×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
اتفاقی تکان‌دهنده در معاونت فرهنگی ارشاد

«علی شجاعی صائین مدیر موفق اداره کتاب از سمت خود برکنار شد.» این خبری بود که پس از انتشار ابهامات زیادی درباره آنچه در معاونت فرهنگی ارشاد می‌گذرد به همراه داشت.

به گزارش "چغادک نیوز"، «علی شجاعی صائین مدیر موفق اداره کتاب از سمت خود برکنار شد.» این خبری بود که پس از انتشار ابهامات زیادی درباره آنچه در معاونت فرهنگی ارشاد می‌گذرد به همراه داشت.
 

 علی شجاعی صائین مدیر اداره کتاب امروز شنبه ۱۱ بهمن ماه پس از یک سال و ۱۶ روز از مدیریت بر مهمترین زیرمجموعه وزارت ارشاد در دولت یازدهم از مدیریت بر اداره کتاب برکنار شد. به اعتقاد برخی از نویسندگان و ناشران شجاعی صائین یکی از موفق‌ترین مدیران چند سال اخیر اداره کتاب به شمار می‌رفت.

 

او در طول یکسال و ۱۶ روز مدیریت خود بر اداره کتاب و کتابخوانی که به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی تغییر نام داد،‌ توانست گام‌های موثری در حوزه ممیزی کتاب بر دارد. یکی از مهمترین اقدامات او در اداره کتاب تسریع روند ممیزی و صدور مجوز برای کتاب‌های ناشران بوده است.

 

نه همه اما بسیاری از نویسندگان و ناشران قبل از دوران مدیریت او از ممیزی کتاب‌های خود و البته بیشتر آن ها از طولانی بودن روند ممیزی انتقاد داشتند،‌ که در دوره مدیریت شجاعی این نقطه ضعف اداره کتاب برطرف شد. وی هم‌چنین معتقد بود که ممیزی دغدغه دست چندم ناشران به شمار می‌رود و اقتصاد نشر مشکل اصلی ناشران است که باید به آن بیش از پیش توجه شود.

 

شجاعی صائین به دلیل تجربه چندین و چند ساله خود در وزارت ارشاد و در سمت مدیرعاملی خانه کتاب با اهالی فرهنگ و قلم ارتباطی نزدیک داشت. برداشت عمومی این است که او در برخورد با مشکلات ممیزی با عقلانیت رفتار کرده و از برخوردهای هیجانی و حواشی به دور بود. به گونه‌ای که در یکسال گذشته کمترین مشکل در اداره کتاب و کتابخوانی در رابطه با ممیزی به وجود آمده بود و اتفاقاً بسیاری از مشکلات نیز توسط او رفع و رجوع می‌شد و اداره کتاب رنگ آرامش به خود می‌دید.

 

شجاعی صائین معتقد بود:‌ «باید روی سیاست‌های حمایتی نشر بیشتر متمرکز شویم، اگر آنجا را تقویت بکنیم، حتی بسیاری از مشکلاتی که در عرصه ممیزی وجود دارد، اساساً رفع خواهد شد. برای نمونه اکنون نزدیک به ۱۱ هزار و ۷۰۰ پرونده نشر در سال‌های پس از پیروزی انقلاب صادر شده است،‌ اما آیا واقعا همه این ناشران حرفه‌ای هستند؟ بیشتر مشکلات‌ ما در عرصه ممیزی ناشی از کارهای ناشران غیرحرفه‌ای است. مسائل در رابطه با ناشران حرفه‌ای بسیار اندک است.»

 

با این حال او به یکباره و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای که پیش از این در فضای رسانه‌ها منتشر شده باشد، از سمت خود برکنار شد. بسیاری بر این باروند که این برکناری به دلیل صحبت‌های اخیر او درباره کتاب «من این نسل»‌ نوشته محمدرضا اسد‌زاده است. او  از برخورد اداره کتاب با توزیع غیرقانونی این کتاب سخن گفته و افزوده بود:‌ «بارها درباره‌ این کتاب و نویسنده‌اش به آقای صالحی هشدار داده بودم.» این برکناری با برداشتی که از روند مشابه عملکرد شجاعی‌صائین و صالحی در رسانه‌ها انعکاس یافته بود و برداشت عمومی تکیه بر تفاهم نظری آنان داشت، قدری عجیب‌تر به نظر می‌رسد. عموم کارشناسان بر این باور بودند که صالحی نیز آدم جناحی نیست و تصمیماتش عموماً رنگ حاشیه و سیاست ندارد؛ اما گمانه‌زنی‌هایی که از چند ساعت پیش آغاز شده است تفاسیر دیگری درباره این برکناری و تصمیم صالحی دارد.

 

او در طول یکسال اخیر تلاش داشت تا با وجود سیاست‌های دولت یازدهم تا جای ممکن از ورود کتاب‌های مسئله‌دار به بازار نشر جلوگیری کند،‌ در عین حال ملاک او عمل به قانون قلمداد می‌شد. برخورد اداره کتاب با آثاری چون «زوال کلنل»‌، «من این نسل»،‌ «دوازدهم»‌ و… گواه این مدعا بود.

 

شجاعی صائین، مدیرعامل خانه کتاب بیست و دوم آبان ۸۶ با حکم محسن پرویز معاون وقت فرهنگی وقت به مدیرعاملی موسسه خانه کتاب که یک موسسه غیرانتفاعی و وابسته به ارشاد است،‌ منصوب شد. وی در مدت ۶ سال و اندی حضور خود در خانه کتاب بدور از حاشیه‌ فعالیت‌های این موسسه را به پیش برد و با روی کار آمدن دولت جدید و باز شدن بحث مدیریت اداره کتاب‌، شجاعی صائین که در آستانه بازنشستگی بود،‌ از معدود مسئولانی بود که با صلاحدید سید‌عباس صالحی به اداره کتاب منتقل و قرار شد،‌ در این سمت به فعالیت بپردازد.

 

حالا از امروز رسانه‌ها به سراغ معاونت فرهنگی خواهند رفت و احتمالاً صالحی درباره انتشار این تصمیم که بسیاری از رسانه‌ها را شوکه کرد باید تا مدت‌ها پاسخگو باشد یا شاید هم نباشد؟ آیا حواشی برای مدیریت صالحی بیشتر از متن خواهد شد؟

 

 

تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false