ترکیه تاکنون سفرای خود را از ۷ پایتخت فراخوانده | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ترکیه تاکنون سفرای خود را از ۷ پایتخت فراخوانده

سیاست خارجی دولت ترکیه به گونه ای بوده است که به دلیل بروز تنش‌های سیاسی در روابط خارجی آنکارا با کشورهای مختلف تاکنون هفت سفیر از کشورهای مختلف فراخوانده شدند.

به گزارش "چغادک نیوز"، پایگاه خبری لبنان ۲۴ خبر داد که نشریات و مطبوعات مخالف نظام دولت ترکیه از سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی خارجی این کشور انتقاد کردند چرا که تا به امروز به دلیل این سیاست های غلط دولت ترکیه سفرای ترکیه از هفت کشور فرا خوانده شده اند.

از میان این هفت کشور و رژیم چهار کشورعربی بوده اند و این کشورهای عربی عبارتند از مصر و سوریه و لیبی و یمن علاوه بر رژیم صهیونیستی و واتیکان و اتریش که ترکیه ناگزیر شده است سفرای خود را از این سه مکان غیر عربی هم فرا بخواند.

نشریه ترک زبان حریت که به گروه های مخالف نظام در این کشور منتسب است درباره علت بسته شدن سفارتخانه های دولت ترکیه در کشورها و رژیم یاد شده نوشته است: اکثر این فراخوانی ها و تعطیلی سفارتخانه ها به دلایل مربوط به مواضع سیاسی و همچنین مواضع امنیتی بوده است.

در این باره می توان گفت که دولت ترکیه برای بستن سفارتخانه خود در قاهره موضوع برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور توسط ژنرال عبدالفتاح السیسی در اقدامی که آن را کودتای نظامی می داند انجام داد، همین مساله باعث بروز تنش در روابط بین آنکارا و قاهره شد.

درباره فراخواندن سفیر ترکیه از سوریه هم این نشریه اعلام کرد: از همان ابتدای آغاز جنگ در سوریه دولت ترکیه تصمیم به تعطیلی سفارتخانه خود در دمشق گرفت، چرا که دولت ترکیه نظام حاکم در سوریه را یک نظام غیر قانونی می داند.

اما در خصوص سفیر ترکیه در رژیم صهیونیستی باید بگوییم که این نشریه ترک زبان و وابسته به مخالفان نظام ترکیه نوشت: فراخواندن سفیر ترکیه از اسرائیل بعد از ماجرای حمله نظامیان اسرائیلی به کشتی مرمره صورت گرفت، در ان زمان دولت ترکیه در اعتراض به اقدام نظامیان اسرائیلی سفیر خود را از تل آویو به آنکارا فرا خواند، و این امر موجب تنش در روابط بین اسرائیل و ترکیه شد.

اما این نشریه در خصوص علت فراخوانده شدن سفیر دولت ترکیه از لیبی چنین نوشته است: دولت ترکیه بعد از حوادث مربوط به انقلاب لیبی و سقوط نظام معمرقذافی تصمیم گرفت سفارت خود را تعطیل کند، و بهانه دولت ترکیه در این رابطه نا امن شدن اوضاع در کشور لیبی بود، اما بعد از ان دولت ترکیه تصمیم گرفت با یک سفیر جدید فعالیت خود را در لیبی از سر بگیرد اما بازهم به دلیل تنش امنیتی در این کشور آنکارا تصمیم گرفت سفیر خود را از طرابلس فرابخواند.

درباره علت فراخوانده شدن سفیر ترکیه از یمن هم روزنامه حریت می نویسد: دولت ترکیه بعد از تنش امنیتی در یمن تصمیم گرفت به دلیل نا آرامی های داخلی و نزاع یمنی ها سفارتخانه خود را در صنعاء تعطیل کند، از این رو تمام کارکنان را به آنکارا فرا خواند و سفارت هم تعطیل شده است.

اما در خصوص تصمیم دولت ترکیه برای فراخواندن سفیرش از واتیکان این نشریه مخالفان دولت ترکیه نوشته است: علت تعطیلی سفارت ترکیه در واتیکان به سخنان پاپ فرانسیس درباره حوادث ارامنه مربوط می شود،. وی طی سخنانی اخیرا رویدادهای تاریخی دوران عثمانی ضد ارامنه را نسل کشی دسته جمعی توصیف کرده بود،‌ هم اکنون فراخوانده شدن سفیر دولت ترکیه از واتیکان یکی از رویدادهای مهم و تحولات روز سیاست خارجی دولت ترکیه تلقی می شود، از نظر زمانی هم این تصمیم تنها ۱۱ روز از آن می گذرد و سخنان پاپ درباره نسل کشی ارامنه توسط نظام عثمانی سابق حاکم بر ترکیه برای دولتمردان آنکارا قابل تحمل نبود.

اما در این بین به فراخوانده شدن سفیر دولت ترکیه از اتریش می رسیم، این تصمیم دولت ترکیه به تصمیم پارلمان اتریش درقبال ماجرای ارامنه و اذعان این پارلمان به وقوع یک نسل کشی دسته جمعی برضد ارامنه به دست دولت عثمانی در ان دوران مربوط می شود.

اکنون این نشریه مطلب خود را در این باره با این پرسش به پایان می رساند، آیا قرار است جنگ مربوط به فراخوانده شدن سفرا این بار برضد مسکو هم ادامه یابد، و آیا برلین هم می تواند به دلیل مواضعی که در قبال ماجرای ارامنه داشته کشور بعدی در این زمینه بشمار آید؟.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false