بنای ما حمایت از رسانه ملی است اما درخواست‌هایی هم داریم/ لزوم دریافت منابع جدید برای کمک به صدا و سیما | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
بنای ما حمایت از رسانه ملی است اما درخواست‌هایی هم داریم/ لزوم دریافت منابع جدید برای کمک به صدا و سیما

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند روزی است رایزنی‌های بودجه‌ای توسط نهادها آغاز شده و در این میان دستگاه‌های فرهنگی همچون وزارت ارشاد و صدا و سیما هرکدام جلساتی را با نمایندگان مجلس داشتند. چهارم دی‌ماه جلسه‌ای با حضور وزیر فرهنگ در کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم به آن جلسه اشاره کرد و گفت: در این جلسه به بررسی اعتبارات حوزه فرهنگی پرداختیم؛ ما هم اعتقاد داریم با اهمیت این حوزه و شاخه‌هایش چه در این وزارتخانه و چه صداوسیما و دیگر نهادهای فرهنگی حتماً باید افزایش بودجه در این حوزه‌ها اتفاق بیفتد. البته قرار است بحث بررسی اعتبارات حوزه فرهنگ در جلسه‌ای دیگر با حضور وزیر ارشاد پیگیری شود؛ آقای جبلی و همکاران‌شان در صداوسیما هم درخواست جلسه دارند که حتماً این بررسی‌ها اتفاق خواهد افتاد.

رئیس صداوسیما با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دیداری داشت. او به فضای تحریم و چالش‌ها و مشکلاتِ عدیده در ساخت برنامه و سریال اشاره کرد و گفت: “اگرچه سایه تحریم‌های پیاپی رسانه‌ای صداوسیما را با چالش‌های متعددی روبه رو کرده، با عزم جزم مدیران رسانه، این توطئه‌ها به شکل قابل توجهی خنثی شده‌است؛ اما ما برای مقابله همه‌جانبه با این اقدامات همچنان نیازمند حمایت ‌های همه جانبه مجلسیم.”

رویکرد بودجه در بخش فرهنگی خاصه درباره صداوسیما مثبت است

به این بهانه با حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

* رئیس صداوسیما چندی پیش در گفت‌وگویی با ما به موانع بودجه‌ای ساخت سریال‌های فاخر و همچنین وزیر ارشاد به مشکلات عمده بودجه‌ای حوزه فرهنگ اشاره کرد. وضعیت اختصاص بودجه به حوزه فرهنگ در لایحه ۱۴۰۲ به چه صورت است؟

لایحه بودجه به تازگی ارسال شده و هنوز اعلام وصول نشده است. هفته آینده این اعلام وصول را خواهیم داشت. البته برنامه هفتم توسعه هم باید بیاید؛ رویکرد بودجه در بخش فرهنگی به طور خاص در مورد صداوسیما مثبت است. نگاه حمایتی و افزایش بودجه این دستگاه فرهنگی را داریم و نقش و جایگاه رسانه ملی هم ویژه است. بالأخره انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و پشتیبانی از آرمان‌های انقلاب و حفظ آرمان‌های انقلاب، امام و رهبری و آرمان‌های شهدا این‌ها لازم است به نسل‌های جوان منتقل شود؛ این اتفاق با کارهای فرهنگی و هنری امکانپذیر است. با کارهای معمولی حقِ این ارزش‌ها، ادا نمی‌شود. نمونه آن در مسائل اخیر، فتنه‌ای که درست کردند، جنگ شناختی بود که ذهنیت بخشی از جامعه ما را به چالش کشاندند.

سریال‌های فاخری نداریم؛ باید راه بیفتند

* درخواست شما و برخی از نمایندگان  دیگر از صداوسیما ساخت کارهای فاخر و الف ویژه بوده؛ در این دیدار از آقای جبلی این درخواست را داشته‌اید که سریال «موسی(ع)» راه بیفتد؟

در مقابل رسانه‌های استکباری و دیکتاتوری رسانه‌ای علیه انقلاب اسلامی شکل گرفته، لازم است رسانه‌های داخلی از جمله صداوسیما را تقویت کنیم که در دو دهه گذشته فیلم فاخری تولید نشده و شاهد آن نبوده‌ایم. بعد از سریال «امام علی(ع)» و «مختارنامه» یا سریالی درباره امام رضا(ع) – «ولایت عشق»- از این نوع سریال‌های فاخر کم داریم. سریال‌هایی که الف ویژه و فاخرند و هزینه‌ها و اعتبارات سنگینی را می‌طلبد.

ما به دنبال منابع جدید برای حمایت از کارهای بزرگ صداوسیماییم

البته باید تشکر کنیم از صداوسیما که دو سالی است سریال فاخرِ «سلمان فارسی» را آغاز کرده و سناریویِ «حضرت موسی(ع)» را هم پیش می‌برد. بالأخره هرکدام از این سریال‌ها، دو هزار میلیارد بودجه می‌خواهند. سالی هزار میلیارد باید تزریق بشود تا این‌ها راه بیفتند. با بودجه‌های محدود صداوسیما به جایی نمی‌رسند و ما باید به دنبال منابع جدید برای حمایت از این کارهای بزرگ، نوسازی تجهیزات رسانه ملّی و آنتن‌هایی که دارند؛ ماهواره‌هایی که قرارداد می‌بندند و بخش‌های خصوصی و تحریم‌هایی که ایجاد می‌شود.  

دفاع فرهنگی از انقلاب اسلامی همچون دفاع نظامی انقلاب و بحث امنیت کشور، نیازمند اعتبارات است. برای دفاع از امنیت فرهنگی کشور باید بودجه کافی بگذاریم و همه دستگاه‌ها و بخش‌های فرهنگی خصوصاً صداوسیما، پیشنهاد داریم بخشی از این را در تهاتر نفت ببینیم. یعنی در واقع درآمد آن از طریق گردش خزانه به صداوسیما اختصاص پیدا کند و بخشی از هزینه‌های رسانه ملّی، ارزی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و سایر موارد هم در برنامه هفتم توسعه و همچنین بودجه ۱۴۰۲ ویژه خواهیم دید.

اگر نجنبیم مخالفین و حتی رقبای ما، فضای فرهنگی منطقه را می‌گیرند

* رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده‌های حمله تروریستی شاهچراغ نکته‌ای درباره کم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی در نشان دادن جنایت منافقین و دشمنان مطرح کردند؛ با توجه به این کم‌کاری‌ها و خلأهای فرهنگی که وجود دارد، این نکات در تنظیم بودجه ۱۴۰۲ دخالت خواهد داشت؟

 به هر صورت ما اگر نجنبیم مخالفین و حتی رقبای ما، فضای فرهنگی منطقه را می‌گیرند و این‌ها به نوعی ما را به مخاطره می‌اندازد. ما به دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم و این مهم، کار فرهنگی عظیم می‌خواهد به آن طرف حرکت کنیم. سریال‌های عمیق و فاخر می‌تواند بسترسازی و کمک کند. الان ترکیه جزو رقبای ما هستند سریال‌های سنگینی تولید می‌کنند. در سطح منطقه و کشور ما خیلی بیننده دارند؛ کره و چین هم کارهایی ساختند و نهضت سریال‌سازی را به طور ویژه ادامه می‌دهند.

تاریخ نه چندان جذاب به این معنا که فاخر و دارای فرهنگ و پیامِ تأثیرگذاری نیستند؛  یا ترکیه، تاریخ سلاطین عثمانی را به صورت مفصل نشان می‌دهد. در آن‌جا فرهنگ لائیک و فرهنگ خودشان را گسترده می‌کنند و در این میان تنها کشوری که می‌تواند سریال مورد قبول با پیام مشخصی در دنیا عرضه کند، ایران است. این نوع آثار به فیلم‌ها و سریال‌های خانوادگی با محتوای پاک برای مخاطبان‌اند.

ما چند تن از سرداران دوران دفاع مقدس را معرفی کردیم؟

* شاهد یکسری تحریف‌هایی هستیم حتی در ساخت سریال و فیلمی که درباره «حاج قاسم» باید تا الان ساخته می‌شد و تعلل‌های زیادی اتفاق افتاد…

مسلمانان در خیلی از بخش‌ها با ابتذال مخالف‌اند فیلم‌هایی که پخش می‌شود و می‌بینند، فرصت و ظرفیت خوبی است بتوانیم کار کنیم. از این طرف جبهه مقاومت با کار عظیم و سنگینی که با محوریت جمهوری اسلامی به وجود آمده در مقابل سلطه غرب ایستاده و باید بتوانیم با فیلم و سریال و مستندات پشتیانی کنیم. فرماندهان ما هرکدام یک اسطوره‌اند. شما ببینید چقدر درباره جنگ جهانی دوم فیلم ساختند و مرتب درباره فرماندهان‌شان فیلم می‌سازند تا در جهان زنده نگه دارد. ما چند تن از سرداران دوران دفاع مقدس را معرفی کردیم؟ درباره آقا مهدی باکری، فیلم «موقعیت مهدی» ساخته شد.

من به ریتم کُند تولیدات درباره شخصیت‌های بزرگ مثل «حاج قاسم» گلایه دارم

درباره هرکدام از این سرداران دفاع مقدس باید کاری شود. اخیراً شنیدم کارهایی درباره «حاج قاسم سلیمانی» انجام و فیلم «ترور» مطرح شد که نمی‌دانم به کجا رسید و ای‌کاش آثار نمایشی درباره ایشان به دهه فجر و یا سالگرد سوم ایشان می‌رسید. من به همین ریتم کُند تولیدات برای بزرگان‌مان، گلایه دارم؛ ان‌شاءالله با حمایت، تکمیل شوند.

سریال «موسی(ع)» را از مسئولین صداوسیما پیگیری می‌کنیم

* در میان این صحبت‌ها درباره بودجه و اختصاص بهتر آن، درخواستی هم از رئیس صداوسیما دارید؟

واقعاً اینکه صدا و سیما سریال‌های فاخر و الف ویژه نداشته باشد، ضعف است. دو سه سال است شروع کردند؛ همزمان سریال «سلمان فارسی» پیش می‌برند و باید سرعت بدهند. ما هم همه‌جانبه حمایت کنیم سریال موسی(ع) با یک شیوه‌های تکنولوژی جدید شروع کنند و بیش از این تعلل نکنند.  تولید این سریال خیلی طول کشیده و از آن زمانی که حرف آن و سناریویِ مرحوم فرج‌الله سلحشور به میان آمد خیلی طول کشیده است. ما این موضوع را از رؤسای صداوسیما می‌خواهیم تا پایان سال، سریال «موسی(ع)» را کلید بزنند و در بودجه ۱۴۰۲ حتماً برای آن بودجه و بحث‌های حمایتی را خواهیم داشت.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false