×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مناظره فرهنگی بین مبین کرباسی و محمود خدری

به گزارش “چغادک نیوز”، مناظره ای بین دو فعال سیاسی استان در دفتر پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز برگزار شد که مبین کرباسی به عنوان فعال اصلاحات استان و محمود خدری از فعالان اصولگرایان در عرصه سیاسی استان بوشهر پیرامون وضعیت انتخابات  ۷ اسفند و پیامدهای آن موضع دو طیف سیاسی را در این خصوص اعلام داشتند.

این مناظره در محیطی آرام و دوستانه و بدور از مسائل حاشیه ای و فشارهای سیاسی و طبق برنامه ریزی انجام شده این پایگاه خبری صرفا به دلیل تنویر افکار عمومی و آشنایی مردم از دیدگاههای دو طیف سیاسی و با هدف فرهنگ سازی و هموار کردن موانع جهت انجام گفتگو های سازنده بین طیف های سیاسی و در نهایت ایجاد شور و همدلی بین آنها جهت پیشرفت و توسعه استان بوشهرانجام شده است که در مراحل بعدی نیز از افراد شاخص دیگر سیاسی، فرهنگی و .. نیز دعوت به عمل خواهد آمد که در موضوعات مختلف دیگر دیدگاههای خود را بیان کنند.

 

ایجاد همدلی بین احزاب باعث پیشرفت و توسعه استان خواهد شد

 

این دو فعال سیاسی در ابتدا  مشترکا” اولویت دو حزب مطرح سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در استان  را پیشرفت و توسعه استان دانستند که با ایجاد همدلی بین احزاب سیاسی این کار محقق خواهد شد.

برای اولین بار است که اکثریت مطلق همراه با دولت وارد مجلس نشده اند

 

محمود خدری فعال اصولگرا ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز جوان به مبین کرباسی در خصوص انتخابات ۷ اسفند ماه بیان کرد:  این انتخابات پیامدهای بسیاری داشت که هر دو جناح سیاسی باید از این پیام های مردم عبرت بگیرند و ترکیب مجلس نشان می دهد که هیچ کدام از جناههای سیاسی، اکثریت مطلق را کسب نکرده اند و برای اولین بار است که اکثریت مطلق همراه با دولت وارد مجلس نشده اند به عبارت دیگر یعنی مردم از دولت تدبیر و امید نا راضی هستند.

 

فضا سازی های کاذب اصلاح طلبان در خصوص برجام باعث شد در تهران اصولگرایان پیروز نشوند

 

وی افزود،فضای تبلیغاتی اصلاح طلبان، که همیشه بابی اخلاقی سیاسی همراه است، که بایک برنامه ریزی دقیق صورت پذیرفت مبنی بااینکه نمایندگان فعلی اصولگرایان مانع ازنتیجه گیری برجام شده اند،ازطرفی گذاشتن مشکلات اقتصادی ومعیشتی که وطیفه دولت بود،بایک فضای رسانه ای شدید برعلیه آنها علیرغم کارهای مثبتی که داشتند انهارا درتهران باشکست روبرو کرد.

 

نادیده گرفتن خواسته های مردم و ضعف استانداران باعث پیروزی اصولگرایان در استانها شد

 

خدری ادامه داد: در نقاط مختلف کشور که استانداران ضعیف عمل کرده بودند و خواسته های مردم توسط دولت نادیده گرفته شد فضا را برای اصولگرایان محیا کرد که آنها به پیروزی برسند.

 

عدم انعکاس خوب فعالیت های نمایندگان اصولگرای استان باعث شکست آنان شد

 

وی تصریح کرد: در دو حوزه کنگان و بوشهراصولگرایان تمام تلاش خود را جهت پیروزی نمایندگان قبلی خود انجام دادند ولی بدلیل اینکه دونماینده قبلی کاندیدای انتخابات شده بودند و همیشه نماینده برای انتخابات دور بعد خود جهت جذب آراء و متقاعد کردن مردم با مشکل مواجه می باشد و به خاطر اینکه مردم مطالباتی را از نمایندگان دارند که وظیفه دولت است و مطالباتی را از دولت دارند که وظیفه نماینده می باشد واین نمایندگان نتوانستند به خوبی فعالیت های خود را به گوش مردم برسانند با شکست مواجه شدند.

 

شهریاری بهترین گزینه اصولگرایان برای خدمت به مردم دشتی بود

 

فعال اصولگرای استان بیان کرد: در حوزه دشتی به خاطر اینکه مردم از پور فاطمی مطالباتی داشته و هنوز محقق نشده بود در پی رد صلاحیت وی، بهترین گزینه که می توانست برای این منطقه خدمت نماید شهریاری بود که مردم نیز به وی اعتماد کردند و پیروز میدان شد.

کشور بعد از انتخابات ۹۲ به سمت فضای دو قطبی شدن پیش رفت

 

مبین کرباسی از فعالان اصلاحات در استان نیز در این باره ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: بعد از جریانات سال ۹۲ و بعد از دولت نهم و دهم کشور به سمتی پیش رفت که فضای دو قطبی برآن غالب شد ولی نمادین شدن آن در این دوره بود در جبهه اصلاحات نیز شورای هماهنگی ایجاد شد که لیست واحدی را بیرون دهد که من در این زمینه اصلاح طلب ها را پیش رو تر از اصولگرایان دیدم و شاید تحلیل آنها از جامعه بهتر از اصولگرایان بود.

 

سعادتی که ناخواسته نصیب اصلاحات شد رد صلاحیت گسترده آنان بود

 

این تحلیگر مسائل سیاسی افزود: در انتخابات مجلس سعادتی که ناخواسته نصیب اصلاحات شد رد صلاحیت گسترده ای بود که در اردوگاه اصلاحات پدیدار شد و این باعث شد که اختلافات در بین اصلاحات به حداقل برسد و این هم از نقاط خوب و مثبت اصلاحات است که توان رویش مجددی را دارد .

 

مردم با وجود اینکه شناختی از لیست نداشتند ولی به لیست رای دادند

 

این فعال سیاسی اضافه کرد: این موضوع باعث شد دوباره بتواند از نیروهای سطوح پایین تر استفاده کند و این گفتمان نیز طوری بود که مردم را متقاعد کند که باوجود اینکه شناختی از لیست ندارند به لیست رای دهند، که این موضوع کمتر در کشوردیده شده است.

 

اصولگرایان اگرمثل اصلاحات ساختار مشخصی را داشته باشند به نتیجه خواهند رسید

 

وی با بیان اینکه کشور به سمت بلوغ سیاسی پیش می رود گفت: شجره طیبه بعد از ۴۰ سال به جایی رسیده است که در حال ثمر دادن است که اگر همین طور ادامه یابد و دوستان اصولگرا نیزمثل اصلاحات ساختار مشخصی را داشته باشند و شورای هماهنگی خوبی داشته باشند به نتیجه خواهند رسید.

اصلاح طلبان در برخی از حوزه ها اجازه رقابت نداشتند

 

کرباسی با بیان اینکه من از دوقطبی بودن مخالفم افزود: به نظر من برتری نسبی بهتر است زیرا گفتمان و چاره زنی را بهتر می کند و در کل اصلاح طلب ها با این نگرشی که داشتند توانستند لیست خودشان را به جامعه معرفی کنند و جامعه نیز به آنها اعتماد کرد ولی در برخی حوزه ها ما اجازه رقابت نداشتیم که اگر این فضا محیا می شد ما وضعیت بهتری داشتیم.

 

از تاثیرات پدیده احمدی نژاد عدم اجماع اصولگرایان دراستان بود

 

وی بیان کرد: در فضای استان در حوزه بوشهر نماینده اصولگرا خیلی خوب رای جمع کرد که برای وی قابل پیش بینی نبود و انشقاقی که با حضور چندین چهره اصولگرا در بین اصولگرایان در این حوزه به وجود آمد از تاثیرات پدیده احمدی نژاد در بین اصولگرایان بود و باعث شد رای اصولگرایان واحد نشود.

 

کاندیدای اصلاحات در بوشهر، برند اصلاحات نبود

 

وی گفت: در این حوزه ریزش بوجود آمده به اصلاحات فرصتی داد دوستان را جذب برندی کنند که علی رغم اینکه این کاندیدا برند اصلاحات نبود ولی با یکپارچگی مردم را جذب این کاندیدا کنند و او را وارد مجلس نمایند.

 

گزینه اصولگرا در تنگستان نتیجه تلاش دو ساله خود را دید

 

این فعال اصلاح طلب تشتت بوجود آمده در بین اصولگرایان را ریشه در برخی تند روی ها دانست و افزود: در حوزه دشتستان رقابت پایاپایی را بین اصلاحات و اصولگرا شاهد بودیم و در حوزه تنگستان نیز گزینه اصلاحات مجال فعالیت و زمان لازم را نداشت و گزینه اصولگرا نیز دو سال تلاش کرد و نتیجه زحمت خود را در این حوزه دید ولی باید گفتمان اصلاح طلبی خیلی بیشتر از اینها در این حوزه فعالتر شود.

در حوزه جنوب استان فضای قبلی برای مردم مطلوب نبود و به اصلاحات رای دادند

 

کرباسی خاطر نشان کرد: در حوزه جنوب کاندیدای اصولگرا تلاش های زیادی داشتند ولی رقیب اصولگرایی نداشت ولی دو گزینه اصلاحات رقیبی بودند که کار را برای همدیگر سخت می کردند و دیدید که یک اصلاح طلب رای غالب را کسب می کرد که اگر تعداد رای های دو اصلاح طلب را جمع ببندیم می بینیم که مردم فضای قبلی برایشان مطلوب نبوده و به همین خاطر به اصلاحات اعتماد کرده اند.

 

باید تحزب و چرخش نخبگان در جامعه نهادینه شود

 

وی تصریح کرد:در کل فضای مجلس دهم، به شدت فضایی سیاسی داشت و خیلی از سیاسیون اجازه ورود به عرصه سیاست را نداشتند و امیدوارم فضای گفتمان و تهذب در جامعه نهادینه شود و چرخش نخبگان هم وجود داشته باشد که اگر این طور نباشد و فضا برای نیروهای جدید وجود نداشته باشد شاید در دو حوزه با شکست مواجه شویم.

 

در فضای سیاسی فضای ژنرال و غیر ژنرالی وجود ندارد

 

محمود خدری گفت: برخی سران اصلاحات اعلام می کنند که اصولگرایان با نیروهای دسته چندم وارد عرصه شدند و در مقابل ژنرال ها قرار گرفته اند، ولی باید گفت در فضای سیاسی وقتی بحث نخبه پروری مطرح می شود فضای دیگر ژنرال و غیر ژنرالی وجود ندارد یا مثل فوتبال نیست که بازیکنان ضعیف را بیرون کشیده و قوی تر ها را بازی دهیم.

 

 اگر مردم بخواهند رای دهند لیدر را نمی شناسند/ لزوم نهادینه شدن احزاب در کشور

 

وی افزود: لیست امید درتهران نشان داد که اگر مردم بخواهند رای دهند لیدر را نمی شناسند و تا موقعی که احزاب و گروهها در کشور نهادینه نشده اند همین روند ادامه پیدا خواهد کرد و در استان بوشهر نیز در دقیقه ۹۰ با رد و صلاحیت شدن برخی کاندیداها دو جناح ورود پیدا کردند و افراد به لیستی رای دادند که مطالباتشان را بهتر پیش ببرد.

اگر آراء اصولگرایان را جمع کنیم خواهیم دید که آراء شان از اصلاحات بیشتر بود

 

این فعال اصولگرا خاطرنشان کرد: در حوزه های انتخابیه استان جریان اصلاحات چند لیست داشتند و در کل در نظر بگیریم با وجود اینکه انتخابات را در سه حوزه بردند ولی در اصولگرایان نیز با وجود اینکه تشتت به وجود آمد ولی اگر آراء اصولگرایان را جمع کنیم خواهیم دید که آراء شان از اصلاحات بیشتر بود و در واقع پیروز میدان بودند و اگر احزاب نهادینه شوند یک کاندیدا به خود اجازه نمی دهد با یک شعار دیگر وارد عرصه شود.

 

جبهه مردمی اصلاحات نه وجاهت قانونی و نه توان رویارویی با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را داشت

 

مبین کرباسی در ادامه این بحث گفت: جبهه مردمی اصلاحات وجاهت و خاستگاه قانونی نداشت و به صورت خود جوش بوجود آمد و بصورت لحظه ای با تفکر تضاد بوجود آمد و کاندیدای مطبوع این حزب در حوزه بوشهر نیز رای اسبق و قدیمی خود را داشت و حزب مردمی به وی کمکی نکرد و این جبهه با تمام احترامی که به آنها قائل هستم باید بگویم نه وجاهت قانونی داشت و نه توان رویارویی با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را داشت.

 

نهادینه شدن تهذب و شایسته سالاری رمز حرکت جامعه به سمت جلو می باشد

 

وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم تهذب در جامعه نهادینه شود و نباید طوری باشد که این امر هزینه بردار باشد و نباید این طور باشد که اگر اصلاحات بر سر کار آمد اصولگرایان را حذف کنند که باید شایسته سالاری را مد نظر قرار داد تا جامعه به سمت جلو حرکت کند.

 

روحانی تا حدودی توانسته جریان اعتدال را پیش ببرد

 

این فعال اصلاح طلب بیان کرد: البته روحانی و جبهه اعتدال تا حدودی توانسته است که جریان اعتدال و میانه روی را ادامه دهد چونکه ما بشدت نیاز به وحدت، شایسته سالاری، ورود نخبه، کارشناس و آگاه به مسائل را دارا می باشیم.

فضای جامعه بعد از انتخابات باید دوستانه باشد

 

محمود خدری نیزدر این خصوص گفت: فضای جامعه بعد از انتخابات با توجه به شراط حساس کشور باید دوستانه باشد و این مشکلی که وجود دارد و معمولا بعد از انتخابات به سمت تسویه حساب های شخصی پیش می رود که وقتی اصلاحات روی کار می آید اصولگرایان را قلع و قم می کند و در اصولگرا نیز به هیمن منوال است، این اشتباه است و در کل شایسته سالاری فراموش می شود.

 

فراکسیون ۶۰ نفره مستقل در مجلس به سمت هیات رئیسه سوق پیدا می کنند

 

تحلیلگر مسائل سیاسی استان بیان کرد: مجلس هم اکنون بینابین می باشد که  با توجه به تشکیل ۱۳۰ فراکسیون اصولگرا، ۱۰۵ فراکسیون لیست امید آقای عارف و۶۰ نفر که اعلام استقلال نموده و گفته اند که ما می مانیم و به نظر می رسد تا آخر مستقل نخواهد ماند و با توجه به تجربه گذشته، نصف این تعداد به سمت هیات رئیسه مجلس سوق پیدا خواهد کرد.

 

علت عدم رای مردم به احزاب بواسطه نارضایتی از دولت و مسئولین است

 

وی با بیان اینکه برخی از رای ها رای های سلبی می باشد گفت: مردم به خاطر اینکه از مسئولین یا دولت ناراضی هستند به جریان مخالف رای می دهند و به احزاب رای نمی دهند.

 

احساس تکلیف بی مورد عیب اصولگرایان است

 

خدری گفت: در اصولگرا برخی مواقع اعلام می کنند که ما احساس تکلیف کرده ایم که این در مواقعی است که چهره شاخصی نباشد که در این موقع باید احساس تکلیف کرد ولی موقعی که چهره ها زیاد هستند و قوی تر از او وجود دارد نباید ورود کرد ویکی از مسائل مهمی که برای اصولگرایان وجود داشت تشکیل جبهه متحد بود که ارزشمند بود ولی عیبی که در اصولگرا وجود دارد و به موضع جبهه متحد اصولگرایان نیز اعتنایی ندارد، احساس تکلیف آنها ست که بسیار اشتباه است.

شورای نگهبان فضای تائید صلاحیت را از ۱۰ روز به ۶ ماه افزایش دهد

 

مبین کرباسی با بیان اینکه اصلاحات خیلی سعی کرد که شورای هماهنگی حرف اول و آخر را بزند و تا آنجایی که مردم توانستند تبعیت کردند ولی موانع دیگری نیز بر سر راه وجود داشت بیان کرد: به نظر من اگر شورای نگهبان فضای تائید صلاحیت را از ۱۰ روز به ۶ ماه افزایش دهد و تائید مشروط و نهایی را دستور کار قرار دهد باعث رشد و بالندگی سیاسی خواهد شد.

 

با تائید مشروط شورای نگهبان احزاب مجال تعیین فرد اصلح را پیدا خواهند کرد

 

این مدرس دانشگاه افزود: شورای نگهبان ۶ ماه قبل کاندیداها را تائید کند و تائیدیه آنها نیز مشروط باشد و تحرکات آنها را زیر نظر بگیرد و ببیند که مواضع و حرکات وی با قبل همخوانی دارد و یا خیر و در این بین این کاندیداها به اعلام موضوع می پردازند و احزاب نیز فرد شایسته را انتخاب می کند که در این طرح احزاب مقابل یکدیگر قرار نمی گیرند و یک نفر از اصلاحات و یک نفر از اصولگرا بیرون می آید  و اختیارات شورای نگهبان نیز محدود نمی شود.

 

مهمترین مساله در انتخابات زمان کافی است

 

وی زمان را برای انتخابات مهم خواند و گفت: در انتخابات مجلس در مدت ۷ روز نمی توان کل حوزه انتخابیه را رفت و با مردم گفتگو کرد که باید قانون انتخابات را نظام مند کرد و تهذب را جا انداخت و به آن فضا داد و در رقابت درون حزبی کاندیداهای خود را انتخاب کرد و با ۶ ماه زمانی که برای آن تعریف شده است باعث شناخت بیشتر مردم، احزاب  و شورای نگهبان شده که در نهایت تصمیم گیری بهتری می توان داشت.

شورای نگهبان کاندیداها را از لحاظ مختلف ارزیابی کند که توان کاندید شدن را داشته باشند

 

کرباسی گفت: من دوستدارم شورای نگهبان کاندیداهایی که می خواهند وارد عرصه شوند را دعوت نماید و توان آنها را از لحاظ علمی، سیاسی، بین الملل، اقتصادی و.. مورد ارزیابی قرار دهد، هر چند در این موضوع هیات اجرای وظایفی را برعهده  دارد و برخی ها نیز از این فیلتر عبور کرده اند و این هیات در این موضوع ضعف داشته است ولی اگر یک موجی پشت سر کاندیدایی که به عنوان مثال قدرت تکلم کافی را نداشته باشد وارد شود قطعا کشور با شکست مواجه خواهد شد.

 

این فعال اصلاح طلب استان بیان کرد: اگر شورای نگهبان زمان را بیشتر کند و از روانشناسان در عرصه اقتصادی، سیاسی و.. در این زمینه بهره ببرد باعث پیشرفت و بالندگی خواهد شد.

 

بیشترین مشکلاتی که برای شورای نگهبان پیش آمده است نشان از ضعیف هیات اجرایی بوده است

 

خدری نیز در این خصوص گفت: باید شورای نگهبان جهت تائید صلاحیت ها به کمیسیون های خاص تخصصی تبدیل شود که اگر چارچوب خاص تعریف شود خود به خود برخی افراد نمی توانند وارد این عرصه شوند که در این راه هیات اجرایی ضعف داشته است و بیشترین مشکلاتی که برای شورای نگهبان پیش آمده است نشان از ضعیف این هیات بوده است چونکه کاندیداها را در موقع ثبت نام خوب توجیح نمی کنند و اگر با دقت بیشتری حرکت کنند بهتر می توان افراد شایسته ای را انتخاب کرد که در کل باید ضعف های موجود را اصلاح کرد.

 

مبین کرباسی دراین باره گفت: هیات اجرایی خلاف قانون عمل نکرده است به عنوان مثال بنده که عقبه قضایی، اطلاعاتی و.. نداشته ام و در ۴ مرحله موفق بوده ام ولی هیات اجرایی پرونده ای علیه من نداشتند که این موضوع برمی گردد به تهذب که باید در جامعه نهادینه شود و امیدوارم در بحث قانون جدیدی که در حال تصویب است موانع برداشته شود.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false