سرنوشت پرونده آزمون استخدامی چه شد؟ | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
سرنوشت پرونده آزمون استخدامی چه شد؟

در این شماره از خبرنامه «پُرسا» به برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان درسال ۹۴، ارسال پرونده استخدام مربیان پیش دبستانی به قوه قضائیه، تدوین سند مدارس ایمن و استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی برای تولید مواد آموزشی پرداخته خواهد شد.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از عیارآنلاین، حدود ۱۶٫۵ ماه از حکم سرپرستی دانشگاه فرهنگیان می‌گذرد و هنوز حکم ریاست ایشان تصویب نشده است. گرچه دلیل تعلل در بررسی وضعیت سرپرست فعلی دانشگاه فرهنگیان مشخص نیست، اما قابل تأمل اینکه در این دوره تحولات مهمی در ابعاد مدیریتی، ساختاری، برنامه درسی و … دانشگاه فرهنگیان ایجاد شده و در حال انجام است.

از جمله بر اساس گزارش عملکرد دانشگاه فرهنگیان، در سال ۹۳، حدود ۱۱۰ نفر به عنوان اعضای جدید هیأت علمی جذب شده‌اند. جایگاه مهم و حساس این دانشگاه در تربیت معلمان آینده کشور و نقش استادان این مجموعه دانشگاهی در آماده‌سازی این قشر اقتضا می‌کند که صلاحیت‌ها و ملاک‌های جذب این افراد به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد؛ که البته درباره جزئیات این امر خبری منتشر نشده است و جای پیگیری دارد.

علاوه بر این «تصویب طرح آزمون شایستگی‌های حرفه‌ای (جامع) و اجرای آن در سال ۱۳۹۵»، « تدوین و تصویب «برنامه درسی ملی تربیت معلم» یا قالب کلان برنامه‌های درسی» و « طراحی ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان» در حالی در دستور کار دانشگاه فرهنگیان قرار گرفته که هنوز نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان مبنای تحولات آموزش و پرورش و نهادهای وابسته به آن (از جمله دانشگاه فرهنگیان) هنوز نهایی نشده است. از این رو جای این پرسش‌ها باقی است که این اقدامات مهم تحولی با سند تحول مورد تاکید مقام معظم رهبری چه نسبتی دارد؟ این اقدامات و جزئیات آن‌ها به لحاظ قانونی چه وجاهتی دارد؟ در حالی که هنوز اهداف تربیتی دوره‌های تحصیلی تدوین نشده، چطور برنامه درسی دانشجومعلمانی تدوین می‌شود که قرار است در آینده محقق کننده این اهداف باشند؟! با این اوصاف برنامه درسی تربیت معلم بر اساس کدام مبنا در حال طراحی است؟

ضمن قدردانی از مسئولین دانشگاه فرهنگیان که گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه سال آتی خود را اعلام نموده‌اند، امیدواریم که گزارش تفصیلی خود را نیز منتشر نمایند تا دغدغه‌های مذکور رفع گردد.

* پرونده آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی به قوه قضائیه می‌رود؟

بالاخره عدم برگزاری آزمون استخدامی برای جذب مربیان پیش‌دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، کار دست دکتر فانی داد و هفته‌ی گذشته، گزارش استنکاف آموزش و پرورش از برگزاری آزمون استخدامی روانه قوه قضائیه شد. البته پیش بینی این اتفاق چندان دشوار نبود. زیرا مجلس پیش از این نیز با دادن دومین کارت زرد به وزیر آموزش و پرورش بابت عدم برگزاری آزمون استخدامی، جدیت خود را در این امر نشان داده بود.

برخی کارشناسان معتقدند آنچه در خصوص برگزاری آزمون کمتر مورد توجه واقع می‌شود، اراده آموزش و پرورش برای برگزاری این آزمون و جذب نیرو است. آیا اساساً مسئولین فعلی تمایلی برای جذب نیروی جدید برای وزارتخانه یک میلیونی آموزش و پرورش دارند؟ ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش از یک سو معتقد است که آموزش و پرورش به جای یک میلیون کارمند با ۸۰۰ هزار نفر نیز اداره می‌شود و از سویی دیگر از کمبود معلم در مناطق محروم گلایه دارد. با این تفاسیر مسئولین امر باید قبل از هر چیز، اراده خود مبنی بر برگزاری یا عدم برگزاری آزمون روشن نمایند که آیا ایشان حقیقتاً برگزاری این آزمون را به صلاح آموزش و پرورش می‌دانند یا خیر؟

* سند مدارس ایمن به کجا می‌رود؟!

۲۴ فروردین ماه ۹۴، مرتضی رئیسی (رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) در نشستی خبری برنامه‌های سازمان متبوعش را اعلام نمود. «اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی»، «میزان اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در سال ۹۴ و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزشی» و «برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز» از جمله مواردی بود که وی به آن‌ها اشاره کرد.

در این میان مرتضی رئیسی از تدوین و ارسال «سند مدارس ایمن» به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. با این تفاسیر باید پرسید که چرا بررسی یک سند بالادستیِ آموزش و پرورش به مرکز تحقیقات استراتژیک واگذار شده ‌است؟ نقش شورای عالی آموزش و پرورش در تدوین این سند چه بوده است؟

همچنین در صحبت‌های معاون عمرانی آموزش و پرورش نسبت میان سند ایمن مدارس و راهکارهای عملیاتی سند تحول ناظر به فضاسازی آموزشی کمتر مورد توجه قرار گرفت. لازم به ذکر اینکه سند تحول به «رعایت الگوی معماری اسلامی ـ ایرانی»، «توجه ویژه به نقش‌محوری نمازخانه در مدرسه»، «توجه به تفاوت‌های جنسیتی دانش‌آموزان»، «ایجاد فضای سبز، آزمایشگاه و غیره» اشاره نموده است که این موارد در صحبت‌های چندان مورد تأکید نبودند.

* برون‌سپاری به «داخل» وزارت آموزش و پرورش!

هفته گذشته، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با شرکت صنایع آموزشی (متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان) برای تولید و توسعه بسته‌های آموزشی تفاهم‌نامه همکاری امضا نمود. مطابق اساسنامه صندوق فرهنگیان، وزیر آموزش و پرورش و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر رئیس و نایب رئیسِ هیئت امنای صندوق هستند. بدین ترتیب، شرکت صنایع آموزشی به نوعی تحت مدیریت وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. این در حالی است که رئیس سازمان پژوهش در روزهای آغازین سال ۹۴، از بهره گیری از گروه‌های خارج از سازمان برای تولید محتوای آموزشی خبر داده بود!

قابل ذکر اینکه در حال حاضر، برخی از مجموعه‌های غیردولتی فعال در کشور، آمادگی تولید مواد و محتوای آموزشی باکیفیت را برای مدارس دارند که تجربه نوشت‌افزارهای اسلامی ـ ایرانی در سال‌های اخیر از آن جمله است. انتظار می‌رود سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با سیاستگذاری صحیح، لااقل در کنار بهره‌گیری از شرکت‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش، با برون‌سپاری از ظرفیت این مجموعه‌ها در تألیف و آماده سازی مواد آموزشی استفاده نماید.

* سایر اخبار

همچنین در هفته ای که گذشت، موضوعاتی نظیر ممنوعیت دریافت وجه هنگام پیش ثبت نام مدارس غیردولتی، واکنش آموزش‌وپرورش به‌ شایعه تفکیک جنسیتی کتاب‌ های درسی، امضای ۶۰ نفر از نمایندگان برای طرح دوفوریتی رفع مشکلات معلمان آموزش و پرورش، اعلام خبر پرداخت معوقات فرهنگیان تا هفته معلم و… مطرح گردید.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false