×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
نقاط مثبت و ضعف «معبر عشق» که باید به یک جریان تبدیل شود

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم، زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان در قالب‌های گوناگونی چون یادواره‌، همایش‌، نشست‌ و رویدادهای فرهنگی و هنری برای گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا در کشور ما سابقه طولانی دارد. همین چند روز نیز کشور ما میزبان شهدای هشت سال دفاع مقدس بود و شاهد سیل حضور مردم در شهرهای گوناگون کشور بودیم و هستیم.

رویدادهای فرهنگی باید ناظر به فضاسازی، فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی سطح جامعه باشد. حال رویدادهای فرهنگی با محوریت شهدا طبیعتاً باید بتواند در میان مردم در سطح عالی برگزار شود تا بتواند اثرگذار باشد.

به تازگی در جزیره کیش کنگره‌ای با موضوع شهدای غواص عملیات کربلای ۴ و با نام معبر عشق برگزار شد. این کنگره اولین بار بود که در کشور برگزار شد و محل برگزاری خود را در این جزیره انتخاب کرد. این کنگره دارای جشنواره‌های گوناگون ادبی، سینمایی، تجسمی و رسانه بود. همچنین بخش جنبی دانش‌آموزی آن با حضور و استقبال مناسبی از سوی دانش‌آموزان برگزار شد. تعداد آثار ارسالی در بخش‌های گوناگون نیز برای یک کنگره که اولین دوره برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد قابل قبول بود. اما آنچه که باید بیشتر به کار گرفته می‌شد تا این کنگره در سطح و گستره وسیع‌تری بتواند مورد استقبال واقع شود، اطلاع‌رسانی و کار رسانه‌ای بسیار وسیع‌تر بود.

البته چهره‌های نام‌آشنایی چون رسول صدرعاملی و محمدعلی باشه‌آهنگر برای داوری این جشنواره انتخاب شده بودند اما برخی مشکلات مانع حضور آنان در این جشنواره شد.

بنابراین برخی ضعف‌ها مانع اثرگذاری هرچه بهتر این کنگره بود. البته همانطور که متولیان این رویداد گفته‌اند، این اولین تجربه برگزاری یک رویداد فرهنگی و هنری بزرگ در این جزیره برای آنان بوده است. هرچند که فعالیت برگزارکنندگان این رویداد قابل تقدیر است، اما می‌شد با سپردن بخش‌های اجرایی به باتجربه‌های این حوزه نتیجه‌ای بهتر از این را تماشا کرد.

برگزاری نمایش شهدای غواص در ساحل خلیج فارس جزیره کیش یک اتفاق خوب در این ساحل است که فضای فرهنگی آنجا با آنچه که مدنظر فرهنگ دینی ما است فاصله دارد. این قبیل اتفاقات می‌تواند به نوبه خود در فرهنگ‌سازی مورد اشاره در ابتدای این متن اثربخش باشد البته به این شرط که مستمر و ادامه‌دار در طی سال باشد تا به مرور فضای سراسر نور دفاع مقدس بتواند در این جزیره، تابان و درخشان شود. بنابراین برگزاری صرفاً یک روزه این قبیل مراسم‌ها و برنامه‌های آیینی اثرگذاری چندانی ندارد و خوب است که مدیران جزیره کیش و متولیان این کنگره به فکر تبدیل کردن این کنگره به یک جریان ثابت باشند.

این همان نکته‌‌ای است که سردار مقدم‌فر، مشاور فرهنگی فرماندهی سپاه در جلسه‌ای که با مدیران این رویداد داشت و گفت که تلاش کنید تا ضمن پرهیز از تمرکز و اقدامات فراوان شکلی، کاری کنید که افکار عمومی متوجه رویداد معبر عشق شود. به‌نظر می‌رسد که این کنگره مقدمتاً قدم اول خوبی برای برگزاری و کسب تجربه برداشته است اما نتوانسته در سطح ملی و به صورت وسیع افکار عمومی را متوجه خود کند. ظرفیت کیش با توجه به حضور مسافران فراوان در آن می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای زنده نگه‌ داشتن یاد و نام شهدای غواص باشد. مطمئناً با تلاش مستمر و تأسیس دبیرخانه دائمی  و حضور پررنگ هنرمندان و فرهنگیان علاقه‌مند به شهدای غواص و برگزاری مراسم‌ها و نمایش‌های میدانی، می‌تواند به یک رویداد بسیار بزرگ حتی وسیع‌تر از رویدادهای فرهنگی مطرح کشور تبدیل شود.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false