پیشنهاد۱۶اقدام پوتین برای توسعه روابط با ایران | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
پیشنهاد۱۶اقدام پوتین برای توسعه روابط با ایران

رئیس شورای روسی – ایرانی در امور اجتماعی در نامه‌ای سرگشاده به ولادیمیر پوتین، به وی اقداماتی فوری برای توسعه روابط ایران و روسیه پیشنهاد کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، "رجب صفروف"، رئیس شورای روسی – ایرانی در امور اجتماعی نامه سرگشاده‌ای را به رئیس جمهور روسیه درباره گسترش همکاری ها با ایران نوشت که این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای ولادیمیر پوتین،
ریاست محترم جمهوری فدراسیون روسیه

موضوع نامه: درباره تدابیر عاجل در جهت تحکیم روابط بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای رئیس جمهور!

در حال حاضر روابط بازرگانی و اقتصادی بین روسیه و ایران در عمل فلج شده و زندگی در این زمینه تقریباً متوقف گردیده است. صدها شرکت ورشکست شده و هزارها شرکت  به بازارها و عرصه های دیگر فعالیت روی آورده اند. در این شرایط شورای روسی – ایرانی روابط اجتماعی (RISOS) برداشتن گام های ذیل را پیشنهاد می کند:

۱ – خواهشمندیم فرستاده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه در زمینه جمهوری اسلامی ایران به منظور هماهنگی همه جانبه سیاست روسیه نسبت به جمهوری اسلامی ایران منصوب شود.
۲- مهم است که یادداشت های تفاهم کمیسیون مشترک دائمی همکاری های تجاری – اقتصادی ایران و روسیه که هر سال امضا می شوند، اساس مصوبات دولت را تشکیل دهند که برای همه وزارتخانه ها و نهادها لازم الاجرا باشند.
۳- تا ۱ ماه می سال جاری شورای روسی – ایرانی همکاری های سطح عالی به ریاست رؤسای جمهوری دو کشور تشکیل شود. این شورا باید به ارگان رهبری در زمینه طراحی راهبرد و جهات اساسی توسعه روابط بین روسیه و ایران در همه زمینه ها تبدیل شود.
۴- باید سران وزارتخانه‌ها و نهادهای فدراسیون روسیه را موظف کرد حداقل سالی یک بار با همتایان ایرانی خود ملاقات هایی جهت بررسی مسایل مورد علاقه طرفین برگزار نمایند.
۵ – موافقتنامه بزرگ بازرگانی – اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران که امکان ارتقای روابط روسی- ایرانی به سطح راهبردی جدید را بدهد، باید تهیه شده و تا پایان سال ۲۰۱۵ به امضا برسد.
۶ – امضای موافقتنامه بین دولتین روسیه و ایران درباره گذر به پرداخت ها بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران به ارز های ملی می تواند به مهم ترین دستاورد تبدیل شود.
۷ – باید در اسرع وقت بانک روسی – ایرانی را با شعبه ها در مسکو و تهران تأسیس کرد که در کاربرد روبل روسی و ریال ایرانی در پرداخت های متقابل تخصص داشته باشد.
۸ – خواهشمندیم به امضای هر چه سریع تر موافقتنامه درباره شناسایی استانداردها بین سازمان نظارت بر محصولات کشاورزی روسیه Rosselkhoznadzor و وزارت جهاد کشاورزی ایران مساعدت نمایید. این کار در حد معینی موجب جبران خسارات و کمبود های بازار مواد خوراکی روسی در شرایط تحریم ها از سوی غرب خواهد شد.
۹ – خواهشمندیم از پیشنهاد مبنی بر برگزاری مجمع بازرگانی سالانه روسی – ایرانی اوایل ماه ژوئن سال جاری در مسکو با مشارکت وزیران بازرگانی و توسعه اقتصادی، کارآفرینان و نمایندگان محافل بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه پشتیبانی نمایید.
۱۰ – فوق العاده مهم است که موافقتنامه ویژه درباره لغو روادید بین دو کشور در اسرع وقت امضا شود تا از ۱ آوریل سال جاری به مورد اجرا گذاشته شود.
۱۱- افتتاح نمایندگی فرهنگی روسیه در ایران که در سال دور افتاده ۱۹۸۳ تعطیل شد و نیز مرکز زبان روسی در ایران از طریق بنیاد «دنیای روسی» در سال ۲۰۱۵ می تواند به مایه اعتبار و تأمین منافع دولتی روسیه تبدیل شود. رویداد واقعی تاریخی خواهد بود چنانچه این دو پروژه همزمان با سفر جنابعالی به تهران افتتاح شوند.
۱۲- ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان و بسیاری از کشورهای عضو ناتو مشغول پخش تقریباً شبانه روزی برنامه های تلویزیونی و رادیویی به زبان فارسی هستند. اهمیت راهبردی دارد که در سال ۲۰۱۵ شبکه «روسیه امروز» به زبان فارسی راه اندازی شود.
۱۳ – مصلحت فوق العاده ای دارد که روسیه در تماس با شرکای خود در سازمان همکاری شانگهای نسبت به پذیرش ایران به عضویت تمام عیار در این سازمان در سال ۲۰۱۵ اقدام نماید.
۱۴ – دعوت ایران به اتحادیه اقتصادی اورآسیایی با وضع حقوقی «شریک ویژه» به طور کامل جوابگوی منافع روسیه و اعضای اتحادیه می باشد. طرح ابتکار دعوت از ایران به اتحادیه اقتصادی اورآسیایی از طرف کشورمان، کار بسیار بجایی خواهد بود.
۱۵ – تشکیل ائتلاف جدید گازی روسی – ایرانی ضرورت دارد که بتواند به نیروی مقابل مجمع کشورهای صادر کننده گاز تبدیل گردد. کشورهای دیگر تولید کننده گاز می توانند به موازات آمادگی، به ائتلاف جدید ملحق شوند.
۱۶ – دیدار دولتی دورانتظار جنابعالی از جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ می تواند به رویداد تاریخی تبدیل شود که ممکن است به همکاری بین دو کشورمان تحرک جدیدی ببخشد.

جناب آقای رئیس جمهور، ضمن ارسال این برنامه برای جنابعالی، به پیچیده بودن اهداف مطروحه کاملاً آگاه هستیم. اطمینان می دهیم که حاضریم تمام حمایت ضروری کارشناسی از این برنامه را فراهم کرده و برای سازماندهی مساعدت اجتماعی به گام های جنابعالی در این جهت نهایت تلاش های خود را به عمل آوریم.

با تقدیم احترامات،
رجب صفروف،
رئیس شورای روسی – ایرانی در امور اجتماعی

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false