×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
واکنش وزیر بهداشت به منتقدان تعرفه های پزشکی

وزیر بهداشت، گفت: برخی از دوستانی که از تعرفه ها و میزان آن انتقاد می کنند نباید فراموش کنند از پول مالیات و بودجه عمومی دولت برای درس خواندن آنها سرمایه گذاری شده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، دکتر سیدحسن هاشمی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله افزود: خدا را شکر می‌کنم که در دوره‌ای متولد شدیم که توانستیم دوران قبل از انقلاب، انقلاب و رهبری امام خمینی (ره) در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس را تجربه کنیم.

وی با بیان این که همه ما دست پرورده امام بزرگوار هستیم خطاب به اساتید دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: شما توانستید در یکی از مهم ترین نهادهای جمهوری اسلامی ایران یعنی سپاه پاسداران منشا خدمات باشید و به توفیقی نایل شدید که جزء شریف ترین خدماتی است که در زندگی نصیب انسان می شود و امیدواریم شاگردان شما هم بتوانند ادامه دهنده راه شما باشند.

ضرورت توجه به فقرا و نیازمندان جامعه

وزیر بهداشت با بیان اینکه جهت گیری انقلاب همواره فقرا و نیازمندان بوده اند، خطاب به دانشگاهیان بقیه الله گفت: شما باید این راه را ادامه دهید.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان هنوز بخش زیادی از مشکلات حل نشده است، گفت: بخشی از این مشکلات به عهده ما سیاستگذاران است و بخشی مربوط به بداخلاقی‌های جامعه پزشکی است که خود پزشکان و مردم از این دردها رنج می برند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید برای مردم فقیر، بیکار و ساکن در مناطق محروم و همچنین حاشیه نشینان از طریق دولت و مجلس برنامه های مدونی داشته باشیم، تصریح کرد: استدلال افرادی را که می گویند در اولویت قراردادن حاشیه نشینان و ارائه خدمات بهداشتی به آنان باعث حاشیه نشینی می شود را قبول نداریم.

شهرهای اطراف تهران فاقد حداقل امکانات بهداشتی درمانی هستند

وزیر بهداشت با بیان اینکه در اطراف کلانشهر تهران حدود ۴۰ شهر وجود دارد که بیشتر آنها از حداقل امکانات بهداشتی درمانی محروم هستند، گفت: در شهرهایی مانند رباط کریم و پرند با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت حتی یک تخت بیمارستانی هم وجود ندارد و شهرهای قدس با ۴۵۰ هزار نفر جمعیت و ملارد با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و همچنین شهرستانهای قرچک ورامین نیز وضعیت به همین منوال است.

وزیر بهداشت با بیان این که بی‌عدالتی در شهرهای مرزی بیشتر نمود پیدا می‌کند گفت: بسیاری از این شهرها فاقد بیمارستان، متخصص، تجهیزات و امکانات پزشکی هستند که باید دولت و مجلس را تشویق کنیم به این مناطق بیشتر توجه کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: نباید تصور کنیم که دولت در یک دوره به حوزه سلامت توجه داشته و در این حوزه هزینه کرده است و اکنون تمام مشکلات حوزه سلامت حل شده است.

رضایت مردم از مولفه های سلامت و امنیت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظرسنجی‌های معتبر حوزه‌های اجتماعی کشور گفت: براساس این نظرسنجی، "سلامت" و "امنیت" دو مقوله‌ای بودند که مردم رضایت نسبی خود را در این حوزه ها اعلام کرده اند و سایر مولفه‌های اجتماعی وضعیت مناسبی نداشتند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت و امنیت جزء سرمایه‌های اجتماعی هستند، تصریح کرد: رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی باید از این سرمایه‌های اجتماعی صیانت کنند.

هاشمی در عین حال یادآور شد در هر حرفه و شغلی و در هر دوره‌ای افراد فاسد وجود دارد و البته قصد ما دفاع از افراد خلافکار نیست اما تصویری که ساخته‌ایم مناسب نیست و باید کاری کنیم که مولفه سلامت که در رضایتمندی مردم موثر بوده است، بیش از پیش دیده شود.

هزینه کردن اعتبارات یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در حوزه ای غیر از سلامت حرام است

وزیر بهداشت با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که خطاب به رئیس جمهور و مسئولان حوزه سلامت اظهار داشتند کاری که شما با اجرای طرح تحول سلامت کرده اید اگر می‌خواستید با هزار ساعت تبلیغ انجام دهید باعث ایجاد این همه سرمایه اجتماعی نمی شد، خاطرنشان کرد: بنا بود ۱۰ درصد از منابع هدفمندی یارانه ها و همچنین ۱ درصد مالیات بر ارزش افزوده که مردم سلامت پرداخت می کنند را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و اگر یک درصد ارزش افزوده که توسط مردم تامین می شود در جایی غیر از سلامت هزینه شود، شرعاً حرام است.

وزیر بهداشت ادامه داد: رضایتمندی هایی که در روستاها، شهرهای کوچک و شهر ها ایجاد شده است بخاطر سرمایه گذاری است که در بخش سلامت شده و مردم را امیدوار نگه داشته است.

راه طولانی در پیش داریم

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: اگر بنا باشد طبق سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و نیز برنامه پنجم توسعه، پرداخت مردم در بخش سلامت را به کمتر از ۲۰ درصد کاهش دهیم راه طولانی در پیش داریم و باید عدالت را از نظر دسترسی فراهم کنیم که به همین منظور باید پزشک، متخصص و فوق متخصص را تربیت کنیم و یا مراکز بیمارستانی و بهداشتی ایجاد کنیم که این اقدامات نیازمند هزینه است.

وزیر بهداشت با بیان این که برخی می گویند اگر تمام بودجه کشور را بدهید بخش سلامت درست نمی شود افزود: برعکس ما معتقدیم که هزینه کردن در آموزش و پرورش و بخش سلامت هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری است چرا که در آینده این افراد سالم، محور تولید، رونق و پیشرفت هستند.

هاشمی با تاکید بر ضرورت تخصیص منابع پایدار به بخش سلامت، گفت: در دنیا منابع بخش سلامت بیش از منابعی است که صرف نفت و گاز و یا حوزه تسلیحات می شود و اهمیت سلامت و سامان دهی سلامت مردم مانند برندی است که بسیاری از دولت ها و سیاستمداران غربی در کارنامه اجرایی خود دارند.

هدف دولت یازدهم رسیدگی به نقاط محروم است

وزیر بهداشت تأکید کرد: هدف گیری دولت یازدهم رسیدگی به نقاط محروم بوده است و امیدواریم در این زمینه طرح تحول سلامت که هدف اصلی آن کاهش پرداخت از جیب مردم و سالم سازی رفتار جامعه پزشکی است استمرار داشته باشد.

وی افزود: بیمه شدن حدود ۱۰ میلیون نفر، کاهش پرداختی از جیب مردم در نقاط روستایی به ۳ درصد و در مناطق شهری به ۶ درصد و تأمین نیازهای دارویی و پزشکی از جمله دستاوردهای اجرای طرح تحول سلامت در کشور بوده است.

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت نظارت بر تعرفه ها اضافه کرد: در دوره های گذشته وضعیت تعرفه بسیار تأسف آور بود به صورتی که سیاستمداران واقعیت ها را نمی دیدند و با وجود رشد ۳۰ درصدی تورم، تعرفه ها تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد می کرد و پرداخت به بیمه ها نیز با ۱۲ ماه تأخیر صورت می گرفت که این عوامل باعث سرکوب تعرفه در بخش دولتی می شد.

هاشمی ادامه داد: به یاری خدا اصلاحاتی در تعرفه ها ایجاد کردیم اما برخی از دوستان در این زمینه همراهی نکردند و می گفتند که تعرفه ها باید ۶ یا ۸ برابر شود بدون اینکه به شرایط دولت و وضعیت مردم توجه داشته باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: برخی از دوستانی که از تعرفه ها و میزان آن انتقاد می کنند نباید فراموش کنند از پول مالیات و بودجه عمومی دولت برای درس خواندن، رفتن آنها به بهترین دانشگاه ها و افزایش مقبولیت اجتماعی برای آنها سرمایه گذاری شده است.

 
منبع: مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false