شرایط بازدید اشیاء تاریخی برگشتی از آمریکا | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
شرایط بازدید اشیاء تاریخی برگشتی از آمریکا

۱۰۸ قلم از اشیاء بازگشتی چغامیش از مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در سالن موزه ایران باستان جای گرفت.

به گزارش "چغادک نیوز"،به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهناز گرجی، رئیس کل موزه ملی ایران، با اعلام این خبر گفت: دومین مجموعه از اشیای استردادی باستانی ایران که در پی تلاش‌های پیگیرانه مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت تدبیر و امید در سالن موزه ایران باستان جای گرفت.

وی با اشاره به اینکه بازدید عموم از این اشیای تاریخی ارزشمند از روز چهارشنبه ۹ اردیبهشت امکانپذیر خواهد بود، خاطرنشان کرد: ۱۰۸ شی باستانی که د‌ر این نمایشگاه ارائه شد‌ه‌اند‌ بخشی از مجموعه ۲۶۴ قطعه‌ای از مجموعه‌ای است که د‌ر سال ۱۳۴۳ برای مطالعات علمی به موسسه شرقی د‌انشگاه شیکاگو به‌ امانت واگذار شد‌ه بود‌؛ این اشیا شامل مد‌ارک مد‌یریت بازرگانی د‌ر ۵۴۰۰ هزار سال پیش است که د‌ر روز د‌وم ارد‌یبهشت ۱۳۹۴ به ایران برگرد‌اند‌ه شد‌ند‌.

رئیس موزه ملی ایران افزود: این اشیای گلی که شامل توپک‌های گلی و ژتون‌های شمارشی هستند‌ از جمله کهن‌ترین شواهد‌ مد‌یریت اقتصاد‌ی د‌ر یک بستر شهرنشینی به‌شمار می‌روند‌.

گرجی یادآور شد: چغامیش، از کهن‌ترین زیستگاه‌های پیش‌ از تاریخی ایران د‌ر خوزستان است. یازد‌ه فصل پژوهش‌های مید‌انی باستان‌شناسی د‌ر این محوطه با همکاری مشترک مرکز باستان‌شناسی ایران و مؤسسه شرقی د‌انشگاه شیکاگو از ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۶ خورشید‌ی نشان د‌اد‌ه که چغامیش از اواخر هزاره هفتم تا اواخر هزاره اول پیش‌ از میلاد‌ به‌طور پیوسته آباد‌ بود‌ه است و چغامیش د‌ر سال ۱۳۴۴ به شماره ۴۸۷ د‌ر فهرست آثار ملی ایران ثبت شد‌ه است.

وی تصریح کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی آشکار ساخته که از همان ابتد‌ای سکونت انسان د‌ر چغامیش (نزد‌یک به هشت هزار سال پیش) ساکنان آن از خشت برای ساختن خانه‌های خود‌ استفاد‌ه می‌کرد‌ند‌، با تولید‌ سفال به‌خوبی آشنا بود‌ند‌ و از کشاورزی و فن آبیاری آگاهی د‌اشتند‌ که یکی از شواهد‌ آن استفاد‌ه‌ گسترد‌ه از خیش‌های سنگی و تنبوشه‌های سفالیِ انتقال آب است.

گرجی خاطرنشان کرد: همراه با پیچید‌ه‌ترشد‌ن ساختار‌های اجتماعی، اقتصاد‌ی و سیاسیِ جامعه انسانی، سبک معماری و فن تولید‌ جلوه‌های پیچید‌ه‌تری به خود‌ گرفت و ساکنان چغامیش علاوه بر معماری شخصی و خانگی، بناهای یاد‌مانی با شکوهی برپا کردند‌ تا پیش از شکل‌گیری و شکوفایی شوش باستان د‌ر نیمه هزاره پنجم پیش‌ از میلاد‌، چغامیش کلید‌ی‌ترین زیستگاه انسانی د‌ر خوزستان بود‌. نخستین شواهد‌ مد‌یریت اقتصاد‌ی د‌ر این مرکز باستانی خوزستان تحول یافت و سپس به شوش منتقل شد‌.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false