×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
«خارج از پروتکل» از لبنان تا کتاب‌فروشی‌های تهران

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا، کتاب خارج از پروتکل، روزنوشت‌های سفر یک هفته‌ای ساجده ابراهیمی و همراهی او با تشکل مردم نهاد «طبیب مسیر» به لبنان است. او دوربین به دست با گروه طیب‌دوار سفر کرد تا بتواند هرآنچه آنها دیدند ثبت کند.

برای ابراهیمی لبنان پیش از حزب‌الله یادآور فریادهای امام موسی صدر بود. لبنان در ذهن ابراهیمی با تاپیپوگرافی کتاب لبنان، نوشته مصطفی چمران، تداعی می‌شود. سفر این کتاب، با هماهنگی محمدمهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی وقت ایران در بیروت، انجام شد.

قسمتی از متن کتاب

فکر می‌کردم اگر روزی جنگ‌زده‌ای ببینم، از دیدنش متاثر نمی‌شوم. فکر می‌کردم حتی اگر به کمپ آوارگان سوری و فلسطین هم بروم، از دیدن آن همه آدم بی‌خانه و وطن اندوهگین نمی‌شوم. فکر می‌کردم آنقد تصاویر آنها را دیده ام و آنقدر با اخبارشان احاطه شده‌ام که دیگر چیزی مرا نمی‌گزد؛ اما چشمان عایله گزنده بود، چشمان دخترش هم. تنم کرخت شد. با وجود آن همه عکس و فیلم که دیده بودم، چیزی هنوز در من زنده بود، چیزی که متاثر می‌شد، شوکه می‌شد. دیدن زن جنگ زده‌ای که از شوهرش بی‌خبر است، هولناک بود. دیدن دختری که نمی‌دانست مادرش کجاست، هولناک بود. دیدن دختری که نمی‌دانست مادرش کجاست، هولناک بود. عکس‌ها مفهومی را به من منتقل نکرده و مرا از واقعی بودن اتفاق دور نگه داشته بودند. همه چیز در آن عکس‌ها و فیلم‌ها اتفاق افتاده بود و من تازه دنیای واقعی را می‌دیدم.

سانتاگ در نظر به درد دیگران نوشته است:

کوچکترین واحد ایستا در حافظه، یک قاب عکس واحد است. در زمان‌هایی که اطلاعات از هر سوسرریز می‌کنند، عکس راه سریعی برای درک یک چیز و فرم فشرده‌ای برای به خاطر سپردن آن، به دست می‌دهد. عکس به یک نقل قول می‌ماند، به اصطلاحی زبانزد یا یک ضرب المثل. (صفحه ۸۷)

کتاب خارج از پروتکل نوشته ساجده ابراهیمی با شمارگان ۱۲۵۰ و در ۱۳۶ صفحه با قیمت ۷۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

 

انتهای پیام/

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false