تولید خمیر جنجالی مجاز شد! | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
تولید خمیر جنجالی مجاز شد!

در حالی که سال گذشته تولید خمیرمرغ و مصرف آن در فرآورده‌های گوشتی ممنوع و باعث اختلاف نظراتی بین دستگاه‌های نظارتی شد، رییس سازمان دامپزشکی از عدم ممنوعیت تولید خمیرمرغ تحت نظارت این سازمان خبر داد و مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار هم اعلام کرد که کشتار مرغ‌های تخم‌گذار با بخشنامه جدید دامپزشکی آغاز شده است.

به گزارش "چغادک نیوز"،به نقل از ایسنا، خمیر مرغ یکی از افشاگری‌های وزیر بهداشت در سال گذشته بود که مصرف آن در فرآورده‌های گوشتی غیر مجاز اعلام شد و پس از کشمکش‌های دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد، آزاد یا ممنوع بودن تولید و مصرف این محصول تا پایان سال گذشته ادامه داشت.

اما در سال جدید سازمان دامپزشکی گویا همچنان بر مجاز بودن کشتار مرغ‌های پایان دوره تخم‌گذار برای تولید خمیرمرغ و استفاده در فرآورده‌های گوشتی اصرار دارد، چراکه مهدی خلج – رییس سازمان دامپزشکی کشور – در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: از نظر سازمان دامپزشکی کشور تولید آن دسته از خمیرمرغی که در داخل کارگاه‌های تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی و در اماکنی با عنوان تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی حرارت‌ دیده صورت گیرد، هیچ منعی ندارد.

وی افزود: سازمان دامپزشکی مسئول نظارت بر تولید این محصول بوده و مسئولیت مصرف آن با مردم و دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت است که با توجه به دغدغه‌های این وزارتخانه در زمینه خمیر مرغ مقرر شد نمایندگان سه دستگاه نظارتی دامپزشکی، استاندارد و غذا و دارو پس از بررسی و جمع‌بندی مسائل مرتبط با این موضوع در فضایی کاملا علمی نتیجه جلسه مشترک را به اطلاع مردم برسانند.

خلج تصریح کرد: سالانه ۸۰ هزار تن تولید مرغ پایان دوره مادر و تخمگذار است که طی سال‌های گذشته همان را در کشتارگاه‌ها ذبح می‌کردیم و مورد مصرف خانوار بود و سوال اینجاست چگونه می‌شود که الان برای مصارف صنعتی و خمیر مرغ هم قابل مصرف نیستند؟

همچنین رضا ترکاشوند – مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار- نیز از حل شدن مشکل کشتار مرغ‌های تخم‌گذار برای تولید خمیرمرغ در بخشنامه جدید سازمان دامپزشکی خبر داد و گفت: مرغ‌های پایان دوره تخم‌گذاری پس از کشتار، از سوی شرکت پشتیبانی امور دام برای مصارف صنعتی و انسانی جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود: سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد با بخشنامه یک شبه و غیرکارشناسی مانع کشتار مرغ‌های پایان دوره تخم‌گذار برای استفاده به عنوان خمیرمرغ شدند که همین عامل سبب تولید مازاد تخم‌مرغ در کشور شد اما با بخشنامه جدید سازمان دامپزشکی مشکل کشتار مرغ‌های پایان دوره تخم‌گذار حل شد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار با بیان این‌که در بخشنامه جدید سازمان دامپزشکی شیوه کشتار، انجماد و نگهداری مرغ پایان دوره تخم‌گذار با اصلاحاتی تغییر کرده است، افزود: این بخشنامه به استان‌ها نیز ابلاغ شده تا مشکل کشتار مرغ‌های پایان دوره تخم‌گذار حل شود.

ترکاشوند ادامه داد: براساس این بخشنامه مرغ‌های پایان دوره تخم‌گذار تحت نظارت شرکت پشتیبانی امور دام کشتار و احشاء درونی آنها به صورت کامل تخلیه و سپس از سوی این شرکت برای استفاده صنعتی و انسانی ذخیره‌سازی می‌شود.

وی گفت: مصرف صنعتی و انسانی گوشت مرغ پایان دوره تخم‌گذار مشکلی ندارد اما با توجه به پایین‌تر ‌بودن کیفیت آن نسبت به مرغ گوشتی، این محصول کیلویی ۳۰۰۰ تومان است. البته روی بسته‌بندی‌های این محصول عنوان مرغ پایان دوره تخم‌گذار قید شده است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار اظهار کرد: براساس این بخشنامه کشتار مرغ‌های پایان دوره تخم‌گذار در استان‌ها آغاز شده که هماهنگی‌های لازم با شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان دامپزشکی انجام شده است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false