ظریف: بیانیه لوزان پیشرفتی مهم بود | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ظریف: بیانیه لوزان پیشرفتی مهم بود

وزیر خارجه ایران تصریح کرد که تفاهم هسته‌ای «لوزان» یک پیشرفت مهم بود و ایران و ۱+۵ بر روی پارامترهایی به توافق رسید تا تردیدها درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران از بین برود و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شود.

به گزارش "چغادک نیوز"، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر کرده و در آن به تشریح مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» درباره تفاهم هسته‌ای «لوزان» گفت: ما اوایل ماه جاری، پیشرفت مهمی در سوئیس حاصل آوردیم. ما با ۵ عضو دائم سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان، بر روی پارامترهایی به توافق رسیدیم تا هرگونه تردید درباره ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را از بین‌ برود و همچنین تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شود.

وی ادامه داد: اما به منظور امضای یک توافق هسته‌ای پیش‌بینی شده، اراده سیاسی بیشتری نیاز است. مردم ایران با انتخاب تعامل با کرامت، عزم خود را نشان دادند. زمان آن رسیده که آمریکا و همپیمانان غربی این کشور بین همکاری و تقابل، بین مذاکره و خودنمایی و بین توافق و تهدید و اجبار انتخاب کنند.

وزیر خارجه ایران تأکید کرد: ما با حاکمیت شجاعانه و جسارت برای اتخاذ تصمیمات درست، می‌توانیم و می‌بایست این بحران ساختگی را کنار بگذاریم و به سوی کارهای مهم‌تر بپردازیم. منطقه وسیع‌تر خلیج فارس آشفته است. بحث ظهور و سقوط دولت‌ها مطرح نیست: ترکیب اجتماعی، فرهنگی و مذهبی تمامی کشورها از هم پاشیده شده است.

 

ظریف تأکید کرد: ایران با برخورداری از موهبت جمعیت انعطاف‌پذیر که محکم مقابل تهدید و اجبار ایستادگی کرده‌اند و در عین حال به طور همزمان برای گشودن افق‌های جدید تعامل سازنده بر اساس احترام دوجانبه از خود بلندهمتی نشان داده‌اند، از طوفان‌های بی‌ثباتی که در نتیجه این بی‌نظمی‌ها و آشوب‌ها به وجود آمده، جان سالم به در برده است.

وی ادامه داد: ایران به وضوح اعلام کرده است: وسعت دید تعامل سازنده ما بسیار فراتر از مذاکرات هسته‌ای است. روابط خوب با همسایگان ایران اولویت برتر ما است.منطق ما این است که موضوع هسته‌ای یک علامت و نه یک دلیل بی‌اعتمادی و درگیری بوده است. . با در نظرگرفتن پیشرفت‌های اخیر در جلوگیری از این علائم، زمان آن رسیده که ایران و دیگر سهامداران، شروع به بررسی دلایل تنش‌ها در منطقه وسیع‌تر خلیج‌فارس کنند.

وزیر خارجه ایران درباره سیاست خارجی ایران اینگونه گفت: سیاست خارجی ایران ماهیت جامعی دارد و این به واسطه عادت یا سلیقه نبوده است بلکه به این دلیل بوده است که جهانی شدن تمامی جایگزین‌های منسوخ را اجرا کرده است. هیچ‌چیز در سیاست بین‌المللی در انزوای مطلق کار نمی‌کند. امنیت نمی‌تواند به بهای ناامنی دیگران دنبال شود. هیچ کشوری بدون در نظرگرفتن منافع دیگران نمی‌تواند به منافع خود دست پیدا کند.

 

 

 

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false