×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
گرگوربافی در بوشهر؛ صنعتی به قدمت بندرنشینی

گرگور بافی یکی از صنایع دستی رایج و قدیمی در استان بوشهر است که محصولات آن در اختیار صیادان برای صید انواع آبزیان قرار می‌گیرد.

به گزارش "چغادک نیوز"،  به نقل از تسنیم ،گرگور از سه قسمت، بدنه اصلی، کف و دریچه قیف مانندی تشکیل شده که دهانه گشاد آن روی بدنه و قسمت باریک آن بسمت داخل گرگور قرار گرفته و معمولاً ماهی‌ها پس از ورود به داخل آن دیگر راه خروج  پیدا نمی‌کنند و بصورت زنده صید می‌شوند.

معاون صنایع دستی استان بوشهردر گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بوشهربا بیان اینکه استان بوشهر یکی از مراکز مهم گرگوربافی است اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وسیله صید لنج‌داران و قایق‌داران صیادی استان بوشهر گرگور است که محصولات تولیدکنندگان این وسیله خریداران بسیاری دارد.

امین بینش‌پژوه با بیان اینکه ۲۵ کارگاه گرگور بافی در استان بوشهر است تصریح کرد: شهرستانهای دیلم، بوشهر، گناوه، کنگان و دیر مراکز اصلی بافت گرگور در استان بوشهر است و در حال حاضر ۲۵ کارگاه گرگور بافی با حدود ۲۵۰ نفر گرگور باف در سطح استان بوشهر در این کارگاهها مشغول به کار هستند.

در ادوار گذشته ساحل نشینان استان بوشهر، گرگور را از ترکه‌های خرما و چوب درخت «گز» می‌ساختند. پس از ورود مفتول‌های نازک فلزی به بازار، استفاده از چوب و ترکه ‌های خرما در ساخت این محصول، رفته رفته منسوخ شد و صنعتگران مفتول‌های یادشده را جایگزین مواداولیه پیشین کردند.

یکی از گرگوربافان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به نحوه ساخت گرگور گفت: برای بافت بدنه اصلی گرگور ابتدا چند رشته سیم را به موازات یکدیگر و با فاصله حدود ۴ سانتی متر  بر روی زمین قرار داده و سپس رشته سیم‌های بعدی را با زاویه ۹۰ درجه و بصورت عمود بر سیم‌های اولیه از میان آنها عبور می‌دهیم.

بهمن رایانی تصریح کرد: پس از کامل شدن اندازه بافت بدنه گرگور به قسمت کف که به شکل سفره‌ای بافته شده است متصل می‌شود و در نهایت با قرار گرفتن دریچه قیفی شکل گرگور آماده استفاده می‌شود.

بافت گرگور توسط مردان صورت می‌گیرد و به سبب رونق این شیوه از صید ماهی در طول نوار ساحلی استان  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false