×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
قلعه‌نویی و درخشان نباید روی نیمکت بنشینند/ کی‌روش هم باید عوض شود!

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران یک روز پس از حذف تیمش از جام ملت‌های آسیا به انتقاد از امیر قلعه‌نویی و حمید درخشان پرداخت و گفت: آنها استحقاق نشستن روی نیمکت مربیگری را ندارند.

به گزارش "چغادک نیوز"،   به نقل از مهر به استرالیا، کارلوس کی روش یک روز پس از شکست تیم ملی فوتبال ایران برابر عراق در گفتگو با خبرنگاران حاضر در استرالیا مختصری از گزارش کار تیم ملی را بیان کرد و گفت: امروز می خواهم توضیح دهم از کجا به کجا رسیدیم و همچنین می خواهم در مورد آینده صحبت کنم.

به خاطر تیم ملی سکوت کرده بودم
وی افزود: مطلع هستید که از چند ماه گذشته بنا بر دلایلی سکوت کردم و به خاطر منافع تیم ملی حرفی بر زبان نیاوردم. ولی فکر می کنم امروز که نتوانستیم به رویایی که در ذهن داشتیم برسیم باید در مورد کارهایی که انجام دادیم صحبت کنیم.

با مشکلات جلو رفتیم
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از جام جهانی هر طوری بود با مشکلات پیش رو در برگزاری اردوها و بازیهای تدارکاتی، تیم را قدم به قدم جلو بردیم. آنهم در شرایطی که اکثریت مردم از عملکردمان در جام جهانی راضی بودند. برخی بیشتر ، برخی کمتر.

افتخار داشتم سرمربی تیم ملی بمانم
کی روش ادامه داد: بعد از جام جهانی هم افتخار داشتم که علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال از من تقاضای ادامه همکاری داشته باشد. در این مدت حمایت های خوبی از هواداران و اطمینان و شور بازیکنان برای ادامه همکاری با من وجود داشت. مسائلی که واقعا برایم دلگرم کننده بود و خیلی خوب بود که این دعوت به ادامه همکاری را دریافت کردم.

سناریو برای من برعکس شد
وی با اشاره به اینکه در درجه اول از این اتفاق خوشحال بود گفت: در درجه دوم این رویا و تفکر و تعقل را در ذهنم را داشتم که بعد از جام جهانی حمایت بیشتری از من شده و شرایط بهتر می شود اما متاسفانه داستان به این شکل نبود و سناریویی برعکس رقم خورد. دشواری ها و سختی های بیشتر و حمایت های کمتر را دیدم. حتی هیچ حمایت مالی هم صورت نگرفت. این واقعیتی بود که با آن روبرو شدیم.

از ارتباط خودم بازی تدارکاتی هماهنگ کردم
کی روش اضافه کرد: این واقعیت بود که برنامه هایم یکی بعد از دیگری بهم می خورد و اردوها و دیدارهای دوستانه را لغو می کردیم. من بالاجبار و با استفاده از ارتباط خودم سه بازی تدارکاتی در پرتغال را فراهم کردم. اتفاقی که در اردوی آفریقا هم رخ داد. حتی فلسطین هم که توافق کرده بودیم بازی را کنسل کرد و تصمیم گرفت با ما بازی نکند.

مشکلات ما با مربیان یکی است
وی با اشاره به اینکه می خواهد شفاف در مورد برخی مسائل صحبت کند ادامه داد: وقتی اطرافم را نگاه می کنم و می بینم که مربیان و دست اندرکاران زیادی در فوتبال ایران هستند که با همین مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و اکثر آنها از تجهیزات و مشکلات مالی ناراحت هستند به این نتیجه می رسم که همه ما با یک مشکل روبرو هستیم. برای همین همیشه به خودم می گویم چرا گلایه و شکایت کنم و واقعیت را قبول می کنم.

حقایق را به بازیکنانم می گویم
کارلوس کی روش یادآور شد: همیشه با بازیکنانم این صحبت را مطرح می کنم که شما در مقایسه با قطر ، امارات و کشورهای اینچنینی از امکانات و حمایت های مالی کمتری برخوردار هستید. آیا این مطلب باید باعث ضعف شما شود یا قدرت تان؟ و یا روحیه شما را پایین بیاورد و شما را تخریب کند. یا اینکه انگیزه تان را بالا ببرد؟ به آنها می گویم شما هیچ توجیه و بهانه ای نباید داشته باشید. باید با تمام مسائلی که روبرو می شوید طوری برخورد کنید که منبع انگیزه شده و از این چالش های بزرگ تبدیل به تیمی قویتر شوید.

مردم به تیم ملی افتخار می کنند
وی با اشاره به اینکه شکی ندارد فوتبال ایران کم و بیش با مشکلات بسیاری روبروست ادامه داد: به نظر من وقتی همگی ما جزو یک خانواده هستیم باید دست در دست هم داده و با هم مدارا کنیم و به فکر حل مشکلات فوتبال باشیم. همه هواداران داخل و خارج از ایران هم این مشکلات را می دانند و واقعیت ها را لمس می کنند. به همین خاطر اکثر آنها به این تیم ملی افتخار می کنند.

داور با زنجیر دست و بالمان را بستند
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ادامه خاطرنشان کرد: در مرحله گروهی که بازی ایران با رضایت کامل هواداران روبرو شد. در بازی با عراق هم ۸۰ دقیقه یعنی تقریبا یک بازی کامل را با یک بازیکن کمتر برگزار کردیم و در نهایت در ضربات پنالتی مغلوب شدیم. آرزویمان این بود برای هواداران مدال کسب کنیم. امروز هیچکس ناراحت تر از بازیکنان، کادر فنی و مطمئنا هواداران فوتبال ایران نیست. اما متاسفانه تیم سوم(داوران) دست و بال ما را بستند و با زنجیر قفل کردند و محاصره مان کردند تا در این بازی پیروز نشویم.

تیم ملی باعث غرور مردم شده است
کارلوس کی روش ادامه داد: این یک واقعیت در فوتبال است که فوتبال از آن برنده هاست و ما نتوانستیم به مدال برسیم. موضوع مهم و با اهمیت این است که رسانه های استرالیا ، هواداران و مربیان حاضر در جام ملت های آسیا به قدرت ایران احترام گذاشتند. وقتی هواداران خودشان را در قالب تیم ایران متصور می کنند به خاطر این است که بازیهای ما باعث برآورده شدن غرور ملی و انگیزه آنها شده است.

کاپیتان تیم ملی الگوی فوق العاده ای است
وی ادامه داد: اینجا باید حتما بگویم ما بازیکنان با تجربه ای داشتیم که الگویی از نظر تعهد و از خودگذشتگی را از خود برجای گذاشتند. امروز دیگر در تیم ملی افرادی دیده نمی شوند که تیم ملی را رها کنند. کاپیتان ما به رکورد فوق العاده ای رسید و دستاورد بزرگی را از خود برجای گذاشت. عدد و رقم مهم نیست. بلکه او الگویی از خود برجای گذاشت که بازیکنان جوان باید به آن توجه کنند.

از مربیان تشکر می کنم
کارلوس کی روش در ادامه گفتگو با خبرنگاران حاضر در استرالیا ادامه داد: بعد از جام جهانی ۱۰ بازیکن جدید و جوان به تیم ملی اضافه کردیم اما باید از مربیان آنها از جمله مربیان بازیکنانی مثل مرتضی پورعلی گنجی، وریا غفوری، وحید امیری، رامین رضاییان، سروش رفیعی ، سردار آزمون و .. تشکر کنم. هر چند خودشان اینجا نیستند اما کاری که کردند به سود تیم ملی بود و جای تقدیر دارد.

هفت ماه خوابیدیم و دست روی دست گذاشتیم
وی ادامه داد: هر چند ما بدون مدال به خانه برمی گردیم اما این بازگشت با آینده خوبی روبروست. اما نباید مانند سالهای گذشته با تیم ملی برخورد کنیم. ما یک سال برای جام ملت ها زمان داشتیم تا تیم خوبی را آماده کنیم اما شش هفت ماه خوابیدیم و دست روی دست گذاشتیم. اگر می توانستیم به آن سرحد از برنامه آماده سازی یکساله که برای تیم ملی در نظر گرفته بودیم برسیم چه اتفاقی می افتاد. شاید تفاوت به همان یک گلی بازمی گشت که از آرژانتین دریافت کردیم و شرایط مان برای صعود در جام جهانی تغییر کرد.

باید برای جام جهانی راهکار در نظر بگیریم
کارلوس کی روش در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از جام جهانی شش ماه را از دست دادیم اما حالا باید به فکر این جوانان و تیم ملی بود. به نظر من باید سریعا بعد از بازگشت به خانه راهکارهایی را در نظر بگیریم چرا که مسیر رسیدن به جام جهانی پیش رویمان قرار دارد.

سه بازی فوق العاده انجام دادیم
وی افزود: با تمام احترامی که برای نقطه نظرات مختلف دارم فکر می کنم ما سه بازی فوق العاده را انجام دادیم. بحرین را بدون هیچ شک و شبهه ای شکست دادیم. تیمی که رقیب سنتی ایران بوده و بعضا برای تیم ملی مشکل ایجاد می کرد. قطری را بردیم و حذف کردیم که چند ماه پیش قهرمان جام خلیج فارس شده بود. در نهایت اماراتی را بردیم که جمعه شب ژاپن را حذف کرد. همچنین در یک بازی سخت و دشوار انهم ۱۰ نفره دوبار باخت برابر عراق را با تساوی عوض کردیم. من در این بازی به فکر حمله و هجوم بودم اما متاسفانه کار به پنالتی کشید و نتیجه به سود عراق تغییر کرد.

با دستان پر به ایران برمی گردیم
کی روش با تاکید بر اینکه هر چند تیمش مدال نگرفته اما با دستان خالی هم به ایران برنمی گردد یادآور شد: ما امروز تصویر شفافی برای آینده داریم که با سرمایه گذاری مناسب این تیم آینده درخشان را پیش رو خواهد داشت.

فعلا پاسخی در مورد ماندن نمی دهم
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه صحبت های شما نشان می دهد تمایل دارید به همکاری با تیم ملی ادامه دهید گفت: نمی خواهم در پاسخ به سوال شما از دریچه منافع و علایق شخصی خودم صحبت کنم زیرا این یک موضوع اشتباه است و فکر می کنم که باید به این سوال بنا بر مسیر مدرنیزه کردن فوتبال ایران پاسخ داد.

چهار سال سکوت کردم
وی در ادامه اضافه کرد: شفاف می گویم در چهار سال گذشته همیشه سعی کرده ام آرامش خودم را حفظ کنم و در مورد یکسری از بخش های فوتبال ایران و صحبت های غیرمحترمانه ای که مطرح می شود سکوت کنم و تنها جاهایی صحبت کرده ام که طرف مقابل راجع به تیم ملی صحبت کرده است نه شخص کی روش اما سکوت و نگرش بنده باعث ایجاد برخی سوء تفاهمات شده است که انگار بنده بی تفاوت هستم، فاصله گرفته و یا ضعیف و ترسو شده ام. اما آنهایی که چنین تصوراتی دارند مرتکب اشتباه شده اند.

دیگر بس است
کارلوس کی روش ادامه داد: برخی افراد دنبال مشکل داشتن با من هستند اما الان زمان آن رسیده که به آنها بگویم آدم خوبی را پیدا کرده اند زیر دیگر بس و کافی است. باور کنید این کار را به خاطر بازیکنان تیم ملی انجام می دادم. برخی افراد در این مدت به تیم ملی لطمه وارد کردند. یا مستقیم یا غیر مستقیم. وقتی تیم باشگاهی شان می باخت ضعف بدنی بازیکنان تیم ملی را مقصر می دانستند اما در روز پیروزی از توان ملی پوشانشان سخنی به میان نمی آوردند.

قلعه نویی تخریب بازیکنان را رهبری می کرد
وی افزود: آنها با این کار اعتماد به نفس و باور بازیکنان را که در تیم ملی هستند زیر سوال می بردند و به آن لطمه می زدند. آقای قلعه نویی این موضوع را رهبری کردند. تحریم کردن بازیکنان برای حضور در تیم ملی قبل از جام جهانی یکی از این برنامه ها بود. آنهم در حالی که ایشان با من توافق کردند که اجازه حضور ملی پوشانشان در اردوی تیم ملی را صادر می کنند. شما چه چیزی از این مسائل متصور می شوید.

دستیاران و نزدیکانش صحبت می کنند
کارلوس کی روش ادامه داد: اما من دقیقا برعکس این مربیان فکر می کنم و می گویم ما مربیان باید کنار هم باشیم زیر نوع مشکلاتمان یکسان است. ایشان گاهی اوقات خودشان نمی خواهند مستقیم صحبت کنند. دستیارانشان یا افرادی که از خودشان هستند صحبت می کنند. فیزیوتراپ، دکتر تیم و یا فصل گذشته آقای فتح الله زاده.

درخشان هم به قلعه نویی پیوست
وی خاطرنشان کرد: آقای درخشان هم بعد از مصاحبه قلعه نویی صحبت کرده و گفته که بازیکنان تیم ملی باید عراق را با اختلاف گل حتی با ۱۰ نفره بودن شکست دهند و کی روش هم باید اخراج شود. من هیچ مشکلی ندارم که همکاران عزیزم نقطه نظرات متفاوتی داشته باشند ولی وقتی این کار با دستکاری واقعیت ها و با استفاده از رسانه ها به خاطر یکسری منافع خاص مطرح می شود. زمان آن می رسد که بگویم بس است دیگر. 

با نکونام و تیموریان چه کردند؟
کی روش ادامه داد: شما ببینید با نکونام و تیموریان چه کردند. در مورد افرادی که در استقلال بازی می کنند نمی خواهم صحبت کنم. اما اقدام آنها از نظر روحی و روانی به این بازیکنان ضربه بزرگی وارد کرد. تا در زمان حضور در تیم ملی نتوانند آنگونه که باید بازی کرده و به موفقیت تیم ملی کمک کرده باشند.

درخشان مایه شرم کشورش شد
وی در پاسخ به اظهارات حمید درخشان نیز گفت: حمید درخشان چه اجازه فکری به خود می دهد که در مورد تیم ملی صحبت کند. فردی که به عنوان مربی تیم فوتبال زیر ۱۷ سال بهترین عملکردش را با تقلب و استفاده از بازیکنان صغر سن رقم زد. موضوعی که در نهایت باعث محرومت چهار ساله ایران و باعث شرم کشورش شد. فردی که در سال ۱۹۸۶ و در زمان مربیگری دهداری در تیم ملی به همراه ۱۳ بازیکن دیگر تیم ملی کشورش را تحریم کرد.

درخشان تیم هایش را به دسته پایین تر برده است
کارلوس کی روش در ادامه خاطرنشان کرد: او تیم های پیکان ، شاهین بوشهر و داماش را به دسته پایین تر برد و امسال در تیم پرسپولیس از ۱۰ بازی چهار باخت به دست آورده است. این افتخارات آقای درخشان است. کسی که تیم ملی را مورد انتقاد قرارداده که فوتبال تهاجمی بازی نمی کند. ما در این مسابقات معدل گل تقریبا ۱٫۷۷ را داشته ایم اما ایشان به همراه یکی از باشگاه های بزرگ ایران میانگین گل ۱٫۰۲ را برای خود ثبت کرده است.

قلعه نویی وقتی می برد حرفی نمی زند
سرمربی تیم ملی بار دیگر با بیان اینکه آقای درخشان از کجا اجازه اخلاقی به خود می دهد در مورد تیم ملی اظهار نظر کند افزود: یک ماه لیگ به خاطر حضور استقلال در لیگ قهرمانان آسیا که هدایت آن برعهده امیر قلعه نویی بود تعطیل شد و فدراسیون زمانی که برای آماده سازی تیم ملی وجود داشت را به خاطر ایشان و تیمش کاهش داد. او از حمایت های تیم ملی استفاده کرد اما چه دستاوردی برای فوتبال ایران داشت. هر وقت تیمش می برد آماده سازی بازیکنانش در تیم ملی را مطرح نمی کند اما وقتی می بازد تقصیرها را گردن آماده نبودن ملی پوشان می اندازد.

نمی توانم دل همه را بدست بیاورم
وی افزود: امیدوارم آنها به نظر من احترام بگذارند. همانطور که من به نظرشان احترام گذاشتم. تفاوتش در این است که آنها در گذشته صحبت کرده اند و امروز نوبت من است. این خیلی ساده است. نمی توانم با نظرات خود دل همه را به دست بیاورم. من به همه احترام می گذارم حتی آنهایی که به من احترام نمی گذارند. برخی افراد اختیار اخلاقی ندارند که در مورد تیم ملی صحبت کنند. بهتر است آنها روی کار خود تمرکز کنند و نتایج بهتری را برای هواداران تیم خود به دست بیاورند.

فوتبال ایران باید تغییر کند
سرمربی تیم ملی اضافه کرد: من معتقدم فوتبال ایران باید تغییر کند زیر با حضور برخی افراد که فقط می خواهند فوتبال را پایین بکشند نمی توان موفق بود. آنها کارشان را درست انجام نمی دهند اما می آیند در مورد ما صحبت می کنند. وقتی نگرش آدم ها عوض نمی شود خودشان باید عوض شوند.

خود من هم باید عوض شوم
کی روش افزود: این موضوع در مورد خودم هم صدق می کند که باید تغییر کرده و یا عوض شوم. که این تصمیم در اختیار مسئولان ، فدراسیون و اذهان عمومی هواداران است نه مربیان. فوتبال شما زمانی پیشرفت می کند که یکسری افراد عوض شوند و سیستم ها تغییر کند و روش های جدید وارد کار شود. مخصوصا برخی افراد که دنبال پایین کشیدن فوتبال هستند. خاضعانه می گویم خود من هم باید تغییر کنم و عوض شوم. اما بگذارید این تصمیم در دست مدیران فدراسیون باشد نه شما آقای درخشان و قلعه نویی. خداوند در آینده راجع به ما قضاوت خواهد کرد.

هیچ وقت آرزوی شکست مربی دیگری را نمی کنم
وی افزود: از ته قلبم می گویم . برای تک تک آنها در آینده کاری آرزوی موفقیت می کنم. من هیچ وقت نمی نشینم و آرزوی شکست برای مربی دیگری را بکنم. مربیان دیگر را تخریب نمی کنم و چوب لای چرخش نمی گذارم. پدرم مربی و بازیکن فوتبال بود و از ابتدا به من یاد داد در هر بازی فوتبال خانواده یک تیم اشک می ریزد . به همین خاطر باید برای تیم مقابل هم آرزوی موفقیت کرد. من هر بازی را که می برم به زن و بچه نفرات مقابل که آن روز گریه می کنند هم فکر می کنم. شما دیده اید که بعد از هر بازی که می بریم اولین کارم این است که به فکر خانواده حریف هستم.

قلعه نویی و درخشان استحقاق نشستن روی نیمکت را ندارند
سرمربی تیم ملی در ادامه به یک جمله بسیار مهم اشاره کرد: این آقایان استحقاق حضور در فوتبال را نداشته و حقشان نیست که روی نیمکت مربیگری بنشینند. این دو نفر مسئول یکسری وظایف در فوتبال ایران هستند اما شکی نداریم که یک قبیله در پشت آنها هست.

وضعیت بازیکن دوپینگی عراق
وی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد بحث بازیکن عراق و احتمال تغییر نتیجه دیدار با ایران اینگونه اظهار نظر کرد: این بحث بسیار حساس است و برخی اوقات در فوتبال آنها را درک نمی کنم. تا جایی که می دانم فدراسیون ایران مکاتبات لازم در این خصوص را انجام داده است اما متاسفانه وقتی یکسری افراد مثل مارادونا یا کی روش در پرتغال و یا بن جانسون به چنین مواردی متهم شوند مقامات فوتبال همانند فرشته های ورزشی تلاش می کنند که جلوی فساد در فوتبال را بگیرند اما در مورد شخصی مثل عبدالزهرا یا بازیکنی از کشوری دیگر کسی چیزی نمی گوید و آن را به فردا موکول کرده و پشت گوش می اندازد.

باید از ویلیامز تعریف کرد تا هوایت را داشته باشد!
کی روش افزود: آقای ویلیامز در جام جهانی با فرناندو سانتوز مربی یونان هم مشکلاتی داشت. حتی رسانه های اینجا هم نوشته اند که او داوری خوبی را انجام نداده است. مفسر شبکه تلویزیونی استرالیا هم می گوید ویلیامز به خاطر اشتباهات داوری در لیگ کشورش محروم شده است. این مفسر حتی می گوید همه می دانند اگر می خواهید بنجامین با شما مدارا کند باید از او تعریف کنید و اگر چیزی علیه او بگویید انفعال نشان داده و یا انتقام می گیرد. من نمی دانم پلیس این مفسر را دستگیر می کند یا نه؟ اما ببینید اینها در مورد این داور چه می گویند.

وی یادآور شد: به نظرم فدراسیون فوتبال باید حتما اینجا بسیار محکم عمل کند . در کشوری که فوتبال در خون ۷۰ میلیون نفر می جوشد باید بهتر از اینها برخورد شود. این مسئله من را شوکه می کند که بعضی ها هستند که به این موضوع توجهی نمی کنند.

درخشان ننگ بزرگی را ایجاد کرد
کی روش بار دیگر خطاب به سرمربی پرسپولیس گفت: آقایی که در تیم زیر ۱۷ سال با بازیکنان صغر سن نمی تواند ببرد آن وقت می آید و مصاحبه می کند. اگر به من بود می گفتم دوست من برای بیان این صحبت ها از خبرگزاری من استفاده نکن. تویی که در پنج تیم آخر که مربیگری کرده ای تیم هایت به دسته پایین تر رفته و با رقم زدن محرومیت چهار ساله برای فوتبال ایران ننگ بزرگی را ایجاد کردی و به عنوان جزیی از فوتبال تیم ملی مقدس کشورت را تایید کرده ای. بنده کمال احترام را برای آقای خلیفه دارم اما اگر من بودم اجازه نمی دادم از خبرگزاری من استفاده کنند. این نقطه نظر من است و بی احترامی نمی کنم.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false