روحانی: اسلام دین شمشیر نیست | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
روحانی: اسلام دین شمشیر نیست

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اسلام دین اعتدال، منطق و عقلانیت است، گفت: همه مسلمانان باید سکوت خود را در برابر گروه‌های تروریستی که بزرگ‌ترین ضربه را بر حیثیت اسلام، قرآن و پیامبر اسلام(ص) وارد کرده‌اند، بشکنند.

به گزارش "چغادک نیوز"، حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته در جمع علما، بزرگان، فرهیختگان و دانشگاهیان اندونزی اظهار داشت: همه مسلمانان باید سکوت خود را در برابر گروه‌های تروریستی که بزرگترین ضربه را به اسلام وارد کردند، بشکنند. باید صدا و فریاد واحد ما مقابله با خشونت، افراطی‌گری و ترور باشد.

وی وحدت دنیای اسلام را به عنوان بزرگترین رسالت و وظیفه مورد تأکید قرار داد و گفت: اسلام دین اعتدال، منطق و عقلانیت است و وظیفه همه مسلمانان تشریح اسلام واقعی برای جهانیان است.

روحانی با بیان اینکه امروز مهم‌ترین مسئله حفظ اسلام است، گفت: مذاهب و فرقه‌ها اسلامی مانند جویبارهایی هستند که آب را از سرچشمه‌ای به نام اسلام می‌گیرند و اگر آن چشمه به خطر افتاد، بی‌تردید جویبارها هم خشک خواهند شد، لذا قبل از اینکه به فکر جوی آب مذاهب و فرقه‌های مختلف بود، باید به فکر سرچشمه وحی، توحید، قرآن و اساس دین باشیم.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: امروز در دنیای اسلام، ‌دشمنان و ناآگاهان و کسانی که در غفلت قرار گرفته‌اند، اصل و اصول اساسی را فراموش کرده‌اند، لذا مشاهده می‌کنیم که دنیای اسلام دچار تفرقه شده است.

وی در ادامه با تشریح مهم‌ترین رسالت و وظیفه مسلمانان در دنیای امروز، حفظ جان و حیات انسان‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: نباید اجازه داد تا انسان‌های بی‌گناه کشته شوند. دین اسلام به این موضوع توجه کرده و کشته شدن یک انسان بی‌گناه را از لحاظ حقوق انسانی هم‌وزن کل انسانیت بیان کرده است.

رئیس‌جمهور افزود: ندای مظلوم برای ما مسلمانان مهم است و اگر هر انسان مظلوم و بی‌گناهی طلب استمداد می‌کند، باید به کمک وی شتافت و فرق نمی‌کند که آن فرد مظلوم و بی‌گناه مسلمان باشد یا غیرمسلمان.

وی تصریح کرد: اولویت اول ما در جهان، حفظ حیات انسان‌ها و امنیت در سراسر جهان است و همه دولت‌ها و علما و فرهیختگان باید به این موضوع توجه کنند، مسلمان‌ها باید در امنیت انسان‌ها پیشتاز باشند و چگونه قابل تحمل است که انسان‌های بی‌گناهی در یمن، سوریه، عراق، لیبی و یا در سایر نقاط جهان کشته شوند و در مقابل آن سکوت کرد؟

رئیس‌جمهور افزود: ما مسلمانان به عنوان وظیفه دینی برای حیات انسان‌ها ارزش قائل هستیم، بنابراین هر بی‌گناهی که کشته می‌شود، فارغ از هر ملیت و مذهبی که دارد از نظر ما محکوم است.

وی عزت دنیای اسلام و مسلمانان را اولویت دیگر مسلمانان در جهان امروز دانست و اظهار داشت: همه مسلمانان و کسانی که در مسیر پیامبر حرکت می‌کنند، باید احساس سربلندی و عزت کنند.

رئیس‌جمهور گفت: امروز عده‌ای در دنیای اسلام، عزت مسلمانان را پایمال کرده‌اند و به نام جهاد و دین، شمشیر بر رخ پیامبر اسلام(ص) کشیدند و عزت مسلمانان را در جهان مخدوش کردند. این عده با اقدامات خود بسیاری از جوانان و مردم جهان را نسبت به عظمت اسلام دچار تردید کرده و در دنیا، اسلام‌هراسی بوجود آورده‌اند و در شرایط کنونی همه وظیفه داریم که در برابر این حادثه غم‌بار احساس مسئولیت کنیم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه اسلام با دعوت به منطق و رحمانیت در دنیا گسترش یافته است، اظهار داشت: کسانی که به نام شرق‌شناس یا اسلام‌شناس به دروغ گفته‌اند که اسلام دین شمشیر است و با شمشیر اشاعه پیدا کرده است، باید از آنها پرسید که آیا اسلام با شمشیر در اندونزی گسترش یافته است و اصولاً شرق آسیا با زور شمشیر اسلام را پذیرفته است؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اسلام دین شمشیر نیست بلکه دین منطق، رحمانیت، عطوفت و همزیستی با دیگران است و هرگز خود را به کسی تحمیل نمی‌کند.

وی گفت: قبلاً عده‌ای به دروغ در کتاب‌ها اسلام را دین خشونت معرفی می‌کردند و امروز گروهک‌های تروریستی را پرورش داده‌اند تا در عمل به مردم جهان بگویند که اسلام دین خشونت است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: امروز باید در برابر گروه‌هایی که بزرگترین ضربه را به حیثیت اسلام و قرآن وارد می‌کنند، سکوت را شکسته و صدای واحد ما، مقابله با خشونت، افراطی‌گری و ترور باشد.

وی توسعه و پیشرفت دنیای اسلام را به عنوان سومین اولویت مسلمانان مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: اسلام دین تمدن، علم و طهارت ظاهر و باطن است و همواره مردم را به علم، دانش و اخلاق تأکید کرده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هزینه زیادی برای توسعه و پیشرفت علمی پرداخت کرده است، گفت: اگر ملت ایران را تحریم کرده‌اند، بخاطر پیشرفت‌های علمی است، آنها می‌خواهند یکسری فناوری‌ها صرفاً در اختیار خودشان باشد چرا که سلطه آنها بر جهان سلطه نظامی، اقتصادی و علمی است و باید سلطه‌ها را شکست و علم و دانش از آن همه ملت‌هاست.

وی افزود: زمانی که علم در دست مسلمانان بود، آموزش و یاددادن علم را زکات علم می‌دانستیم و آن را بدون منت در اختیار آنان قرار دادیم در حالی که امروز همان‌ها، تلاش می‌کنند مانع پیشرفت علمی مسلمانان شوند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مسلمانان تا زمانی که رشد علمی و اقتصادی پیدا نکنند، نمی‌توانند از توطئه‌های معاندان اسلام و کسانی که به جهان اسلام ظلم روا داشته‌اند، نجات پیدا کنند.

روحانی گفت: توسعه و رشد و فناوری حق هم انسان‌ها از جمله مسلمانان است و همه باید در این زمینه دست به دست همه داده و همدیگر را یاری کنیم.

وی تأکید کرد: امروز رسالت و وظیفه بزرگی در برابر فرزندان و نسل‌های آینده خود داریم و نباید بگذاریم جوانان ما نسبت به اسلام و میراث بزرگ پیامبر عزیز اسلام(ص) دچار تردید شوند و دیگران با حربه تردید و خشونت، موجب اسلام‌هراسی در جهان شوند و امروز روزی است که همه باید دست به دست هم به یاری دین خدا برخیزد.

روحانی گفت: دین اسلام دین برادری و اخوت است و بایستی در کلام و عمل اعتدال را مورد توجه قرار دهیم و سخن ما در دنیا، دارای استحکام عقلی و منطقی باشد.

وی گفت: امروز باید صاحبنظران و اندیشمندان همه کشورهای اسلامی از جمله ایران و اندونزی در صف واحد قرار گرفته و در برابر هجمه‌هایی که به اسلام وارد می‌شود از آن صیانت کنند.

روحانی بر همین اساس یادآور شد: اسلام اندونزی، اسلام اعتدالی و رحمانی است همانگونه که در جمهوری اسلامی ایران نیز شیعه و سنی و پیروان سایر ادیان الهی با همزیستی مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند.

منبع: ایلنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false