×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ملک عبدالله مُرد/ سلمان، شاه سعودی شد + عکس

تلویزیون عربستان خبر مرگ شاه سعودی را اعلام کرد و دربار پادشاهی هم شاهزاده سلمان را پادشاه جدید و شاهزاده مقرن را ولیعهد اعلام کرده است. ملک عبدالله در چند هفته اخیر به علت ابتلا به عفونت ریه در بیمارستان بستری و از آن زمان هیچ تصویری از وی منتشر نشده بود.

به گزارش "چغادک نیوز"،  به نقل از مشرق : ساعاتی پیش ملک عبدالله، سرسلسله وهابیت عربستان مرد.

تلویزیون عربستان در ساعت های اولیه امروز جمعه، پس از پخش آیاتی از قران خبر مرگ ملک عبدالله را اعلام کرد.
دقایقی پیش نیز شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی مبسوط از وضعیت کنونی عربستان سعودی مرگ این پیرمرد وهابی را تایید کرد.

 

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، ششمین شاه سعودی و دهمین فرزندِ عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان جدید بود. وی به تاریخ اول اوت ۱۹۲۴ میلادی (۱۰ مرداد ۱۳۰۳ خورشیدی) در شهر ریاض متولد شد و بیست و سوم ژانویه ۲۰۱۵، برابر با سوم بهمن ۱۳۹۳ در ریاض مرد. ملک عبدالله پس از مرگ برادرش فهد بن عبدالعزیز، و از تاریخ اول اوت ۲۰۰۵ به‌مدت (۹ سال) پادشاه عربستان بود.

ملک عبدالله از سال ۱۹۷۵ معاون دوم نخست وزیر بوده‌است پستی که در عربستان به ولیعهد بعدی تعلق می‌گیرد. از سال ۱۹۸۲ میلادی ولیعهد عربستان شد. البته وی از سال ۱۹۹۵ و پس از بیماری و زمین‌گیر شدن ملک فهد عملاً تمامی اختیارات یک پادشاه را در دست گرفت. وی همچنین ریاست هیأت وزیران و فرماندهی گارد ملی عربستان سعودی را نیز عهده دار بود.

ملک عبدالله ۹۰ سال داشت که درگذشت دارد و برادر ناتنی و ولیعهد او شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز ۸۰ سال داشت که زودتر از او در گذشت. کسی که بعد از شاهزاده سلطان توانست به ولیعهدی برسد، شاهزاده نایف بن عبدالعزیز بود که ۲ سال از شاهزاده سلطان جوان‌تر بود. اما شاهزاده نایف، دومین ولیعهد عبدالله نیز در شانزدهم ژوئن ۲۰۱۲ میلادی درگذشت. پس از مرگ نایف برادرش، سلمان بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد پادشاهی سعودی انتخاب شد.

ملک عبدالله در چند هفته اخیر به علت ابتلا به عفونت ریه در بیمارستان بستری و از آن زمان هیچ تصویری از وی منتشر نشده بود. «خبرگزاری رویترز» نیز خبر داد ، خبر مرگ  «عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» قبلا بارها به صورت شایعه مطرح می‌شد اما این‌بار با اعلام اخبار مرگ وی از تلویزیون دولتی عربستان به شایعات پایان داد.

براساس این گزارش، دربار پادشاهی سعودی شاهزاده سلمان را پادشاه جدید و شاهزاده مقرن را ولیعهد اعلام کرده است.

به گزارش سی.ان.ان جسد وی روز جمعه خاک خواهد شد.

در این راستا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به مرگ ملک عبدالله پادشاه سعودی واکنش نشان داد و گفت: امروز روز غم‌انگیزی است. ایالات متحده دوستی را از دست داد. پادشاهی عربستان سعودی، خاورمیانه و جهان، یک رهبر قابل احترام را از دست داد.
 

ملک عبدالله، شاه سعودی مُرد

ملک عبدالله، شاه سعودی مُرد
 

 

ملک عبدالله، شاه سعودی مُرد / سلمان، شاه سعودی شد + عکس

ملک عبدالله، شاه سعودی مُرد / سلمان، شاه سعودی شد + عکس
سلمان بن عبدالعزیز آل سعود؛ شاه جدید سعودی

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false