×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ساخت راه‌آهن بوشهر – شیراز در کدام مرحله است؟

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایسنا، راه‌آهن شیراز – بوشهر با ۵۰۰ کیلومتر طول در ۱۱ قطعه تعریف شده است؛ از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی دارد. این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

طرح راه‌آهن بوشهر – شیراز از مصوبات سفر اول دولت محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم بود که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۶ شروع شد، اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه کند و در بیشتر ایام سال‌های گذشته نیز متوقف شده بود.

در حال حاضر ۱۵ سال از زمان آغاز پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز می‌گذرد ولی پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰ درصد هم نرسیده است. با وجود این چندی پیش ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسفندماه سال گذشته بود که با اشاره به وجود برای تکمیل راه‌آهن بوشهر – شیراز، از تامین اعتبار یک میلیارد دلای خط ریلی بوشهر خبر داد و گفت: اعتبار پروژه تامین شده و به‌زودی شاهد تسریع عملیات اجرایی از چند نقطه خواهیم بود تا عقب‌ماندگی گذشته جبران شود.

پیمانکار ساخت راه‌آهن بوشهر به شیراز تعیین شد 

اما در آخرین خبرها درباره راه‌آهن بوشهر به شیراز،  خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- اعلام کرد: در طول ۵۰۰ کیلومتر ساخت راه‌آهن بوشهر به شیراز، پیمانکار ۷۰ تا ۸۰ درصد مسیر مشخص شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی آن آغاز شود.  یکی از خبرهای خوش برای استان بوشهر و کشور صدور مجوز ساخت یکی از کریدورهای ریلی اصلی ایران است که بوشهر را به شبکه اصلی ریلی کشور متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه به دستور رهبر انقلاب اعتبار اجرای این طرح تامین شده است، افزود: اجرای بخشی از طرح در گذشته آغاز شد که به‌دلیل کمبود منابع مالی در سال‌های گذشته به کندی پیش رفته است و با دستور رهبر انقلاب و عزم جزم دولت برای به نتیجه رساندن آن مناقصات برگزار شده و پیمانکاران قطعه‌قطعه تعیین شده است. بخشی اندکی از طرح مانده که تا سه ماه آینده پیمانکاران آن مشخص می‌شوند و امیدواریم در آینده نزدیک کار در سرتاسر این محور ریلی شروع شود و عملیات اجرایی با دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی به‌صورت رسمی انجام شود.

حال باید دید در شرایطی که رئیس جمهوری هم از تامین اعتبار پروژه ریلی بوشهر – شیراز خبر داده و پیمانکار ساخت این راه‌آهن هم تعیین شده است، طلسم این خط آهن ۱۵ ساله شکسته می‌شود یا خیر.

 

انتهای پیام/

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false