روسیه، ایران را کشوری مهم برای ثبات منطقه می‌داند | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
روسیه، ایران را کشوری مهم برای ثبات منطقه می‌داند

رادیو بین‌المللی فرانسه طی یادداشتی با اشاره به اهمیت ایران برای ثبات منطقه، برقراری ثبات در ایران را نوعی تضمین امنیتی برای روسیه دانست و اعلام کرد که روس‌ها خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه خود در زمینه‌های نظامی، فضایی و به ویژه هسته‌ای با ایران هستند.

به گزارش "چغادک نیوز"، رادیو بین‌المللی فرانسه طی یادداشتی با اشاره به اهمیت ایران برای ثبات منطقه، برقراری ثبات در ایران را نوعی تضمین امنیتی برای روسیه دانست و اعلام کرد که روس‌ها خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه خود در زمینه‌های نظامی، فضایی و به ویژه هسته‌ای با ایران هستند.

رادیو بین‌المللی فرانسه طی این یادداشت به قلم «موریل پومپون» نوشت: در روز دوم آوریل گذشته چارچوب توافقی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران میان این کشور و اعضای گروه ۱+۵ شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان در شهر لوزان سوئیس حاصل شد؛ توافقی که موجبات رضایت روسیه را به رغم دور بودن آن از مذاکرات فراهم آورد و شرکت‌کنندگان در آن نهایتا تا پایان ماه ژوئن آینده برای دستیابی به توافق نهایی فرصت دارند.

هدف قدرت‌های بزرگ در مذاکرات هسته‌ای ایران کاهش شدید و قابل توجه ظرفیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده بر این کشور است که بر اقتصاد آن تأثیر گذاشته است.

مذاکرات بار دیگر در روز ۲۲ آوریل در وین از سر گرفته شد؛ مذاکرات بسیار دشواری که ریتم لغو تحریم‌ها و مکانیسم برقراری مجدد تحریم‌ها در صورت عدم پایبندی تهران به تعهدات و الزاماتش همچنان موضوعات مهم و حل‌نشده در این مذاکرات بودند.

پس از حصول توافق لوزان بود که روسیه از لغو ممنوعیت تحویل موشک‌های اس-۳۰۰ به تهران و حصول قرارداد مبادله پایاپای «نفت در برابر کالا» با ایران خبر داد.

«پیوتر توپیچکانوف» از کارشناسان اندیشکده «کارنگی» در خصوص این اقدام مسکو می‌گوید: این اقدام ناگهانی و غافلگیرکننده روسیه در عرصه تجاری و دیپلماتیک را می‌توان با دلایل ژئوپلیتیکی توضیح داد. از نظر روسیه ایران کشوری مهم برای ثبات امنیت منطقه است و دو کشور در سه منطقه با یکدیگر همکاری دارند: ۱- خاورمیانه و به طور مشخص‌تر سوریه و عراق، ۲- افغانستان و اطراف آن ۳- دریای خزر و مسائل مربوط به اشتراک منابع و ناوبری آن. روسیه همچنین در خصوص اراضی جنوبی دریای خزر نیز دارای منافع مشترک با ایران است.

برقراری ثبات در ایران و اطراف آن در واقع نوعی تضمین امنیتی برای روسیه است و به همین دلیل روسیه همواره به طور قاطع و بی چون و چرا با هرگونه راه‌حل نظامی در قبال ایران مخالفت کرده است.

نفت و تجارت

در صورت لغو تحریم‌ها، ایران خواهد توانست بار دیگر صادرات نفت خود را از سر بگیرد که این امر می‌تواند منجر به کاهش مجدد قیمت نفت شود که البته به عقیده کارشناسان شوک ناشی از آن چندان شدید نخواهد بود.

به عقیده «پاول فلنگهاور» از مشهورترین تحلیلگران نظامی و دفاعی روسیه، ایران حدود سی میلیون بشکه نفت به صورت ذخیره به ویژه در تانکرهای بزرگ مستقر در خلیج فارس دارد و پس از لغو تحریم‌ها، خواهد توانست استخراج و صادرات خود را افزایش دهد. انتظار آن می‌رود که در سال نخست پس از تحریم‌ها، تولید نفت روزانه ایران به ۵۰۰ هزار بشکه برسد، افزایش تولید قابل توجهی که می‌تواند باز هم در کاهش قیمت نفت مؤثر واقع شود.

این در حالیست که پیوتر توپیچکانوف کارشناس کارنگی بر این عقیده است که نفت فاکتور تعیین‌کننده‌ای در روابط میان مسکو و تهران نیست. از مدت‌ها پیش لابی مهمی در روسیه وجود دارد که موافق معاملات این کشور با تهران است و عقیده دارد که پول‌های زیادی در ایران وجود دارد که می‌توان به آن دست یافت.

روس‌ها خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه خود در زمینه‌های نظامی، فضایی و به ویژه هسته‌ای با ایران هستند به گونه‌ای که در ماه نوامبر ۲۰۱۴ قراردادی برای احداث راکتورهای هسته‌ای توسط غول هسته‌ای روسیه «روس اتم» میان تهران و مسکو منعقد شد.

 

 

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false