چرا ‌بودجه ‌دستگاه‌ها و ادارات فرهنگی‌ مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
چرا ‌بودجه ‌دستگاه‌ها و ادارات فرهنگی‌ مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه چرا ‌بودجه ‌دستگاه‌ها و ادارات فرهنگی‌ مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، گفت: ‌دستگاه‌های و متولیان فرهنگی باید در عرصه‌های فرهنگ مجاهدت کنند.

به گزارش "چغادک نیوز"،  به نقل از خبرگزاری فارس از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری صبح امروز در همایش بزرگ قرآن و انقلاب اسلامی، تاکید کرد: ‌بوشهر که استانی قرآنی است باید قرآن در تمام ابعاد و عرصه‌های مختلف آن نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه قرآن کتابی است که انسان‌ها را به کمال می‌رساند، تصریح کرد: انسان‌ها چند گروه هستند که در برابر قرآن قرار می‌گیرند، یک گروه از قرآن دوری می‌کنند و به سمت آن نمی‌آیند و انسان‌هایی که شرایط عالم وجود را درک نکرده‌اند، کافران، مشرکان و کسانی که اسلام را نشناخته‌اند جزء این گروه هستند.

امام جمعه بوشهر به گروه‌های دیگری که در برابر قرآن هستند پرداخت و بیان کرد: گروهی دیگر هستند که به قرآن ایمان دارند اما به دستورات آن عمل نمی‌کنند و نوع آخر آن گروهی هستند که هم قرآن می‌شناسند و هم ایمان داشته و به دستورات آن عمل می‌کنند.

صفایی بوشهری با اشاره به‌اینکه گروهی که قرآن می‌خوانند اما ایمان به مفاد آن ندارند و یا اگر دارند به صحنه عمل نمی‌آورند برای این افراد فقط بیان است، افزود: گروهی که ایمان به قرآن دارند و به مفاد آن عمل می‌کنند قرآن این افراد را هدایت و موعظه می‌کند زیرا ظرفیت وجودی آنها دستورات قرآن را به خوبی درک کرده است.

وی با بیان اینکه قرآن آمده که ما آن را بخوانیم، بفهیم، ایمان آوریم و عمل کنیم، ادامه داد: قرآن کتاب معماری شخصیت الهی انسانی است و در دنیا این شخصیت ارزش داشته و در آخرت رستگار خواهد بود.

امام جمعه بوشهر تاکید کرد: باید خانواده، جامعه، ادارات و سازمان‌ها، بازار، اقتصاد، سیاست، مدیریت خرد و کلان و مناسبات و تمام مسائل اجتماعی قرآنی باشد زمانی این گونه شد جامعه آسمانی و حیانی می‌شود.

صفایی‌بوشهری با بیان اینکه اگر در جامعه افراد در مقام تخریب دیگران باشند مدیریت‌ها قرآنی و الهی نیست، بیان داشت: ‌مقام معظم رهبری بارها بر اسلامیت فرهنگ تاکید داشته لذا باید بکوشیم روز به روز بر اسلامیت فرهنگ خود بیفزاییم و فرهنگ جامعه قرآنی و اسلامی باشد نه اینکه خدای ناکرده رو به عقب برویم.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های و متولیان فرهنگی باید در عرصه‌های  فرهنگ مجاهدت کنند و فرهنگ را با نگاه قرآنی و با توجه به رهنمون‌های مقام معظم رهبری در جامعه نهادینه و ارتقاء ببخشند.

امام جمعه بوشهر با طرح این سوال که آیا دستگاه‌های با نام فرهنگ این‌گونه است، خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌ها، ادارات، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در عرصه فرهنگی بر مبنای اسلام و قرآن با هدایت‌های مقام معظم رهبری بکوشند، اما آیا اینگونه هستند؟

صفایی بوشهری، افزود: هرگاه در جامعه به قرآن، مبانی اسلامی و متون فاخر دینی توجه بیشتر شود رشد فرهنگی در تمام عرصه‌ها ملاحظه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چرا باید بودجه فرهنگی دستگاه‌ها و ادارات ما اینقدر مورد بی‌توجهی قرار گیرد، بیان کرد: اگر بخواهیم این انقلاب به ساحل امن ظهور مهدی آل محمد(ص) برسد باید هر روز بیش از روز دیگر بر پروژه‌های علمی، فرهنگی و رشد جوانان ملاحظه و توجه بیشتری شود.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه با توجه به نامگذاری امسال به اسم فرهنگ در این زمینه بسیار کم کار شده، تاکید کرد: باید قرآن را با رویکرد جدید بر مبنای منویات مقام معظم رهبری در  عرصه‌های مختلف، قرار داده و به‌کار گیریم.

صفایی بوشهری با اشاره به اینکه توقع مقام معظم رهبری و ما در زمینه‌های فرهنگی خیلی بیش از این است، گفت: اهل بیت(ع) و پیامبر اسلام جان خود را در راه قرآن و ارزش‌های الهی فدا کردند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید در فهم و نهادینه کردن فرهنگ و دستورات قرآنی کوشش کنند، اظهار داشت: سیاست، اقتصاد، هنر و مناسبت‌های اجتماعی ما باید قرآنی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با تاکید بر اینکه همه در قبال فرهنگ مسئولند به ویژه مسئولان متکلف این عرصه، افزود: از مسئولان توقع است در عرصه‌های فرهنگی بیشتر دقت و مواظبت کنند.

صفایی بوشهری اضافه کرد: موسسات و کانون‌هایی هستند که در زمینه‌های فرهنگی تلاش می‌کنند اما از حیث مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند در حالی که کسی نیست به آنها کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان دست آنها را بگیرند، خاطرنشان کرد: دستگیری از موسسات و نهادهای فرهنگی کمک به دین و کمک به امام زمان(عج) است لذا مسئولین ما به ویژه وزارت خانه فرهنگ و ارشاد به این‌ها باید توجه بیشتری کند.
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری، مردم و مراجع به طور جدی نگران اوضاع فرهنگی جامعه هستند و مسئولان باید بیشتر به مسائل فرهنگ قرآنی و اصیل اسلامی توجه کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با توصیه هایی به مسئولان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، گفت: مسئولان نگاه کنند کار و فعالیتی فرهنگی که انجام می‌دهند امام عصر(عج) و مقام معظم رهبری را راضی می‌کند.

وی با بیان اینکه نجات، رشد، پیروزی و پیشرفت اسلام در مسیر اسلامیت و فرهنگ قرآنی است، ادامه داد: صراط مستقیم کمال انسان ایمان و عمل به قرآن و سیره اهل بیت(ع) و سنت معصومین(ع) است.

صفایی بوشهری با اشاره به‌اینکه حرف‌های بسیار است اما سینه‌ها خیلی درد است، اظهار داشت: امید است به یمن دهه‌فجر مسئولین فرهنگی کشور با تذکرات خیرخواهانه مقام معظم رهبری بیشتر به فکر فرهنگ، معنویات و اخلاق جامعه باشند.

وی تصریح کرد: اگر اقتصاد، فرهنگ اسلامی نداشته باشد اقتصاد سکولاری می‌شود و این خطرناک است به همین خاطر همان‌طور که می بینیم غرب دچار چالش‌های اقتصادی شده ما هم دچار این چالش‌ها می‌شویم.

امام جمعه بوشهر گفت: اگر جامعه‌ای بر مبنای فرهنگ دینی و قرآنی حرکت کند در عرصه‌های شهری، اقتصادی، اجتماعی و زمینه‌های مختلف پیشرفت و توسعه خواهد یافت.

صفایی بوشهری تاکید کرد: مسئولان باید دغدغه‌های مقام معظم رهبری گوش بگیرند و عمل کنند و اگر چنین نکنند جزء پشیمانی چیز دیگری در بر نخواهد داشت.

سید محمد حسین حسینی از روستای چارک شهرستان دشتی، بازیاری از روستای اشکالی تنگستان، سید محمد جواد حسینی قاری بین‌المللی اعزامی از مشهد به قرائت آیاتی از قرآن کریم پرداختند و اجرای تواشی بوسیله گروه تواشی بیان شهر بوشهر از دیگر برنامه‌های همایش قرآن و انقلاب اسلامی بود.

این مراسم با همکاری موسسه قرآنی حبل المتین و پایگاه مقاومت بسیج شهید اسماعیلی حوزه خاتم الانبیاء شهر بوشهر در مسجد سید مصطفی خمینی برگزار شد.
 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false