فرهنگ ارگانیک باید در کشور تقویت شود/استاندارد تولید ایرانی قابل رقابت با استانداردهای جهانی است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
فرهنگ ارگانیک باید در کشور تقویت شود/استاندارد تولید ایرانی قابل رقابت با استانداردهای جهانی است

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی گفت: فرهنگ استفاده از غذای سالم و ارگانیک باید در کشور تقویت شود و همچنین قابل پیگیری و نظارت باشد.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، افزایش نیاز جوامع بشری به امنیت غذایی، رشد روزافزون جمعیت جهان، توسعه علم و فناوری نوین، منجر به تحول عظیمی در بخش کشاورزی شده است. علاوه بر آن مشکلات جدیدی در عرصه اکوسیستم‌ها مثل آلودگی آب‌، خاک و به هم خوردن تعادل بیولوژیک به وجود آمده است که سبب شده تا حفط محیط زیست، امنیت غذایی و سلامت جامعه به مهم‌ترین چالش‌های بشر در عصر حاضر تبدیل شود. برای حل این معضل یکی از کارآمدترین راهبردها کشاورزی ارگانیک است.

 

کشاورزی ارگانیک در ساده ترین تعریف، کشاورزی است که در آن به جای بهره جستن از کودهای شیمیایی، از کودهای طبیعی موسوم به کود سبز استفاده می‌شود و برای مبارزه با آفات بیشتر از روش های بیولوژیکی بهره گیری می شود؛ به عبارتی هدف از ترویج کشاورزی ارگانیک، بهره‌گیری از تکنولوژی و علوم مختلف است تا بالاترین میزان و مناسب‌ترین روش تولید در این بخش اجرایی شود.

 

کشاورزی ارگانیک براساس استانداردها و چارچوب‌های قوانین و تجارت، بیش از ۷ سال است که در کشور ما آغاز شده است. الزامات مربوط به فرآورده‌های تحت عنوان محصولات زیستی ایران (ارگانیک) در استاندارد ملی ایران به شماره ۱۱۰۰۰ (راهنمای تولید، فرآوری، برچسب‌گذاری و بازاریابی مواد غذایی ارگانیک) مشخص شده است. این راهنما اساس تولید مواد غذایی ارگانیک در مزرعه، آماده‌سازی، نگهداری، حمل و نقل، برچسب‌گذاری و بازاریابی را ارائه می‌کند.

 

برای آشنایی بیشتر با این مهم و آگاهی بهتر با محمدرضا جهانسوز ریاست سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی به گفت‌وگو نشستیم.

 

جهانسوز با اشاره به اینکه محصول سالم، محصولی است که در تولید آن ضوابط الزامی استاندارد در تولید محصولات غذایی رعایت شده است و این محصولات تحت کنترل استانداردهای الزامی و اجباری کیفیت غذایی در کشاورزی قرار دارند، گفت: این محصولات دارای حدمجاز باقیمانده آفت‌کش، عناصر، فلزات و سموم ماحصل اعمال استانداردها و برنامه‌های مدیریتی براساس معیارهای مشخصی مانند کدکس، MRL ، ADI  و …. هستند. از اینرو اگر محصولی در این حد مجاز قرار گیرد میتوان گفت غذای سالمی است.

 

وی افزود: این درحالی است که در تولید محصولات ارگانیک، استفاده از نهاده‌های غیرمجاز ممنوع بوده و شیوه‌های عمل‌آوری و نگهداری محصولات به گونه‌ای طراحی می‌شود که هیچ گونه اثر سویی بر ادامه زنجیره غذایی بر جای نخواهد گذاشت. در استانداردهای ملی ایران ضوابطی برای سنجش و ارزیابی میزان باقی‌مانده سموم و آفت کش‌ها و تایید عدم وجود آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌ها در فرآورده‌های دامی و… تعریف شده است که در صورت ارائه مناسب بازرسی‌ها و کنترل های قابل پیگیری قطعا تولید آن محصول ارگانیک از سلامتی برخوردار است.

 

جهانسوز در خصوص محصول ارگانیک اشاره کرد: فراهم آوردن شرایط لازم، بنابر ضوابط موجود استاندارد برای تولید یک محصول ارگانیک به هیچ وجه ساده نیست و نیاز به رسیدگی‌های بسیار بیشتر و صرف زمان و هزینه دارد، در نتیجه در تولید فرآورده‌ غذایی صنعتی ارگانیک با چالش‌ها و پیچیدگی‌های بیشتری مواجه هستیم؛ چرا که ممکن است در تولید یک محصول غذایی از ترکیب چندین ماده گیاهی و دامی استفاده شود و بنابر ضوابط، زمانی این محصول ارگانیک است که تمامی اجزای آن مشمول برند ارگانیک شوند.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر محصولات سالم ما دارای یک "استاندارد تولید" است، افزود: خوشبختانه طبق اقداماتی که در خصوص استانداردهای تولید از سال ۸۷ تاکنون صورت گرفته، سال گذشته توانستیم با همکاری معاون اول رییس جمهور، رییس سازمان استاندارد کشور و سازمان نظام مهندسی این عملیات را به ثمر بنشانیم و ما امروز دارای یک استاندارد ایرانی هستیم که در حد رقابت با استانداردهای جهانی است.

 

جهانسوز تصریح کرد: تأسیس شرکت‌های مجاز ایرانی در کشور با یک برنامه‌ریزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان کمیته ملی محصول سالم و ارگانیک تشکیل شد که اگر در این راستا بازرسی و نظارت به درستی صورت گیرد، قطعاً محصول ارگانیک در کشور وجود خواهد داشت و معمولا هر محصول ارگانیک، یک غذایی سالم است.

 

وی با اشاره به اینکه، اگرچه امروزه تولید محصول ارگانیک یک فرآیند لوکس است و به علت بالا بودن قیمت محصولات ارگانیک، همه افراد جامعه نمی‌توانند غذای ارگانیک مصرف کنند ولی امروزه در دنیا شاهد آن هستیم که در برخی از کشورها مرز ارگانیک و مصرف مردم به هم نزدیک تر شده اما هنوز درصد قابل توجهی از این نوع محصول نتوانسته بازار را به خودش اختصاص دهد و همچنین در کشور ما این حرکت، نسبتاً نو و تازه است.

 

رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا این نوع محصولاتی که به نام ارگانیک اعلام می‌شود، واقعاً ارگانیک است گفت: خیر، حتما باید مورد تأیید شرکت‌های بازرسی قرار گیرد و مهر استاندارد ارگانیک بر روی محصول زده شود. چرا که امروزه با داغ شدن بازار ارگانیک و افزایش اقبال عمومی به سمت استفاده از مواد طبیعی‌تر و سالم، به نظر می‌رسد که نیاز است تا عرضه‌ این محصولات با نشان ملی استاندارد ایران و برند ارگانیک واقعی نسبت به تقاضا بیشتر شده تا مصرف‌کننده به ناچار به سمت خرید محصولاتی که با حدس و گمان، احتمال ارگانیک بودن آن بالا به نظر می‌رسد، نرفته و این امر باعث داغ‌تر شدن بازار عده‌ای سودجو و فرصت طلب نشود.

 

وی در پایان تأکید کرد: فرهنگ ارگانیک باید در کشور تقویت شود و همچنین قابل پیگیری و نظارت باشد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false