×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
حفظ حقوق هسته ای ایران در بیانیه سوئیس

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت : این که ما می گوییم بیانیه سوئیس برای ما یک برد و پیروزی قلمداد می شود، به خاطر این است که هیچ یک از مراکز و تاسیسات هسته ای ایران بسته نمی شود.

به گزارش "چغادک نیوز"،به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ،علی اکبر صالحی با حضور در برنامه « من طهران » شبکه العالم با عنوان « بیانیه لوزان واقعیت یا دروغ » گفت: در واقع هر طرفی می خواهد روایت خود را از مذاکرات هسته ای و نتایج آن داشته باشد. اولا ما تاکنون به هیچ توافقی نرسیده ایم. همه آن چه که تا امروز رخ داده است تفاهم مشترک بر سر موضوعات مطرح شده است. فاصله بین فهم مشترک و توافق زیاد است. از سوی دیگر باید گفت، تفاهم مشترک به دستیابی به توافق کمک می کند. اگر تفاهم مشترکی بر سر موضوعات مهم نباشد قطعا دستیابی به توافق مشترک بسیار مشکل خواهد بود.

ما سه ماه فرصت داریم تا موارد اختلافی باقیمانده را حل و فصل کنیم و به توافق برسیم.

صالحی در ادامه افزود: این که ما می گوییم بیانیه سوئیس برای ما یک برد و پیروزی قلمداد می شود، به خاطر این است که هیچ یک از مراکز و تاسیسات هسته ای ایران بسته نمی شود. اورانیوم غنی شده و آب سنگین کالاهای استراتژیکی هستند که جمهور اسلامی ایران به لطف الهی توانست حقوقی که در ان پی تی و در اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره تصریح شده را به دست آورد.

صالحی در ادامه سخنانش ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت را اقدام ناحقی توصیف کرد و اظهار داشت: آژانس و شورای حکام نتوانست بر اساس بند دوازدهم خود ایران را به عنوان کشوری که به تعهداتش پایبند نبوده است، معرفی کنند ولی به رغم این، موضوع پرونده ایران را به شورای امنیت فرستاندند. زمانی باید پرونده به شورای امنیت برود که شورای حکام تایید کرده باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره ابعاد مختلف مذاکرات هسته ای نیز تصریح کرد: این مذاکرات سه لایه اساسی دارد. لایه نخست و اصلی آن فنی است و تا این موضوع حل و فصل نشود، ادامه مذاکرات ممکن نیست. لایه دوم حقوقی و لایه سوم نیز سیاسی است. رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد خطوط قرمزی که تعیین شده این است که ما باید حق غنی سازی اورانیوم را داشته باشیم، راکتور آب سنگین اراک ماهیتش را حفظ کند، تحقیق و توسعه باید بماند و نشاط آن برقرار باشد. ما کشوری استثنائی در امر بازرسی ها ودسترسی ها نباشیم و به صورت استثنائی با ما برخورد نکنند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false