۱۰۲ میلیارد دلار کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
۱۰۲ میلیارد دلار کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به ارزش ۱۰۲ میلیارد دلار کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری کالا صورت گرفته که ۴۸ درصد آن صادرات بوده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، هادی حق شناس صبح امروز در جشنواره ملی خلیج فارس در بوشهر طول مرزهای خشکی و آبی کشور را ۸ هزار و ۵۷۴ کیلومتر دانست و اظهار داشت: ۲۸ درصد این مرزها آبی در حوزه روخانه‌ها و ۳۷ درصد دریایی است.

وی  با بیان اینکه ۳۸۴ بندر در کشور وجود دارد گفت:  این بنادر در حوزه‌های تجارت دریایی شامل واردات و صادرات و حوزه‌های اقتصادی فعالیت می‌کند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی طول ساحل خلیج فارس را یک‌هزار و ۳۷۵ کیلومتر دانست و افزود: ۵۷ درصد طول سواحل خلیج فارس در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

حق شناس با اشاره به اینکه ۷ استان کشور ساحلی است گفت: ۲۲ درصد جمعیت کشور در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند که اگر امکانات زیرساختی درسواحل افزایش یابد سکونت در مناطق ساحلی افزایش می‌یابد.

وی، با اشاره به اینکه ۱۱ بندر اصلی در کشور فعال است افزود: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر در کشور ۲۱۰ میلیون تن است که سال قبل ۱۴۶ میلیون تن میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر ثبت شده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از فعالیت‌های بندری در اختیار بخش خصوصی است بیان کرد: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری و فعالیت‌های بندری در اختیار بخش خصوصی قرار دارد که میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان هزینه‌های دولت در سال‌های قبل می‌رسد.

حق شناس با اشاره به اینکه ۴۸ درصد حجم تخلیه و بارگیری کالا در بندر کشور صادرات غیرنفتی تشکیل می‌دهد خاطرنشان کرد: از ۱۰۲ میلیارد دلار فعالیت‌های غیرنفتی سال گذشته ۴۸ درصد آن صادرات غیر نفتی بوده است.

وی، با تاکید بر توجه به ساخت و راه‌اندازی کشتی‌های با تناژ حمل ۱۴ هزارکانتینر دربنادر بزرگ گفت: سال گذشته ۳۰ میلیون تی‌ای‌یو کانتینر در بنادر خلیج فارس تخلیه و بارگیری شده که ۲٫۶ میلیون تی ای یو آن سهم کشور ما بوده است

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کشور کشور ما در تخلیه و بارگیری کالا در منطقه خلیج فارس ۱۰ درصد کل تخلیه و بارگیری کالا است افزود: موقعیت بنادر ما در کشور هرچند رتبه آن در خلیج فارس پایین است ولی کلیدر شمال به جنوبی و غرب به شرق برای ترانزیت کالا فراهم کرده است.

حق شناس موقعیت استان بوشهر در کشور برشمرد و گفت: ۲۹ درصد سواحل کشور، ۷۰ درصد نفت فلات قاره، ۶۷ درصد منابع گازی کشور، ۹۵ درصد صادرات نفت خام کشور در استان بوشهر وجود دارد که موقعیت ویژه این استان نشان می‌دهد.

تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false