×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
سنت عجیب عزاداری باز هم قربانی گرفت

صدای وحشت شرکت‌کنندگان در مراسم شنیده شد و در همان لحظه مراسم عزاداری به یک میدان جنگ تبدیل شد. میدان جنگی که مجروح شدن ٩ نفر ازحاضران در این مراسم را در پی داشت.

به گزارش "چغادک نیوز"، رسم عجیب و دیرینه در مراسم عزاداری یکی از اهالی روستاهای اهواز ٩ قربانی گرفت. در این رسم که حتما باید صدای گلوله‌های اسلحه در مراسم عزا و عروسی شنیده شود، ٩ نفر بر اثر شلیک گلوله راهی بیمارستان شدند. خیلی وقت است که فرخی طوایف یکی از روستاهای اطراف شهرستان اهواز رسم عجیبی را در مراسم عزاداری و یا حتی عروسی‌های خود برگزار می‌کنند.

آنها حتما باید در مراسم‌ خود تیراندازی کنند و این آیین را یک رسم واجب بر خود می‌دانند. این مراسم که ریشه در تاریخ دارد، بیانگر ارزش‌های اجتماعی، رشادت‌ها و سلحشوری‌های اقوام به ویژه عشایر ایرانی است.

برگزاری این مراسم نیز به این شیوه است که تعدادی اسب بی‌سوار را با پارچه‌های رنگی آذین‌بندی می‌کنند و بر گرده هر اسب دو قبضه اسلحه شکاری و همچنین اسباب آلات جنگی را نیز روی زین برگ اسب آویزان کرده و از سوی چند مرد گرداگرد کوشک یا سنگ‌چین مکعب شکلی که از قبل ساخته‌اند، می‌گردانند.

این مراسم همراه با نواختن ساز چپ و آواز گاگریو که همان مرثیه‌سرایی است، اجرا می‌شود. سال‌های گذشته، تیراندازی در مراسم‌ عروسی و عزا در بین جمعیت فراوان و بیشتر از سوی افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت می‌گیرد که حوادث ناگواری را به همراه داشته است.

این سنت، تعداد زیادی کشته و زخمی برجای می‌گذارد ولی با این حال همچنان شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم.  روز بیست‌وهشتم فروردین‌ماه نیز، مراسم عزاداری در یکی از روستاهای اطراف شهرستان اهواز برگزار شد. این روستا در امتداد منطقه ملاشیه اهواز و در محور اهواز – خرمشهر قرار دارد.

در این مراسم که درگذشت یکی از اهالی روستا بود، باز هم عده‌ای از مصیبت‌دیدگان دست به تیراندازی هوایی زدند و سنت قدیمی‌شان را اجرا کردند. هنگام تیراندازی یکی از سلاح‌های مورد استفاده دچار مشکل شد و تیر به اطراف شلیک شد.

صدای وحشت شرکت‌کنندگان در مراسم شنیده شد و در همان لحظه مراسم عزاداری به یک میدان جنگ تبدیل شد. میدان جنگی که مجروح شدن ٩ نفر ازحاضران در این مراسم را در پی داشت. اهالی روستا درحالی‌که به شدت ترسیده بودند، اورژانس را خبر کردند و مجروحان بلافاصله به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شدند تا رسیدگی‌های پزشکی لازم در این خصوص صورت گیرد.

برخورد جدی با متخلفان

فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان نیز در این خصوص گفت: استفاده از سلاح های گرم و اقدام به تیراندازی در مراسم عروسی و عزا از نظر قانون جرم تلقی می شود.

محمدرضا اسحاقی تصریح کرد: متاسفانه عدم معرفی مجرم در مراسمی که با تیراندازی حوادث ناگواری در آنها رخ داده یکی از مشکلاتی است که نیروی انتظامی در خصوص این گونه پرونده ها با آن مواجه است.

وی با بیان اینکه در پرونده هایی با این مضمون غالبا به دلیل آشنا بودن هر دو طرف فرد مجرم شناسایی نمی شود و بسیاری از شاهدان نیز اظهارات خود را به درستی مطرح نمی‌کنند، افزود: در صورت بروز حادثه در چنین مواردی با فرد خاطی بر اساس نص صریح قانون برخورد می شود و گاها زمانی که حادثه ای در اثر تیراندازی در مراسم عروسی و عزا رخ دهد برای فرد مجرم حکم هایی همچون قصاص، پرداخت دیه و زندان در نظر گرفته می شود.

منبع: شهروند

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false