×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
فاجعه زیست‌محیطی مجاور بیمارستان خلیج‌فارس

بیمارستان یکی از منابع تولید زباله در شهرها بوده که بخش اعظم مواد زاید تولیدی آن را زباله های مخاطره آمیز تشکیل می دهد.عدم توجه به کنترل زباله های بیمارستانی نه تنها سلامت بیماران و پرسنل بیمارستانی را به خطر می اندازد بلکه اثر شدیدی بر روی سلامت انسان های خارج از بیمارستان داشته و موجب آلودگی محیط زیست می شود.اخیرا مشاهده شده که زباله های عفونی و پسماندهای بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بخصوص سرنگ های آلوده در مجاورت این بیمارستان رها می شوند.مسئول این نابسامانی کیست؟ شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی یا اداره حفاظت محیط زیست؟

به گزارش "چغادک نیوز"،

بیمارستان یکی از منابع تولید زباله در شهرها بوده که بخش اعظم مواد زاید تولیدی آن را زباله های مخاطره آمیز تشکیل می دهد. عدم توجه به کنترل زباله های بیمارستانی نه تنها سلامت بیماران و پرسنل بیمارستانی را به خطر می اندازد بلکه به طور غیرمستقیم اثر شدیدی بر روی سلامت انسان های خارج از بیمارستان داشته و موجب آلودگی محیط زیست می شود.

 زباله‌های بیمارستانی (عفونی) به آن دسته از زباله‌هایی گفته می‌شود که در آنها وسایل استفاده شده در اتاق‌های عمل، اورژانس، دندانپزشکی وبخش های جراحی‌ وجود داشته و انواع بیماری ها را انتقال می‌دهد. تیغ های جراحی، سرنگ، آنژیوکت‌ها ، وسایل پانسمان آغشته به خون وبافت های عفونی و نمونه های ادرار و مدفوع آزمایش شده در آزمایشگاه ها از جمله زباله‌های عفونی به شمار می‌رود که همراه با دیگر زباله‌های عادی دفع می‌شود!

 در حال حاضر فقط بخش کمی از زباله‌های بیمارستانی کشور به دنبال انعقاد قراردادی بین بیمارستان ها و شهرداری به صورت ویژه تفکیک، جمع‌‌آوری و در مکان های خاص دفن می‌شود ولی بخش عمده‌ای از این زباله‌ها به شیوه‌ای غیرقابل قبول و در نقاط غیراستاندارد دفن می‌شود. به عبارت دیگر، خطرات ناشی از زباله‌های بیمارستانی در چند قدمی ماست.

 در شهر بوشهر به دلیل تمرکز اغلب مراکز بهداشتی و درمانی استان، روزانه حجم انبوهی از زباله‌های عادی و عفونی بیمارستانی را بخود اختصاص می‌دهد که با وجود آثار منفی زیست محیطی و بهداشتی آن هنوز هم راه حل مؤثری برای آن پیدا نشده است.

با وجودی که بارها در مورد وضعیت نابسامان مدیریت زباله‌های بیمارستانی در بوشهر گفته شده اما هنوز هم که هنوز است شاهد مشکلات فراوانی در این زمینه هستیم.

 

فاجعه زیست محیطی مجاور بیمارستان شهدای خلیج فارس

 اخیرا مشاهده شده که زباله های عفونی و پسماند های بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بخصوص سرنگ های آلوده در مجاورت این بیمارستان رها می شوند. این در حالی است که در همین محل سالن بازی و مهدکودک فرزندان پرسنل بیمارستان واقع شده است و نکته تاسف بار دیگر این که شنیده شده راننده ای که مسئولیت خروج و حمل این زباله ها را بر عهده دارد پسماندهای پلاستیکی را جداسازی کرده و به عنوان زباله بازیافتی می فروشد!

سوال این اینجاست که در این میان، مسئولیت تفکیک، جمع‌آوری و معدوم کردن زباله‌های بیمارستانی بوشهر بر عهده کیست؟

شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی یا اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر؟

آیا همجواری این محل با مهدکودک، خطری برای سلامت این کودکان نیست؟

 یک کارشناس بهداشت محیط استان بوشهر، نظارت بر وضعیت بهداشت محیط بیمارستان ها بخصوص امر جمع‌آوری و دفع صحیح زباله‌های بیمارستانی را از وظایف کارشناسان بهداشت محیط می‌داند و معتقد است بوروکراسی اداری و عدم تأمین اعتبار ملی، مدیریت زباله‌های بیمارستانی را غیرممکن ساخته است!

تفکیک، جمع‌آوری، دفن، سوزاندن و… چه کسی مسئول است؟

سرنگ، قوطی آب میوه، بانداژ، تیغ جراحی، وسایل استریل و گل خشک شده و… در مجاورات بیمارستان های دولتی به چشم می‌خورد.

این تراژدی وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که از درب مرکز بهداشتی – درمانی، بیمارستان، آزمایشگاه تشخیص طبی و… خارج می‌شوی.

کیسه‌های زباله رها شده در کنار جوی آب و سرازیر شدن شیرابه آن به داخل جوی و نزاع میان گربه‌های گرسنه و زباله دزدهایی که به دنبال پلاستیک سر داخل کیسه زباله‌ها کرده اند، منظره تأسف آوری را به وجود می آورد!

 

مسئول این نابسامانی کیست؟

 طبق قانون مدیریت پسماندها و اصل پنجاهم (۵۰) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ محیط زیست کشور از آثار زیانبار پسماندها و مدیریت بهینه آن ها، کلیه وزارتخانه و سازمان ها و موسسات و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر نام می باشد و کلیه شرکت ها و موسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی، موظفند مقررات و سیاست های مقرر در این قانون را رعایت نمایند.

از سال ۱۳۷۵ که موضوع بحث برانگیز زباله و پسماندهای بیمارستانی در کشور مطرح شد تا تدوین قوانین و دستورالعمل های اجرایی آن نزدیک به ۱۹ سال گذشته است ولی هنوز متاسفانه شاهد هستیم که در اجرای قوانین و دستور العمل های اجرایی با مشکلاتی مواجه هستیم. با توجه به اهمیت موضوع جا دارد که مسئولین به دید عمیقتری به این معضل نگاهی تازه داشته باشند که اگر زمان را از دست دهیم شاید دیگر خیلی دیر باشد.

 قانونمند نمودن و تدوین آیین نامه های اجرایی در زمینه مواد زاید بیمارستانی و حفظ و توسعه کمیته کنترل عفونت بیمارستانی و به کارگیری نیروی کارآمد بهداشت محیطی و همچنین آموزش مداوم کارکنان بیمارستان از امور اجتناب ناپذیر جهت جمع آوری، حمل و دفع بهداشتی زباله های بیمارستانی می باشد.

منبع: ب خبر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false