×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
آیا می‌توان همسر و فرزندان را به نماز خواندن وادار کرد؟

به گزارش چغادک نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم ، خداوند در مورد تشویق خانواده به نماز می‌فرماید: «و أمُر أهلک بالصلاه واصطبر علیها؛ خانواده و اهل خود را به نماز فرمان بده و خودت بر انجام آن شکیبا باش.» این آیه شریفه واجب بودن اقامه نمازهای پنجگانه را مشخص ‌می‌کند. اما در میان نمازهای روزانه، بعضی افراد به خصوص در اقامه نماز صبح کوتاهی می‌کنند؛ این در حالی است که یکی از شریف‌ترین و مهمتر‌ین واجبات دین ما، نماز صبح است که برکات بسیاری در آن وجود دارد.

خبرگزاری تسنیم با به بررسی احکام فقهی و نظر مراجع تقلید درباره اهمیت اقامه نماز و فرمان دادن و تشویق خانواده در این مورد پرداخته است.

بیدار کردن خانواده برای نماز صبح

پرسش: آیا بیدار کردن اعضای خانواده به خصوص بچه‌ها و همسر برای نماز صبح بر ما واجب است؟

آیت‌الله خامنه‌ای: اگر به نحوی باشد که بیدار نکردن آنها موجب سبک شمردن نماز باشد لازم است.

آیت‌الله مکارم شیرازی: واجب نیست مگر اینکه آنها عادت به ترک نماز صبح کنند و آن را سبک بشمارند، در این صورت واجب است به نحو مطلوبی آنها را بیدار کنند.

آیت‌الله سیستانی: بیدار کردن فرزندان تحت تربیت واجب است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی: اگر خود آنها مراقب نماز هستند و بعضی وقت‌ها بیدار نشوند، بیدار کردن آنها واجب نیست؛ لیکن اگر خودشان مراقب نیستند از باب امر به معروف و نهی از منکر باید آنها را برای نماز بیدار کنید.

همسرم نماز نمی‌‌‌‌‌‌‌خواند، وظیفه من چیست؟

پرسش: چند سالی است که ازدواج کرده‌ام و به مسائل شرعی و امور دینی اهمیت فراوانی می‌دهم و مقلد امام خمینی(ره) هستم. ولی متأسفانه همسرم به مسائل دینی اهمیت چندانی نمی‌‏دهد، گاهی بعد از مشاجره لفظی، یک بار نماز می‌خواند، ولی باز دوباره ترک می‌کند و این رفتار او من را بسیار رنج می‏‌دهد. وظیفه من در برابر او چیست؟

پاسخ: وظیفه شما فراهم نمودن زمینه اصلاح او به هر وسیله ممکن است، و باید از هرگونه خشونت که حاکى از بداخلاقى و ناسازگارى شما باشد، خوددارى کنید، و اطمینان داشته باشید که شرکت در مجالس دینى و رفت و آمد با خانواده‌هاى متدین تأثیر بسیار زیادى در اصلاح او دارد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false