شناخت تجار ایرانی از بازار آفریقا بهبود یافته‌است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
شناخت تجار ایرانی از بازار آفریقا بهبود یافته‌است

به گزارش چغادک نیوز، لیلا باغبان در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به آفریقای جنوبی درباره اینکه چرا با وجود ظرفیت‌های فراوان، بازار محصولات ایرانی برای تجار آفریقایی ناشناخته مانده و یا معرفی نشده است، اظهار داشت: دلایلی متعددی در این زمینه وجود دارد از جمله اینکه بیشتر کشورهای آفریقایی در ردیف کشورهای کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه هستند و یا از نظر سطح درآمدی و تولید ناخالص داخلی از سطح پایینی نسبت به سایر کشورهای برخوردارند.

وی افزود: به همین دلیل زمانی که تجار یا صادرکنندگان ایرانی اقدام به صدور کالا به این کشورها می کنند، امکان دریافت وجه نقد و یا دریافت درآمد ارز حاصل از صادرات را به صورت نقدی ندارند و یا باید دولت های آنها از روش های مختلف و یا واگذاری معادن این اقدام را پاسخگو باشند، به این معنا که ارز حاصل از صادرات تجار را پرداخت کنند و یا اینکه به صورت اعتباری و مدت دار خرید خود را انجام دهند که این مساله برای تجار ما چندان جذاب نیست.

باغبان اظهار داشت: مشکلات دیگری هم بر سر راه صادرات ایران به آفریقای جنوبی وجود دارد، از جمله اینکه در زمان حاضر خطوط کشتیرانی منظم به آفریقا به غیر از شرق آفریقا نداریم بنابراین دسترسی صادرکنندگان و تجار ما به بازارهای آفریقا با سختی و هزینه مضاعف همراه است.

سرپرست اداره کل آفریقای سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: این مسائل باعث شده تجار ایرانی از طریق کشورهای ثالث همچون امارات، قطر، عمان و یا ترکیه اقدام به صادرات و حمل کالاهای خود کنند که این روش نیز هزینه مضاعفی برای صادرکنندگان و تجار ایرانی دارد.

به گفته باغبان، نبود خطوط هوایی مستقیم از ایران به کشورهای آفریقایی، تحریم‌ها و قطع نشدن ارتباط مالی و بانکی ایران با کشورهای مختلف دلایل دیگری است که موجب شده تجار ما برای ورود به بازارهای آفریقا رغبت و تمایل کمتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه با وجود همه این مشکلات، تجار ما شناخت بهتری نسبت به بازار آفریقایی در مقایسه با گذشته پیدا کرده اند، یادآور شد: به دلیل مشکلاتی که در روابط تجاری ما با کشورهایی مثل اروپا وجود دارد، اکنون بازار آفریقا به بازار نسبتا جذابی تبدیل شده است و البته در این میان برخی تجار ایرانی از قدیم ساکن و به کار تجارت مشغول هستند.

سرپرست اداره کل آفریقای سازمان توسعه تجارت عمده اقلام صادراتی ایران به آفریقای جنوبی را شامل اوره، گوگرد، آهن آلات، فولاد، قیر و کف پوش ها برشمرد و گفت: اکنون اسناد همکاری ما با کشورهای آفریقای جنوبی بیش از ۱۴ سند است که در طول سال های مختلف و در خلال اجلاس کمیسیون مشترک با این کشور به امضا رسیده است.

به گفته باغبان، اسناد امضا شده در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی موضوعات مختلفی از جمله موافقت نامه های بازرگانی، علوم و تکنولوژی، کشتیرانی تجاری دریایی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، حمل و نقل هوایی و همکاری های گمرکی را در برمی گیرد.

باغبان اضافه کرد: کشت فراسرزمینی از دیگر موضوعاتی است که سازمان توسعه تجارت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی در قاره آفریقا دنبال می کند چرا که به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد و زمین های گسترده در آفریقا امکان کشت فراسرزمینی برای ما وجود دارد.

 

انتهای پیام/

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false