×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
زیان ۵۰ درصدی سرمایه‌گذارانی که در بورس ماندند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به زیان سهامداران در ماه‌های گذشته اظهار داشت: یک بخشی از مسایل و مشکلات به نوعی متاثر از سیاست‌های اقتصادی دولت است.

به گزارش "چغادک نیوز"، محمد شکوری‌راد کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به زیان سهامداران در ماه‌های گذشته گفت: در مدت گذشته زیان سهامداران و کسانی که در بازار ماندگار شده‌اند، در برخی موارد حتی بیش از ۵۰ درصد بود.

شکوری‌راد افزود: سرمایه‌گذاری که در بازار سرمایه فعال است، سهام را برمبنای پتانسیل‌های آینده می‌خرد. یعنی قیمتی که سهام در بازار سرمایه پیدا می‌کند، متاثر از وضعیت فعلی و حال شرکت نیست، بلکه می‌تواند متاثر از وضعیتی باشد که شرکت می‌تواند در آینده دست پیدا کند.

وی عنوان کرد: بازار به این دلیل به نتیجه مذاکرات خوش‌بین بود که هم نقدینگی وارد بازار شود و هم این‌که قیمت سهام رشد پیدا کند، چراکه بسیاری از شرکت‌های ما از تحریم‌ها تاثیر پذیرفته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به طور طبیعی زمانی که چشم‌انداز مذاکرات مثبت می‌شود، هر چند ممکن است بعضی از شرکت‌ها وضعیت فعلی‌شان از نظر سودآوری حتی مطلوب هم نباشد، اما سهامداران می‌آیند قیمت سهام آنها را در قیمت بالاتر می‌خرد؛ به امید این‌که در آینده وضعیت شرکت بهبود پیدا کند.

شکوری‌راد متذکر شد: چیزی هم که مشخص است، این‌که در صورت رفع تحریم‌ها و برطرف شدن موانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی، روی مشکلاتی که شرکت‌ها به واسطه تحریم‌ها در فروش و تامین مالی و وارد کردن تجهیزات و مواد اولیه داشتند، تاثیر قابل توجهی می‌گذارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل در حال حاضر این فاکتور به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در بازار سرمایه خودنمایی می‌کند؛ ضمن این‌که یک بخشی از مشکلات دولت هم باعث شده ما در سیستم بانکی هم دچار مشکل شویم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: دولت به‌عنوان متولی اقتصاد فعلا به دلیل این‌که بخش عمده‌ای از درآمدها و پول‌هایش در خارج از کشور بلوکه شده است، نمی‌تواند بخشی از مطالبات بانک‌ها و پیمانکاران و شرکت‌هایی که از دولت طلب دارند را بدهد. همین موضوع باعث شده که در خیلی از بازارها شاهد این باشیم که یک قفل‌شدگی ایجاد شود؛ به خصوص در سیستم بانکی.

شکوری‌راد تصریح کرد: در سیستم بانکی این مسایل باعث شده که بانک‌ها دچار مشکلاتی در تامین نقدینگی کافی شوند و نیز مجبور شوند برای تامین نقدینگی، نرخ‌های سود بالاتر از تورم بدهند؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته هیچ‌گاه شاهد این مساله نبودیم که نرخ سود بانکی ماهانه دو برابر نرخ تورم ماهانه باشد.

وی متذکر شد: به طور طبیعی اگر مذاکرات باعث شود که دولت بتواند به منابع مالی بیشتری دسترسی پیدا کند و از شبکه بانکی حمایت کند، نرخ سود بانکی هم می‌تواند چشم‌انداز کاهشی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از سوء مدیریت دولت در کنترل بازار، گفت: یک بخشی از مسایل و مشکلات به نوعی متاثر از سیاست‌های اقتصادی دولت هست. برای مثال، در سیستم بانکی ما شاهد این هستیم که رقابت خیلی شدید و کاذبی بین بانک‌ها در پرداخت نرخ سود ایجاد شده است.

شکوری‌راد با بیان این‌که در شروع دولت نیز با انتشار مشارکت و با نرخ‌های سود بالاتر به این مساله دامن زده شد، افزود: این‌که بانک مرکزی به بانک‌ها با سود ۳۴ درصد برای کسری حساب جاری‌شان، تسهیلات می‌دهد، مسایلی است که به وضعیت نابه‌سامان سیستم بانکی دامن زده است.

وی در پاسخ به این پرسش که در این دو ماه اخیر سهامداران چقدر زیان دیدند؟ عنوان کرد: آنچه که من به عنوان ناظر در بازار دیدم، این بوده که زیان سهامداران و کسانی که در بازار ماندگار شدند، حتی بیش از ۵۰ درصد بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: زیان سهامداران بین ۳۰ تا ۵۰ درصد به صورت نرمال بوده است، ولی خب یک بخشی از بازار ممکن است بیش از ۵۰ درصد ضرر کرده باشد.
 

 
منبع: نسیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false