×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
هدیه خطرناک سرپرست گروه موسیقی لیان به وزیر ارشاد

محسن شریفیان در اختتامیه همایش ملی خلیج فارس هدیه ای به جنتی وزیر ارشاد داد و آن را خطرناک عنوان کرد

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از سپاس ،همایش خلیج فارس دریای فرصت ها که روز سه شنبه ۸ اردیبهشت آغاز شده بود پیش ظهر امرو با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسولان ارشد استانی در سالن نهم دی برگزار شد.

خلیج فارس هویت فرهنگی است

علی جنتی وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی امروز در اختتامیه این همایش با اشاره به اینکه استان بوشهر سرزمین دلاورمردان است، اظهار داشت: استان بوشهر خوصوصیاتی چون مهد فرهنگ با پیشینه فرهنگی و تمدن دیرینه ای دارد که توانسته است جایگاه ممتازی در منطقه و خلیج فارس به خود اختصاص دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه استان بوشهر در دودهه اخیر مورد توجه ویژه نظام اسلامی قرار گرفته است، بیان کرد: روز ۱۰ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نان خلیج فارس نامگذاری شده است که هرساله دراستان هرمزگان این همایش برگزار می شد که با تاکید میزبانی به استان بوشهر داده شد.

جنتی ضمن اشاره به اینکه در حوزه خلیج فارس امکاناتی وجود دارد که به آن توجهی نشده است، افزود: باید همه استان های حوزه خلیج فارس مجموعه اسنادی که در اختیار دارند را جمع آوری کنند و به یک گنجینه تبدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه خلیج فارس نقشه های چندصد ساله دارد، عنوان کرد: کشور کویت برای اینکه قدمت خود برای جهان ثابت کند آلبومی از نقشه های ۵۰۰ ساله خلیج فارس دارد و یکی از مهمترین شهرهای ساحلی خود را به نام خلیج فارس نام گذاری کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد ضمن اشاره به اینکه هنرمندان ایرانی زلالی و زیبایی را از آب های خلیج فارس آموخته اند، تصریح کرد: خلیج فارس برای کشور مانند آینه شفاف است و این آینه هویت فرهنگی است و فرهنگ را از موج به اوج می کشاند و هیچ رقیبی ندارد.

جنتی با اشاره به اینکه فرهنگ مانند دریا گرم و عمیق و بیکران است، خاطر نشان کرد: خصوصیات خلیج فارس باعث شده است تا کشورهای استعماری چشم طمع به این آبراهه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه خلیج فارس بهترین مسیر برای شرق و غرب است، گفت: نام خلیج فارس با تفکر و خرد حفظ می شود و اگر آهنگ تاریخی داریم از پاسداری نام خلیج فارس است.

در کشور به گردشگری توجه نمی شود

سعید شیرکوند معاون سرمایه میراث فرهنگی کشور در ادامه این همایش اظهار داشت: گردشگری در اقتصاد جهان به سرعت در حال افزایش است و یک سرگرمی تغییر ماهیت داده و به یک صف تبدیل شده است و سهمی در اقتصاد جهان دارد.

معاون سرمایه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه در کشور گردشگری جدی نگرفنه شده است، افزود: چون در گذشته از درآمد نفت هزینه های کشور تامین می شده است نیازی به تقویت گردشگری نداشته ایم.

شیرکوند با اشاره به اینکه این استان نیاز دارد از درامدهای حاصل برای صنعت گردشگری استفاده شود، بیان کرد: اگر قرار است هزینه های انرژی و نیروگاه در این استان خرج شود باید گردشگری را یک صنعت نامید و به آن توجه ویژه ای شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه استان بوشهر قابلیت جذب توریست دارد، تاکید کرد: گردشگری یک صنعت است و اگر قرار است صنعت باشد باید نگاه کرد که با چه ابزار و حرکتی می توان صدور فرهنگ و اقتصاد ایجاد کرد.

دلاورمردان نگذاشتند نام فارس از خلیج گرفته شود

آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر بوشهر نیز در این همایش اظهار داشت: بی تردید فضای پیدایش خلیج فارس  با نگاه دین شناسی برخواسته از تحولات زمین در جغرافیای ایران، فرورفتگی در دوره خاص حیاط زمین و آب گیری از فضای اقیانوس هند و خلیج فارس شده است.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: خلیج فارس از جهت مساحت جغرافیایی سومین آبراه بین المللی است که به اذعان تمامی دانشوران عرصه تحولات جهانی مهمترین است.

امام جمعه شهر بوشهر بیان کرد: در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی به دلیل اینکه از حیث جغرافیای خود ابراه حیاطی است و همه تئوریسین ها اذعان دارند یک خلیج فارس یک فرصت فوق العاده اقتصادی است.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه مهمتریت اقصاد در جهان اقتصاد کرانه ای است، عنوان کرد: یکی از انگیزه های جدی تهاجمات بیگانگان به خلیج فارس، سلطه بر منابع ثروت به این آبراه بوده است.

آیت الله صفایی ضمن اشاره به اینکه خلیج فارس یکی از اندیشمندان سیاست در جهان بوده است، تصریح کرد: خلیج فارس در عرصه فرهنگ و ادب و شعر به عنوان یک آبراه فرهنگی مطرح است و به دلیل اینکه استان بوشهر بیشترین مرز آبی با آن دارد می تواند نقش بسیار مهمی در عرصه فرهنگی داشته باشد.

این مدرس حوزه علمیه گفت: این آبراه صلح و فرهنگ اقتدار منطقه و اسلام همواره دست خوش تیره های سیاسی و اقتصادی بوده است که همیشه مردم بوشهر سردمدا بوده اند و جلوگیری از طعمه خلیج فارس شدند و از جدا شدن کلمه فارس از خلیج شدند.

وی با اشاره به مدیریت آبراه ها اذعان داشت: مدیریت آینده، مدیریت آبراه ها است که سه نقطه انتخاب شده است و مهمترین نقطه خلیج فارس است و مسولین باید برای آن برنامه ریزی کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تاکید کرد: تمدن جهان آینده که آثار آن از طونل دانش و دین می گذرد باید بکوشیم تا فرهنگ اسلامی و فناوری نوین در خلیج فارس با مدریت بتوانیم به آن منابع دست پیدا کنیم.

در عسلویه صنعت با زندگی مردم عجین شده است

مصطفی سالاری استاندار بوشهر در ادمه اظهار داشت: استان بوشهر بخشی از سواحل کشور را در بر دارد که آثار فرهنگی را به دنیا ارسال کرده است و این رسومات هزار سال است که در برخی از کشورها برگزار می شود.

استاندار بوشهر با اشاره به بندر سیراف افزود: این بندر یکی از بنادر بازرگانی بوده است که از تمامی نقاط مرزی کشور جلوتر بوده و با استفاده از سامانه آبیاری از فناوری استفاد ه می کرد.

سالاری با شاره به مرکز استان بیان کرد: در ۱۰۰ سال گذشته بوشهر دروازه اصلی مبادلات بود و بیش از ۲۰ کنسولگری در مرکز استان مستقر بودند.

وی با اشاره به اینکه بوشهری ها دوست دارند به ۱۱۰۰ سال گذشته باز گردند، عنوان کرد: باید با یک برنامه ریزی شهرهای کلان ساحلی ایجاد شود و از بالاترین ظرفیت های نیروی انسانی استفاده کرد.

استاندار بوشهر تصریح کرد: کشاورزی در استان بوشهر با خلیج فارس هیچ پیوندی ندارد و کاملا جزیره ای غمل می شود و از هیچ ظرفیت دریایی استفاده نمی شود.

سالاری با اشاره به اینکه انرژی در بوشهر از خلیج فارس استفاده نمی کند، اذعان داشت: در عسلویه صنعت با زندگی مردم عجین نشده و با هم غریب هستند و مقصر اصل خود برنامه ریزان هستند.

وی با توجه به اهمیت گناوه و دیلم تاکید کرد: مردم با توجه به نیازهای خود از ظرفیت های موجود برای توسعه استفاده کردند و دولت آنها را همراهی کرد و نتوانست از آنها پیشرو باشد.

حواشی جلسه:

در پایان این جلسه گروه موسیقی لیان آثار جدید خود را به اجرا گذاشت و محسن شریفیان ساز محلی خود(نی همبان) را به وزیر ارشاد تقدیم کرد.

شریفیان به جنتی گفت: این هدیه بسیار خطر ناک است و احتیاط کنید.

درپایان این همایش از برخی از برگزیدگان تجلیل شد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false