هوشمندی نیست که منفذهای زیادی را دارد این برجام. ما قطعنامه ۲۲-۳۱ که همه ی قطعنامه های تحریمی گذشته را یکجا جمع کرده . الان میدانیم که مثلا فرض کنید بحث موشک بالستیک یا خرید و فروش اسلحه که یکی ازآن هشت سال  و یکی دیگر پنج سال فرصت دادند اگه این را بدانند ایران نقض کرده حتی آزمایش موشکی بالستیک بعضی هایش مثل سجّیل مثل شهاب اینها خُب قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارند از دیدگاه آنها ما نساخته ایم برای بمب اتم منتها قابلیت حمل کلاهک دارد اینها مثلا اگه آزمایش  شود طبق زمینه ی B قطعنامه ۲۲-۳۱ نقض برجام می باشد.

درجا میتوانند شاکی  شوند از ۳۰ تا ۳۵ روز مجددا همه تحریم ها را برگردانند چون این طور تصویب کردیم متاسفانه. و خیلی از منافذ دیگری که هست که حالا این را بخواهیم ذکر کنیم کار به درازا میکشد.. خُب این ، من فکر می کنم اصلا هوشمندانه هم تصویب نشده این برجام چون نقدهای فراوانی درموردش می باشد. منتها خُب آنهایی که این هشدار ها رو میدادند کسانی که علمی هم بحث میکردند تخصص شان همین بود منتها خب اینها  را با عنوان دلواپسان و کاسبان تحریم متهم میکردند و حرفشون را نمی شنیدند.

الان هم که حرفشان ثابت شده در این طرف و میدانند که مثلا دشمن از همین نقاط ضعف دارد استفاده میکند ولی من فکر میکنم خیلی هم هوشمندانه تهیه نشد برجام   ، متاسفانه که همین هم بخواهند لغو کنند دوباره.

کرباسی:

عرضم به حضور شریفتان که اگر ما در سال ۹۲ آن روند مذاکرات را شروع نمیکردیم و تحریم به قطعنامه بعدی میرسید تقریبا نصف میشد فروش ما از هشتصد هزارتا میرسید به چهارصد هزار تا… وقتی رسید به چهار صد هزارتا همان برنامه تحویل نفت که بسیار می توانست برای جامعه ما خطرناک باشد. پس گفتم ما قید زمان لاجرم باید اینکاررا میکردیم. یعنی باید کاری میکردیم که در اسرع وقت بهترین نتیجه را بگیریم.

این خیلی موضوع مهمی می باشد. چیزی که من الان دارم در موردش بحث میکنم این هست که شما با موضوع مذاکره موافق هستید با ساختارش بحث می کنید، افرادش و اینکه نوع اجرای آن. ببینید من یه سوال کردم دوبار بازهم خدمتتان عرض میکنم. شما اگر بودید در مذاکره زمان چهارساله ای که را به اتمام برای اقای اوباما و اینده اش هم معلوم نیست و هرچیزی دیگری به هرحال… همین که آمده و انجام داده…

ما این را یادمان باشد اقای اوباما به هرحال (مجری: در کلام شما… البته روحانی و اوباما تقریبا دارند باهم تمام میکنند .چون اقای اوباما همین ماه آخر است که رییس جمهور می باشد . آقای روحانی هم یه سه چهار ماه بعداز آن تمام می شود.) درست است … می خواهم این را خدمتتان عرض کنم خب حالا اگر این نباشد ما چه کار باید میکردیم؟ اصلا بنده با حرف شما مخالفتی ندارم. چون شما می گویید یک قدرتمند نقض کرده من هم می گویم نقض است .

هم نقصه هم نقضه. من می خواهم بگویم حالا به این نتیجه رسیده که تیم ما بوده. این تیمی بوده که به هرحال ما چیده ایم و رفته صحبت کرده است به این نتیجه هم رسیده. خب حالا ما باید چه کار کنیم؟ اگر با کلیتش موافق هستید که هستیم، در جزئیات مشکل است خب ،آیا تیم چه کسانی باید می رفتنر جای آقای ظریف؟ این یک موضوع. دو: آلترناتیو چه می شد. اصلا ما میگوییم کلا خیانت شده یا دارند میکنند که دارند میکنند چون برنامه شان این می باشد که به بهانه برجام ما را متوقف کنند که حرفتان درست. خب حالا باید چه کار کنیم؟ بحث من این می باشد.

ما الان آلترناتیو مان چه چیز است. این سومین بار میباشد که من دارم از شما میپرسم. از شما خواهش کنم که این گزینه جایگزین را به من بگویید.

میرزایی: من عرض کردم دیگرمرحله به مرحله. یعنی…

کرباسی: الان هم مرحله به مرحله هست.

میرزایی:

عرضم به خدمت شما مگه نه این که آنها می خواستند در یک پروژه زمانی ما این امتیازات را به آن ها بدهیم و قرار بود امتیازاتی به ما بدهند . مشکل بانک سوئیس  حل شود پول های بلوکه شده به ما برگردد. در زمینه مسائل اقتصادی هم تحریم ها برداشته شود. ما اول مثلا بله این مرحله به مرحله می آیم غنی سازی مان را از بیست درصد می رسانیم به زیر چهار درصد و خُب شما هم اولین قدمتان چیست مثلا؟ سوییس هست. باز کنید.

کرباسی: سوییس باز شده. کسی نمی آید.

میرزایی:

خُب همین دیگر چرا کسی نمی آید. آقا تا کسی وارد معامله با ما نشده تا ما نتونستیم پول هایمان را از طریق سوییس جابجا کنیم ما وارد مرحله بعدی نمی شویم. اقا بله امریکا مشکل این کشورهامی باشد دست به کار شوید. اقا شما که قانون ویزا را به ضرر ما رقم زدی نقض برجام را ما فعلا متوقف میکنیم تا شما این را بردارید. بعد میرویم وارد مرحله بعدی اقا این پول های بلوکه شده ما بسیار خب یک ده بیست میلیاردآن فعلا مرحمت بفرمایید تا ما تنها پولی که آمد وارد ایران شد بحث آزادی اقای جیسون رضاییان بود.

یعنی یه شاه مهره ی جاسوس برایشان که خیلی اهمیت داشت و (کرباسی: یه سود هم بود.) تنها پولی که آمد، آن هم چه؟ با هواپیما یعنی آمدند پول را از طریق بانک حتی خودشانم به ما نفرستادند. آمدند با هواپیما فرستادند. این تنها پولی بود که آزاد شد آن هم یک طرفش یک جاسوسی بنام جیسون رضایی بود که خیلی برایشان اهمیت داشت. (کرباسی:سود… سود پولهای ما هم بود. حالا بحث هم همین می باشد. ما به همین نقطه رسیدیم)…………

بانک مرکزی اقای سیف خودشان میگوید ما هیچ ،(اقای کرباسی:حالا ما باید چه کار کنیم؟) عرض کردم خدمتتان دیگر مرحله به مرحله ما می گوییم مذاکره ای شده از خیلی از حقوقمان هم گذشتیم. آقا بسیار خوب ما گذشتیم غنی سازی بیست درصد را نخواستیم ما حاضر شدیم سانترفیوژهایمان راهم مثلا کاهش بدهیم حتی این غنی سازی … سوختهای غنی سازی شدنمان را هم بدهیم از بین برود، مُنتها خب هر مرحله اش باید یه امتیاز از طرف  مقابل بگیریم. امتیازات باید مرحله به مرحله باشد.

(کرباسی: خب مسئله همین است. می دهیم نمی گیریم. خب حالا چه کار باید کنیم؟) خب آن ها شاید از این بدتر هم کار را به پیش ببرند الان روی قسمت موشکی ما هم بحث دارند. الان برجام ۲ و ۳ دقیقا روی بحث موشکی می باشد. اخیرا اقای جان کری یک نامه ای که حالت خداحافظی مانند داشت در رابطه با رفتنش دیگر چون دولتشان دارد تمام میشود، اقای جان کری ببینیم چه گفته است مثلا ایشان. صحبتی که داشته نامه ای که نوشته اخیرا بحث  روی این می باشد، میگویدکه چه کار کنیم آیا مثلا این همه آمدند با آقای ظریف قدم زدند…دوستانه هم قدم زدند…

این همه قول و قراری که داده شد به آنها و وعده هایی که داده شد به یکی از آن ها هم عمل نشد الان آمده و مدعی هست که میگوید که روابطمان با ایران بسیار مناقشه برانگیز خواهد ماند و ما باید اعمال فشار را بر ایران حفظ کنیم تا بتوانیم برنامه موشکی ایران را عقب بنشانیم.؛ کار به اینجا کشیده شده و تا هنوز میگویدکه این اعمال فشار را حفظ کنیم تا برنامه موشکی ایران رو عقب بنشانیم.

اهداف دیگر ما فشار بر ایران برای دست کشیدن از حمایت از تروریست ها ، پایان دادن به بی توجهی به حقوق بشر و توقف مداخله ی ثبات زدایانه در امور همسایگانشان هست. خوب این یادداشت خداحافظی جان کری می باشد. این ها اصل و اساسشان این است  ،با این ها مذاکره شد که آخرش هم کاررا به اینجا کشاندند.

خُب الان باز باید طبق همان روال ادامه بدهیم؟ همه ی امتیازات دیگری که باقی ماندند ، این هارا هم از دست بدهیم. برنامه ی موشکی و حقوقی بشر هم کوتاه بیاییم و بعضی از بحث های دیگه فکر میکنم این چیز جالبی نباشد وقتی که طرف بد عهد شده  ،درهم بر پیمانی که طرف نقض  کرده  است اصرار بر ادامه داشته باشید این به تعبیر امیرالمومنین میشود بردگی. ما مسلمانیم دیگر. ما پیرو آن امام آزاده و بزرگواریم. میگوید این میشود بردگی وقتی که طرف نقض کرده و شما ادامه بدهید به همچین کاری. دیگر قرآن نمی خواهد که کفار سلطه داشته باشند فرقه های نفی السبیل. و لم یجعل الله للکافرین علی المومنین فی السبیلا. این باعث میشود که آنها تسلط شان برما ادامه پیدا کند و تسلط بیشتری داشته باشند ما که نمیدانیم. یک اقایی درمی آید و میگوید که دنیا، دنیای گفتمان است. دنیا مذاکره است. نه موشک ها. مُنتها خُب این نمیگوید حالا مثلا فرض کنید کسی نیست به ایشان  بگوید اگه راست میگویی برو و  با داعش مذاکره کن. نیاز به موشک نیست. خوب این فکر می کند  جواب میتوانند بگیرند. یا مثال میزند که ژاپن و آلمان مثلا این ها آمدند و بودجه ی امنیتی و دفاعی شان را صرف اقتصاد کردند، برنده شدند.

یعنی در این دنیایی که ما در مجمع الجزایر تروریست ها قرار داریم بودجه ی دفاعی مان را هم از دست بدهیم و خب بخاطر همین هم میباشد، دشمن این نکته را فهمیده است.! این نکته را پی برده  آقای بنیامین رودرز  ، دستیار اوباما بود دیگر اواخر. ایشان میگفت که پرونده ی مسائل خاورمیانه الان در دست سردار سلیمانی میباشد.

ما باید این پرونده را از دست ایشان خارج کنیم، بیاریم  در کانال جان کری و ظریف. چون می دانند که در  این کانال برفت به نفع آنها می باشد. هدفشان این است. و بعد متاسفانه بعضی ها مثل آقای سلیمان قلم که قبلا میگفتند بعنوان مشاوره اقای روحانی ازش یاد میکردند، خب ایشان اقای سلیمان قلم میگوید که بودجه ای که قراره آزاد شود از برجام، نباید خرج بلند  پروازی هامان تو منطقه  کنیم.

یعنی چی؟ یعنی خرج سوریه و عراق نشه یه وقت ما بودجه دفاعی مان را آن جا خرج کردیم علیه مبارزه با تروریستها. یعنی راحت پای تروریست ها باز میشود به ایران دیگر. اگه آن جا نجنگیم اینجا در اراک و کرمانشاه و اصفهان و سایر… جاهای دیگر مثلا باید بجنگیم و هزینه کنیم و امنیت کشورمان خدایی نکرده خدشه دار شود.

الان بحث آن ها روی همین است. ادامه ی آن را این منجر میشودچون امتیازی دیگر نمانده ما بدهیم حتما باید در زمینه موشکی و سایر بحث ها منطقه ای که میگوییم عدم مداخله ایران در منطقه به خاطر همین مسائل ها. خب این روندش خیلی خطرناک میباشد. چه عایدی دارد به ما؟ حتی امنیت مان را از دست دهیم. خدای نکرده ایران بشود مثل ترکیه. بعد دیگر اصلا  خیلی ها خدا خدا کنند وضعیت به قبل برگردد. چرا که حداقل امنیتی بود. عین وضعیتی که در ترکیه رقم خورد.

کرباسی:

خب بنده باشما همین بحث را میکنم. شما خودتان درست می گویید ولی ندانستیم… اشکال ندارد. عرضم به حضور شریفتان که دقیقا هدف بعدی آن ها امنیت باشد فکر میکنم باشما موافق هستم.

کرباسی:

حالا بحث من هم همین میباشد. من هم با ایشان موافق هستم. هدف بعدی آنها هدف امنیت ما میباشد. دقیقا هم هدف گرفتند ولی خب ما الان اینجا ایستاده ایم و نمی خواهیم بدهیم.  الان بحث همین است ما چه کار می توانیم  کنیم  که غیر از این که دوباره با این ها سر مواضعی محکم تر ، روشن تر صحبت بکنیم. اگر نخوایم  کنیم باز روی تحریم میروند دوباره. اگه باز بخواهیم دوباره برویم تحریم ها وضعیت اقتصادیمان چون…

میرزایی:

صحبت کنیم، از موضع قاطع و انقلابی صحبت کنیم.که اگر بفهمند ضعف داریم دشمن پیش میاد. وقتی که کشتی نجات را فرستادیم به سمت سواحل یمن این کشتی نجات اقای جان کری میگوید تماس گرفتم با اقای ظریف گفتم اصلا برای ما قابل تحمل نخواهد بود که این کشتی بخواهد برود اصلا تحمل نمی کنیم. این ها گفتند دارد میرود.

سر از سواحل جیبوتی در آورد و دیدند که اینجا یک عقب نشینی است. وقتی این مواضع را دارند می بینند که قاطع نیستند اقداماتشان انقلابی و مواضع شان قاطعانه نیست بخاطر همین این ها هم فشار میاورند. اگر یک بار بدانند که موضع قاطعانه می باشد مطمئنا آنها هم شاید لحن شان تغییر پیدا کند.

منتها خب ما این لحن قاطع مسئولانمان را متاسفانه بر علیه خودی ها دیدیم. حالا اخیر ردیف کردند چهل و نه   فحش اقای روحانی: بزدل سیاسی، بی سواد، بی شناسنامه، برید به جهنم، خدا شما را لغزان افریده، اینها همه نوش جان خودیها شده است. اینها شدن کاسبان تحریم و عرضم به خدمت شما،  منتها خب ما یک نکته ندیدیم که علیه صهیونیسم جهانی ، علیه امریکا ، علیه مثلا فرض کنید فابیوس و آن  اورلاندو نه با آن ها تازه خیلی هم خوش و بش و با دیپلماسی لبخند کار را  پیش میبرند.

اوباما میشود مودب و هوشمند. خانم وندی شرمن میشود مودب. کسی که میگوید دروغ در DNI ایرانی ها می باشد و امثال آن. و منتها خب این لحن را وقتی که علیه آن ها هم استفاده کنیم یک  موضع گیر قاطع  گرفتند اقای روحانی وقتی که نه دیدار میکند اقای دیوید کامرون انگلیس، و دقیقا چند ساعت بعدش نوبت نطق نخست وزیر انگلیس می باشد با لحن بسیار تند و زننده و اهانت امیزی علیه ایران صحبت میکند ، علیه نظام مقدس جمهوری ایران اسلامی و نوبت آقای روحانی بعد از ایشان میشود هیچ حرف و اشاره ای نمیکندکه جواب یاوه گویی های ایشان را بدهد خب موضع آن همین میشود.

وقتی که تو فرانسه کنفرانس منافقین برگذار میشود ، میتینگ شان منافقین ، بعد ادعای مبارزه با تروریست ها رو هم دارند. جالب این است که سفیر ما در پاریس میگوید که ایران حاضر است در نبرد با تروریست ها با فرانسه همکاری کند. خب این ها بیش از سه دهه است منافقین که دستشان به خون ۱۷ هزار ایرانی آغشته هست را جا دادند، بیش از سه دهه می باشد. اخیرا هم نشست شان برگذار شد.

قبل از سفر اقای روحانی هم به آن جا به عبدالکریم لاهیجی از مرتبطین با منافقین نشان شوالیه همین خود اقای اولاند داد. رئیس جمهور فرانسه ،  بعد ما هیچ موضع گیری نکنیم؟ بگوییم که چرا شما مثلا منافقین را راه داده اید؟ اگر یک خورده از دشمنان آن ها مثلا آن هایی که انفجار رخ میدهند در ایران دعوتشان کنیم ، می بینیم که ایران را با بدترین قطعنامه محکوم میکنند یا نه؟ این مواضع انقلابی نیست. نتیجه اش هم این میشود متاسفانه.

کرباسی:

باز حرف شما درست. از نظر بنده اینکه شما در اوج جلسات و در روزهای اخر بلند شوی و بگویی که هیچوقت ایرانی را تهدید نکند…….

میرزایی:

حرکت انقلابی بود ولی عرضم به خدمت شما یک حرکتی بود که دیدن این فقط در حد حرف ماند. چرا؟ چون که همان کشتی نجات که همزمان رفت و جان کری آمد تهدید کرد که ما تحمل نمی کنیم حالا شاید به حد تهدید هم نرسید همچین لحنی را بکار برد و اقای ظریف گفت که نمی رسد و در خفا آمدند آن کشتی را از سمت سواحل یمن به سمت سواحل جیبوتی فرستادند این نشان دهنده این است که موضع انقلابی نیست.

یعنی بین حرف تا عمل خیلی فاصله است. خیلی فاصله است و آن  اقای ظریف که رفت دانشگاه تهران، وقتی دانشجوها ازآن سوال پرسیدند عصبانی شد ، گفت شما چه میگویید امریکا از ۴ تا توپ و تانک ما میترسد؟ امریکا میتواند با یه بمب تمام تجهیزات دفاعی ما، تمام آن را، نابود کند حتی اگر این بمب، بمب اتم هم بود نمیشد.

مگر ما در یک جا داریم؟ ما انواعی از موشک ها درجاهای مختلفی از کشورمان داریم. به قول سردار سلامی فرمانده جانشین سپاه میگوید ما جنگلی از این موشک ها داریم. انقدرهم زیادهست  ، جاهای مختلف که با بمب اتم و با چندین دکمه هم نابود نمیشود. خب اطلاعات ایشان ناکافی بود که آقا فرمود بعضی از مسئولین تور نظامی برایشان برگذار کرد به خاطر همین است. بعدهم شاید نظرشان برگشته و فهمیده است و بعضی جاها آمد اصلاح کند گفته هایشان را منتها خب بعضی وقتها برداشت ها که اشتباه باشد همچین دیدگاه هایی را رقم میزند.

همچین دیدگاه های انقلابی خیلی بالاتراست. مثلا الان بیاید بگوید اقا ما فشار ایمیلی وارد میکنیم. فشار ایمیلی… موضوع انقلابی این است که اگه پی به اشتباهات بردید با یک موضع انقلابی عذرخواهی کنید. ما عذرخواهی میکنیم. ما تمام تلاشمان را کردیم. منتها دشمن دروغگومی باشد. دشمن ریاکاراست. دشمن دبه کرده است.

نه این که در کمیسیون امنیت ملی مجلس مخفیانه بگویید بعدهم تکذیب کنید. منتها خب این فایل صوتی آن که بیاید ، نماینده مجلس بله ،  ایشان همچین حرفی زده. بعد دوباره وزارت امور خارجه بگوید  نه اشتباه ایشان دریکی از موارد می باشد ، نه کل برجام…؛ خب این دیدگاه هم صادقانه نیست ، هم انقلابی نیست.

کرباسی:

موضوع دوم که باز برای من…، به هرحال از تاریخ تشکیل سازمان ملل تا به الان مطمعن نیستم ولی ۵ یا ۶ مورد وتو داشتیم که علیه قطعنامه بوده . از نظر من این یک دیپلماسی موفق میباشد که در روزهای آخر اوباما ، وتو صورت نمیگیرد. ..حالا نگاه کنید جناب آقای میرزایی ما باید تاثیرات یک پدیده را در خارج از مرزها هم نگاه کنیم… قطعاً آقای ظریف میتواند الان بیاید مثلا حرف شما را بزند. مثلا بگوید اقا در خیلی جاها امریکا خیانت کرده ، دَبه کرده ، برگشت است.

اما آن دارد بُعد قضیه را می بیند. چون وقتی یک آدم حقوقدان یک آدم  که جایگاه حقوقی دارد یک بحثی را می کند آن میشود نظر بنده این می باشد. شاید نباشد. شاید ایشان دارد به این موضوع فکر میکند هنوز هم باید امیدوار بود به اینکه شاید ما بتوانیم این سند را تا آن جایی که امکان دارد پیش ببریم.

چون اگر این سند را پیش نبریم این مسیررا نرویم و باز برگردیم به مسیر تحریم ها که آنها آمادگی آن را دارند در دلشان هم این را می خواهد. مخصوصا الان که گفتمان جهان، گفتمانی دارد میشود به سمت خشونت بیشتر به سمت درگیری بیشتر ، دارد به سمتی میرود که تحریم های بیشتری به ما که واقعا  تحریم های ظالمانه ، تحریم هایی که ناحق می باشد و این شاید از درایت ایشان باشد که دارد در مسیری بازی را میبرد جلو، در این بازی سیاسی – دیپلماسی که این حق و گزند را به آنها ندهد که دوباره وارد بازی  شوند . نظرشخصی من این می باشد. بله ایشان راحت می تواند بیاید به من و تو بگوید که هرچیزی که به شما میگویند مردم نمیدانند؟ میدانند همه میدانند. اینکه امریکا خُلف وعده می کند. پیش بینی هم می شد. خیلی ها این را گفتند. خُب حالا ما غیر از این مسیر که با درایت و سیاست برویم جلو مسیر دیگری آیا می باشد؟

میرزایی:

بله. قطعا… سوال من این است جناب اقای روحانی… (کرباسی: سوال من را جواب ندادید.) روحانی تمام توان خود را گذاشت بر روی برجام و رفع تحریم ها. تحریم های ظالمانه که خودش هم می گفت بِلمَره. در روز اول.، که نشد دیگر الان یکسال است دقیقا… به غیر از تحریم هایی که قبلاً قرار بوده برداشته  شود ، بعد اقای روحانی دید در این زمینه دستش خالی می باشد… الان تاثیر مذاکرات چه بوده بنظر شما؟ هدف اصلی این مذاکرات…

کرباسی:

من اول به سوال اول شما جواب بدهم بعد سوال دوم.

میرزایی:

سوال اول همین است. سوال اصلی این می باشد که هدف اصلی مذاکرات چه بوده. اگه در چند تا کلمه یا جمله خلاصه کنید.

کرباسی:

هدف اصلی مذاکرات این بود که یک روند قطعنامه ها لغو شود. ما به نقطه صفر برسیم. بعد شروع کنیم بیایم به عقب ، ببینید  چند قطعنامه علیه ما شده.، قطعنامه هایی که ذیل قطعنامه ی هسته ای بودند چه بودند؟ ۱٫ فروش نفت بود. ۲٫ قطعات هواپیما بود. ۳٫بیمه بود.، بیمه.، ولی خب بعد اینجا کاملترش کردند. بیشتر شد. ۴٫ سوئیف بود.برای ما اولی و اخری خیلی اهمیت داشت.

در قضیه نفت من میگویم که ایشان موفق بوده. چون من الان هم فروشمان رسیده از ۸۰۰ هزار بشکه به سه و نیم هم این که پول مستقیم داریم می گیریم. پس در این قضیه ما یک موفقیت داشتیم. در زمینه سوئیف، سوئیف باز شده اما جزء ایراد عمده مامی باشد. یکی این که ساختار بانکی ما این است که شفاف نیست یعنی شما… میدانید مثل چه می باشد؟ مثل این  که شما یک  دُو ماراتون شروع کردید ، یک نفر آمده دستت را گرفته است

رقیب ها از شما زدند جلو اتفاقی که برای ما افتاده این است که همزمان با تصویب تحریم سوئیف یک ماده دیگر هم در بانک جهانی تصویب شده به نفع قدرت های جهانی که بحث به آن میگویند ،  یک واقعیت است  در این زمینه اول بگویم  الان بهانه ای که دوستان دارند میدهند روی بانکهای ایرانی میگویند این بانکهای ایرانی بانک هایی می باشد که درونش پول شویی وجود دارد و این مانعی هست برای اینکه سوئیف نشود…

سوئیف بازاست اما بانکهای ایرانی مان آن پولشویی مانع از کار میشود… پس قدم اول نفت انجام شده، قدم دوم مبحث سوئیف می باشد که انجام شده ولی خُب کشور های مقابل هنوز می ترسند ،ما استاندارد های بانکی را نداریم. قدم سوم و قدم چهارم هم تا حدودی برداشته شده است. حالا من این را میخواهم بگویم در این چهار قدم  ، برجام کار خودشان کرده است. برجام الان ما را رسانده به سال هشتاد و نه. هشتاد و هشت که ما هم فروش نفت داریم. هم تحریم ها داریم منتها فروش نفت را داریم. حالا قیمت نفت پایین است بحث آن جدا است.

چیزی که شما میفرمایید و در برجام هم ذکر شده که بعد آن تمام تحریم ها حذف شود و آنها میگویند ؛ نه. و این خلاف برجام می باشد. میگویند ما قرارمان تحریم های وابسته به هسته ای بوده است.

میرزایی:

یعنی اقای روحانی اشتباه گفت همه ی تحریم ها چه تحریم های اقتصادی…

کرباسی:

نه ایشان درسته گفته اند. ایشان درست گفته است. چون در برجام در ضمیمه ۲ نوشته این ها را هم وی تی ای. هم آی اس آی. هم عرضم به حضور شریفتان باید حذف شود. حالا من متاسفانه ندیدم ولی باید حذف شوند. بله نوشته وامضا هم شده  است. آنها دارند…

میرزایی:

حالا جالب است این قانون ها توسط بعضی از ایالت های امریکا وضع شده است  ، می دانید که برجام نوشته شده است که دولت یعنی دولت ایالات متحده امریکا این ها را چه کار کند تشویق کند که تحریم هایشان را چه کار کند؟ برادارن.این دیگر. تشویق کرده است… مثلا بگوید ما تشویقشان کردیم ، درخواست کردیم ، خواهشم کردیم ، حالا مثلا تشویق ، از این هم بالاتر برویم  در انتها نیزلغو نکردند.

در برجام آمده است ، یعنی ما امضا زده ایم که در حد تشویق میباشد. بخاطر همین است که ثمره ای ندارد در این رابطه در آخر  این  را از صحبتهای شما اینطور برداشت کردم ، این برجام از عمده ترین اهدافش برداشته شدن تحریم ها بوده است. خود آنها هم اذعان میکردند.  حالا جالبه این است که آقای روحانی اخیرا گفتند دیگر صحبتهای ماه های اخیرشان و گفتند که هدف مذاکرات اثبات دروغگویی امریکا بود. یعنی ما مذاکره کردیم چند سال که معلوم شود امریکا اهل دروغ است. خب این به نظر شما چه چیزی  را توضیح میدهد؟

کرباسی:

این یکی از اهداف است. بزرگترین هدف نبوده است.

میرزایی:

ببینید این چون ثمره ای نداشته است آمده و  گفته اثبات دروغگویی امریکا بوده است. ما فهمیدیم امریکا دروغگوییش اثبات شد. بسم الله. حالا این چه سودی به حال ما دارد؟

کرباسی:

من معذرت میخواهم. شما زیر سه و نیم بشکه  نفت نمیتوانید بزنید. درست است؟

اینکه اصلاً وجود دارد. درسوئیس بانک وجود دارد. الان ما یه قرارداد خیلی خوب هم داریم ، با کره  جنوبی بسته ایم برای شناورهای خیلی عظیم. میداف… بحث من این است  جناب آقای میرزایی… نگاه کنید من فکر میکنم که ایران حتی این را مید انست که ما برسیم به شرایط نرمال با اروپا هم خوب است چون امریکا هیچ وقت با ما حتی اگر به ضررش هم باشد از لحاظ اقتصادی به آن مرحله نمی رسد که ارتباط برقرار کنه. Encourage تشویق نیست… تشویق یکی از موانعش encourage است. Encourage به معنی بایدیست که توانمند کند آنها را برای انجام دادن.

encourage به معنی توانمند سازی هم می باشد. اما من نمیگویم آن انجام میدهد. اقا مگرما چقدر صادرات و واردات از ایران به امریکا داریم؟ که  حذف شود. مگه ما چقدر روابط اقتصادی داریم که حذف شود…

میرزایی:

بحث من این است که ۶۵ درصد تحریم ها تحریم های امریکا می باشد. ده درصد شورای امنیت ۲۵ درصد هم اتحادیه اروپا می باشد. یعنی عمده ترین مشکل، مشکل امریکا است.

کرباسی:

قبول دارم که این وجود دارد ، صحبت من این است که ما اگر بتوانیم امنیت را حذف کنیم اروپا هم حذف کنیم  برگردیم به سال ۸۴-۸۵-۸۶ هم خوب است. حالا مبحث بعد می باشد که ایا بخواهیم یا نخواهیم. این یک  سیاست کلی نظام است. آن بحث ما نیست. نظر آقا است و سیاستهای کلی که ایا بخواهد بیشتر از این بروند جلو یا نه. من میگویم در این زمینه برجام موفق بوده است.

در زمینه نفت، در زمینه سوئیف در زمینه بانک در زمینه یا همان بیمه(؟) یا در زمینه توانسفورت های جنجالی ما. اینها خوب بوده است و بازهم چوب لای چرخ میکنند. بله  تصدیق نامه مجدد آماتونقض  شده است. ولی خب به نظر من باز سیاست میخواهد. باز سیاست میخواهد که ما داریم و همین مسیر را قوی باید به جلو برویم، غیر از این راه دیگری نمی باشد. واقعا راه دیگرش چه می باشد؟ بخواهیم مقابله کنیم بخواهیم روی موضع بایسیتیم برگردیم به سال۹۱-۹۲ که تحریم ها شروع شد اسنادش موجود می باشد و این نظر شخصی من می باشد. جایگزینی نیست آقای میرزایی. ازخودتان هم چهار بار پرسیدم هیچ جایگزینی برایم نداشتید.

میرزایی:

چرا دیگر. من عرض کردم. بارها عرض کردم خدمتتان .

کرباسی:

الان بحث من مواضع انقلابی می باشد.

میرزایی:

نه من عرض کردم مرحله به مرحله

کرباسی:

این را دیگرخود سیف گفته است. این را بانک مرکزی دارد می گوید ، الان دلار ها دارد تو مملکت می آید. الان این نفتی که داریم میفروشیم بطور مستقیم دارد به ما میاد. به حساب نفر سوم نمیرود.

میرزایی:

ببینید این بند ۲۵ برجام که خدمتتان عرض کردیم ، اینکه میفرماید که… میگوید…برجام با در نظر گرفتن تمامی اختیارات موجود گام های مقتضی را به منظور تحقق و اجرای آن لغو تحریم ها استفاده کند و ایالت متحده به طور فعال مقامات در صدر ایالتی یا محلی را تشویق خواهد کرد که جریانات متحده منعکس شده در تحریم ها وفق این برجام را در نظر داشته و از اقداماتی که با این تغییر و سیاست همخوانی ندارد خودداری نماید. این دقیقا ترجمه وزارت امور خارجه ما از این encourage تشویق است نه چیز دیگر یعنی دقیقا اشاره به تشویق کرده که این  را تشویقش کردند. این نیز کلی فایده ای ندارد چه برسد به تشویقش کنند. سوالی است که  الان در این رابطه شما فرمودید مثلا بحث اقای ظریف هوشمندانه عمل کردند یا عمل کرد در سیاست خارجی…

میرزایی:

معذرت می خواهم. Encourage تشویق کردند، دلگرم کردند، تشریح کردند ، تقویت کردند، پیش بردند ودر زبان امریکایی Encourage به معنی تشویق کردند نیست در زبان انگلیس می باشد. شما بنویسید میخواهید کسی را تشویق…

میرزایی:

ترجمه وزارت خارجه ما همین است. یعنی خود وزارت خارجه ترجمه اش از Encourage تشویق می باشد. چون میدانستند غیر از تشویق چیز دیگری نیست. حالا تشویقش کنند دلگرمش کنند امتیاز  بدهند. ایرانی تهدید نیست…

کرباسی:

اصلا ببینید ایران روابطش با ایالتهای امریکایی صفراست.  روابط اقتصادی ما با ایالت مثلا میشیگان که تمام ماشینهای امریکایی را تولید می کند یا با ایالت ایلینویز یا با ایالت مثلا نوادا که قدرت سیلیکون سازی درآن می باشد یا کالیفرینا … ما با اینها چقدر ارتباط اقتصادی داریم؟ حالا تشویق بکنند، نکنند. حمایت بکنند نکنند به والله آن مهم نیست. ما اگر بتوانیم اتحادیه اروپا داشته باشیم    ،  دارد از هم پ شیده می شود خدا را شکر . واویلاست آنجاست.

میرزایی:

پاشیده شود هم حالا در باطن خودشان متحدهستند. یعنی برای اینکه بر علیه ایران قطعنامه بدهند…. خدار را شکر مواضعشان الان بدترشده است آمده در  منطقه علیه ایران نظام پراکنی میکند و جواب قاطعی هم متاسفانه به آن داده نشده است . ،  آن برسر مواضع خود است آلمان است ،فرانسه است مرتب هم دارند میگویند یعنی اصلا فکر نکنیم اتحادیه اروپا از هم فرو بپاشد مثلا اتحاد جماهیر شوروی نیست که مثلا بشود کُلی کشور دست از سیاست شان. اینها هنوز هستند ،چه متحد باشند تحت اتحادیه ،چه جدا جدا باشند اینها خصلت شان همین است.

کرباسی:

بحث من نیز همین است. خصلت جدا شدن شان بیشتر بد می باشد. ولی اگه کنار هم باشند شاید یه عقلانیتی درآنها بوجود بیاید. شاید بشه با آن ها صحبت نیز کرد. شاید منافع ملی…

میرزایی:

و بعد آن چیزی که فرمودید اولین بار بود که اقای قطعنامه علیه اسرائیل داد؛ گفت و نه هیچ ربطی به برجام دارد نه به مواضع ما…

کرباسی:

نه من میخواهم بگویم که فضا را ببینید .. فضا برای ما مهم است.

میرزایی:

حالا من داشتم این را عرض میکردم که بقیه ی سیاست خارجی هم ما آنچنان دستاورد بزرگی نمی بینیم. چرا؟ چون ارزش پاسپورت ما پایین تر آمده است. اقای ابوطالبی را ماه ها شاید بیشتر از یکسال شد پشت درب سازمان ملل نگه داشتند اصلا قبولشان نکردند بخاطر این که یک زمانی جزء دانشجویان بوده مثلا در تسخیر لانه جاسوسی. به این  اجازه ندادند اصلا و بعد وضعیت طوری پیش رفت در سطح منطقه که حالا ما می بینیم جیبوتی ما را تهدید کرد.

سومالی همچنین مالزی همچنین و تا جایی که عربستان مثلا میاید فضا را طوری فراهم می کند که مثلا صدها حاجی ما مظلومانه به شهادت برسند و اقای ظریف میرود زانو میزند در مقابل امیر کویت که اصلا این یه نکته ی تاریکی می باشد در کارنامه ی یک وزیر امور خارجه که آداب دیپلماتیک را میداند ، در مقابل امیر کشوری مثل کویت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با آن همه تمدن بزرگ  وباعظمت بیاد در مقابل یه امیرنشین کوچک زانو بزند.

نه اینکه کنارش بنشیند ، زانو بزند. بعدهم که ایشان بتواند رایزنی کند با عربستان… جالب این که عربستان  وزیر امور خارجه ما را به رسمیت نشناخت تازه تهدید هم کرد،  وزیر بهداشتم به عنوان زائر اجازه بهش دادند. بعدهم تهدید مقام معظم رهبری که پاسخ ما سخت و خشن خواهد بود ، یعنی اجساد شهدای مارا دفن میکردند ، اجسادشان هم برنمی گرداندند. مثل خیلی از کشورهای دیگه که اجساد جان باختگان و شهدایشان را به کشور شان برگردانده نشد.

این هم می بینیم که سیاست خارجی در سطح جهان جایگاه آن چقدر ارتقا پیدا کرده است می بینیم که هم ارزش پاسپورت ما کم شده  وهم کشورهای زیادی با ما قطع رابطه کردند قطع ارتباط کردند و حتی طوری شده است که نخست وزیر کویت ایران را تهدید میکند به جزایر سه گانه و صحبت کنیم مذاکره کنیم.عربستان ولیعهدش میگوید اول از جزایر سه گانه بیرون بروید. همیشه میگوید. اول از جزایر سه گانه بیرون بروید و هم در منطقه دخالت نکنید تا ما بتوانیم با شما مذاکره کنیم.

حالا مسیر را یاد گرفتند دیگر  که مذاکرات را انجام دادند یاد گرفتند  ، و سیاست متاسفانه منفعلانه ی وزارت امور خارجه ما که بعضی از جاها یک سری قوانینی محرمانه هم نگه داشته میشود،  اینکه آقای روحانی روی شفافیت بحث می کند . اینکه چیز محرمانه ما نداشته باشیم خب خودشان عمل نمی کنند.

هم توی IPT عرضم به خدمت شما هم ASPF ، بانک سپه و بانک ملت آمدند ما را خود تحریمی کردند. یعنی بدتر از این نبود که سندش هم امد ، بعد به دست و پا افتادند. اینها همه در آن راستا میباشد متاسفانه… می بینیم تو سایر مسائل سیاست خارجی هم آنچنان دستاورد چشمگیری نداشته است متاسفانه…

کرباسی:

برجام را تمام کنیم…. اقای میرزایی عزیز من با تمام احترامی که قائلم بر این باورهستم که به هرحال ما اگر این مسیررا نمی رفتیم حالا هیچ چیزی در دنیا صد در صد نیست. این مسیر را نمی رفتیم مسیر دیگری هم وجود نداشت. تک گزینه ای شده بودیم  . و یک تک گزینه ای در این مسیر شد و این که متاسفانه ما به تک گزینه ای رسیدیم این یک جهتی بوده که به هر حال اشتباهی رفتیم و الان به این نقطه رسیدیم و این میراث گذشته ها است. حالا هم اینجا هستیم.

اگرهم این مسیر را نمی رفتیم و روند قبل را ادامه می دادیم ما به تحریم نفت در برابر غذا میرسیدیم. خیلی فضای کشور هشتاد میلیونی با این وسعت آن هم در وضعیت خاورمیانه ، وضعیت مبهمی به وجود می آمد. به هرحال آمارها به دست اومد که مقام معظم رهبری این مسیررا ادامه دادند حرکت کنند و من… میگویم اقای روحانی اصلا نباشند، حالا هرکسی دیگری که بخواهد بیاید مجبورمیباشد بازهم همین مسیررا برود تا مطمئن باشیم اگر هر عزیزی برگردد از هر تفکری، بیاید در جایگاه ریاست جمهوری بنشیند همین مسیررا ادامه خواهد داد.

چون غیر از این گزینه ی دیگری نیست. اگر بخواد روی موضع پافشاری محکم کند و این باعث بشودکه آنها تحریم های جدیدی بنویسند ، این باعث بشودد آنها ها کار دیگری انجام بدهند اقتصاد ما اگر اقتصاد قوی ای بود اگر ما پذیری این اقتصاد نداشتیم همه…. هر… چه اتفاقی می افتاد؟ من گفتم… حالا بحث برجام را اینجا می خواهم تمام کنم می خواهم به این نقطه برسم ، کشور در حالت بحران است ، ما الان در زمینه اقتصاد به بحران رسیدیم.

در زمینه محیط زیست و آب به بحران رسیدیم. در موضع فرهنگ ما به بحران رسیدم. شما خودتان فرهنگی هستید می دانید ؛ ما در زمینه روابط بین الملل به بحران رسیدیم. این می شود. مدیریت بحران ! کشوری که در نقطه ی مدیریت بحران میباشد و هر میلی متر چاره جویی در هر یک از ابعاد ، فاجعه ببار می آورد. ما باران میاید مشکل داریم. باران نیاید مشکل داریم. گرد و غبار حالا یک پدیده کاملا زیست محیطی شده است .

کسی نمی تواند جلویش بگیرد. به نظر من ، هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی  ، من نمی توانم دروغ بگویم حالا در هر دو دولت  نمی شود شما می خواهی دیوار بکشید جلو خاک نیاید درکشور؟ می خواهم این را به شما بگویم کشور ما متاسفانه در جایگاهی می باشد که الان دارد مدیریت بحران میشود و کشوری که مدیریت بحران دارد وقتی که می خواهد برود پای میز مذاکره، مگر این که ما یک مرتبه تغییر رویکرد بدهیم با زبان موشک برویم جلو. نه نظام این تفکر را دارد و نه می خواهد برود.

موشک هم برای دفاع گذاشتیم. حالا نه در فرهنگ ایرانی مااست و نه در عقاید اسلامی مااست که حضرت اقا فرمودند ما هیچ وقت به دنبال بمب اتم نمی رویم واقعا هم نمیرویم. یک مجتهد وقتی یک مسئله را می گوید وقتی فقیه یک مسئله می گوید ریشه در اسلام دارد این درست…. ما نمی توانیم همانند کره شمالی باشیم که موشک هر دقیقه پرتاب موشک داشته باشد.

تهدید کند دنیا را.، ما هیچ کدام از موشک های ما تهدید نکرده اند هیچ کجا را. در  کشور خودمان پرتاب میکردیم . برای رزمایش بوده است. گفتند موشک را بیاورید طرف امریکا حالا اگه قرار داد را انجام ندهید موشک میزنیم ، کاری می توانید بکنید … نه!  یا عربستان ،می خواهم موشک پرتاب کنم. یا کشورهای دیگر می خواهم حمله کنم… با اینکه خوب نه دل مان…. ؛ با اینکه یمن را داریم می بینیم.، با این واقعا در عراق و سوریه داریم کار می کنیم.

اما شما دارید می بینید هیچوقت به هیچ کشوری ما حمله نکردیم. حمایت ما حمایت فشاری (؟) بوده است. حمایت ما حمایت نرم بوده است. حتی در سوریه روسیه میزد ، ما حمایت معنوی میکردیم. ما کمک میکردیم. ما مستشار داشتیم. مگه ما نمی توانستیم موشک بزنیم؟ خب ما هم می توانستیم موشک بزنیم. اما در این زمینه با اینکه سوریه بود این همه مسائل حساس برای ما بود توانش هم داشتیم ولی نه. روسیه بود که میزد فیزیکی و ما حمایت معنوی می کردیم. این بحث من است.

میرزایی:

من فکر میکنم بعضی سوالات دیگری هم قراراست پرسیده شود . در رابطه با بحث فتنه بود و مسائل دیگر. من می خواستم بگویم که بعضی از این تحریم راکه می بینید ثمره ی عملکرد بعضی از این اقایان و بعضی از جریانات هم میباشد. چرا؟ عرضم به خدمت شما  یک زمانی می گفتند قطعنامه ها کاغذ پاره است. بعضیا میگفتند چرا باید همچین شعاری داده شود مثلا آن زمانی که این شعار ها داده می شد. سال ۸۵-۸۶ مشکل خاصی نبود ۸۷٫ تا فضا نزدیک شد به سال ۸۸٫ همان زمان هم ما مذاکره می کردیم و بعد خیلی از امتیازاتی که الان از دست دادیم همان زمان گرفته بودیم  ،مرتب هم  اصرار میکردند که مذاکرات ادامه داشته باشد منتها خب اقای…….. در آستانه ی انتخابات سال ۸۸ چند ماه قبل از آن گفت ما دست نگه می داریم. منتظر نتیجه انتخابات هستیم. شاید بعضی ها گفتند دولت تغییر می کند. آنها می خواستند بدانند دولتی بر سر کارمی آید همانند دولت اصلاحات که همه چیزرا تعلیق کرد و بعد هم التماس می کرد برای سه عدد سانترفیوژ برای تحقیقات آزمایشگاهی همچین دولتی پیش می آید که همه جا را تعطیل کرد و دستگاه ها زنگ زده شد به دلیل این که بیکار ماند.

اقای آقازاده همان وقت می گفت نطنز شد ماتم سرا دو سال و چند ماه. همچین دولتی می آید که کارش خیلی راحت میشود دیگر نیازی هم نیست که این همه چانه زنی شود. تا اینکه اتفاقاتی پیش آمد فضا را به سمت فتنه پیش برد. اگه با مشارکت ۸۵ درصدی کردیم و جمعیت نزدیک به چهل میلیونی که رای دادند با یک آرا بسیار بالا نشان دهنده بُعد مردمی بودن نظام می باشد.

قاعدتاً همین است. و بعد رئیس جمهوری که ۲۴ و نیم میلیون رای آورده رای بسیار بالا ،اگه آنها قانون را زیر پا نمی گذاشتند می آمد به آن تبریک می گفتند مثل یه زمانی که. به خاتمی تبریک گفت مثلا از وجهه اش هم هیچی کم نشد. بله شما این دولت  را قبول نداری. شما مناظرات حرفهایی زده شد که شایسته نبود.

اصلا کاری به این نداریم. اصلا رئیس جمهور یه انسانی هست که کاملا هم اهل خطا بوده است ، مردم هم به آن فعلا رای دادند شما یه تبریک می گفتید فتنه را تحمیل نمی کردید بر ما ، خوب دشمن می دید یه مشارکت ۸۵ درصدی ، یه رای بسیار بالا و بعد به نظر شما چی می شد؟ آقا این جور می شد که امیدوار باشد با تحریم ها مردم را به خیابان بکشد و مردم را در مقابل نظام قرار بدهد؟ نه خیر. این بدترین قطعنامه ای میباشد که ما داشتیم.

قطعنامه ۱۹-۲۹ بود که بعد از فتنه  آن  را تحمیل کردند یعنی ۲۵ خرداد سال ۸۹٫ یعنی  یک سال بعد از فتنه. چرا؟ چون امیدوار بودند. خودشان می گفتند که الان است که مثلا تحریم ها جواب میدهد چون مردم این سابقه را داشتند که بیایند به خیابان بروند و عجیب این هست که از داخل یه عده به آنها سیگنال دادند. پالس دادند.

امثال مهدی هاشمی که بعدا اسنادش هم  رونمایی شد  ،خود دوستان قبلی یشان هم همین کوثر یه کاریکاتوریست فراری گفت که مثلا ایشان گفت که با وزارت خزانه داری امریکا در ارتباط بود که ایران را تحریم کنند. میگوید به آن گفتند که اقا پدر تو جز همین نظام میباشد. تشخیص مصلحت نظام است. ، میگوید گفت که در خانواده مان تقسیم وظیفه شدیم. همچین موردی بود.

بعضی از سران فتنه هم طبق اسنادی که بعدا منتشر شد با سفیر اتریش در ارتباط بودند برای اینکه در رابطه با حقوق بشر و انتخابات به ایران فشار وارد کنند کسانی که نتیجه انتخابات را نپذیرفتند.. قبل آن دِم از قانون مداری می زدند بعد شدند قانون گریز و آن فتنه را تحمیل کردند. خب همه ی اینها دشمن را تشویق کرد.

دشمن منتظر یک رخنه است وقتی که این بهانه را به دستش دادند دشمن هم فهمید که بله این حربه ای هست که می تواند این را کاملتر کند. البته هیچ وقت این حربه کار را به پیش نمی برد چون هرچیزی که داشتند از همان سال هشتاد و نه تا ۹۲ که دولت جدید آمد نزدیک به سه سال گذشت طوری نبود که ما فکر کنیم فروش نفت مان به ۲۰۰ – ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار حتی رسید. هیچ وقت به کمتر از یک میلیون بشکه نرسید .

هیچ وقت نمی توانستند کشور عظیم جمهوری اسلامی را به نفت در مقابل غذا به همچین جایگاهی بخواهند برسانند که تنها گزینه ای که ما داشته باشیم همچین گزینه ای بود که ما بخواهیم…

کرباسی:

چرا نمی توانستند برسانند؟

میرزایی:

نمی توانستند ، چون هرکاری که داشتند هرتوان و اقدامی که کردند

کرباسی:

قطعنامه بعدی اگر تشکیل می شد چه میشد؟

بالاتر از این قطعنامه ۱۹-۲۹ نداشتیم اگر قطعنامه دیگری بود مگر اینکه قطعنامه ای باشدکه دستور حمله ی نظامی به ایران را دهد که نداشتند چنین چیزی.

کرباسی:

اگر قطعنامه ۱۹-۲۹ در صورتی که به قطعنامه بعدی برسد چون می دانید که نفت ایران از سه و نیم نصف شد. بعد دوباره نصف شد. و بعد رسید به ۸۰۰٫  آخرین فروش ما در سال ۹۲ وقتی دولت را آقای روحانی گرفت  ، ۸۰۰ هزار بشکه می باشد. و این ثبت شده  است .  ثبت شده و شرکت ملی نفت ایران این را نوشته است. زیر یک میلیون هم رفتند. زیر یک میلیون هم آمد. اما چرا ای طوری شد؟ من الان این را جواب خواهم داد. چون دلار رفت بالا… نفت رفت بالا. نفت رسید بشکه ای صد و بیست – سی دلار. و خودم خدمتتان عرض می کنم موضعی که شما مطرح می کنید پدیده های داخلی کشور…

میرزایی:

چرا نرساندند به نفت در برابر غذا اگر می توانستند.

کرباسی:

چون اگر ادامه پیدا می کرد (میرزایی:چه وقت دیگرمثلا؟) نگاه کن آخرین قطعنامه ای که… اخرین قطعنامه کی…. اول… (میرزایی: همین ۱۹-۲۹ ای که شدیدترینش هست که به قول خودشان هیچ کشوری حتی اروپایی ها اذعان میکردند که ما ۶ ماه نمی توانستیم دوام بیاریم نتوانستند همچین کاری را انجام بدهند. در عرض سه سال مثلا دارد میگذرد از آن زمان.

کرباسی:

شما خزانه را ببینید وقتی نفت را میفروشیدصحبت من این است نگاه کنید بعد از ۱۳۸۹ بعد می رسد به اخرین… آخرین قطعنامه نود و یک می باشد . اخرین قطعنامه سال نود و یک.

میرزایی:

کدام قطعنامه؟

کرباسی: اخرین قطعنامه

میرزایی:

بله اخرین قطعنامه چنده؟

میرزایی:

اصلا شدیدترینش۱۹-۲۹ است. هیچ کدامش به شدت ۱۹-۲۹ نبودند.) فروش نفت را نگاه کنید. فروش نفت ایران در سال ۸۹ تا ۹۲ سیر نزولیش از لحاظ حجمی می رسد به ۸۰۰ هزارتا. قطعنامه بعدی نفت از… اقا اگر ما … حالا من این را خدمتتان عرض کنم… ما از ۶۰۰ به پایین نفت در برابر غذا می شویم.

یعنی فروش نفت پایین تر از ۶۰۰ هزار بشکه با جمعیتی که داریم می شود نفت در برابر غذا. ۸۰۰ هزارتا را می رساندنش به ۴۰۰ یا ۵۰۰ ما دقیقا در مرحله نفت در برابر غذا بودیم. می گفتند پول هم ندید ، پول بدید سازمان ملل ، سازمان ملل خرید کند  و مایحتاج زندگی را بدهد به مردم. دقیقا قدم بعدیشان این بوده است. همان چیزی که اعلام کرده بودند.

پس آن قدم بود که جریان  را به سمت مذاکره برد چون واقعا ما وارد این مرحله داشتیم می شدیم و این مرحله ای نبود که ما بتوانیم دیگر تحمل کنیم. ببینید این واقعیت ها است. ما میخواهیم این واقعیت ها را بگوییم. اگه بخواهیم نه شعاری برویم جلو که نمیشود. من بحثم سر این مسئله می باشد.

داخل کشور بی تاثیر نیست از لحاظ اجتماعی اما ایا قبول دارید که اقای ولایتی مشاور اعظم مقام معظم رهبری هستند؟ قبول دارید درست است. ایشان فردی مطمئن و…(میرزایی: منتها خب بارها هم بوده که صحبت هایش خلافش اثبات شده است.) نه من بحثم این میباشد که (میرزایی: بزرگ ترین اشتباه ایشان این بود که گفت با برجام سایه ی جنگ از سر ایران برداشته شد. که این  را بارها حضرت اقا جواب داده است.) ببینید بحث من بحث… هنوز جایگاه خودش را دارد.

ولی خب همان فرد آقای قالیباف، اقای لاریجانی ، آقای ولایتی و آقای جلیلی. ایشان درمناظره های دوازدهم باز اگر یادتان باشد ، گفتن آقای جلیلی شما در شرایط دیگری می توانستید این کار را انجام بدید الان نکردید ، بحث بر سر این است. نگاه کنید ما اصلا نباید می گذاشتیم قطعنامه ها به مسیری بروند که ما تحریم بشیم.

بحث ما سر این می باشد. بله اقای جلیلی مذاکرات را میکردند اما پشت سر هم مواضعی که داشته است در جهتی بوده که ما را به سمت تک گزینه ای سوق داده می شد. بنده اقای جلیلی را  در این قضیه بی تقصیر نمی بینم در مذاکرات.  ،وگرنه خُب بله به قول شما قبلا ما اجازه مذاکره داشتیم از مقام معظم رهبری.، مُنتها توان مذاکره اقای جلیلی ضعیف بود. و ما را به این نقطه رساند. حالا پس شرایط اقتصادی را  هم باید در نظر بگیریم. شرایط اجتماعی هم باید در نظر بگیریم. پدیده هایی که در سال ۸۸ ببینید… این حالا برگردیم سوال دوم را جواب بدهیم یا روی همین سوال پیش برویم؟

کرباسی:

خب عرضم به حضور شریفتان،  ببینید من با کل این سوال مخالفم. اینکه شما می فرمایید آقای روحانی دهن کجی کرده اند، کنایه زده است ، من این را ندیدم. شما بروید در تمام استانداری ها ، همین بوشهر اقای……………… که مدیرکل دقیقا همین اقتصاد مقاومتی هستند و اقای معاون اول رئیس جمهور جناب آقای دکتر جهانگیری دستور مستقیم به کابینه داده است ، دستور مستقیم به استانداران در  بوشهر الان ما ، دفتر اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است.

میرزایی:

چه دستاورهایی داشته است

حال من می خواهم همین  را جواب بدهم دقیقا.  ، ما آن اوایل دولت ، در سال ۸۱-۸۲ از تهاجم فرهنگی صحبت کردم. در سال ۸۶-۸۷ ما الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشتیم. درست است؟ و در سال ۹۰-۹۱ هم اقتصاد مقاومتی. من بحثم این هست یا الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت به موفقیت رسید؟ نرسید.

اقتصاد مقاومتی هم همین می باشد. چرا؟ چون ما تئوری را داریم. اما فرداجرایی کند نداریم. اصلا ربطی به دولت چپ راست ندارد. بنده اینجا قاطع بگویم مدیران ارشد…نمیگویم این استان… کل کشور و جمع کنید… اگر ده درصد مدیران فهمیدند اقتصاد مقاومتی چه میباشد  اصلا همین الان به ولله نمیدانند.

ما در اجرا مشکل داریم. ما در اموزش مشکل داشتیم. خروجی ما در دانشگاه ها اینها هستند. ببینید اینها همه بهم ربط دارد. من بحثم این است که تئوری قشنگ، قوی و خوب میباشد، ولی ما در اجرا مشکل داریم. هیچ رابطه ای به جناح سیاسی ندارد که گذشته هم این را ثابت کرده ایم. پس اگر میبینید اقتصاد مقاومتی در ایران الان بین صاحب نظران نمی چرخد ، اساتید دانشگاه بر روی آن بحث زیادی نمیکنند متاسفانه ، در اجرا مشکل دارد

ما اول باید بیایم این را نهادینه کنیم، بومی کنیم، در دل خانواده ببریم. ما باید اقتصاد مقاومتی را ببریم در دل خانواده ها ، بچه هایمان از کودکی یاد بگیرند، این برنامه را بیایم جلو. آقا من بحثم را اینطوری تمام می کنم شما حساب کنید اقتصاد ایران مثل یه زمین کشاورزی میباشد. در دولت آقای رفسنجانی بعد از جنگ که فشار زیادی به این خاک وارد شد.تئوری تعاونی های خرد را دادیم.

تعاون خرد هنوز جان نگرفت بود شرکت تعاونی دولت اصلاحات رفت در طرح ضربتی کار.، یعنی دوباره لگد کوب شد این خاک ، یک طرح جدید آمد. دولت اصلاحات تمام نشده دوباره این خاک لگد کوب شد رفتیم به سراغ بمب های نیتراته. می خواهم چه بگویم؟ ما طرز کامل و جامع اقتصادی نداریم. اصلا اقای روحانی که طرح اقتصادی نداشت ! میدانید چرا؟ چون این خاکی را که دریافت کرده بود اصلا دیگر جان نداشت کار دیگری انجام دهد.

این خاک ضعیف شده بود درآن نمی شد هیچ چیز کاشت. اینها گفتند ما بیایم به آن اصول اولیه برسیم یک کارهای اولیه انجام دهیم بعد ها شروع کنیم به کار کردن. من بحثم این است که یک تئوری اقتصاد وقتی به عمل می رسد ، ده – بیست سال حداقل وقت می خواهد. ما الان می توانستیم ثمره ی تعاونی های آقای رفسنجانی را ببینیم. نمی گَویم خوب. نمی گَویم بد. و این نتیجه اش الان می آمد بیرون. نتیجه طرحهای ضربتی آقای خاتمی حالا درست یا غلطش من نمی خواهم بگویم درست یا غلط است شاید ، ۴-۵ سال دیگه جواب می داد. یا طرح های بازده آقای احمدی نژاد  ، بازهم من کاری به غلط یا صحیح بودنش ندارم . اینها طرح های اقتصادی هستند. طرح های اقتصادی زمان می برند. ما زمان ندادیم. لِه کردیم دوباره طرح جدید گذاشتیم. له کردیم دوباره طرح جدید گذاشتیم. خُب معلوم است جواب نمیدهد.

الان به این نقطه رسیدیم که اقتصاد این مملکت یک چیز درهم برهم شده است. یک ترشی هفت بیجاری شده است. یک پیتزای قورمه سبزی شده  است که هر طرفش ما مشکل داریم.. پس من این را می خواهم خدمتتان عرض کنم که اگر ما بخواهیم اقتصاد مقاومتی موفق کنیم اولا باید این طرح، طرح بیست ساله باشد. دوماً دولت بعدی نباید بیاید طرح دیگری بنویسد. سوماً اینکه این طرح ماده ۲۴  ، ماده هایش  خیلی کامل می باشد.

که باید بیاییم این را در خانواده ها از بچه های ۵-۶ ساله شروع کنیم کار کنیم. اینها ۲۰ سال دیگر همه آنها چه بخواهیم چه نخواهیم مدیران خرد ما هستند وقتی با این فرهنگ رشد کنند آن وقت جناب آقای سرمشقی ما باید انتظار داشته باشیم که مردم باشد. وَگر نه اگه این بخواهد تهاجم فرهنگی سال ۸۰ شود، مثل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شود باور کنید این زمین می افتد.

میرزایی:

خُب عرضم به حضور شما در رابطه با اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی ای که حضرت اقا به آن اشاره کردند و این قدرهم اهمیت داشته که سالهای اخیر که تقریبا در ده سال گذشته همه ی سالها را تقریبا به اسم اقتصاد نام گذاری کرد. امسال وقتی که آقا میفرماید اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل یعنی منتظر اقدام و عمل مخصوصا دولت مردان هستند. هم ملت ، هم دولت.  ، منتها خب چه شده است که مقام معظم رهبری می فرمایند که بعضیها شعارش را میدهند مُنتها در عمل نتیجه ای نمیدهند. فقط در حرف میگویند.

خب برطبق همان سیاست های ابلاغی حضرت اقا که مثلا یکی از آنها را گفتمان سازی میدانند ، یکی دیگر را تقویت فرهنگ جهادی در این زمینه ، شفاف سازی اقتصاد مطرح کردند. ترویج مصرف کالای های داخلی و اینکه هدفمند سازی یارانه ها را جهت افزایش تولید از آن استفاده کنند و ارتقا شاخص های عدالت اجتماعی و بندهای دیگری که میباشد حضرت اقا. الان می گوییم خب این دولت وقتی که بزرگانش اعتقاد دارند یکی مثل عرضم به خدمت شما آقای ترکان(؟) که میگوید که ما توان رقابت با خارج از کشور در هیچ زمینه ای نداریم به جز آبگوشت بزباش و قرمه سبزی.

وقتی که اقای نعمت زاده میگوید ما باید مدیر هم وارد کنیم عین مربی فوتبال مثلا. وقتی که دیدگاهشان این است در برابر مثلا توان داخلی… تکیه بر توان داخلی خب مطمئنا این اقتصاد مقاومتی پیش نمیرود. عرضم به خدمت شما وقتی که همین حالا ابگوشت بزباش هم بعضی جاها به شرکت های خارجی دادند دیگه شرکت اتریشی بود و جالب اینه که در مناظره ای که چند وقت پیش ، پیش آمد روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی این  را تکذیب میکند منتها خب فیلم آن  موجود می باشد، عکس آن هم است، خود وزیر مربوطه با شرکت اتریشی زمان افتتاحش قرارداد بسته است. یعنی حتی در بحث آشپزخانه قطارهای مسافربری رجا هم بیایند به یک شرکت خارجی واگذار کنند. بخاطر همین کار پیش نمی رود.

اینکه فرمودند شفاف سازی شود در بحث اقتصاد ما الان دونفر از وزرا بعد از سه سال هنوز لیست اموال و دارایی های خودشان را به قوه قضاییه اعلام نکردند. ما چندتا وزیر هزار میلیاردی داریم و ثروتهای بسیار بزرگ. کلی از شرکتها و موسسات اقتصادی زیر نفوذ آن ها هستند و دست دارند . خب وقتی که این وضعیت اقتصادی شفاف نمیشود.

عرضم به خدمت شما ATF اینها مشخص نمیشود. وقتی که انگشت اتهام به سمت برادر رییس جمهوراست. وقتی نمایندگان مجلس نامه میزنند که این چکار می کند در بحث اقتصادی و سایر جاهای دیگر وقتی صاحبان کرسنت(؟) باز هنوز حضور دارند و باعث محکومیت جمهوری اسلامی ایران می شوند در مقیاس چند ده هزار میلیارد تومان ، خب اینها نشان دهنده این است که دنبال اقتصاد مقاومتی و آن چیزی که رهبری از آنها می خواهد ، اینها دنبالش نیستند و حتی این که ترویج مصرف کالاهای داخلی را رعایت نمی کنند.

اینکه همه ما وارد کننده بعضی از اقلام بیخود باشیم… حالا بعضی وقت ها میگویند دست بیل وارد کنند و خیلی از وسایل غیر ضروری و اعتمادی نشود به تولید داخلی ، ثمره اش می شود تعطیلی خیلی از کارخانه ها که خدمتتان عرض کردیم. شاخص های عدالت اجتماعی هم متاسفانه در خیلی از زمینه ها ارتقا پیدا نکرد.

اگه پیدا می کرد نمی شد ثمره اش را حقوق های نجومی که اول آقای رئیس جمهور دستور برخورد بدهد  ، عرضم به خدمت شما آقای جهانگیری هم همچنین بگویند برخورد شود و نتیجه را سریعا به این جانب اعلام کنید منتها خب چندین ماه بگذرد که حضرت آقا چندبار مطالبه کند از این هجوم به ارزشات تو این بحث منتها اخرش به سه چهار نفر برسد. بعد آنها را به عنوان سرمایه های نظام  یاد کنند. مطمئناً وقتی که همچین اتفاقاتی می افتد در سطح دولت آن اقتصاد مقاومتی که مد نظر است اعمال نمی شود وگرنه ما اقتصادمان کمتر از ۱۰-۲۰% به اقتصاد جهانی وابسته است. اگه ما تکیه می کردیم به توان داخلی به مدیریت داخلی و اقتصاد مقاومتی اگه به آن عمل میشد مطمئنا تحریم ها تاثیر نداشت. این چیز مشخصی است. شما ببینید اینکه که ما به بودجه نفت اتکا داریم تا قبل از انقلاب که شاید حدود ۹۸% بود اتکا ما به نفت بودجه منتها خب در یه مقطعی فکر میکنم اوایل دهه نود به کمتر از ۵۰% هم رسید. این  باید همت میکردند، توان را بکار می بردند که هرچی بیشتر فاصله بگیریم منتها خب این فاصله متاسفانه کمتر نشده است.

کرباسی:

ببینید من واقعا در این زمینه نسبت به اقای میرزایی نقد دارم. شما چرا…؟ بنده باز آمدم اصول اقتصاد را از اول شروع کردم ببینید. شما اول ببینید این چهار سال را. اقای میرزایی ببینید تا نگاه ما به اقتصاد سیاسی باشد همین است که…. ما این نگاه را داشتیم الان اینجاییم…

میرزایی:

من عرض کردم خدمت شما اقتصاد مقاومتی را اقا کی ابلاغ کرد؟ به این دولت. یعنی وقتی که این سیاست اعلام شد…

کرباسی:

من بحثم سر اینه ها اصلا من میگویم شما بگو با اقای روحانی و دولتش اصلا مخالف باریک الله.. فرد دیگری هم بیاید همین است. من دارم خدمتتون عرض میکنم.  اصولا اولیه اقتصاد در مملکت اشتباه نهاده شده است. اشتباه رفتیم جلو و الان نتیجه این است.

شما اگه بزرگترین تئوریسین های اقتصاد هم الان بیایند در این مملکت نمیشود. ببینید نگاه کنید ما تولید ناخالص داخلی بیایم ببینیم در چه وضعیتی است من یه مثال خیلی درمورد خاک. ما متاسفانه در این زمینه اقای میرزایی از شما خواهش میکنم مصداقی و بازه زمانی نگاه نکنید. بنده نقدم کلیه و اصلا دارم در مورد اصول اولیه صحبت میکنم  اقتصاد مقاومتی چیزی جز اصول اولیه نیست. یعنی وقتی شما نگاه میکنید به ۲۴ بندش همش اصول اولیه و استاندارد اقتصاد جهانی است.

همین. خب شما مثلا می آیید درباره ی چه موضوعی صحبت میکنید؟ میگوید تولید داخلی. خب من تولید داخلی میخواهم انجام بدهم دیگر میگویم سرمایه گذار بیاید . سرمایه گذار که فعلا مشکل لغزندگی داریم. بهش میدیم میگویم این مکان. ایا من مواد اولیه ام را از داخل دارم تولید میکنم یا از خارج؟ این یک مسئله است. دو: ما انرژی را به چه قیمتی داریم به سازنده می رسانیم. من کاری ندارم .مسئله عدم شفافیت که اقا فرمودند هست، راه هست، خب انرژی را داریم با این قیمت می رسانیم. برمیگردیم سراغ انتقالش. انتقال مشکل داریم، هزینه برمیباشد. قیمت تمام شده داخلی را بروید ببینید. مجموع سوبسید ببینید.

مجموع سوبسید ببینید. همینجا اقتصاد دارد ضربه میخورد که کالای داخلی با قیمتی به دست مشتری برسد که ارزش این را داشته باشد که پول بدهد و پول به خارجی ندهد. باید رقابت اقتصادی بوجود بیاید. غیر از کیفیت ، رقابت اقتصادی. حالا بازار ایران و بازار… امروز جهان مثل قبل نیست که ما فکر یک یا دو قدرت یا سه قدرت در تولید هستند. نه. امروز تمام کشورها خودشان یک منبع تولیداتی شدند.

من درمورد این موضوع بحث دارم. چرا ما فکر میکنیم که باید صددرصد نیازهایمان تولید کنیم؟ اقا هیچ جای دنیا اینطوری نیست. چین هم با این همه عظمتش صددرصد نیازهایشان تولید نمیکند. ما باید در بعضی از زمینه ها که تخصص داریم و پتانسیل را داریم رشد کنیم این ها را به اعلا برسانیم حالا در روابط با دنیا بده-بستان داشته باشیم. هیچ کشوری، حتی امریکا هم، صددرصد نیازهایش تولید نمیکند. چند درصدی واردات دارد.

چین هم چند درصدی واردات دارد. میخواهم این مسئله را بگویم تا این نگاه غیر تخصصی به اقتصاد هست که باید همه چیز را خودمان تولید کنیم این اشتباه است. تا زمانی که ما بازار صرف را داخل میبینیم. ببینید در دنیای امروز شما پفک ، همین پفک وقتی تولید میکنید با هشتاد میلیون نفر جمعیت ایران این بازار مصرف خیلی خرد است .

چرا؟ چون پفک خارجی با قیمت مناسبتری دارد به دستش میرسد. چرا؟ چون آن بازار جهانی را هدف گرفته است. من میخواهم این را بگویم که با هزینه های تولیدی که در ایران است موقعی محصولات ما سود اور خواهد بود که ما صادرات داشته باشیم در سطح وسیع ، و بتوانیم در بازارهای جهانی جا بدهیم کالاهای خودمان. اقا در غیر اینصورت محکوم به مرگ ارج، چرا محکوم به مرگ شد؟ چون فقط و فقط به تولید داخل فکر میکرد. مگر چقد بازار دارد؟ مگر چقد سود اوری دارد با این هزینه هایی که هست؟ ما به خاطر تحریم هایی که شده، مواد مورد نیاز داریم با ۴ برابر قیمت میخریم ، مواد اولیه .  قیمت تمام شده کالا را شما بروید نگاه کنید. مگر  چقدر باید فشاربرروی فروشنده باشد؟ اینا بدیهیات هستند. شما قبول دارید. منم قبول دارم همین است. من بحثم بر سر این است اقا اقتصاد صرفا بسته به یک دولت نیست. به سیاست های کلی ای بوده که اشتباه نوشتند.

ما در این مملکت ۵  طرح جامع توسعه داشتیم. الان وارد ششمین داریم میشویم. آن پنج مورد قبلی به کجا رسید؟ چندتا مورد انجام شد؟ چند درصد انجام شد؟ نه هنوز مانده من وقتم زیاد مانده. خب؟ من بحثم سر این است خواهش میکنم به دوستان ، به عزیزانی که حالا دارند توجه میکنند به این مسائل اصلا سیاسی به اقتصاد نگاه نکنید.

اصلا به یک دولت نگاه نکنید. منم اگر اینطوری باشد بخواهم دست بذارم رو دولت نهم و دهم که بی نهایت مسئله میشود بوجود اورد. ولی میگویم اقاجان همه دولتها… همه دولتها… یک برنامه ی جامع ما ننوشتیم همان را تا اخر برویم. همین اقتصاد مقاومتی یک برنامه جامع است. اگر دولت بعد از اقای روحانی چه هشت ساله باشد روحانی چه چهار ساله کاری نداریم مافرض کنیم هشت ساله باشد. اگه دولت بعدی اقا همین رویه را ادامه داد آن وقت اقای میرزایی شما میتوانید بگویید ما داریم اگر نداد امد یک برنامه ی دیگری…

میرزایی:

بله. این شکی نیست که این روند اشتباه در بحث اقتصاد ریشه در دولتهای گذشته دارد. شک نیست. ما تقریبا… حالا از اقتصاد شدیدا دولتی اقای مختاری که عبور کنیم حالا میگوییم اقتضاهات زمان جنگ ، منتها خب سیاستهای تعدیل اقتصاد اقای هاشمی در این زمینه فضا را فراهم کرده است که مثلا دولت بعدی هم آن را ادامه دهد و دولتهای بعدی هم بعضی ها متاسفانه این مسیر را ادامه دهند و بعضی از آن ها  در راستا اقتصاد مقاومتی هم قدم برندارند. این جای شکی ندارد که شما می فرمایید.

منتها خب بحث ما در مورد این قضیه می باشد از سیاستهای اقتصاد مقاومتی که حضرت اقا سه سال و اندی پیش مثلا دستورآن  را صادر کردند الان  سوال اقای سرمشقی این بود که بنظر شما دولت به چه اندازه توانسته این سیاست ها را  جامه عمل بپوشاند. اجرایی کند.

بحث ما هم بخاطر همین است.میگوییم این دولت بنابراین دلایل که انگیزه اش ندارند دیدگاهشان آن طرف می باشد.دیدگاهشان اصلا لیبرال است. و اقداماتی هم که دولت کرده در زمینه های مختلف ما میبینیم ثمره اش این شده حالا این نگاه ، شود نگاه سیاسی یا هرچیزی دیگر منتها بحث من این است که خیلی از این شاخصه ها  رعایت نشده است.

شفاف سازی اقتصادی که اصلا رعایت نشده درخیلی از زمینه ها. ترویج مصرف کالای داخلی را خدمتتان عرض کردم و خیلی از موارد دیگر. اینکه دولت سال ۹۳ گفت که ما از رکود عبور کردیم بعد مرتب سالهای دیگر هم وعده داده شد. حالا امسال وعده داده شد که از رکود عبور میکنیم و عبورم نشده دیگر. الان هم که رئیس جمهور محترم رشد اقتصادی رو ۴/۷ دهم درصد میداند میگویند خب چرا این اماررا بانک مرکزی نمیدهد؟ چون اماری که بانک مرکزی داد، استنادش محکم تراست. نمیدهد.

چون در خیلی از شاخصات به جز تقریبا حوزه کشاورزی رشد اقتصاد منفی بوده است. بعضی ها میگویند اصلا این رشد اقتصاد ۴/۷ درصد مثبت در شَک  این مثبت بودنش میباشد . این را چرا مثلا بانک مرکزی این اماررا اعلام نمیکند که مشخص شود. در زمینه اشتغال زایی در مباحث دیگر مسئله ما را این بود. از این بابت. وگرنه حالا نگاه سیاسی  قطعا هرکسی یک نگاه دارد از لحاظ سیاسی.

شاید مخالف این دولت باشد یا موافق … هرچیزی دیگری. بحث واقعیت هایی است که تو اقتصاد مقاومتی نتوانستند متاسفانه و انگیزاش هم ندارند. اگه انگیزاش داشتند برخورد قاطع تری نسبت به فیش های نجومی می شد. نسبت به عدالت اجتماعی می شد. نه اینکه هزینه هنگفتی را ابتدای دولت صرف سونا و جکوزی و استخر نهاد ریاست جمهوری کنند اخیرا هم که بحث دستگاه شنود اوردن ، سوال دیگر؛ حالا باید اثبات شود.

ممکن است  مرور زمان این را اثبات کند. و این هزینه ها را انجام دهند و بعدا هم مثلا… منتها خب از بدیهیات… هدفمندی یارانه ها که قرار بود مثلادرزمینه تولید استفاده شود که بعضی ها حالا میگویند سی و سه هزار میلیارد در امد داشته است، دولت حالا انکار میکند، میگوید نه اصلا به این نحو نبوده منتها خب مگه نه حامل های انرژی چندین بار افزایش پیدا کرد منتها رقم هدفمندی سازی یارانه ها رقم بودجه ای که میدهند همان چهل و پنج هزارو پنج-شش سال پیش باقی مونده .

خب در این زمینه میبینیم آن ظرفیت هدفمند سازی یارانه ها تقریبا جهت افزایش تولید بکار برده نشده. ثمره اش نمیشد تعطیلی ۱۵ هزار کارخانه و واحد تولیدی و امثال آن. بحث مان بر روی این میباشد. بحث مان این است که شاخص ها بنظر ما تو این دولت طبق این سوالی که سایت محترم چغادک نیوز پرسیده به نظر ما دولت نتوانسته اگه نتوانسته بود مردم این را با جان و دل احساس میکردند.

وقتی خب ما از رکود عبور کردیم بله ما ثمره اش را در جامعه میبینیم. ثمره اش را در اشتغال جوان ها میبینیم. ثمره اش را در کاهش طبقات اجتماعی میبینیم و خیلی از مسائل دیگرکه برای مردم محسوس است. میبینند دیگر. دلار از چهار هزارتومان رد میشود ، یک خورده میاید پایین تر دوباره از چهار هزار و سیصد هم رد میشود و این ثمراتش را چون مردم میبینند اقای روحانی هم خودشان اوایلی که آمده نامزد شدند

گفت این که حتی امار بده بانک مرکزی این ها را برای مردم قابل قبول نیست. برای مردم چیزی قابل قبول است که ملموس باشد برایشان. در زندگیشان مثلا این را احساس کنند. خب الان سوال این است. الان مردم این را احساس کردند؟ به نظر من نه. با قشر عظیمی از مردم جامعه که مثلا ادم برخورد میکند در تاکسی چه درجاهای دیگر مرتب همین را میبینند.

و همه میگویند اقای روحانی زمان را صرف برجام کرده است، برجام نافرجام و از بقیه ی مسائل اقتصادی و اقتصاد مقاومتی غفلت ورزید و کار به اینجا کشیده شده حالا شما میتوانید در رابطه با دولت . که در ۴ سال توانسته سیاست های ابلاغی رهبر را لحاظ کند ببینید . دولت هیچوقت نمیتواند این را انجام دهد و من اگه اینجا بنشینم بگویم که دولت ؛

میرزایی:

یعنی سیاست های ابلاغی حضرت آقا ایراد دارد که دولت نمیتواند انجام دهد ؟

کرباسی:

نه. سیاست های ابلاغی آقا . شما یک ساختمان را در نظر بگیرید که چار چوب دارد بدنه ی فلزی دارد خب ؟

میرزایی:

حالا این چشم ما هم سوخت ارتباطی با این بخاری دارد ؛ درست است ما یک کم کمخوابی داشتیم ولی این چشم در ما هرچی هست از این بخاریه اس . این اشکه به خاطر برجام نبودا به خاطر این بخاریه بود

کرباسی:

سیاست های اقا یک سیاست های کلی ست که نمای بیرون یک چارچوب رو نشون میدهد تا چارچوب شما درست نباشد ؛ ببینید ما میخواهیم واقعیت ها رو بگوییم من الان نه آقای روحانی در دولتشان جایگاهی دارم نه میخواهم الآن ازایشان حمایتی کنم درباره اقتصاد . من بحث من این است که که چارچوب اقتصادی ایران چارچوب غلطی می باشد . نتیجه اش این است که هر دولتی بیاید ؛ ناموفق خواهد بود .

 

میرزایی:

در همه ی زمینه ها ؟

کرباسی:

شما مثلا ببینید که هر دولتی بیاید نمیتواند بر روی یک چارچوب خراب نمای قشنگی بسازد. این واقعیت ها است . سیاست های ابلاغی آقا آن نمای بیرون  است . من تا چارچوب داخل را درست نکنم تا ارزش پول هایم بالا نبرم تا جذب سرمایه نداشته باشم تا از خام فروشی جلوگیری نکنم نمیتوانم به آن برسم . ببینید یک خصلتی از اقتصاد به لحاظ بین الملل رسیده است . میخواهیم واقعیت ها را بگوییم . اگه بخواهیم از اینجا شعاری صحبت کنیم که بله این خوب است و … نه !

میرزایی:

اتفاقا هم جزئ ابلاغیه حضرت آقا است . استفاده از ظرفیت بین المللی دیدگاه ها

کرباسی:

بله . آفرین . خب کامل است این برنامه . بحث من درموردهمین است . تا آن چارچوه درست نشود هرکسی بیاید اینجا بگوید بنده اقتصاد مقاومتی را انجام میدهم به ضرس قاطع میگویم که دروغ میگوید ! نمیشود آقا . واقعیت است  . نمیشود  پس تا آن چارچوب  درست نشود تا آن تولید ناخالص ما۶ یا ۸ % نرسد اقتصاد مقاوتی اصلا وجود خارجی ندارد . ما موقعی میتوانیم اقتصاد مقاومتی داشته باشیم که رشد ناخالص ملی ما به ۶% حداقل برسد ما الان ۵ دهم درصدهستیم  . این واقعیت است . حالاهرچقدر بگویید .

هرچه   اینجا اقتصاد دان ها بشینند با هم صحبت کنند من این را میگویم شما اول رشد داخلی ناخالص رو برسان به ۶%  بعد بیا این را اجرا کن. نمیشود آقا نمیشود حالا در مورد حقوق نجومی . آیا مدیر میتواند  برای خودش حقوق تعیین کند آیا مدیری میتواند خارج از چارچوب تعریفی حقوقی داشته باشد آقا چرا اصلا آن طرف قضیه را نگاه نمیکنید این حقوق ها اول توسط آقای داوودی معاون اول آقای احمدی نژاد در دولت اول تایید شده و سپس توسط آقای جهانگیری امضا شده  است

میرزایی:

ببخشید بحث ما سر این نبودا

کرباسی:

خب ببینید بحث ما سر همین است . این رشد کرده  است. حقوق ها …

میرزایی:

رشد تصاعدی داشته است

کرباسی:

خب گوش دهید دیگر . توسط  آقای داوودی شروع شده  و آقای جهانگیری هم اشتباهی امضا کرده خب بعد دولت آمده گفته است آقا بله واقعیت داشته جلوی خیلی از آنها را گرفته خیلی از پول ها  برگشته شد . آقای اژه ای هم اینطوری فرمودند که به جز چند مورد همه پول ها برگشته شد

میرزایی:

دقیقا یعنی فقط چند مورد برگشته است.

کرباسی:

خب آن چند موردی که برگشته نه آن چند موردی که برنگشته است. شما ببینید دارند برخورد میکنند . پس در این زمینه دولت قبول کرد . نگفته ندیده که . قبول کرده . مقاومت هم کرده است

میرزایی:

قبول کردند منتها بعد از آن دادند ذخیره ی نظام است . کسی هم نباید با آن ها برخورد کند

کرباسی:

آقا اگه ؛ من راحت بگویم ؛ خب حرف  دیگری واقعیت دارد . بعضی از افرادی که مقابله با آنها نمیتوانیم کنیم . حالا میخواهید چه بگویید ؟ وجود دارد؟ من چه بگویم الآن به شما  . خودشما بهتر میدانید یک سری افراد هستند که باید باآن ها مقابله شود که نمیشود .

میرزایی:

ولی هنوزم دارد دفاع میشود  وزیر بهداشت از کارمزد پزشک ها که آن ها هم نجومی است دارد دفاع میکند . پزشک بله ما میگوییم حقوقش چند برابر بقیه افراد باشد . از مهندسین از خلبان که مثلا ارزشش ؛ از هرکسی دیگری منتها خب آیا این چند  برابری با عدالت سازگاری داشته باشد یا نه . خب وحشتناک است دیگر این کار . پزشک اصلا …

کرباسی:

ببینید اختلاف رقم و عدالت . این چیزی است که من نمیخواهم تعریف  کنم . هرکسی یک نظری دارد ولی من میخواهم این را  بگویم که دولت قبول کرد ؛ ایستاد پذیرفت مقابله کرد . خیلی ازآن ها را برگرداند . تعریف کرد و فکر کنم گفتند بیشتر از ۱۹ میلیون حقوق هیچ مدیری نباید باشد . که الآن قانون شد دیگری. دیگری نهایت تلاش خودشان کرده اند بعضی جاها اگر میبینید در ایران بعضی از افراد جلویشان گرفته نمیشود نه فقط در بحث حقوق نجومی. در موارد دیگر هم هست .

همان عزیزان ما همان عزیزی که حقوق نجومی دارد همان عزیز میبینید هزارتا دلیل داشته است همان عزیز میبینید وام های کلان گرفته خب این دیگر باید یک جایی یک کاری انجام شود که بنده و شما آقای میرزایی هیچ دخالتی به آن ها نداریم . ما دو تا آدم بدبخت هستیم  که اینجا نشسته ایم ولی من میخواهم این را به شما بگویم که دولت در مورد این قضیه حقوق نجومی به نظر من ایستاده کار کرد

میرزایی:

ولی این را قبول دارید که تا افشا نشده بود اصلا پیگیری هم نمیکرد

کرباسی:

خب آقا این از دولت آقای احمدی نژاد هم بوده  است. کسی نمیدانست

میرزایی:

آقای جهانگیری وقتی ۸۳۰ میلیون تومان هیئت مدیره مثلا میگیرد این را که خودشان حداقل دیگر خبر دارند . مثلا بقیه افراد آن انگیزه را ندارند برای برخورد. الآن هم  که میبینید بازهم قوه قضاییه ناراضی می باشد. میگوید یعنی خود دولت با ما همکاری نکرد . این اواخر که باز چند بار حضرت آقا تاکید کرد. فشار علیه آن ها بود . آمدند بعضی ها را گفتند . بعضی ها … یعنی ونانگیزهروندارندبرایبرخورد،الآن هم که میبینیم بازناراضی قوه قضاییه میگه یعنی خود دولت با ما همکاری نکرد

میرزایی:

ما ماهواره ای که داریم هم به این توان دست پیدا کردیم ، هم موشک…اصلاهمین موشک محاوره بر که عرض میکنم خدمت شما… مگه نه سه هزار و پانصد قطعه دارد . چطور این را میشود دقیق ساخت، تنظیم کرد ، درآزمایش ها هم موفق شد، آن را فراتر از جو هم فرستاد که دشمن از این تنکولوژی وحشت دارد، درست است؟ بعضی ها میگفتند که نه. ایران نتوانست. ایران مثلا فیلمش . فتوشاپ .

این را قشنگ… این را انجام دادند. این را عرض میکنم. وقتی که کسی که بتواند این موشک را بسازد ، به نانو دسترسی پیدا کند، به انرژی هسته ای دست پیدا کند ، یعنی توانمندی اش دارد ، همه مسائل به اقتصاد مربوط نمیشود . یعنی ما نمیتوانیم پراید را از اینکه هست بهتر بسازیم؟ ما نمیتوانیم در بعضی از زمینه ها از این وضعیت که هست پیشرفت ما بیشتر باشد؟ … نه…

مشکل میدانید کجاست؟ مشکل این است که سردا .پشت همچین پروژه ی موشکی می باشد، یک نیروی جهادی، به تعبیر مقام معظم رهبری… اگر این افراد پشتیبانش باشند نه امثال نعمت زاده ها و ترکان بهتر نتیجه میگیریم. وقتی که آن شهید آشتیانی بود دیگر در موسسه ی رویان توانست کاررا به اینجا برساند.

این را حضرت اقا به عنوان نیروهای جهادی ازایشان یاد کرد. وقتی که شهید کاظمی باشد و امثال آن ها اینجا کار پیش میرود ، کما اینکه میبینیم الان که در منطقه هم بحث پیش رفته است یک سری نیروهای جهادی-انقلابی هستند. اگه در صنعت هم مثل هوا فضا ، مثل صنایع موشکی و هسته ای کار شود واقعا ظرفیت سازنده ی اقتصاد ایران خیلی بالاتر از این حرفها است. منتها خب متاسفانه نه. بعضی ها این انگیزه را ندارند.

بعد گفتمان سازی هم حتی نمیکنند. اینکه مثلا گفتمان سازیش که میشود. آن بحث شاخص های عدالت اجتماعی که میتوانند ، شفاف سازی اقتصاد را که میتوانند داشته باشند. منتها خب همین ها را انجام نمیدهند… این مسئله دیگر ربطی به دولتهای گذشته ندارد.

کرباسی:

خب حالا بحث ما سر همین است. نگاه کنید شما صنعت موشک را نمیتوانید با صنعت نفت یکسان کنید. چرا؟ موشک یک زمان دارد. نامحدود. اما شما دارید زیر سه و نیم میلیون بشکه دارید میروید. بحث من بحث سالها است. بله ما اگر تمام دنیا را بگوییم دست نگاه دارد تا ما تکنولوژیمان به تکنولوژی شما برسانیم بعد. حرف شما درست می باشد.

ببینید بحث ما در مورد نفت و پتروشیمی این است. اگر پتروشیمی جنگ یک ساعت خاموش شود طبق محاسبات چیزی معادل ۲۷۰ میلیون دلار ساعت به این مملکت ضربه دارد وارد میشود. پس ما در یک رقابت دوی ماراتون هستیم که همه دارند میدوند. نیازمند رسیدگی دانش داخلی به اینکه تولید توانش داریم این است که حداقل این زمان را برای  من ده سال یا پانزده سال میتوانیم بدهیم برای موشک شهید تهرانی که همان لحظه اول که نیامد درجا… یک بیست چهار ساعت بعد یک موشک  دهد که. سالها جنگیده ۸۰-۸۲ تشکیل شده است. درست می باشد؟

میرزایی:

اصلا نه بعضی هایش مثل موشک شهاب۳ ما سال ۷۷ درست شد.

کرباسی:

خب نه. آن که حالا ما به بالستیک رسیدیم. سال ۸۰-۸۱ تولید شروع شد سال ۸۹-۹۰ اقا داد. من این را میگویم ما در صنایع … بعضی از صنایع به خاطر رقابتهای جهانی و منطقه ای ، اقا ما الان چاه مشترک با عربستان داریم، ما مخزن گاز مشترک با قطر داریم. جهت مخزن مشترک ما به سمت قطراست و قطر دارد نهایت استفاده را میکند اگر تکنولوژی روز نیاریم.

بحث من این است بله مطمعن باشید در ذهن اقای… حالا ترکان ، اقای نعمت زاده ، اقای…. به هرحال نخبه است اقای بیژن زنگنه ، یک نخبه است در جهان و فکر. یک نخبه است ایشان. ایشان سیاست ها را خوب می داند . و افراد دیگر… بحث من در مورد این است که ببینید ما ثانیه ها داریم باهم صحبت میکنیم من نمیتوانم ضربه بزنم به سرمایه های ملی کشور . مجبوری هستیم  ما. بعضی موارد مجبوری هستیم. نه اینکه دلشان نمیخواهد…

میرزایی:

خب کنار اینکه از ثانیه استفاده کنید باید یک ترتیبی اتخاذ شود که ….. الان مثلا در این سه سال چه شده است؟

کرباسی:

اقا جان ما تحریم بودیم. ما تازه داریم از قانون های تحریم رد میشویم. تازه به ما اجازه دادند که ما توتال را بیایم قرار داد ببندیم… شن بیاد قرار داد بسته کند.

میرزایی:

آن هایی که اصلا ربطی به تحریم ها نداشته اند چه داخل کشور؟ بحث درمورد این است .

کرباسی:

مثلا کدامشان ربط ندارد؟ بگویید یک مورد را بگویید که به تحریم ربط نداشته باشد.

میرزایی:

عرض کردم به خدمت شما خیلی از این شاخصه ها…

کرباسی:

اول اقتصاد… اول صنعت و اقتصادی اش. شما یک مورد را بگویید که به تحریم ربط نداشته باشد. من میگویم چشم.

میرزایی:

عرضم  خدمت شما اگر نمی شد بحث کرد برروی این قسمتهای هدفمندی یارانه ها ، اشتغال و کار و تولید و ذخایر… اقتصادی ربط بدهم افزایش پیدا کرده بود، وگرنه پول ما همان در سطح ۴۵ هزارتومان باقی مانده است. همان ۴۵ هزار تومان. منتها انرژی همه  ، اب و برق و این ها همه حسابی افزایش پیدا میکند. یعنی میتوانیم ادعا کنیم که هیچگونه درامد زایی برای دولت نداشته است؟ (کرباسی: نداشته است) نمی توانست مثلاشفاف سازی کند که چقدر مثلا افزایش قیمت حامل های انرژی…………

کرباسی:

ببینید بحث ما الان بحث تولید است. ببینید اقای میرزایی ما باید این را واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم واقع بینانه که نمیشود صرف داشتن پول تولید ایحاد نمیکند. صرف داشتن پول اشتغال ایجاد نمیکند.زیر ساخت میخواهد. خیلی مسائل دیگر میخواهد.

میرزایی:

آن ها میگویند خو ارج زیر ساخت داشته است کروم زیر ساخت داشته، فولاد زیر ساخت داشته، سالها مثلا تولید داشته است ، خیلی از کارخانه هایش زیر ساخت داشتند ، کارخانه ی سود ده بوده است. اما در این روند اصلا نه تنها زیان ده شده بلکه به تعطیلی رسیده است. دولت ایا  از این هاحمایت کرده است ؟ نه اینکه واحد تولیدی بوده است؟

کرباسی:

چطور باید حمایت کند؟ سوبسید باید دهد دیگر… باید سوبسید دهد دیگر. خب سوبسید چیزی است که ما داریم برمیداریم. پس خصوصی سازی چه می شود؟ شما الان فضا دارید. این چیزی که شما داری میگوید با اصل ۴۴ با خصوصی سازی تضاد دارد. ارج چرا سقوط کرد چون یک: وارداتش چند برابر شد. یعنی دلار هزار رفت در ۴ هزار ، کاری هم به دولت من ندارم . سیاست کلان. چرا ضرر زده شد ؟ چون محصولاتشان ، کالاهای ما، رقابت نداشتند با خارجی ها. چرا ضرر زده شد؟ چون دستمزد کارگرانش به حدی رسید که نقطه سر به سر را عبور کرد.

وگرنه اگر این ها بود که… شما اگر الان اینطوری باشد چرا بعضی از کارخانه های ایرانی هنوز دارند تولید میکنند؟ و هنوز به نقطه ضربه نرسیدند. که البته هنوز هستند شاید ده درصدشان به نقطه سر به سر ، بقیه پا برجا هستند. اقا فاجعه از این عمیق تر است. اگه با همین روش برویم جلو نزدیک به ۲۰ تا از بانک های ما در دو سال ورشکست خواهند شد. من این را میخواهم خدمتتان عرض  کنم ما… یک جایی ما باید قدم برداریم یک جایی را باید سرمایه خارجی بیاید.

یک جای دیگرباید تکنولوژی بیاوریم یک جایی باید در کنار تکنولوژی روش را بیاوریم که بچه های ایرانی  بومی اش کنند و میکنند. در قضیه ی نفت و گاز که نیاز مبرم ، آنی و سریع به بلوغ تکنولوژی داریم. چون میخواهیم با مخازن مشترک رقابت کنیم. در زمینه های تولید صنعتی ما نیاز به سرمایه گذار خارجی داریم و صادرات. صریح خدمت شما عرض کنم اگر ما فقط صرف بازار داخل نگاه  کنیم همه ی شرکت هایمان برشکسته است. چون در رقابت با چین هستیم. در رقابت با هند هستیم که رشد ناخالص داخلیش ۸% است…

میرزایی:

که دولت هم متاسفانه به این امر دامن میزند. مثلا فرض کنید خب این مدیر عامل کشتی سازی وقتی اشکش درمیاید که ما این همه کارگر داریم چرا مثلا کارگر داخلی…

کرباسی:

نمیتوانیم… نمیتوانیم. این واقعیت است… صدرا… اقا من درجریان قضیه هستم. صدرا برای یک عدد کشتی بیست هزار بی تیوب…. بیست هزارتا یک کشتی خیلی دنبالیه(؟) پنج سال به شما وقت میدهد برای ساختن آن ، کره داخل یک سال به ما تحویل میدهد.  ما الان باید در … ما مجبورهستیم. مجبورهستیم  که الان ، علی الحساب ، ضربتی، این وضعیت را انجام بدهیم چون بحران تحریم داشتیم. دست مارا گرفتند. هشت سال – ده سال نگذاشتند ما حرکت کنیم. نگذاشتند ما برویم جلو. خیلی ها جلو افتادند. الان رقیب ها… چرا باید امارات جلو باشد؟ چرا باید کشورهای حوزه خلیج فارس جلو باشند چون آن ها در روزهایی که نفت گران بوده است با دو رفتند جلو ما به پاهایمان زنجیر زدند. حالا زنجیر دارد باز میشود. ما برای اینکه بتوانیم به آن ها برسیم مجبور هستیم. نه اینکه دلشان میخواهد. دلشان به والله نمیخواهد وگرنه با قیمتی که من دارم میگیرم که یک کشتی صدرا برایم درست کند یک پنجم کره است. ببینید من این را دقیق دارم به شما میگویم چون وارد مسئله شده ام ، مطالعات کردم و محاسبه کردم. قیمت صدرا یک پنجم… اگر مثلا من قیمت میدهم اصلا اقا.

کشتی بیست هزارتایی کره و چین به شما سی میلیون دلار میدهند. صدرا با هشت میلیون دلار تمامش میکند برای شما ولی پنج سال زمان میخواهد. گناهی هم ندارد . چون دستگاه ساخت ما به آن تکنولوژی نرسیده است که با آن سرعت و آن کیفیت بدهد بیرون. دو: استاندارد ها و enshroud ما نداریم. کشتی وقتی میخواهد بیاید در اب سه  مدرک استاندارد باید داشته باشد. یا استاندارد اروپا است. یا استاندارد آمریکااست یا استاندارد جنوب شرق آسیا می باشد.

اگر صدرا کشتی را تولید کند استاندارد نگرفته است که تولید کند. کشتی هایی که دولت اقای روحانی سفارش داده اند مگا کشتی اند. این ها در عرض سال روی صد هزار تن دارند میچرخند. خب این حجمرا ما الان نداریم. ما اصلا بیس اش را نداریم. آقا الان جایی که در بوشهر هست این صدرا تا ده هزار تا ، تا ۲۰ هزارتا جواب میدهد. دیگر صد تن به شما جواب نمیدهد. صدهزا را به شما جواب نمیدهد. من میخواهم این را بگویم حرف شما درست است باور کنید مسئولین ما هم دلشان میخواهد اما خب بعضی جاها مجبورهستیم. برای اینکه پایمان را گرفتند آن ها دویدند. بحث من این است.

کرباسی:

نه من فکر میکردم کسانی که معتقداند حتی مدیر هم از خارج وارد کنیم اصلا این انگیزه را ندارد که بخواهد بر روی توان داخلی کشور تکیه کند. اعتماد کند، حتی قسمتهایی که ظرفیت هم موجود می باشد.حالا آن ۱ سال و ۵ سال که اغراق بود مطمعن هستیم. منتها خب…

کرباسی:

واقعیت است. همین الان باهم میرویم. همین الان بلند میشویم… یک کشتی ۲۰ هزارتایی را بنده و شما از صدرا میپرسیم. اقای صدرا من این پول را نقد به شما میدهم… چین ، کره این را به شما نقد میدهم. شما کی تحویل میدهید؟ آن که اصلا آماده دارد اقا. آنجا ۵-۶ تا کشتی آماده است. شما همان لحظه میروید…

میرزایی:

قرار داد بستند که آن ها هم کلی وقت صرف کنند یک اشتغال زایی خوبی هم برای آن ها ایجاد باشد که بسازند. کسانی که الان در بحث هواپیماها است قراراست  ده ها هزار شغل برای آن ها ایجاد شود یعنی میخواهند بسازند یعنی اینطوری هم نیست که همه آن ها اماده باشد. چون قراردادها کلان بسته شده است. آن مسائلی هست که … بعضی از جاها مثلا حتی به خاطر این تقویت توان داخلی از بعضی از فرصتها انسان میگذرد. آلمان مگر از کجا شروع کرد؟ چرا؟

کرباسی:

آن زمان  با این زمان  فرق می کرد. الان شما در زمانه ای هستید که شتاب گرفته است.

میرزایی:

خب آن اگر همه  اینطور باید در نظر گرفت ، اگر همه آن ها اینطور در نظر بگیریم اصلا اون پیشرفت دیگری به دست نمی آید. الان بگوییم زمانه اش نیست، الان به توان داخلی تکیه نکنیم این زمانه از دست می رود.

کرباسی:

نه نه. الان شما قرارداد های جدید نفتی را نگاه کنید ضمن اینکه دارد وارد میکند تکنولوژی را در کنارآن هم موظف کرده است که این دانش را نهادینه کند. این واقعیتی می باشد. بعدهم ما ایرانی ها تیزهوش هستیم.

میرزایی:

اینطوری نیست. مثلا میاید فرض کند بعضی از شرکتهای داخلی را مثلا از رقابت خارج میکند حتی اینکه درمناقصه نگذاشت شرکت هم کنند و این ها نشان دهنده ی این است که یه عده  ای ازشما بروید کنار اقا… ما تکیه مان به خارج است. ما میخواهیم به بیرون باشیم. اقتصاد مقاومتی یک امر درون زاست. (کرباسی: درون زاست به شرطی که زیر ساختها درست باشد.) و همه تلاششان را  باید بذارند برای…

کرباسی:

خب ببینید شما بخواهی زیر ساخت را درست کنید حداقل ۲۰ سال باید همین جا بایستی. اخر من چیکار کنم؟ الان خودشما جای بگذار جای رئیس جمهوری. اصلا بیایید جای وزیر صعنت. میبینیم که اگه آن کاررا نکنید… وزیر و بیش از حدمان رفتیم(؟)… اگر تکنولوژی را وارد نکنید اصلا برای صادرات میکنید. چیکار میکنید؟

میرزایی:

مگر نه هشت سال آنجا وزیر بوده است، یک چهارسال اینجا، دوازده سال؟ این ها نباید از قبل این مسائل را مثلا به آن عمل میکرند الان رسیده بود به این…

کرباسی:

اهان الان شما به نقطه ای میرسیدید که باید میرسیدید. خب وقتی روند بوده است…

میرزایی:

روند بوده بعد قطعش کردند. (کرباسی: چه کسی قطع کرده است؟ در چه دولتی قطع شده است؟) دارند همچین چیزی میگویند دیگر. کجا بوده که مثلا فرض کنید داشتند زیر ساختها را ایجاد میکردند که مثلا فلان دولت آمده و خلاف مثلا کشورکه در راستای مثلا اقتصاد مقاومتی بوده قطعش کردند؟

کرباسی:

خب اجازه بدهید من هم همین را برویم جلو. ببینید وقتی ما تو سال ۸۲-۸۳ میرویم جلو میبینیم که ایران تولیدش درست بوده است ، تکنولوژی اش هم وارد کرده بود با توتال، برای عسلویه دارم میگویم، مصداقی، خب؟ و درکنارش ما چقدر  شرکتهای ایرانی داشته ایم که تازه داشتند شروع میکردند.

ما مثلا پردیس را داشتیم. پارس را داشتیم. نگاه میکنیم تا پتروشیمی جم شروع به کار میکند. پتروشیمی جم حدود سی – چهل درصدش فرانسوی است. شصت درصدش ایرانی می باشد. برزویه را نگاه کنید. شما پتروشیمی های دیگری را نگاه کنید. میبینید که اینها یک روندی بوده  است همزمان.

هم دانش وارد میشده است ، هم تکنولوژی وارد میشده است، باهم میرفتند جلو. اگر همان فرمان را ماهم میرفتیم جلو، همان فرمان رامیرفتیم جلو همه چیز عالی بود. ما فرمان تا سال ۸۶ جلو رفتیم، ربطی هم به دولت اقای احمدی نژاد ندارد ، ۸۶ به تحریم ها میخوریم. شروع میشود تحریم ها و متاسفانه اتفاقاتی که نباید بی افتد می افتد، وضعیتی در ایران بوجود میاید. بحث من این است  ما یه خلا ای بین ۸۶ تا ۹۲-۳-۴ داریم. که در حدودهشت سال است.

و این متاسفانه، متاسفانه در دوره ای که نفت میاید صد و بیست-سی و همه دارند میروند جلو ما مجبورهستیم  بایستیم و این خیلی به ما ضربه زده است. الان هم مجبورهستیم.

میرزایی:

خب عرضم به خدمت شما خب پیش بینی اگر بخواهد شود، صورت بگیرد، که آیا رئیس جمهور آینده خواهد بود بنظرم پنجاه پنجا است. چون آقای روحانی این امتیاز را دارد که چهار سال رئیس جمهور بوده و شناخته شده تر هست و یه اصلی که هیچ پایه و اساسی هم نداره تو ذهن بعضی از مردم هست که ریاست جمهوری تو ایران هشت ساله است.

این هم ممکن است امتیاز برای ایشان باشد. منتها خب و برجامی که حالا به عنوان دستاورد ازش یاد میکنیم شاید بتواند اینو را بزک کند ، مردم مثلا در این زمینه با ایشان همکاری کنند. همراهی کنند. به ایشان رای بدهند. منتها خب از آنجایی که ایشان یک قرعه (؟) بالاتر از نرخ رای آورد یعنی ۶۱ هزار ، ۷/۰ درصد. و از آنجایی که قشر زیادی از آن مردم که دیدن مثلا آقای روحانی و آقای رضازاده که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد می کرد که نیاز به ۴۵ هزار تومان یارانه نباشد و بقیه ی مسائل دیدند عمل نکرده است و حتی برجام هم در زندگیشان ندیدند ثمره ای داشته باشد افرادی که ناراضی هستند و از رای شان پشیمانند هم بسیار زیادند. ما با خیلی از این افراد دیگه دیدیم در جامعه برخورد میکنیم و میشنویم. به خاطر همین که عرض میکنم ۵۰-۵۰٫ ایشان هم احتمال رای آوردنش است. منتها خب هم احتمال اینکه رای نیارد هم است. حالا در بعضی از شهرها دوباره آن رای سابق را داشته باشد. منتها مثل این سری که در بعضی از شهرستان ها نماینده ی مجلسی که یک خورده کند جنبیدند ، اگرچه حالا مثلا ممکنه کار هم کرده باشد منتها خب مردم از ایشان عبور کردند و به افراد دیگر رای دادند. اگر در اکثر شهرستان ها همچین چیزی رقم بخورد شاید ایشان اولین رئیس جمهور چهار ساله باشد. این را مثلا میشود پیش بینی کرد. بستگی دارد.

منتها این که میفرمایید انشقاق و اختلاف در کدامیک از احزاب بیشترمی باشد ، احتمال همگرایی در کدام یک از این ها محتمل تر است خب تا قبل از این که… در بین جریان اصول گرا انشقاق بیشتره بود است. مخصوصا سال ۹۲ . که همین اختلاف و انشقاق باعث شد که آن ها از یک نامزد ریاست جمهوری واحد مثلا حمایت کنند اصلاح طلب ها، اعتدالیون و بقیه ی افراد و خیلی از قشر خاکستری جامعه چون رای ایشان اینطور نیست که مثلا بگوییم اصلاحات فرض کنید در کشور پنجاه درصد از رای دهنده ها آن دیدگاه شان اصلاح طلبانه است که رای دادند.

نه خیر. همان افرادی که رای ۲۰ میلیونی به خاتمی دادند. رای ۲۴ میلیونی هم به احمدی نژاد دادند ، رای هجده میلیونی هم به روحانی میدهند. این ها یک چند درصدی است که مثلا ممکن است حزبی و جریانی رای بدهند. منتها خب تا قبل از این انشقاق اصول گریان بیشتر بوده است و به نظر میرسد اصلاح طلبان به همین نامزد ریاست جمهوری واحدشان برسند آقای روحانی. حالا بحثی است به بعضی از افراد دیگری که بخواهند بیایند و نامزد انتخابات بشوند منتها بعضی از این آقایان میگفتند ما دیگر نمیخواهیم اشتباه سال ۸۴ را تکرار کنیم. حالا تکثر کاندیداهایشان به قول خودشان.

به نظر میرسد این ها وحدت شان بیشتر باشد و به همین خود آقای روحانی بسنده کنند. با توجه به این که آقای هاشمی هم از ایشان حمایت میکند و حتی به استان ها هم که سفر میکند و همه جا که میرود صحبت میکند که یک چهار سال دیگری به آقای روحانی وقت بدهید مطمئنن مشکلات را حل میکند و اصلا در رابطه با ایشان بحث شان این است که دوباره رای میاورد وقتی اینطور قاطع حمایت میکند و اصلاح طلبان عمدتا پشت ایشان هستند، حزب کارگزاران هم همچنین، به نظر میرسد کاندید واحد شان ایشان باشد.

مگر اینکه یک فرد درجه چندمی از اصلاحات بیاید که معلومم نیست. منتها خب از این طرف هم اصول گرایان که معمولا اختلافاتشان بیشتر بوده در  انتخابات مجلس گذشته به یک وحدت رسیدند. مثلا برای تهران یک شعبه (؟) واحدهستند و خیلی از استانها و شهرستانهای دیگر. الان هم احتمال هست که این گروه ها، جریانات و تشکلها و احزاب اصول گرا به یک نفر واحد برسند. این احتمال می باشد. حالا چقدر باشد، شاید این هم بگوییم ۵۰-۵۰ منتها با توجه به سابقه مجلس احتمال هست که به یک کاندید واحد برسند.

حالا اینکه در انتخابات ۹۶ چه رقم بخورد این در ماه های آینده مشخص میشود. منتها خب من دیدگاه همان ۵۰-۵۰ هست. احتمال رای نیاوردنشان قوی می باشد هم این هست احتمال رای آوردن را دارد با توجه به این مسائل. مگر اینکه حالا در ماه های آینده بخواهند فضا را به سمتی پیش ببرند که جو سازی شود و دو قطبی سازی که ایجاد شود. خب اگه اقای احمدی نژاد آمده بود این دو قطبی برایشان ایجاد میشود. منتها خب الان هم معلوم نیست طرفشان که دو قطبی کنند فعلا دیگر دارند به قوه قضائیه و بقیه ی اختلاف ها دامن میزنند.

کرباسی:

عرض من به حضورتان که دولت آقای روحانی یک دولت با تدبیر و عاقلی می باشد. یعنی در شرایط فعلی  که ما در منطقه و جهان داریم و اقتصاد ایران دارد معقولانه ترین رفتار را دارد نشان میدهد… برمیگردم به حرفهای اولم که ما چه شرایطی را به این دولت دادیم چه ازآن میخواهیم. این خیلی مهم است.

چه به آن تحویل دادیم و چه ازآن انتظار داریم. بله من هم دوست دارم که خیلی اتفاقات قشنگ در این مملکت الان افتاده باشد تو این چهار سال اما اگر واقعیت ها را ببینیم آن وقت سخت است و دور از واقعیت می باشد ، یک چیز رویایی است که فکر کنیم به این سرعت در چهار سال میتوانیم به اهدافمان برسیم. اصلاح طلب ها هرچند که در خیلی از زمینه ها شاید مطلوبشان صد در صد آقای روحانی نباشد منتها خب یک حداکثری ای نسبت به ایشان نظر مثبتی دارند.

احتمال خیلی زیاد هم هست که از ایشان صددرصد حمایت شود. حالا مگر اینکه یک دلایل دیگری بوجود بیاید. ماهم نمیدانیم چه پیش میاید. چون من برای اولین بارمی باشد که در تجربه این ساله  میبینیم که در یک مملکت با این عظمت و این جمعیت هنوز رئیس جمهورش نمیداند که آیا شرکت میکند یا نمیکند. آیا کاندیدا خواهد شد یا نه. شما ببینید در دولت های قبلی انتخاباتی دولت دیگری از شهریورماه شروع به کار می شود .

ما الان در اواسط دیماه هستیم هنوز رئیس ستاد آقای روحانی معلوم نیست. هنوز دولت ستاد انتخاباتی تشکیل نداده است. همین را بگیرید بیاید تا پایین. یک گمانه زنی هایی می شود که آقا فلانی میخواهد در استان رئیس ستاد شود. خب آقا رئیس ستاد تهران چه کسی هست الان؟ چه کسی؟ این خیلی بد می باشد. ما در این مملکت هنوز ۴ ماه دیگر به انتخابات تقریبا فرصت داریم هنوز نمی دانیم کاندیدا چه کسی می باشد.مردم چطور میخواهند شناخت پیدا کنند؟ پس قطعا انتخابات این دوره یک انتخابات صرفا احساسی و امواجی خواهد بود

راحت بگویم، هرکس بعد از فروردین بتواند نوری کند آن رای را میبرد. حالا میخواهد اصلاحات باشد میخواهد اصول گرا باشد. چون خیلی بد می باشد .

من فکر میکنم انتخابات این دوره خیلی پیچیده است و آبستن خیلی حوادث باید شود . خیلی به سیستم خارج از کشور ارتباط دارد که روابط بین الملل چطوری میخواهد بیاید. پدیده ترامپ خیلی مهم است در انتخابات آینده چون نظام قطعا به گونه ای مسیرش را ادامه خواهد داد که بتواند در برابر پدیده های پیش رو مقاومت کند.

شاید به یک گزینه ای دیگری برسیم. من نمیدانم. در این موقعیت که ایستادم اطلاعات کافی ندارم. نمیتوانیم هم تصمیم گیری کنیم. فقط باید ادامه دهیم. برای همین نظر خیلی قطعی درباره ی آینده نمیتوانم بدهم. فضا برای خودم که روشن نیست. ولی خوب آقای روحانی را قطعا تا الان عاقلانه ترین تصمیم های که گرفته شد دیدم و بهتر از این هم نمی شده است.

یعنی واقعا جا ندارد. درمورد اصولگرها نیز باید بگویم. به نظر من اصولگرها به گزینه ای واحد خواهند رسید بعد از تجربه ۹۲ و ۹۴اصولگرها  قطعا به گزینه ای واحد خواهند رسید و… مگر اینکه بخواهد پدیده جبهه ی پایداری کاری کند این وسط. که آن هم زیاد در جامعه…. شاید بخواهد کاری انجام دهد.

در اصلاح طلبها هم قطعا گزینه ی واحد خواهد بود. حالا امکان دارد آن  گزینه آقای روحانی باشد امکان دارد گزینه کسی دیگری باشد. ولی قطعا یکی خواهد بود. یعنی فضای ما چه بخواهیم چه نخواهیم دو قطبی خواهد شد. شاید افراد دیگری در کنار کاندیدای اصلی به ظاهر کاندیدا باشند ولی خوب جنگ واقعی بین این دو نفر خواهد بود. حالا آن دو نفر چه کسانی هستند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false