×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مجلس در هفته گذشته؛ از تعیین تکلیف بیمه کارگران تا تذکر درباره پرداخت حقوق معلمان مهرآفرین

به گزارش خبرنگار پارلمانی چغادک نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، نمایندگان در این هفته ۳ روز جلسه علنی داشتند که طرح‌ها و لوایح مختلفی را با حضور مسئولان دولتی بررسی که مهمترین مصوبات و موضوعات مطرح شده در جلسات این هفته را در این گزارش می‌خوانیم:

روز یکشنبه نمایندگان پیش از آغاز جلسه علنی درباره اقدام اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران جلسه غیر علنی داشتند که حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه درباره جزئیات این جلسه به تسنیم گفت:در این جلسه وزیر امور خارجه و فرمانده سپاه سخنانی را مطرح کردند و در این نشست تأکید شد که اگر اروپا خطایی نابخشودنی انجام دهد ایران اقدام متقابل به مثل انجام خواهد داد.

 

وی گفت: سپاه پاسداران طبق قانون اساسی نهاد رسمی ایران است و اگر این نهاد توسط کشورهای اروپایی یک سازمان تروریستی اعلام شود ایران نیز تمامی نهادهای نظامی اروپا را تروریست اعلام خواهد کرد و از این به بعد هیچ یک از نهادهای نظامی اروپایی در منطقه در امان نخواهند بود و حتی مستشاران آنها در سفارتخانه‌های آنها احساس آرامش نخواهند کرد.

سلیمی تصریح کرد: اروپایی‌ها پیغام‌هایی داده‌اند که قصد چنین اقدامی را ندارند و از ایران درخواست داشتند که ایران نیز اقدام متقابل به مثل انجام ندهد. همچنین آمریکایی‌ها نیز پیام‌هایی را به ایران داده‌اند و درخواست مذاکره کرده‌اند.

 

تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲

 

پس از علنی شدن جلسه طبق برنامه ریزی قبلی رئیس جمهور در نشست علنی به منظور دفاع از کلیات لایحه بودجه حضور یافت که پس از اظهارات رئیس جمهور و نقط مخالفان و مخالفان، کلیات لایحه به رأی نمایندگان گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

 

در ادامه جلسه نیز محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس طرح مجلس برای اقدام متقابل در برابر اتحادیه اروپا را اعلام وصول کرد.

 

جلسه روز سه‌شنبه

بنا بر این گزارش جلسه روز سه‌شنبه با نطق پیش از دستور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس آغاز شد که وی به تشریح مسائل بررسی شده در مذاکرات دوجانبه این هفته که در قالب کمیسیون عالی مشترک پارلمانی ایران و روسیه برگزار شد، پرداخت.

 

کارت زرد مجلس به وزیر ارتباطات

 

اولین دستورکار نمایندگان در این روز رسیدگی به سوال عباس مقتدایی نماینده اصفهان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات بود که این نماینده خطاب به وزیر ارتباطات گفت:براساس قانون مصوب مجلس شرکت مخابرات باید نسبت به تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر اقدام می کرد اما این اقدام در سال ۱۴۰۰ انجام نشده است.

 

زارع‌پور: تبدیل وضعیت بیش از ۲۳۰۰ ایثارگر در وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات در پاسخ به نماینده اصفهان بیان کرد: در ستاد وزارت ارتباطات ۹۰ نفر، شرکت ارتباطات زیرساخت ۷۸۲ نفر، شرکت ملی پست ایران ۷۳۰ نفر، سازمان فناوری اطلاعات ۵۸ نفر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۱۲۵ نفر، سازمان فضایی ۴۱ نفر، پژوهشگاه فضایی ۹۵ نفر، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ۴۳ نفر، پست بانک ۳۷۴ نفر، شرکت پیام ۳۴ نفر و پارک فناوری اطلاعات ۱۰ نفر به صورت سرجمع تاکنون تبدیل وضعیت شده اند، بنابراین ما آنجایی که وظیفه داشتیم این تکالیف را به درستی انجام دادیم.

 

در نهایت پاسخ‌های وزیر ارتباطات برای مقتدایی قانع‌کننده نبود و بر این اساس پاسخ وزیر ارتباطات به رأی گذاشته شد و نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.

 

تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیما رد شد

در ادامه نوبت به بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی درباره تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیما رسید که پس از استماع نظرات مخالفان و مخالفان، وکلای ملت با این تفحص موافقت نکردند.

 

جلسه چهارشنبه

 

بر اساس این گزارش، جلسه روز چهارشنبه نیز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که اولین موضوع بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره طرح اصلاح مواد (۷۰۵) تا (۷۱۱) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی(تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) درباره تشدید مجازات شرط بندی اینترنتی بود که این طرح به تصویب وکلای ملت رسید.

 

تعیین تکلیف بیمه کارگران ساختمانی

 

همچنین رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درباره اصلاح طرح اصلاح ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی به منظور تامین نظر شورای نگهبان دستورکار دوم نمایندگان در این جلسه بود که در نهایت نمایندگان با اصلاحات این طرح موافقت کردند.

بنا بر این گزارش، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پس از پایان بررسی طرح مذکور در جلسه علنی تاکید کرد سازمان تامین اجتماعی مکلف است همه کارگران ساختمانی را تحت پوشش قرار دهد و بهانه ای برای این بحث نباید باشد.

 

نحوه تعیین سهم شهرداری‌ها از بودجه مشخص شد

 

همچنین نمایندگان در این جلسه با اکثریت آرا با گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح بند(ب) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده درباره نحوه توزیع عوارض و جریمه‌ها بین کلانشهرها شهرها و روستاها و مناطق عشایری براساس شاخص‌های جمعیت و توسعه ‌نیافتگی موافقت کردند.

 

موافقت مجلس با فوریت بررسی لایحه تعهدات ایران در سازمان شانگهای

 

در ادامه نشست وکلای ملت با اکثریت آرا با فوریت بررسی لایحه یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان شانگهای، موافقت کردند.

 

اعلام وصول طرح نحوه واردات، تولید و بهره‌برداری از پهپاد

محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس در این جلسه همچنین موارد اعلام وصولی از جمله لایحه عضویت ایران در اتحادیه بین المللی انرژی خورشیدی را اعلام وصول کرد.

 

وی همچنین طرح الحاق یک تبصره به ماده ۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۷۰ قانون تشکیلات، وظایف، انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را اعلام وصول کرد.

 

رشیدی همچنین طرح نحوه واردات، تولید و بهره برداری از پرنده‌های هدایت‌پذیر با کاربرد غیرنظامی را اعلام وصول کرد.

 

تذکر به وزیر آموزش و پرورش درباره اجرایی شدن حقوق معلمان مهرآفرین

 

در پایان جلسه روز چهارشنبه سیدمحسن دهنوی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به رئیس جمهور و مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

تذکر محمدرضا احمدی نماینده رشت به همراه جمعی از نمایندگان به رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ضرورت افزایش اقدامات در حوزه فرهنگ، معارف و اصول انقلاب اسلامی

 

-تذکر علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان به همراه جمعی از نمایندگان به وزیر امور خارجه؛ لزوم برخورد قاطعانه با مواضع چین و کشورهای حوزه خلیج فارس علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران.

 

-تذکر احمد محرم زاده یخفروزان نماینده اهر و هریس به همراه جمعی از نمایندگان به رئیس جمهور؛ لزوم اعلام نتیجه گزارش ارزیابی محیط زیست استان آذربایجان شرقی در مورد معادن استان به ویژ معادن مس

 

-تذکر رسول فرخی میکال نماینده لاهیجان به همراه جمعی از نمایندگان به وزیر اقتصاد؛ ضرورت ایجاد یک رویه اجرایی یکسان و مشخص در مورد شرایط ضامنان پرداخت وام های بانکی.

تذکر رضا پاک فطرت به رئیس جمهور درخصوص لزوم تسریع در کنترل آلودگی هوای تهران

 

– تذکر جبار کوچکی نژاد به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص ضرورت تسریع در پرداخت کسورات بازنشستگان کشوری و همچنین ضرورت پرداخت مطالبات ایثارگری بازنشستگی کشوری، تذکر وی به رئیس جمهور درخصوص لزوم تسریع در ارائه قانون برنامه هفتم توسعه کشور.

 

– تذکر محمدحسن آصفری به وزیر آموزش و پرورش درباره لزوم اجرایی شدن حقوق معلمان مهرآفرین از مهرماه ۱۴۰۱، تذکر وی به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره لزوم نظارت بر بازار ارز و سکه و اقدام لازم برای کاهش قیمت آنها

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false